SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.610
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det spiller fint ved lavt volume, og blir enda bedre ved litt pådrag.
    Kan avsløre at det er dette som gjør at den ikke blir værende her. Jeg spiller som oftest musikk mellom kl 22 - 02. Da med SPL rundt 65 db for å skåne naboen og guttene, som sover i rommet ved siden av. Min Trafomatic E2mk2 med sin 300b er enda bedre på lavt volum. For all del, den er generelt bedre på mye annet også, men det skulle bare mangle gitt ca 3x prisen av en Aries. Det sagt, så er el34 tøffere på rock.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.692
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Kan avsløre at det er dette som gjør at den ikke blir værende her. Jeg spiller som oftest musikk mellom kl 22 - 02. Da med SPL rundt 65 db for å skåne naboen og guttene, som sover i rommet ved siden av. Min Trafomatic E2mk2 med sin 300b er enda bedre på lavt volum. For all del, den er generelt bedre på mye annet også, men det skulle bare mangle gitt ca 3x prisen av en Aries. Det sagt, så er el34 tøffere på rock.
    Experience 2/2 må jo spille sykt bra med dine Avantgarde høyttalere. Når jeg hører hva Aries (som blir en innstegsmodell i sortementet til Trafomatic) gjør her i stua - kan man bare tenke seg hva de større modellene leverer i den rette settingen. Til mitt bruk i dette oppsettet , er Aries akkurat det jeg trenger. Overraskende allsidig når det gjelder musikksjanger - og til en bruktpris som for meg blir forsvarlig i forhold til bruken. Billig i drift blir den og - med kun 3 rør som ikke koster skjorta.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.610
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Experience 2/2 må jo spille sykt bra med dine Avantgarde høyttalere.
    Åh, det jeg har holder godt nok. Men som enhver mann vet, så er det ikke alltid det er utstyret det kommer an på, men rommet det skal fylle🫣. Nytter ikke å hive en klubbe inn i Jotunheimen og tror at det gjør noe fra eller til, vettu!

Deler av salget av Aries er øremerket akustisk tiltak i det lille (og dermed utfordrende rommet mitt), selv om det er langt morsommere å kjøpe seg enda fjongere utstyr.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.692
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Da er den kjøpt og betalt. Ville blitt nedtur å spille på budsjett NAD igjen etter dette .
    Jeg liker også at den har pre-out - så har man mulighet til å leke med sub hvis man vil bygge på.
    Har ikke giddet å slepe ned sub'en fra TV stua enda , men kanskje en dag - bare for å ha prøvd.
    Skulle høyttalerbyggeren i meg våkne igjen , så finnes det mye morsomt i bakladede horn også.
    Bare løse tanker - det spiller absolutt innafor som det gjør altså.

4 (2).jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.692
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Rør-rulling

er vel en av greiene med rørforsterkere har jeg skjønt.
    I alle fall om en skulle trenge noen nevroser :rolleyes:
    Jeg fikk med noen smårør å leke med , så RCA smatt inn på inngangen her nå.
    Om det er bedre enn det som satt der vet jeg ikke , men det spiller som en kule .

rør.jpg

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.610
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Leke med rør er gøy!:D

Pass bare på å slå av forsterkeren først. Vent i minst 30 sek før at du så slår den på igjen. Altså, gi forsterkeren litt tid til å stabilisere seg først.

Ellers, takk for handelen. Gjenstår bare for meg å opplyse om at det er en tidsinnstilt greie på ett komponent i forsterkeren, som gjør at den vil eksplodere etter et viss antall timer. Husker ikke hvilket, men det finner du ut etter hvert, tenker jeg 🤭

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.692
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19

Pass bare på å slå av forsterkeren først. Vent i minst 30 sek før at du så slår den på igjen. Altså, gi forsterkeren litt tid til å stabilisere seg først.

Ellers, takk for handelen. Gjenstår bare for meg å opplyse om at det er en tidsinnstilt greie på ett komponent i forsterkeren, som gjør at den vil eksplodere etter et viss antall timer. Husker ikke hvilket, men det finner du ut etter hvert, tenker jeg 🤭
    Ha-ha - morsom du gitt 😁 Forsterkeren var avslått en god stund mens jeg var på butikken og diverse. Ellers har jeg vel ikke 3mm lær på fingrene heller , og plukker ut varme rør . Går ellers gjennom innboforsikringen her nå ...😳😬 Og ja - selv takk for hyggelig handel altså 🎶.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    57.884
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80

Den overliggende underliggeren pleier og ryke på de😉😁

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.692
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Tenker at den må spille av en annen verden kontra Nad saken :) Flott var den også
    Ha en fin dag sound

mvh
    Jo takk , NAD spiller meget bra til prisen, men det er klart dette blir noe annet. Her får man en helt annen musikkopplevelse. Er jo litt gøy å ha ett anlegg med rør også da , når man først skal ha flere..........

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.610
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hehehe, det er urimelig å dra inn NADen her, som koster 3kkr, kontra Aries, som har en listepris på 27kkr.

V, du har vel noen skinnhansker som du kan ha på deg når du driver å nappe rør (og løk)? Ellers forlater jeg aldri huset med en rørforsterker påslått, bare så det er sagt;)

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.692
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Og vi ruller videre. Neste Ecc 81 er Genalex Gold Lion. Dette høres meget lovende ut. RFT røret var veldig bra på utklinging av instrumenter , cymbaler, space, luft osv. RCA opplevde jeg hadde litt mer smekk , dynamikk - ikke fullt så bra på klang. Genalex gir litt i både pose og sekk føler jeg. (Dette er førsteinntrykk av en kald forsterker - og jeg har ikke gjort noen notater eller form for AB testing. Ta det derfor for hva det er . Noen subjektive inntrykk her og nå.) Moro er det lell . 🎶

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.692
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Nick Cave

Et spor vi spilte på hovedanlegget når @The Gunner var her. Sjekk ut låt nr. 5 - Red Right Hand.
    Jeg hadde faktisk ikke hørt den skiva før. Interessant produksjon/lydmix.
    Vi spilte rimelig høyt på hovedanlegget - så det hele ble ganske fysisk.
    Men , det låter virkelig morsomt på PC oppsettet nå også. Genalex røret ruler så langt.

qobuz NC.jpg

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.610
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Coolt!

Hva som gir størst utslag, små- eller driverrør, varierer fra konstruksjon til konstruksjon. Tips: det er mange som foretrekker kt77 fremfor el34. Try it out 😉

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.692
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Gratulerer med flott Aries amp🤗
    Hva slags talere er det du drar med denne soundscape?

gismo
    Takk-takk. Jeg spiller på Roksan TR-5 s2 - som med følsomhet på 88db er litt på kanten kanskje, men det spiller virkelig fint . Jeg har uansett ikke behov for å dra på spesielt høyt i dette oppsettet her. Da forflytter jeg meg rundt hjørnet til hovedanlegget. Klart man kunne testa noe Klipsch , men jeg er redd litt rimeligere fra den kanten ikke låter like bra som Roksan. Skulle jeg prøvd noe annet en gang hadde jeg nok sett i retning av diy og bakladet horn. Men , ikke noe som haster i det hele tatt altså.

5.jpg

Jeg skal teste sub'en i TV anlegget en dag jeg gidder å bære den ned trappa. Kan hende man da løfter oppsettet noen hakk til :) I så fall blir sikkert det neste prioritering hvis man ønsker å oppgradere videre.

Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.692
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Coolt!

Hva som gir størst utslag, små- eller driverrør, varierer fra konstruksjon til konstruksjon. Tips: det er mange som foretrekker kt77 fremfor el34. Try it out 😉
    Hva som funker best avhenger sikkert av resten av oppsettet også. Synergi..........Kommer nok til å google og gjøre litt research den dagen jeg føler det er på tide å bytte rør. Inntil videre spiller den utmerket 🎶

Sist redigert:

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.833
    Nick Cave

Et spor vi spilte på hovedanlegget når @The Gunner var her. Sjekk ut låt nr. 5 - Red Right Hand.
    Jeg hadde faktisk ikke hørt den skiva før. Interessant produksjon/lydmix.
    Vi spilte rimelig høyt på hovedanlegget - så det hele ble ganske fysisk.
    Men , det låter virkelig morsomt på PC oppsettet nå også. Genalex røret ruler så langt.

Velkommen etter Soundscape ;)
    Ikke det at jeg hadde hørt den skiva og låten så mye før deg, men etter å ha stiftet bekjentskap med den på anlegget til Lars Martin i Vestfold (han med det lille unnselige Gryphon forsterker oppsettet) satt jeg helt lamslått i sofaen hans. Jeg var ikke sen om å skaffe meg skiva, og selv på det lille "dritt anlegget" mitt låter det fett som f.... Meeeeeeeeen, det er for ingenting å regne i forhold til "live" versjonen 2 oktober 2024 levert av Mester Cave selv :oops::D
    Sistnevnte må rett og slett oppleves for å skjønne hvilken fenomenal energi, intensitet og dynamikk Cave formidler låta med.
    Men jaggu er det gøy å ha en kopi på vinyl når jeg drar på med 2 x 1 x 800 w/8 ohm på Magnepanene :cool:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.610
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Grisefeit låt, ja. Har skiva på vinyl, men innrømmer at det er bare 3-4 spor der som faller i smak. Resten blir for bråkete og skarpt for meg, og anlegget mitt. De hadde helt sikkert sittet bedre live, formoder jeg.

Jeg har vel blitt for vant til mer dempet musikk etter alle sene lytteøktene på lavt volum. Er ikke så glad i de røffere låtene til gamle helter som Cave, Young, Dylan, Waits osv lengre 🙉

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.692
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    The Real Deal

Det er faktisk deilig å være hifi freak noen ganger. 🎶
    Har ikke satt meg ned foran hovedanlegget siden fredag kveld når jeg dro på med noen db sammen med @The Gunner .

Nå er det tid fremover for lyttebesøk også. Flere som har ønsket å ta seg en tur - så det er bare å sende meg en PM.

s.jpg

Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.692
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Helge Lien Trio

Et par CD'er med Helge Lien Trio fulgte med siste platekjøp. HELLO TROLL fra 2008 spinner akkurat nå.
    Litt mer interessant enn mange jazztrioer der ute. Jan Erik Kongshaug sørger for godlyd også.

TD521/SME 312 står på skjenken - enn så lenge. Annonsen på finn har runda 1000 treff, så jeg regner med at det skjer noe etter hvert.
    I mellomtiden funderer jeg på en liten sub i PC oppsettet. Om jeg trenger
    det er en annen sak. Men kjedelig å bare kjøpe det man absolutt trenger vel. :unsure:

HLT.jpg

Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.692
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Crabby Appleton og annet rør

Litt gode vibber fra 1970 med debutalbumet til Crabby Appleton.

Begynner å bli litt mer kjent med Aries forsterkeren. Var veldig begeistret for Genalex signalrøret når jeg satte inn det , men.......

for det er et stort men her. Det låter gull på akustiske instumenter. Jazz trioer , strykekvartetter og den slags - not so good på mer komplekse ting.
    Er det for mye som skjer samtidig i lybildet , så kan det hele kollapse rett og slett. Er derfor tilbake på RFT røret som @The Gunner foretrakk
    da jeg overtok forsterkeren. Jeg snakker om ECC81 som er det eneste signalrøret som sitter i denne.
    Har langt fra prøvd alt der ute , men totalt sett er altså dette vinneren av de jeg har å velge blant.
    Kommer nok uansett til å satse på gode NOS rør når jeg skal hamstre litt for fremtiden.

CA.jpg
    2tm.jpg

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.610
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Crabby Appleton og annet rør

Litt gode vibber fra 1970 med debutalbumet til Crabby Appleton.

Begynner å bli litt mer kjent med Aries forsterkeren. Var veldig begeistret for Genalex signalrøret når jeg satte inn det , men.......

for det er et stort men her. Det låter gull på akustiske instumenter. Jazz trioer , strykekvartetter og den slags - not so good på mer komplekse ting.
    Er det for mye som skjer samtidig i lybildet , så kan det hele kollapse rett og slett. Er derfor tilbake på RFT røret som @The Gunner foretrakk
    da jeg overtok forsterkeren. Jeg snakker om ECC81 som er det eneste signalrøret som sitter i denne.
    Har langt fra prøvd alt der ute , men totalt sett er altså dette vinneren av de jeg har å velge blant.
    Kommer nok uansett til å satse på gode NOS rør når jeg skal hamstre litt for fremtiden.

Vis vedlegget 1071497 Vis vedlegget 1071498

Ja, rørende mye rør med rør, hihi!

RFT-røret er ikke til å kimse av, og det er heller ikke sikkert at et sk NOS-rør vil gi deg mer/låte bedre, annet enn at de ofte er dyre. Mye myter og fabler. Standarden er vel at jo mer sjeldent et rør er, jo bedre vil det lissom låte. Man betaler mye for eksklusivitet.

YMMV

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.692
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ja, rørende mye rør med rør, hihi!

RFT-røret er ikke til å kimse av, og det er heller ikke sikkert at et sk NOS-rør vil gi deg mer/låte bedre, annet enn at de ofte er dyre. Mye myter og fabler. Standarden er vel at jo mer sjeldent et rør er, jo bedre vil det lissom låte. Man betaler mye for eksklusivitet.

YMMV
    Nei, det er kanskje en myte at alt var bedre før. Men , jeg var borte i mye nyproduserte drittrør da jeg hadde Audio Research rør-pre og Quicksilver monoblokker (for leeenge siden). Kvaliteten (og antall produsenter) har antagelig økt siden den gang. Men, nevnte RFT rør er vel fra gammel produksjon så vidt jeg har skjønt, og det finnes noen flere NOS rør med bra rykte. Og jeg kan ta meg råd til å betale litt ekstra med kun en dobbeltriode i signalveien.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.610
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nei, det er kanskje en myte at alt var bedre før. Men , jeg var borte i mye nyproduserte drittrør da jeg hadde Audio Research rør-pre og Quicksilver monoblokker (for leeenge siden). Kvaliteten (og antall produsenter) har antagelig økt siden den gang. Men, nevnte RFT rør er vel fra gammel produksjon så vidt jeg har skjønt, og det finnes noen flere NOS rør med bra rykte. Og jeg kan ta meg råd til å betale litt ekstra med kun en dobbeltriode i signalveien.
    Jeg er såvisst ingen ekspert selv. Har hukommelse til en gullfisk, så jeg glemmer fort det jeg har lest meg opp på.

Synes bare det er merkverdig at alt som er sjeldne/eksklusive, skal koste mye, og vi vet at mange setter = mellom pris og (lyd)kvalitet.. (I asia er det jo sånn at sjeldne slanger automatisk gir skyhøye priser, og skal lissom være mer velsmakende og helbrede både det ene og det andre. Bare et eksempel!)

Men ecc81 er relativt rimelig å "leke" med, da. Så enjoy the ride, bud!🤘

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn