SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.125
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Emma Rawicz - Incantation

Et album verd å sjekke hvis du liker jazz. Emma Rawicz er en ung Britisk musiker som var 21 når albumet her ble sluppet i 2022. Hun spiller allerede som en godt etablert musiker og musikken er langt mer moden enn alderen skulle tilsi. Har nettopp sluppet andre album nå.

Ellers blir det en uke her tilbake til normalen etter både ferie med påfølgende covid , og masse famile / sosialt de siste tre ukene.

ER.jpg
    EMMA+creative+edits+NOV+2020-13.jpg

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    2.942
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Ble skeptisk av bildet, der hun har glemt både ligatur og flis, men musikken var bra!

Minner om Céline Bonacina, men med enda litt mer futt og autoritet.

Sist redigert:
    P

parafinoksen

Gjest

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.125
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    The Seeds of Love

Tears for Fears har i min bok bare vært synth-pop , men den godeste @HasseBasse nevnte denne i tråden sin og jeg måtte delvis innrømme at jeg har tatt feil. Nå er riktignok dette albumet en ny retning for bandet - og som gikk bort fra synth-pop'en med en masse bra gjestemusikere. Jeg leste det tok 4 år og like mange produsenter samt over en million pund å fullføre i 1989. Resultatet er kvalitestspop av høy kaliber.

tff.jpg

Sist redigert:
    P

parafinoksen

Gjest
    Må sjekkes. Har så og si null forhold til TFF.

Apropos 80-talls synthmusikk. Oppdaget The Blue Nile nylig. Særlig album nummer 2, Hats, er veldig, veldig bra. Anbefales hvis ikke du kjenner til dem/det.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.125
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19

Apropos 80-talls synthmusikk. Oppdaget The Blue Nile nylig. Særlig album nummer 2, Hats, er veldig, veldig bra. Anbefales hvis ikke du kjenner til dem/det.
    Kjenner til bandet, men kan ikke si jeg har hørt noe særlig på det i likhet med svært mange andre 80 talls band. Jeg hang liksom fast i 70 tallet (og går ofte tilbake dit enda.)

P

parafinoksen

Gjest
    Kjenner til bandet, men kan ikke si jeg har hørt noe særlig på det i likhet med svært mange andre 80 talls band. Jeg hang liksom fast i 70 tallet (og går ofte tilbake dit enda.)
    80-tallet var lenge for meg en «no go zone». Synth, eltrommer, pastellfarger, bleket hår osv. Helt grusomt. Veldig mye føles ekstremt utdatert i dag, men det finnes mange perler. Jeg vokste jo opp på 80-tallet, så det er nok en del nostalgi som slår inn :)

inpain1968

Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Antall liker
    7.808
    Har alltid likt best deres første album, The Hurting. Mange gode melodier og sterke tekster. Og et annerledes og mer nakent lydbilde. Men som med så mye annet, er det jo snakk om smak og behag. Anbefaler uansett en lytt for de som ikke har hørt det :)

Sist redigert:

Singh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Antall liker
    1.929
    Torget vurderinger
    1
    Raoul and the king of Spain er heller ikke så halv gale synes jeg.

Vedlegg

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    41.736
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    The Seeds of Love

Tears for Fears har i min bok bare vært synth-pop , men den godeste @HasseBasse nevnte denne i tråden sin og jeg måtte delvis innrømme at jeg har tatt feil. Nå er riktignok dette albumet en ny retning for bandet - og som gikk bort fra synth-pop'en med en masse bra gjestemusikere. Jeg leste det tok 4 år og like mange produsenter samt over en million pund å fullføre i 1989. Resultatet er kvalitestspop av høy kaliber.

Vis vedlegget 947414
    Har albumet og liker det veldig godt :) Woman in changes er helt fantastisk

mvh

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.788
    Skiva The Blue Nile - A walk across the rooftops ble mastret hos Linn Records i 1983, og gitt ut av Virgin (206-268-620) og er litt av en dynamikk bombe.
    Bør absolutt sjekkes ut av progmeister Soundscape, men da på vinyl.
    Den er sjelden å se i bruktsjapper.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.125
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Skiva The Blue Nile - A walk across the rooftops ble mastret hos Linn Records i 1983, og gitt ut av Virgin (206-268-620) og er litt av en dynamikk bombe.
    Lagt den i lista på Qobuz , så tar jeg den når jeg er i pop-hjørnet. Akkurat nå var det en deilig jazz-quartett som underholdt her mens jeg skal mekke noe lunsj 🎶 :coffee:

birk88

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Antall liker
    276
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    The Seeds of Love

Steven Wilson er også imponert over denne plata:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.125
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19

Spilles nå via Qobuz , men jeg kan love deg at dette låter selv om det er digitalt. Tambaqui Dac'en er fantastisk. Jeg frydes rett som det er når jeg setter på noe jeg ikke har hørt siden jeg skaffet meg den.

TBN.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.125
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19

Har spilt gjennom det meste av The Blue Nile i dag, og liker det jeg hører. Men jeg plasserer Hats på sisteplass faktisk , mest på grunn av instrumentering. Ikke så glad i for mye elektronica - men foretrekker skikkelige trommer og gjerne noe akustiske instrumenter.

P

parafinoksen

Gjest
    Har spilt gjennom det meste av The Blue Nile i dag, og liker det jeg hører. Men jeg plasserer Hats på sisteplass faktisk , mest på grunn av instrumentering. Ikke så glad i for mye elektronica - men foretrekker skikkelige trommer og gjerne noe akustiske instrumenter.
    Ja, se der. Jeg er i utgangspunktet negativ til den typen elektronisk instrumentering, men på Hats er det bare et eller annet som klaffer for min del. Synes også Hats, muligens, har de sterkeste sangene, men i det hele tatt har bandet veldig mye bra. Men produktive var de ikke 🤣

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    7.474
    Sted
    Under stjernene
    Har stor sans The Blue Nile. Husker at Harald Are Lund sa i et radioprogram at A walking.. var utnevnt beste plate, lenge før året var gått.
    Kjøpte de to første på vinyl og nr. 2. og tredje på CD når de kommer ut.
    Riktig har Hats på vinyl og CD. Er glad i alle sammen jeg😊

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.125
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Har stor sans The Blue Nile. Husker at Harald Are Lund sa i et radioprogram at A walking.. var utnevnt beste plate, lenge før året var gått.
    Kjøpte de to første på vinyl og nr. 2. og tredje på CD når de kommer ut.
    Riktig har Hats på vinyl og CD. Er glad i alle sammen jeg😊
    Ja, i grunnen rart de har gått under radaren min i alle år . Ikke noe feil med låtmaterialet på Hats heller - og den har en egen atmosfære. Bare meg som har en allergi mot trommemaskiner :rolleyes: Husker Jan Garbarek var ivrig bruker en stund , og de var virkelig fæle .

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.125
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Har du hørt sånn🫣
    Husker du hvilke album?
    Husker ikke titler i farta, da må jeg nesten lete litt. Skjønner jeg bannet litt i kirken nå 🤭 Kan jo smøre på litt til. Molvær har også syndet med dette svineriet. Bare sett Manu Katche bak et trommesett og hør forkjellen liksom 🥁🎶

P

parafinoksen

Gjest
    Jeg fant albumet Song For Everyone av Shankar, der Garbarek medvirker. Der bruker de trommemaskin, og det låter ikke bra. Veldig malplassert. Lettere å tolerere hvis resten av instrumenteringen er elektronisk/syntetisk.

Ja, Molvær har også en del grums på samvittigheten :ROFLMAO:

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    7.474
    Sted
    Under stjernene
    Jeg fant albumet Song For Everyone av Shankar, der Garbarek medvirker. Der bruker de trommemaskin, og det lar ikke bra. Veldig malplassert. Lettere å tolerere hvis resten av instrumenteringen er elektronisk/syntetisk.

Ja, Molvær har også en del grums på samvittigheten:ROFLMAO:
    [/SITAT]

Trilok Gurtu på perkusjon
    Zakiz Hussian, congas og tabla
    og det høres😍
    Nydelig album, i alle fall på vinyl

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.125
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg fant albumet Song For Everyone av Shankar, der Garbarek medvirker. Der bruker de trommemaskin, og det låter ikke bra. Veldig malplassert. Lettere å tolerere hvis resten av instrumenteringen er elektronisk/syntetisk.

Ja, Molvær har også en del grums på samvittigheten :ROFLMAO:
    Han bruker mye av det på Rites , og Rosenfole som han laget med Agnes Buen Garnås også. Fine album , men.....

P

parafinoksen

Gjest
    Nå er ikke jeg utpreget Garbarek-fan uansett, så det gjør meg ikke så mye :ROFLMAO: Mye fin musikk, men særlig sopransax-lyden hans synes jeg er enerverende.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.674
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Etter det jeg leste, så er det visst "markedsdag" på brukten i Ski fk lørdag og det lokkes med 1/2 pris. Sånn til info

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.125
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Brian Blade Fellowship

Anlegget spiller veldig deilig for tiden etter mine preferanser. Luftig , homogent og lettflytende med bra perspektiv. Imponatoreffekter er plukket vekk, musikken er og blir sentrum for det hele. Dårlige innspillinger blir aldri bra, men heller ikke slitsomme å høre på. Jeg er klar for høsten 🍁

BB1.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn