Dette er egentlig en kommentar til de som Soundscape har kommentert til, i innlegget sitert over:
Jeg hadde med en WD SSD USB Hardisk hvor jeg hadde en rippet kopi av alle mine CD`er i WAV-format. Qobus spiller i FLAC-format. Å sammenligne FLAC og WAV, blir for meg litt som å sammenligne epler og pærer, da jeg vil konkludere utifra mine ører at formatene ikke er like.
FLAC via Qobus har etter mine ører gjevn balanse imellom diskant, mellomtone og bass, men de virker som det er helt «svart»/stille rundt inspillingen, akkurat som om det er noe som mangler? Og at FLAC dermed høres hardere ut, og er dermed mere slitsom å høre på i lang tid.
Rippede CD’er via PC til WAV-filer, er ikke like god etter mine ører, på balanse imellom diskant, mellomtone og bass, virker som det er mindre mellomtone. Samtidig er det mere lyder rund, det er ikke »svart»/stille som på FLAC, og det er ikke slitsomt å høre på i lang tid.
ProJect CD transport til Soundscap var mye bedre på oppløsningen kontra mine WAV filer, samtidig som de var fin balanse imellom diskant, mellomtone og bass. Det var som natt-og-dag i forskjell i bedre rettning å lytte på CD via ProJect CDT, kontra FLAC og WAV.