SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    72.338
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Dette er egentlig en kommentar til de som Soundscape har kommentert til, i innlegget sitert over:

Jeg hadde med en WD SSD USB Hardisk hvor jeg hadde en rippet kopi av alle mine CD`er i WAV-format. Qobus spiller i FLAC-format. Å sammenligne FLAC og WAV, blir for meg litt som å sammenligne epler og pærer, da jeg vil konkludere utifra mine ører at formatene ikke er like.

FLAC via Qobus har etter mine ører gjevn balanse imellom diskant, mellomtone og bass, men de virker som det er helt «svart»/stille rundt inspillingen, akkurat som om det er noe som mangler? Og at FLAC dermed høres hardere ut, og er dermed mere slitsom å høre på i lang tid.

Rippede CD’er via PC til WAV-filer, er ikke like god etter mine ører, på balanse imellom diskant, mellomtone og bass, virker som det er mindre mellomtone. Samtidig er det mere lyder rund, det er ikke »svart»/stille som på FLAC, og det er ikke slitsomt å høre på i lang tid.

ProJect CD transport til Soundscap var mye bedre på oppløsningen kontra mine WAV filer, samtidig som de var fin balanse imellom diskant, mellomtone og bass. Det var som natt-og-dag i forskjell i bedre rettning å lytte på CD via ProJect CDT, kontra FLAC og WAV.
    Jeg skal ikke motargumentere på dine opplevelser, men når du konkluderer med natt-og-dag forskjell faller jeg fullstendig av lasset 😊

Proethifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.140
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal ikke motargumentere på dine opplevelser, men når du konkluderer med natt-og-dag forskjell faller jeg fullstendig av lasset 😊
    ;-)
    Skal vedgå at det var endel upresist der, gjør et nytt forsøk.

Soundscape sin Pro Ject CDT hadde mere oppløsning, man hørte flere detaljer, hvis en sammenligner både til FLAC og WAV nevnt over. Det var en markant hørbar forskjell imellom ProJect CD og FLAC/WAV.

Best er vel egentlig for deg å høre det selv med samme oppsettet? Eventuelt dra innom Soundgarden sin butikk i Bergen for å høre på FLAC via streaming, kontra CD på en ProJect CDT RS T der?

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.234
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    ;-)
    Skal vedgå at det var endel upresist der, gjør et nytt forsøk.

Soundscape sin Pro Ject CDT hadde mere oppløsning, man hørte flere detaljer, hvis en sammenligner både til FLAC og WAV nevnt over. Det var en markant hørbar forskjell imellom ProJect CD og FLAC/WAV.

Best er vel egentlig for deg å høre det selv med samme oppsettet? Eventuelt dra innom Soundgarden sin butikk i Bergen for å høre på FLAC via streaming, kontra CD på en ProJect CDT RS T der?
    Vi var 4 personer til stede da vi testet din Tambaqui, og vi opplevde vel forskjellene ganske likt tror jeg. Det er en grunn til at jeg tviholder på den lille cigarkassa (RS2T). Forskjellene er nemlig langt fra de samme med andre CD snurrer. Jeg skvatt nesten litt da vi switchet til WAV filen etter å ha hørt akkurat samme CD'en først. Harddisken krympet lydbildet og opptaksrommet hørtes mer dempet ut. Med RS2T økte bredden på lydbildet , og alt pustet fritt slik at nyanser og klangfarger ble mye mer tydelig.

Vet ikke hvilken CD transport det sitter i dCS Rossini , men det kan meget godt være at ting låter likt der.

Sist redigert:

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.331
    Torget vurderinger
    0
    Jeg skvatt nesten litt da vi switchet til WAV filen etter å ha hørt akkurat samme CD'en først. Harddisken krympet lydbildet og opptaksrommet hørtes mer dempet ut. Med RS2T økte bredden på lydbildet , og alt pustet fritt slik at nyanser og klangfarger ble mye mer tydelig.
    Vet ikke hvilken CD transport det sitter i dCS Rossini , men det kan meget godt være at ting låter likt der.
    Stopper dere der og sier at "sånn er det bare".......eller søkes det videre for å finne "feilen"?
    Sjekkes EQ-responsen?
    Sjekkes nivåtilpasning?
    Med dCS Rossini spilte musikk annerledes enn alt annet, men ikke på en positiv måte......og det er mange år siden :unsure:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.234
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Stopper dere der og sier at "sånn er det bare".......eller søkes det videre for å finne "feilen"?
    Sjekkes EQ-responsen?
    Sjekkes nivåtilpasning?
    Med dCS Rossini spilte musikk annerledes enn alt annet, men ikke på en positiv måte......og det er mange år siden :unsure:
    Kan ikke se hvordan EQ skulle forandre seg med samme DAC på begge kilder. Nivåtilpasning , ja - det ble ikke finmålt , men absolutt innafor mener jeg. Om jeg går videre med dette - tja. Akkurat nå er jeg happy med at dette spiller bra - uten at jeg trenger mer bekreftelser enn akkurat det.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.234
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Planen var å gjøre ferdig vindusveggen i dag, men tom limbøtte sånn helt på tampen - og egentlig ganske tom for arbeidslyst også 😄 ..da tar man det neste gang Siste skiva til YES kom i postkassa , så da vet jeg hva som står på spilleplanen 🎶

1.jpg

Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.234
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    7.562
    Sted
    Under stjernene
    Jeg er jo glad i 70 talls YES da - og Steven Wilson remasteret det som etter min smak er de 5 beste. Var i alle fall å få på både vinyl og CD.

Ellers er de to siste bedre enn det meste de har gitt ut på lange tider synes jeg.

100% enig (y)

Steven Wilson sine remiks er bare fantastisk😍
    En sjelden mulighet å sammenligne, LP, CD Tidal/Qobuz og Hires.

Skulle ønske konsertalbumet Yessongs også var med. Spilte det for noen dager siden, sitter enda i ryggmargen🙂
    90125 er også spilt mye.

Det er i dag bare ett' medlem igjen, Steve Howe av 70 tallets besetning.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.302
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    100% enig (y)

Steven Wilson sine remiks er bare fantastisk😍
    En sjelden mulighet å sammenligne, LP, CD Tidal/Qobuz og Hires.

Skulle ønske konsertalbumet Yessongs også var med. Spilte det for noen dager siden, sitter enda i ryggmargen🙂
    90125 er også spilt mye.

Det er i dag bare ett' medlem igjen, Steve Howe av 70 tallets besetning.
    Steve Howe ja.....
    Samme fine "Cover-art" på solo-album´et hans ;)

L1000674.JPG

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.234
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Steve Howe ja.....
    Samme fine "Cover-art" på solo-album´et hans ;)
    Roger Dean var (og er) en av de store cover art kunstnerne . Det hang en og annet poster på veggen også i tenårene. Husker følelsen av å sette seg ned med et nytt album og studere coveret mens man lyttet til det for første gang. Står til og med et par Howe album i vinylbunkene her 🎶

howe.jpg

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.139
    Sted
    Sørlandet
    Jeg er jo glad i 70 talls YES da - og Steven Wilson remasteret det som etter min smak er de 5 beste. Var i alle fall å få på både vinyl og CD.
    Dem finnes også på Tidal med bra lyd her: https://tidal.com/browse/album/90999949

1687416639284.png

Ellers er de to siste bedre enn det meste de har gitt ut på lange tider synes jeg.
    Helt enig! Det er mye ræl som blir gitt ut for tiden og de to siste viser at gamlegutta fortsatt kan!

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    7.562
    Sted
    Under stjernene
    Pro Ject CD transport neste?
    Trudde æ var i mål.

Min Makua har ikke nettverkstilgang, derfor brukes en streamer fra SOtM med Hypsos strømforsyning
    Vurderer å sende inn Makua til oppgradering. Da blir en' strømforsyning arbeidsledig.
    I så måte er RS2 T litt nærmere.

Har liten sans for duppeditter med veggvorte, som man må oppdatere med skikkelig strømforsyning. Det være seg MESH, streamer, Nucleus+.
    Liker at tingene blir laget ordentlig fra begynnelsen, dvs. med 230V AC.

En forutsetning er at drivverket kan testes hjemme før kjøp ;)
    Å kjøpe no ref. kroneverdien, er vel ikke direkte smart.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.234
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Owner of a Lonely Heart var vel den største kommersielle success de har hatt med en låt. Blir jo helt feil å si den er dårlig, men den viser en ny retning for bandet.
    Hos meg gikk nok den gamle katalogen i repeat i stedet . Får ikke et sært proghode ut på dansegulvet serru 🤭

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.678
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    For å si det på en annen måte, man kan ikke unngå låta når man snakker om YES. Flott låt som ikke er ihjelspilt på radioen som så mye annet fra feks Queen og Supertramp. Ha en flott dag. God morgen forresten 😁

PS: introen byr opp til høy luftgitarfaktor 🤘🏻

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.942

Skal vi snike med Yes - Going for the One også eller var det å banne i progrockens katedral? :rolleyes:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.234
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Rega Apollo får teste seg som drivverk mot Tambaqui . Hva skal man si - det spiller fint og behagelig , men dynamikken er godt rundet av . Det låter jo bra , men det totale lydbildet forsvarer kanskje ikke investeringen i en så dyr dac. Igjen en bekreftelse på at RS2T er spesiell.

apollo.jpg

Bildene under er et forsøk på å illustrere forskjellen

5b.jpg
    5blur2.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.234
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Zappa - Overnite Sensation

Altså - det holder ikke med bare en master av en slik perle av et album. Det interessante er at jeg med RS2T / Tambaqui valgte en annen favoritt enn forrige gang jeg sammenlignet.

ons.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.234
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Harmonic Technology Magic Link II

Og mens man er i gang med nerdingen. Sist jeg prøvde denne kabelen fra DAC var med Gustard A26. Finner jeg magien 100% denne gangen ?

Det spiller i alle fall veeeldig bra. Som sist så låter det veldig smooth og homogent med den kabelen , mens Kimber Hero HB (hybrid) plukker ting mer fra hverandre om jeg kan si det sånn - mer analytisk. Og med den superoppløste Tambaqui så virker det som den magiske linken er en veldig bra match .
    Kanskje har Kimber fått en seriøs utfordrer til å få bringe signalet frem til Preampen.

HT.jpg

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.942
    Kanskje du også skal få terminert om din HTML mk.II til balansert også, så blir du kvitt ennå ett ledd før signalene skal ut fra DACen til pre.
    Jeg tror det vil være DACtisk å gjøre Soundscape ;)

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.234
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Kanskje du også skal få terminert om din HTML mk.II til balansert også, så blir du kvitt ennå ett ledd før signalene skal ut fra DACen til pre.
    Jeg tror det vil være DACtisk å gjøre Soundscape ;)
    Sikkert ikke dumt det. En slik kobling ville gitt meg søvnløse netter i mine yngre dager, kanskje jeg blir gammel og sløv med årene :rolleyes: Uansett veldig greit å bruke så lenge man tester ut forskjellige kabler - så kan man terminere når man har landet på den rette matchen.
    Jeg har en tendens til å bli hengende ved hybride konstruksjoner hvor noen av lederene er sølv og andre kobber. Føler faktisk de gir litt i både pose og sekk.
    Denne har vært i bruk fra riaa til pre siden jeg kjøpte den , så det er i alle fall kjapt å koble om for å teste.

Magic link III ser sånn ut, min er mk II - så noen variabler kan forekomme. Ikke akkurat en kabel det bare er å kjøpe på rull dessverre.

magic_link.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn