SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.826
    Torget vurderinger
    1
    Det der så veldig bra ut synes jeg. Er de innfelt i Plinth eller har du skrudd av den øverste sylinderen ??
    Ja de er nedfelt, ca 16 mm. Det er ikke mulig å skru av den øverste sylynderen og opprettholde funksjonalitet uten ekstra mikkmakk.

1676883882220.png

Det er en gjennomgående skrue som holder leamikken på plass, den har en mutter i enden som stikker opp den øvre sylinderen. Den skruen sitter fast i den nederste skiva, i den øvre sylynderen har den plass til å bevege seg opp og ned. Sylinderen sørger også for å holde den øverste magneten på plass.

mvh
    KJ

Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.967
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ja de er nedfelt, ca 16 mm. Det er ikke mulig å skru av den øverste sylynderen og opprettholde funksjonalitet uten ekstra mikkmakk.

Vis vedlegget 894689
    Det er en gjennomgående skrue som holde leamikken på plass, den har en mutter i enden som stikker opp den øvre sylinderen. Den skruen sitter fast i den nederste skiva, i den øvre sylynderen har den plass til å bevege seg opp og ned. Sylinderen sørger også for å holde den verste magneten på plass.

mvh
    KJ
    Har gått med tilsvarende tanker. Skal definivt gjøre noe sånt hvis jeg bygger nytt Plinth ! Mulig jeg kan modde det jeg har med en ekstra massiv sokkel/tykk bunnplate som er litt inntrukket i forhold til Plinth - og med innfelte føtter.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.967
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hyggelig lyttebesøk her i går hvor det ble spilt et ganske bredt utvalg av musikk. Mest CD (- transporten la godviljen til), men også litt vinyl , samt streaming mot slutten. Ramlet over denne innspillingen av Saint-Saens berømte orgel symfoni. Her får subwoofer kjørt seg - og man blir fort klar over alt som ikke er skrudd fast på veggene. :rolleyes: :p

RR-136_Cover.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.967
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Blitt mye fokus på signalkilder her - både digitalt og analogt. Denne comboen fortjener en hyllest også. Særlig Chord'en har tjent meg lenge og vel. Disse blir vel spilt ihjel før jeg ser noe poeng i å bytte de ut selv om et og annet kan friste på torget noen ganger.

amps.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.967
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Låter det bra? :)
    Er det denne streameren du bruker Sound?

Vis vedlegget 895107
    Ja, jeg har største modellen med femto clock og skikkelig psu.

Jeg synes de har gjort en god jobb med remixen av Revolver. Den var innspilt på få spor i utgangspunktet, så man har begrenset mulighet til å panorere de forskjellige instrumentene i forhold til nyere innspillinger.

Album Review: The Beatles – Revolver (2022 Mix) – BRUTALLY HONEST ROCK ALBUM REVIEWS (wordpress.com)

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    2.458
    Sted
    Makrokosmos
    En dag med Soundscape

Først vil jeg si tusen takk til Vidar som åpnet hjemmet sitt for meg som besøker og som beriket meg på mange plan med sin kunskap kring hifi og tilnærming til musikken. Et veldig kult og levende hjem med mange forskjellige ting og kunst i alle farger du kan finne i fargesirkelen. Her bor en talentfull mann som kan få gamle antike ting til liv, og som vi sett mange ganger ta fantastiske bilder.

Å kunne møtes i tilnærmingen til musikk og hifi utifra aspekter som ikke kun handler om seneste utstyr og jakten på noe nytt som gir en kick, gir en større mening med dette interesset for meg og som også gjør at man selv får nye ting å reflektere over videre. Tiden bokstavelig forsvant og etter 7 timer med musikk og prat så tok jeg avsked og gikk mot toget.
    20230220_142802.jpg

Med en god stol å sitte i og et vakkert rom med godt naturlig lys begynte musikken å fylle rommet. Det er noe spesielt med et rom med mye treverk, det føles mer naturlig og skaper en behagelig atmosfære i min mening. Og akkurat slik skulle jeg også beskrive lyden fra de svære Montana høyttalerne - naturlig og behagelig. Her var det ikke noe som stakk ut og ble slitsomt, men som samtidig spilte detaljert, stort og dypt. Kombinasjonen med Belles LA-01 preamp og Chord SPM 1200E effekt fungerte veldig godt sammen, og det manglet hverken krafter eller dynamikk når det trengtes i store crescendo i symfonisk musikk. Det eneste som kunne stikke ut noen ganger var at bassen kunne bli litt stor og at jeg da la merke til subwooferen. Men det tenker jeg mest er noe som ligger i hvordan innspillinger blitt remastret og hvis det er bass boost der eller ikke. På klassisk orgelmusikk med dypbass hørtes det helt naturlig ut.

20230220_174843.jpg

Vidar var virkelig flink til å spille musikk som demonstrerte godt hvilket spektrum som anlegget håndterer. Vi hørte blant annet på Dave's True story, Jacintha, Gently giant, John McLaughlin, Supertramp, Beethoven, Bach, Saint-Saëns, Vivaldi og mye mer. Veldig hyggelig å høre en cd med Vidars datter som vokalist, her har musikken blitt spredet videre i familien.

Den meget omtalte DACen Gustard A26 sammen med topp drivverk fra Project (som viste seg på sitt beste uten noen tekniske feil) var en kombo som fungerte helt ypperlig. Gjengivelsen av musikk hadde et godt fløde og føltes ikke skarp i de høyere tone-registret. Og viste også tydelig forskjell på forskjellige innspillinger. Dette er ikke kilder som gjør at alt låter likt og mykt. På visse innspillinger ble musikken nesten fysisk materalisert i rommet som man nesten kunne ta på fordi det hørtes så virkelig ut, imponerende.

20230220_172938.jpg

Det ble selvfølgelig også spilt på denne vakre Garrard 401. Skjønner eiergleden for en slik spiller, og de to SME armene som er rariteter i seg selv blir "kronan på verket" sammen med Benz pickupen. Dette spilte otrolig bra, musikken var fri og føltes ikke begrenset, så det er for meg ikke i antal bits og oppsampling det ligger eller som definerer hvordan opplevelsen skapes for at musikken skal nå frem. Nydelig helt enkelt.

Takk nok en gang for en meget trivelig dag. Dette gjør jeg gjerne igjen, neste gang hos meg.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.967
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Wow, selv takk for hyggelig besøk. Ja, timene løp fort når man møttes rundt felles interesser , og det later til at lyd-preferansene våre ikke er mye forskjellige heller.
    Største forbedringspotensiale er nok rommet - og da særlig bassen som du nevner. Den må temmes litt hvis man skal ha full kontroll på alle innspillinger.
    Men, jeg skynder meg langsomt - så får man se om jeg prioriterer å jobbe med det en vakker dag. Alltid hyggelig å dele opplevelser og erfaringer rundt det man holder på med !

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.967
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    2 siste besøkende har bemerket at bassen kan være ganske autoritær. Noe som er riktig - det har skjedd noe i de nedre registre her. Vinylspilleren kan forklares med ekstra tallerken på 7 kilo som forandret den spilleren ganske drastisk. Men, det eneste som er gjort på den digitale siden er å bytte DAC. Og den oppleves mer homogen enn noen annen digital kilde jeg har hatt. Men , det utelukker jo ikke at den kan oppleves mer autoritær i bunnen for det. Innstilling av sub har vært den samme ganske lenge nå.

Såå, det er alltid lærerrikt med noen "friske" ører utenfra. Nå skal det sies at siste sceanse med @iGran dreide seg mer om utforsking av forskjellig musikk , opptaksteknikker osv. enn lyden i seg selv. Uansett - kanskje det er på tide å dra frem laptopen igjen - kjøre noen nye fekvens sveip i bunnen og sjekke tingenes tilstand. Senking av sub på 2 db utgjør så langt en ganske stor forskjell - så får jeg nerde litt med mikrofon osv. når jeg får ånden over meg igjen :)

2 db er ikke mye, men med det jeg har testet så langt låter det veldig homogent og bra . Føler nesten det er bedre dybde og størrelse på lydbildet - i alle fall på noen innspillinger.

sub.jpg

Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.967
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Gratulerer med langspindel!
    Takk for det. Tyder på at den ikke er laget i smør i alle fall.

Key Features SMD Replacement Spindle

• British Made
    • Manufactured from the finest British tool steel (Don't buy mild steel spindles you can't harden the material sufficiently and they will have a very short life).
    • Vacuum Hardened to HRC 55-60.
    • Precision ground to 0.4825" diameter+0/-0.0001"
    • Ceramic Polished

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.704
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Er forresten toppen av spindelen utbyttbar? Ser ut som om den er gjenget? Det hadde jo vært veldig praktisk den dagen du innser at 20mm kopper er et must.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.967
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Det er fremdeles mye som kan gjøres med en gammel Garrard , men jeg prøver å finne balanse mellom kostnader/ytelse og hva det er fornuftig å legge penger i.
    Noe som antagelig testes i nærmeste fremtid er denne bæringen som Ray Clark fra Classic Turntable Company har kommet opp med. Den koster ikke all verden , men påstås å gjøre en forskjell.

Garrard 401 Stainless Steel thrust base – Classic HiFi Shop (classichifi-shop.co.uk)

Garrard-Spares-0002_zpsa5d45593.jpg Garrard-Spares-0003_zps62cfc2d9.jpg Garrard-Spares-0006_zpsb00c36f3.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.967
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Er forresten toppen av spindelen utbyttbar? Ser ut som om den er gjenget? Det hadde jo vært veldig praktisk den dagen du innser at 20mm kopper er et must.
    Jeg tror toppen er fast uten at jeg skal si det med 100% sikkerhet. Hadde den vært gjenget kunne de jo bare laget en lengere topp.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.967
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Litt laid-back jazz på formiddagen mens jeg funderer på om jeg skal hente frem laptop og målemikrofon. Men, nei - jeg har hatt noen runder på det før og innser at lineær bassrespons i rommet krever mer enn noen små justeringer. Anlegget spiller absolutt musikk synes jeg - og det er jo hva det dreier seg om. Hvor ofte sitter bassen på en konsert liksom. Jeg har vært på rimelig mange konserter i løpet av snart 50 år - og man nerder da ikke lyd på den måten når man hører ting live?

Lener meg heller tilbake i sweetspot og lar Jacintha balsamere øregangene .

J.jpg

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.364
    Torget vurderinger
    0
    Litt laid-back jazz på formiddagen mens jeg funderer på om jeg skal hente frem laptop og målemikrofon. Men, nei - jeg har hatt noen runder på det før og innser at lineær bassrespons i rommet krever mer enn noen små justeringer. Anlegget spiller absolutt musikk synes jeg - og det er jo hva det dreier seg om.....
    Nei....hvilken garanti har man for at tilfeldige kommentarer fra forbipasserende henges på riktig knagg? Alt for mange har ikke opplevd fullfrekvente systemer, men ønsker gjerne å dele sine meninger om lydbildet på ei skive.......fra et beskjedent ståsted :unsure:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.967
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Nei....hvilken garanti har man for at tilfeldige kommentarer fra forbipasserende henges på riktig knagg? Alt for mange har ikke opplevd fullfrekvente systemer, men ønsker gjerne å dele sine meninger om lydbildet på ei skive.......fra et beskjedent ståsted :unsure:
    Sant nok , men det er absolutt velkomment med inspill utenfra også. Men, det er ikke to innspillinger som låter likt her - så systement er ikke plaget av for mye egenlyd/farging i så måte. En metode som virkelig viser hvordan rommer påvirker - eller hvordan bassen oppfører seg i rommet er å kjøre en ren sinustone. Så flytter man seg rundt i rommet og hører hva som skjer. Faktisk veldig interessant . Forskjellige frekvenser har hvert sitt "mønster" hvor tonen blir forsterket - eller kan forsvinne helt. Skal man angripe noe sånt må det store akustiske tiltak til. Men, på en annen side - trenger bassen være 100% lineær overalt ? Så lenge det låter troverdig kan jeg fint leve med at visse frekvenser på enkelte innspillinger kan stikke seg frem.
    Troverdig lyd i en vanlig stue vil nesten alltid by på komromisser , kunsten er å tune det inn slik at det aller meste funker - for så å drite i resten :giggle:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.967
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    På jakt i egne arkiver.

A.jpg

Ble vel kjøpt den gangen den Norske kronen sto sterkt og en USD var nesten nede i en femmer. Handlet musikk som en full sjømann en stund, og faren ved å kjøpe for mye på en gang var at enkelte ble glemt bort i hylla. Men, desto mer moro å finkjemme arkivet på jakt etter "ny" musikk .

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.967
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Denne ble med i en bunke CD'er jeg kjøpte for en god stund siden. Mye som trenger å hentes frem i lyset her merker jeg.

Og forresten så kjøpte jeg meg nettopp en preamp - bare for gøy. Best jeg lager noe mat så impulskontrollen kommer i balanse igjen.

CC.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.967
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Primare PRE 32?
    Ha-ha - ja visst var det meg som hoppet på den :D

Jeg bruker Primare i TV stua og synes det er bra mid-fi som spesielt på bruktmarkedet gir svært mye for pengene. Og så står jo denne John Curl kl. A saken å kjeder seg på bakrommet her. Så... jeg handlet 100% på impuls . Om den ender i PC oppsettet - eller erstatter Pre 30 I TV eller..........time will show.

pre32.jpg

Sist redigert:
    P

parafinoksen

Gjest
    På jakt i egne arkiver.

Vis vedlegget 896595

Ble vel kjøpt den gangen den Norske kronen sto sterkt og en USD var nesten nede i en femmer. Handlet musikk som en full sjømann en stund, og faren ved å kjøpe for mye på en gang var at enkelte ble glemt bort i hylla. Men, desto mer moro å finkjemme arkivet på jakt etter "ny" musikk .
    Har den plata selv, og liker den veldig godt. Bra opptak, og jeg synes trommelyden er spesielt god.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn