SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.828
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Gentle Giant er fremdeles høyt verdsatt hos meg. Steven Wilson remixet de tre første albumene til ett - Three Piece Suite. Den er vel ca 16 minutter kortere enn de tre albumene tilsammen , altså er noe fjernet. Uansett liker jeg å spille hvert album i sin helhet. Acquiring The Taste fra 1971 står seg godt i dag også.


    GG.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.828
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Så var det å hente hjem Vovox Coax digital kabel. Hadde egentlig ikke regnet med å høre noen forskjell. Jeg tok feil. Koblet inn mellom Streamer og DAC og
    Patricia Barber - Cafe Blue sto for en rask A/B test. Låtene Inch Worm og spesielt Too Rich for my Blood. Sistnevnte har mye cymbaler og vokalen kan lett få mye Sssss lyder. I mine ører høres dette riktigere ut. Cymbaler klinger ut mer komplett om jeg kan si det sånn. Jeg trengte uansett en lengere kabel, men at det oppgraderer lyden gjør jo heller ingen ting. Denne kjøpte jeg i tillegg pent brukt så prisen ble ekstra hyggelig. Vovox igjen anbefalt når det gjelder digitalt !


    kabler.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Så var det å hente hjem Vovox Coax digital kabel. Hadde egentlig ikke regnet med å høre noen forskjell. Jeg tok feil. Koblet inn mellom Streamer og DAC og
    Patricia Barber - Cafe Blue sto for en rask A/B test. Låtene Inch Worm og spesielt Too Rich for my Blood. Sistnevnte har mye cymbaler og vokalen kan lett få mye Sssss lyder. I mine ører høres dette riktigere ut. Cymbaler klinger ut mer komplett om jeg kan si det sånn. Jeg trengte uansett en lengere kabel, men at det oppgraderer lyden gjør jo heller ingen ting. Denne kjøpte jeg i tillegg pent brukt så prisen ble ekstra hyggelig. Vovox igjen anbefalt når det gjelder digitalt !


    Vis vedlegget 739132
    Artig å lese gode subjektive betraktninger her inne. Digital kabel har jeg opplevd liten forskjell på. Men jeg er ikke dermed lukket for at det er forskjell på noen kabler. Hvorfor det oppstår forskjell la være ymse. Uansett, fint når det sitter
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.828
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Artig å lese gode subjektive betraktninger her inne. Digital kabel har jeg opplevd liten forskjell på. Men jeg er ikke dermed lukket for at det er forskjell på noen kabler. Hvorfor det oppstår forskjell la være ymse. Uansett, fint når det sitter
    Jeg har heller ikke hørt store forskjellen før Gustard dac'en kom i hus. Den er rett og slett mer kilen på kabler.Nå får jeg ikke målt impedansen på de forskjellige, men regner med at forskjellen ligger der. En av kablene jeg testet fra drivverket freste i toppen. Jeg mener total overstyring i diskanten på noen innspillinger. Så, det er mer enn innbilling for å si det sånn. Men man snakker ikke nyanser i bassen eller lydbildet som sådan - bare så det er sagt. Rett og slett feil impedans som gjør utslag i overstyring / forvrengning i toppen.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.828
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Alvin Lee uttalte en gang at han betraktet Ten Years After som et live band - og at studio ikke var hans greie. Men de leverte da noen brukbare album allikevel.

    Det som slår meg når jeg lytter til Stonedhenge fra 1968 er hvordan de bruker stereoeffektene - noe som tross alt var ganske nytt den gangen. Ja, de har noe av den typiske panoreringen , men samtidig har de en imponerende dybde i lydbilde også.


    TYA.jpg
     
    Sist redigert:

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    kom over disse kanskje noe å like? hørt dem før men ikke sjekka dem ut før nå sikkert ikke alt som faller i smak men syns dette albumet virka alright :) Go lørdag Sound
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.828
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Takk det samme ! Musikktips skal sjekkes ut. Ukjent for meg , men fant de på Qobuz. Der blir de beskrevet som en blanding av Country, folk, Southern Rock og progressive Americana !
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    alltid alright å dele vettu :) ja virket å være innom forskjellige sjangere og,noe jeg har fått med meg du også er , du virker jo ganske universal på musikkfronten du og :giggle:
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    enig :giggle:føler meg ganske lik der det må liksom ha en viss kvalitet innen den sjangern det er så er det som regel greit,og en setter jo forskjellig krav og verdier til de forskjellige
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Takk for gode musikktips Soundscape ..... med flere, skal sjekkes ut. En fin og balansert tråd :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.828
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Skal ikke dreie dette til en kabeltråd. For meg er kabler et nødvendig onde - de utgjør en forskjell , og derfor har mange gjort dette til en meget lukrativ forretning.

    Vel. greia er at jeg hadde en eldre kabel liggende , og synes det er artig å teste ut det man har tilgjengelig med en ny komponent i huset. Bruker daglig Renaissance Audio mellom DAC/Pre - og den låter fint i mine ører. En rask test med Van Damme og et par andre kobberkabler falt fort igjennom. DAC (og resten av kjeden) er sinnsykt åpen , "rask" og gjennomsiktig - så man hører fort forskjell på kabler.

    Denne jeg fant frem fra glemselen overrasker meg . Den funka ikke så bra i tidligere oppsett, men her skal den få synge litt før jeg går innpå mer A/B testing.
    Noen kjenner kanskje produktet - den er laget av Sense på forumet her, og består av rene sølvledere :) Dette er high-end , både i materialvalg og lyd !
    Og - for å unngå misforståelser - denne tilhører ikke kategorien overprisede kabler. Men , hadde den hatt et stort merkenavn ville prisen vært astronomisk.

    Strømkabel til DAC gjorde som forventet ingen forskjell i mine ører. Den var både tykk, skjermet og med Furutech kontakt, men må nok skifte hele veien til sikringsskapet :p Helt ærlig er ikke jeg i kundegruppen for dyre strømkabler . Mange strømkabler er for meg det totale vannvidd , men det er meg. Den originale blir sittende.


    Sense.jpg
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.828
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ellers litt irritert over at BluRay transporten min streika i går etter drøyt 3 år. En Cambridge CXUHD som jeg har vært veldig fornøyd med. Det er vel egentlig en Oppo uten innebygd DAC. Ikke bare bygget på samme plattform, men på samme sted så vidt jeg har skjønt.

    Vel, nå suser og støyer det bare på lydutgangen. Trodde først DAC'en var synderen, men bytte av dac ga samme resultat. Da var det bare å grave frem min gamle Sony es spiller. Fikk bekreftet at det har skjedd en utvikling på området der ja.

    Så hva gjør man ? Cambridge / Oppo er historie , men jeg får sjekke om den lar seg fikse. Samtidig kikker jeg på en Sony UBP-X800M2. De koster ikke stort lenger - og den skal være bra.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ellers litt irritert over at BluRay transporten min streika i går etter drøyt 3 år. En Cambridge CXUHD som jeg har vært veldig fornøyd med. Det er vel egentlig en Oppo uten innebygd DAC. Ikke bare bygget på samme plattform, men på samme sted så vidt jeg har skjønt.

    Vel, nå suser og støyer det bare på lydutgangen. Trodde først DAC'en var synderen, men bytte av dac ga samme resultat. Da var det bare å grave frem min gamle Sony es spiller. Fikk bekreftet at det har skjedd en utvikling på området der ja.

    Så hva gjør man ? Cambridge / Oppo er historie , men jeg får sjekke om den lar seg fikse. Samtidig kikker jeg på en Sony UBP-X800M2. De koster ikke stort lenger - og den skal være bra.
    Kjøpe en Rega til.. De er bortimot gratis..
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.828
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Kjøpe en Rega til.. De er bortimot gratis..
    Rega er genial til CD, men her snakker vi BluRay / DVD. Cambridge spilleren står i TV stua og brukes utelukkende til film. Jeg sendte en mail til Hi-Fi klubben hvor den ble kjøpt - så får jeg se hva de sier.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Rega er genial til CD, men her snakker vi BluRay / DVD. Cambridge spilleren står i TV stua og brukes utelukkende til film. Jeg sendte en mail til Hi-Fi klubben hvor den ble kjøpt - så får jeg se hva de sier.
    Lykke til, slikt er kjedelig når det skjer...Og iallefall når produsent ikke lenger finnes..
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.828
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Lykke til, slikt er kjedelig når det skjer...Og iallefall når produsent ikke lenger finnes..
    Går seg nok til. Er usikker på om den dekkes av klubbens 6 års garanti, men jeg får vel svar når de åpner. Uansett får man en bra Sony for 3500 kroner, men hadde jo vært greit om garantien gjelder enda.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.215
    Antall liker
    22.975
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Du har vel 5 års reklamasjonsrett, så jeg kan ikke skjønne annet enn at de må ordne opp i dette...
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.828
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Du har vel 5 års reklamasjonsrett, så jeg kan ikke skjønne annet enn at de må ordne opp i dette...
    Satser på at det ordner seg . Jeg kan leve med min aldrende Highend Sony en liten stund, men hjelp så treeeeg. Og lyden var overraskende mye dårligere - bare som drivverk. Jeg kjører coax ut til Primare DAC 30 og lyden i to kanaler.

    I mellomtiden går man på skattejakt i egne CD arkiver. Gamle skiver blir som nye med annet CD oppsett.


    strawbs.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.828
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Raskt svar fra HiFiKlubben tidlig i dag . BluRay er dekket av garanti. Koblet opp en siste gang før jeg tenkte å pakke den ned, og da spiller den selvfølgelig. I går slo jeg den av og på 5-6 ganger og testet med to forskjellige DAC'er. Uansett, garantien gjelder nesten 3 år enda, så da skal den få spille til den slår seg vrang igjen.

    I hovedanlegget kobles de blå smykker inn igjen. Den eneste kabelen jeg vet om som ser så bra ut at den kunne vært montert foran :)

    RA.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.828
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    En høyttaler som dukket opp i en annen tråd her. Likte designet , blandingen av teknologi, rene flater og til dels grove materialer i en fin kontrast. Kanskje jeg må jakte på noen grove bjelker til stativhøyttalerene mine. Noen som river en gammel låve her :unsure:


    Rose_03-10-2020_0015-scaled.jpg
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.567
    Antall liker
    3.127
    Sted
    Oslo
    Det er en butikk, Hel Ved Design, som selger møbler laget av gamle, franske låver. Kontrasten mellom gammelt og nytt fungerer bra på hytta.
    _T194673-TV-benk.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.828
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Det er noe eget med gamle massive materialer. Jeg har et salongbord som er gjenbruk av minst 300 år gammel eik - også Fransk.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.567
    Antall liker
    3.127
    Sted
    Oslo
    Jepp. Kona fikk litt dilla, så vi har også et salongbord og en benk bestående av en stokk med samme dimensjoner som høyttalerstativet du viste.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.828
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jepp. Kona fikk litt dilla, så vi har også et salongbord og en benk bestående av en stokk med samme dimensjoner som høyttalerstativet du viste.
    Bordet mitt er mer bearbeidet, men man merker at materialene har levd et liv eller to. Jeg mener søylene også er gjenbrukt slik de er. Plata består av kun to planker på ca 44 cm bredde hver. Det roper etter en lett puss og litt olje nå........

    B.jpg
    A.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.828
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Etter uendelig sommel fra posten kom endelig sub-kabelen på plass. Ikke ute etter noen lydmessig oppgradering annet enn at den virker på begge kanaler - hele tiden ! Van Damme med Neutrik kontakter gjør jobben.

    sub.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.828
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    En audiofils hverdag :) Har krangla litt med en luftveisinnveksjon en stund (nei, det er ikke corona) - så det har blitt mer innetid enn jeg egentlig setter pris på.
    SÅ....noe må man fordrive tiden med.

    tape.jpg


    Blir vekselvis både fasinert og oppgitt av hvor mye rommet påvirker helheten i lydbildet. Et par cm lenger avstand til frontvegg gir litt mer "live" følelse. Ikke like pin-point kanskje, men jeg liker det. Mer luft rundt hvert instrument. Satser på å være helt pigg igjen om et par dager - og til uka blir jeg fullvaksinert også. Håper på en mer sosial sensommer / høst.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.828
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ser det ligger en Renaissance Master Signature rca kabel på torget. Den skulle jeg gjerne hørt, men det blir for galt å betale mer for en brukt kabel enn jeg betalte for den nye Dac'en min o_O:rolleyes:
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.461
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Morro med kabler da. Jeg kjøpte noen brukte ht kabler i går. Vintage selvsagt. Intermezzo eller noe slikt :) Mest fordi mine synergestic Research bare har banan. Og jeg trengte spader :) :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.828
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Morro med kabler da. Jeg kjøpte noen brukte ht kabler i går. Vintage selvsagt. Intermezzo eller noe slikt :) Mest fordi mine synergestic Research bare har banan. Og jeg trengte spader :) :)
    Vel, når saken er at DAC'en har veil pris på 1500 usd . Ja - og så måtte jeg jo ha ny signalkabel også. Den kostet bare 60.000,- Norske kroner :p
    Tviler ikke på at den bra altså. Masse sølv, håndlaget og alt det der, men fornuft og lommebok har en sperregrense. Jeg spiller jo på kabel fra samme leverandør.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Ser det ligger en Renaissance Master Signature rca kabel på torget. Den skulle jeg gjerne hørt, men det blir for galt å betale mer for en brukt kabel enn jeg betalte for den nye Dac'en min o_O:rolleyes:
    Det var da voldsomt defensivt Soundscape ;)
    Renaissance Master Signature rca kabelen selges jo brukt for snaue 27% av nypris, altså et KUPP ;)
    I tillegg er gromkabelen laget i Norge av Roald selv.
    Tenk så mye moro du kunne fått med bl.a å fortelle mor om hvor mye sølv du har i kablene du bruker i anlegget hehehe..
    "You got to say yes to another excess" vet du ;)
    Vi har vel blitt såpass tilårskomne at vi kan unne oss litt godsaker fra de øvre hyller eller...!?
    Gusto DACen fikk du jo kjøpt billig, men når tror du at det dukker opp en ny RMS RCA signalkabel til overkommelig pris!?
    Smell til med noe luksus.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn