SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.214
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Anette Peacock på vinyl her nå. For et trøkk det er i den Goldring pickup'en. Kan tenke meg at den kan bli litt for frempå hvis matchen er dårlig med resten . Her funker det utmerket. Spennende å se om den forandrer seg litt med innspilling også.

AP.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.214
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    På søken etter ny musikk kom jeg over denne:

adam holtzman.jpg

Meget interessant skive fra en meget dyktig musiker. Jeg kjenner ham først og fremst fra Steven Wilson band , men han har jo spilt med Miles Davis og masse andre.
    Meget allsidig fyr. I det ene øyeblikket spiller han nesten klassiske toner på piano , og i det neste en skikkelig fet solo på Moog syntesizer. Sjekk bare ut dette klippet fra en Steven Wilson Soundsheck.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.214
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Fersk kaffe og et par gamle favoritter gjengitt gjennom ny pickup. Livet kunne vært mye verre . Goldring 2500 er helt rå på trommelyd.

Grado har kommet seg over i originalt headshell til Sony PUA 1600 L armen , men sporene i shellet skulle vært litt lenger. Pickup bør bakover et par millimeter.
    Litt fintuning må til her altså. Noe skal man styre med. Får teste et Jelco Shell jeg har liggende tror jeg.

Sony PS-2250.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.214
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Moving Iron duellen fortsetter . Egentlig er det ingen duell da de utfyller hverandre ganske så bra . Goldring 2500 har mer dynamikk og klinger bedre ut i toppen enn Grado med sin varme klang og litt dempet topp. Begge er bra i bassen - Goldring litt strammere og kjappere enn Grado med sin generelt varmere og fyldigere signatur.

To forskjellige klangfarger på samme spiller - som jo er hele poenget med to armer. Det er skiver hvor jeg foretrekker den ene foran den andre og vice versa.
    Nå er det langt fra noen referanse innspillinger jeg lytter til , men vanlige innspillinger fra sent 60 til tidlig 70 tall.

MI2.jpg

MI.jpg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.908
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Ser jo klare fordeler med den løsningen fremfor 2 separate spillere:).

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    To vellydende PUs, personlig likte jeg Gradoen best, men smak og behag...

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.214
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    jorwed har litt for mye fristelser i hylla når man stikker innom for en snar visitt :) Takk for hyggelig prat og handel. Nye plater og ny pickup er jo bare såååå trivelig.

LP.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.214
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Nå er jeg ikke fan av dette DAB opplegget - og radio har ikke vært et tema. Men så dukket denne tuneren opp til den nette sum av 150 kroner.
    Så vidt jeg skjønner spiller den FM, DAB , DAB+ , samt inngang for iPod. Kanskje blir det heftigere kjøkkenstereo etter hvert.

Arcam.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.214
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Nå er det ikke slutt på vinyl-kosen , men en og annen cd må spilles også. En liten bunke fra min etter hvert beryktede bruktsjappe resulterte blant annet i 3 skiver med John Fogerty ( Creedence ).

Live skive snurrer nå , og låter riktig trivelig.

fogerty.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.214
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Historien om DAB fortsetter - og den blir ikke lang. Har jo hørt nok bannskap om formatet allerede , men da en Arcam fmj t32 dukket opp til småpenger tenkte jeg skitt la gå. Tuneren har til og med gode tester. Vel , for å gjøre historien kort - den ble koblet til hovedanlegget. En tynn ledning til antenne , og signalstyrken var nesten på topp.
    Så var det lyden da. Ærlig talt , dette går det ikke an å høre på. Svett i øra etter tre takter. I beste fall havner den på verkstedet. Fysj og fy - ALDRI mer DAB her i huset.

arcam t32.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.214
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Noen betraktninger rundt det med lyd og anlegg. En av grunnene til at man ønsker å bytte komponenter er rett og slett behov for forandring. Man venner seg til hvordan ting spiller / låter - og kanskje noe av det første kicket forsvinner etter hvert. Har de senere årene klart å motstå fristelsen ved å fintune høyttalere , og veksle mellom cd / vinyl osv. i viten om at byttetrangen går over igjen (stort sett.)

Hvorfor jeg babler om dette var en morsom opplevelse jeg hadde her forleden. Min DAC har forskjellige innstillinger på klokken , samt filtre med forskjellige nyanser. Det siste året har den stort sett stått fast på samme innstilling. Vel. jeg satte på en skive i går og synes det låt ekstra fett. Så la jeg merke til at klokke innstillingen på DAC sto i Auto posisjon - og ikke exact som jeg har brukt. Grunnen til det er at jeg hadde tatt ut strømkabelen for å flytte rundt på noe greier - og den går da automatisk i auto-modus. Vel, hva skjedde når jeg svitchet til den faste innstillingen ? (Som jeg har foretrukket lenge). Jeg mistet noe av dybden og dynamikken ! Lyden er glattere , men litt mindre engasjerende. Ikke sikkert jeg hadde ment det samme for et halvt år siden. Kanskje jeg var klar for en forandring igjen ? Klokken ble stilt på "fine" i stedet for exact - og jeg er i skrivende stund mer happy med det. I grunn greit når man kan tune lyden med et par tastetrykk fremfor å bytte dyre komponenter ! Det å ha litt forskjellig vinyl-lyd å velge i gjør også at jeg verdsetter CD mediet mer enn før. Akkurat som man legger merke til hva som er positivt med de forskjellige kildene. Ha en fortreffelig kveld foran alteret - med eller uten filter !

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.908
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ofte de små tingene som teller;)

Har omtrent akkurat landet hjemme nå og fått satt på denne skiva, som ble levert av LostNord i postkassen seint i går.

DSC02369.jpg

Har ikke hatt den før nå - og for ei skive, og for en lyd. Den klarer å bringe frem litt tendens til lett tåviftefaktor faktisk:cool:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.908
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Du hadde et par utgivelser med RBT ja. Ikke overrasket:)

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.214
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    En skive som har gått mye her siste mnd. er denne . Dafher Youssef er en Tunisisk sanger og musikker. Spiller oud som er en slags større Arabisk versjon av Lutt. Har samarbeidet med bl.andre Peter Gabriel samt en del norske jazzmusikere . På albumet her er det flere Nordmenn , med Eivind Aarset i spissen. Blanding av jazz , Arabisk folkemusikk fremført både akustisk og elektrisk. Hvis man har sans for Arabiske toner er den et must å sjekke ut.

dy.jpg

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.936
    En skive som har gått mye her siste mnd. er denne . Dafher Youssef er en Tunisisk sanger og musikker. Spiller oud som er en slags større Arabisk versjon av Lutt. Har samarbeidet med bl.andre Peter Gabriel samt en del norske jazzmusikere . På albumet her er det flere Nordmenn , med Eivind Aarset i spissen. Blanding av jazz , Arabisk folkemusikk fremført både akustisk og elektrisk. Hvis man har sans for Arabiske toner er den et must å sjekke ut.

Vis vedlegget 522528
    Kan også varmt anbefale Birds Requiem skiva hans Soundscape.
    Æ gutten sin som kan holde tonen lenge og krystallklart det :rolleyes:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.214
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ja, jeg har hørt noe på den også , samt den nyeste - Sounds of Mirrors. Han har stemme fra en annen verden .

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.214
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Moralen er : ikke bla i platesamlingen til jorwed hvis du ikke har tenkt å handle ;.) Sjansen er nemlig stor for at du finner mye bra. Nå var mitt ærend å loppe samlingen for noen god-biter , så jeg er meget happy. Snadder fra mine yngre dager når vinyl var hovedkilde. Takk for hyggelig handel ! Jeg forlater bare sweetspot når jeg skal skifte plate noen timer fremover :) Akkurat nå : Third Stone from the Sun med Hendrix. OMG - vinyl blir ikke bedre enn dette !

LP.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.214
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Lenge siden jeg har hørt på de to første Santana albumene , og der satt det mange minner. Abraxas spiller nå - og plutselig kom det mye 70 talls stemninger og minner her kjenner jeg :)

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.214
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Godt nytt år til venner og ukjente sjeler med samme diagnose :)

Året starter nostalgisk her med Led Zeppelin på vinyl. Nytraktet kaffe og smågodt hører også med . Platekompaniet i Ski legger dessverre ned i slutten av januar - og i den forbindelsen har de 30 % rabatt på alt. Sikret meg første Led Zeppelin + Houses of the Holy av samme for en billig penge på vinyl. Ikke så mye som er MÅ ha for meg egentlig , men disse hører med i samlingen. Houses of the Holy er med sitt ikoniske cover verd kronene i seg selv. Utført av Hipgnosis som sto bak en stor andel av den beste cover kunsten på 70 tallet.

Ta vare på hverandre i det nye året - finn glede i de små tingene . nyt musikk og livet generelt !

Her altså Houses of the Holy :

ledzeppelin_housesoftheholy_albumcoverartprint_hipgnosis_hanging.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn