SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.471
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Det har du helt rett i sound, ikke mye lyd fra dem men de bidrar veldig godt i det store lydbildet :) Brukte noen fra Tannoy her selv en periode men hadde andre talere en de jeg har nå.
    God helg mister :)

mvh
    Takk det samme ! Her blir det endel famile opplegg utover. Yngste datter er hjemme en uke , men skal i bryllup akkurat i dag. Så..da blir det å blande fliselim og lime opp noen rader igjen. Grateful Dead er kjent for sine lange konserter. Denne fra Juni 1973 som har release i dag er intet unntak. Passer utmerket å sette på med bra volume for å fylle stillheten litt i bakgrunnen mens man jobber.

GD.jpg

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.676
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Townshend Maximum Supertweeter

Disse små rakkerne lager ikke mye lyd, men det de bidrar med ville jeg ikke vært foruten. De gjør at cymbaler osv. klinger ut mer riktig i mine ører i alle fall. Plassering er minst like kritisk (hvis ikke mer) enn en sub for å integrere de i lydbildet.

Vis vedlegget 931666

Hvor endte du opp med plassering?
    Sitter det en bånddiskant i disse?

gismo

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.471
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hvor endte du opp med plassering?
    Sitter det en bånddiskant i disse?

gismo

De står der jeg har hatt de siste par år eller så . Men, de er vridd litt nærmere sweetspot. Nå står tweeter nesten parallelt med rommet/sideveggene , mens selve høyttaleren har en god del toe in.

Mye har vært prøvd , først på linje med resten høyttaler-elementene og vendt samme vei. Også testet rett bakover . Alt i alt synes jeg denne versjonen funker best. Justeringene nå ble gjort grunnet ny dac. Hjelper med en god venn med gullører også når man holder på - så kan den ene sitte i sweetspot og høre endringene mens den andre justerer.

Det jeg føler de gjør er å forebedre ambience om jeg kan si det sånn. Måten ting klinger ut i opptaksrommet. Akustiske greier. Trommer og piano er bra referanser , men også klassiske verker med både kor, orkester eller mindre kvartetter osv. Det er subtile forskjeller , men de er så absolutt der.

Ellers - svar på andre spørsmål - det er bånddiskanter .

Supertweeters | Supertweeters (townshendaudio.com)

tweeter.jpg

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.676
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Takk for meget inngående og forståelig svar, jeg tror deg selv om jeg ikke kunne høre ditto, standalone, hos Karmana i sin tid nede i Hilversum, Holland.
    De gjør nok noe uten at du hører dem😉🎶
    Har selv nå, ganske nøyaktig 45cm med bånddiskantet på hver side😎
    Ha en fin freddas kveld😊

gismo

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.471
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19

gismo
    Jeg har en følelse at jeg ville like de høyttalerene dine. Har tross alt levd 15 år med Quad esl 63, samt et par år med Martin Logan CLS. Så jeg er godt kjent med dipoler , og jeg liker bånddiskanter.

De små supertweeterene mine har en helt annen respons en dome diskantene (Scan Speak) som sitter i høyttalerene.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.676
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Jeg har en følelse at jeg ville like de høyttalerene dine. Har tross alt levd 15 år med Quad esl 63, samt et par år med Martin Logan CLS. Så jeg er godt kjent med dipoler , og jeg liker bånddiskanter.

De små supertweeterene mine har en helt annen respons en dome diskantene (Scan Speak) som sitter i høyttalerene.
    Ja det kan godt være mulig, for min del hadde jeg ikke noe erfaring med hverken elektrostater eller magnestat paneler, dvs ikke eid selv men bare hørt rundt omkring. Bla hørt en del Magnepan hod blues. Da jeg fikk disse i hus og etter hvert med riktig og kraftig nok amp ble jeg helt nyforelsket og er det ennå😎🤣
    Du er hjertelig velkommen en tur ut på bondelandet om det skulle passe og friste en fin sommerdag👍🏼 Bare å gi lyd fra seg så finner vi nok en tid/dag som kunne passe!
    Er ditto spent på ditt oppsett også😉

gismo

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.471
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ja det kan godt være mulig, for min del hadde jeg ikke noe erfaring med hverken elektrostater eller magnestat paneler, dvs ikke eid selv men bare hørt rundt omkring. Bla hørt en del Magnepan hod blues. Da jeg fikk disse i hus og etter hvert med riktig og kraftig nok amp ble jeg helt nyforelsket og er det ennå😎🤣
    Du er hjertelig velkommen en tur ut på bondelandet om det skulle passe og friste en fin sommerdag👍🏼 Bare å gi lyd fra seg så finner vi nok en tid/dag som kunne passe!
    Er ditto spent på ditt oppsett også😉

gismo
    Takk for det ! Her er også døra åpen så fremt jeg ikke er opptatt med familie osv. Du får ta med @bluesbreaker på en lytt en gang dere allikevel skal til den lokale hifi & vinylsjappa her 🎶

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.987
    Takk for meget inngående og forståelig svar, jeg tror deg selv om jeg ikke kunne høre ditto, standalone, hos Karmana i sin tid nede i Hilversum, Holland.
    De gjør nok noe uten at du hører dem😉🎶
    Ha en fin freddas kveld😊

gismo
    45 cm med bånddiskant på hver side er da ikke noe å skryte av Gismo.
    Bluesbreaker og jeg har 148 cm, og sånn ca.296 cm2 med bånddiskant pr. side ;)

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.471
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Det der framstår nærmest som ei lita luremus, for å holde oss innafor terminologien. 😄
    Men vakkert bilde, - rene kunsten. 👌

På 3.7 er den faktisk innmari lang. 🙈
    Må vel nesten være lengderekord det der . Men uansett lengde - bånddiskanter har noe eget som jeg liker. Hadde noen diy prosjekter som surra rundt i hodet også med en rekke bånddiskanter , men er såpass fornøyd med tingenes tilstand at det neppe blir realisert. Må bare innse at årene går fort her , og det påvirker jo prioritereringene. Jeg har vel lenge vært på "mer enn bra nok" når det kommer til anlegget - selv om jeg fremdeles kan gjøre noen uforutsette utskeielser. :)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.756
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Er helt enig med deg soundscape.
    Bånd i toppen låter ofte mer luftig og naturlig.
    Jeg var på hifi messe i Gøteborg, og spurte Persson som lager Response høyttalere om hvorfor han ikke brukte bånddiskant i sine konstruksjoner. Nei, det mente han bare gjorde ting komplisert og dyrere å produsere...

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.987
    Er det da man kvitterer med" Bedre med en liten kjapp en - enn en stor slapp en " 🤭

Tror ikke det Soundscape :)
    Det er liksom noe med en diskant gjengivelse som kommer ut fra et areal større enn en øl kork ;)
    Som Blues påpeker, så fremstår din vakre lille bånddiskant som ei lita luremus i forhold til diskantbåndet til Magnepan 3.7 med og uten i.
    Men, så lenge vi kosær vosj, så betyr lengde, bredde og tyngde lite :)

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.433
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Digital transport - tråden din bringer tilbake minner om diverse eksperimenter mellom forskjellige drivverk. I gode gamle dager sto Micromega igjen som min personlige testvinner.
    Selv endte jeg opp med PC avspilling og USB til SPDIF konverter som foretrukken løsning. Billigst var ikke best der heller.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.471
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Digital transport - tråden din bringer tilbake minner om diverse eksperimenter mellom forskjellige drivverk. I gode gamle dager sto Micromega igjen som min personlige testvinner.
    Selv endte jeg opp med PC avspilling og USB til SPDIF konverter som foretrukken løsning. Billigst var ikke best der heller.
    De brukte vel Philips drivverk som mange andre tror jeg. I alle fall en Micromega jeg var borte i en gang.......

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    7.609
    Sted
    Under stjernene
    Brukte Micromega Duo på 90 tallet.
    Solgte først drivverket fordi det var mye støy når den spilte.
    Husker at hele lokket måtte vippes opp når en CD skulle legges i😊

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.433
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har fortsatt et Audio Synthesis drivverk stående, et ombygd Sony drivverk fra Audio Synthesis. Det er bedre enn rimelige SPDIF konvertere jeg har benyttet. Brukte dette til kritisk lytting og PC til bakgrunnsspilling.

Så kom jeg over Berkeley Alpha USB som reklokker og SPDIF konverterer mellom PC og DAC. Da forsvant lyttetrettende digitalis ut av døren og er ikke sett siden. :giggle:

Har du eksperimentert med de forskjellige digitale utgangene på Project drivverket? Skal være kvalitetsforskjell i følge produsent.

Sist redigert:

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.433
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    I2S koblingen sies av Project å være best, men den fungerer kanskje ikke med Mola Mola? Uansett, her snakker vi om veldig små nyanser.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.471
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    I2S koblingen sies av Project å være best, men den fungerer kanskje ikke med Mola Mola? Uansett, her snakker vi om veldig små nyanser.
    Skal innrømme å ikke ha prøvd enda, men det sies at Pro-ject stort sett bare spiller med deres egen dac via I2S. Jeg vet at f.eks Jay's Audio CD3 kan brukes med I2S til MM Tambaqui .

Da testet jeg like godt en hdmi kabel , og som forventet kommuniserte de ikke da Pro-ject har koblet annerledes . Det spiller uansett så bra som det gjør , så ikke noe stress for min del.

Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.471
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Lørning Bay duing.
    Med Mola Mola har du fått gullører🦻
    Nå må du gi deg da tøysekoppen. Det er jo ikke forskjell på DAC'er heller. En Topping gjør samme jobben akkurat like bra ;) Galskap å betale mer enn 4K for en DAC har jeg hørt.

Det blir som John Darko sier : I guess unless you've experienced it for yourself you can't possible know.

Sist redigert:

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.849
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Nå må du gi deg da tøysekoppen. Det er jo ikke forskjell på DAC'er heller. En Topping gjør samme jobben akkurat like bra ;) Galskap å betale mer enn 4K for en DAC har jeg hørt.

Det blir som John Darko sier : I guess unless you've experienced it for yourself you can't possible know.

Ja både Darko og Guttenberg har den vel som referanseprodukter. Guttenberg viser den selv i helt nye videoer når han viser produkter i oppsettet. Darko også inntil veldig nylig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn