SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Litt smågodt i postkassa til Quad 44. Kjøpte like godt et par stykker . Ser ut til å passe som hånd i hanske . Da er det bare å få i seg frokost og sette over kaffen før man finner frem loddebolten. Litt oppgradering av M50 skader ikke heller når man først er i fiksemodus.


    B.jpg
    A.jpg
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.206
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hm, stusser litt over at et sk målemonster som din nye, velrenommerte DAC skulle reagere på kabler. Er det ikke mulig å skaffe to sett identiske for å sjekke?

    Kanskje vi byttelåner en gang, om ikke annet, så for å bli en erfaring rikere? 🙂
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hm, stusser litt over at et sk målemonster som din nye, velrenommerte DAC skulle reagere på kabler. Er det ikke mulig å skaffe to sett identiske for å sjekke?

    Kanskje vi byttelåner en gang, om ikke annet, så for å bli en erfaring rikere? 🙂
    Eneste forklaring jeg har er at den er mer Kilen på korrekt impedans. Aes skal være 110 Ohm / koax 75 Ohm. Hva kabelen ellers er laget av vil neppe påvirke et digitalt signal. Jeg ville ikke bladd opp tusenvis for en High-end digitalkabel i alle fall. Proffmarkedet er avhengig av ting som fungerer, og der finner man bra kabler til normale priser. Broder’n din var også lysten på å teste, så kanskje vi kan få til noe en gang. Bor jo ikke langt unna hverandre.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg vet ikke hvordan andre dac,er basert på 9038 pro chipen oppfører seg i forhold til kabler. Begynner jo å bli rimelig mange basert på denne chipen. Det som skiller Gustard fra mengden er at de har tweaket frem egne løsninger uten å bruke alt som er innebygd i selve brikken. Målet med x26 pro var å gå i strupen på konkurrentene uansett prisklasse. De har fått til en bra dac, ikke bare i forhold til pris, men rett og slett et bra produkt etter mine preferanser i alle fall.

    når det er sagt, er det dermed ingen selvfølge at den passer for alle. Den er dønn ærlig , og veldig detaljert, skiller ting helt spooky, og låter kanskje nærmere masteren enn mange foretrekker det. Som vanlig handler det om både personlige preferanser og system matcing.
     
    • Liker
    Reaksjoner: raw

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.415
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Alltid alright å ta turen i tråden din Sound både for musikk tips og entusiasme 😊
    synd man må ty til utenlandske butikker selv for smågreier, men Hificollective syns jeg også er kjekke å ha med å gjøre og får varene stort sett på under 1 uke 🤗 ha en trivelig kveld vidre
    Mvh ivan
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Alltid alright å ta turen i tråden din Sound både for musikk tips og entusiasme 😊
    synd man må ty til utenlandske butikker selv for smågreier, men Hificollective syns jeg også er kjekke å ha med å gjøre og får varene stort sett på under 1 uke 🤗 ha en trivelig kveld vidre
    Mvh ivan
    Takk for det. Hyggelig om noen finner inspirasjon og musikktips blant mine krumspring. Dessverre ikke så lett å handle i Norge lenger, da man i dette tilfellet måtte bestille for minst 250 kroner + frakt på 100. Et par kontakter fra HiFiCollective kostet meg rundt 70 kroner inklusive frakt. Og det tok ikke mange dagene før de lå i postkassa heller.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Dewa - HVEM sa du ? DEWA BUDJANA , han fusion gitaristen fra Indonesia vel...............

    Bare å søke i streamingtjenester - fyren har masse bra album. Og slett ikke hvemsomhelst til å backe seg opp heller. Noen eksempler bare :


    DB2.jpg
    DB3.jpg
    DB.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Vel, altså de er pene i tøyet - og har til og med kledd seg opp for å matche stua . Så de måtte jo få en sjanse .


    R5.jpg



    Dessuten har de bånddiskanter - og det setter jeg pris på. Så hvordan spiller de da ? Kort fortalt - veldig bra. Sammenlignet med Quad 11L går de som forventet dypere og med mer autoritet i bassen. Jeg har kjørt + 6db i bunnen på Quad. Med Roksan ble det nesten litt mye, men fremdeles innafor. Toppen er litt mørkere enn Quad , så for sammenligningens skyld (eller vanen ) har jeg løftet toppen + 1db på pre-ampen.

    Forskjellen er større enn forventet. Jeg liker virkelig Quad 11L , men dette høres ut som en større høyttaler. Noe de også er, men lydmessig kunne man ta de for å være gulvstående. De har en mye større autoritet , og klangmessig matcher de Quad settet perfekt. Ble egentlig forbauset over at det gamle forsterkersettet trekker frem forskjellene som de gjør. Dette anlegget vokste virkelig på alle parametere nå. Om Roksan blir ? Jeg kan jo røpe at de allerede var handlet inn, så ja - de har fått innvilget opphold. Og til mitt forsvar i forhold til å skille Quad anlegget - De ER Britiske , og de er velkledd. Jeg tror vi blir gode venner alle sammen - både Quad, Roksan og jeg.

    R7.jpg


    R6.jpg R3.jpg R4.jpg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.312
    Antall liker
    63.008
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ble veldig lekkert med svarte Roksan sammen med resten av møblementet, selv om finishen til Quad er enda lekrere. Skjønner at det lydmessig også ble innertier. Da er det bare å si, grattis! 😃
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har fortsatt mine og kobler de opp med jevne mellomrom. Egentlig ikke best på noe, men gode på det meste. Veldig god mellomtone, god dynamikk og kan spille forbausende høyt til å være så små.
    Artige små rakkere som jeg ikke blir lei av.
    Hadde Krix Equinox mk3 og Vienna Haydn Jubilee i "shoot-out" her og likte TR5S2 best.
    FB4869E9-5F16-4D7E-ACE4-97E802A2BD4B.jpeg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har fortsatt mine og kobler de opp med jevne mellomrom. Egentlig ikke best på noe, men gode på det meste. Veldig god mellomtone, god dynamikk og kan spille forbausende høyt til å være så små.
    Artige små rakkere som jeg ikke blir lei av.
    Hadde Krix Equinox mk3 og Vienna Haydn Jubilee i "shoot-out" her og likte TR5S2 best. Vis vedlegget 737112
    Se her ja, som du sier er de vel ikke best , men størrelse og prisleie tatt i betraktning står de seg godt. Og det er en virkelig god synergi med Quad 44 / 303.
    Nå skal det sies at kravene ikke er det samme i dette anlegget som de større, men hei - det svinger som pokker og tar deg ut på en musikalsk trip . Og DET rekker for min del :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ble veldig lekkert med svarte Roksan sammen med resten av møblementet, selv om finishen til Quad er enda lekrere. Skjønner at det lydmessig også ble innertier. Da er det bare å si, grattis! 😃
    Ja, finishen til Quad er veldig bra - jeg har jo tilhørende sub også til dem som er koblet opp i TV anlegget. Sjelden med ekte finer og pianolakk i den klassen.
    Har rett og slett fått et luksusproblem hvor veien går videre angåede dem. Det får holde med 3 komplette anlegg i huset .
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet mr Rognlien også likte de godt når han testet de. De forsvant fra Roksan sin egen hjemmeside når de ble kjøpt opp av Monitor Audio. Litt synd for de går nok under radaren for de fleste.
    Si ifra om du plutselig skulle finne på å selge dine igjen. Har fantasert om å stacke 2 par 😄
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg vet mr Rognlien også likte de godt når han testet de. De forsvant fra Roksan sin egen hjemmeside når de ble kjøpt opp av Monitor Audio. Litt synd for de går nok under radaren for de fleste.
    Si ifra om du plutselig skulle finne på å selge dine igjen. Har fantasert om å stacke 2 par 😄
    Så langt har de status som fredet , men det er notert :)

    Har ikke foret de med alt av musikksjangere enda, men jazz svinger noe sinnsykt. Spiller så bra at jeg ikke klarer å løsrive meg for å gå inn i stereostua 🎸🎷🥁🎼🎹
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Takker ! - ja , de forsvinner mer i stua. Skal flytte på en gulvlampe i ene hjørnet og se om jeg kan lure de enda mer bakover. Her snakker man ikke sweetspot og slike ting, men grei lyd overalt i rommet uten at anlegget skal dominere. Som sagt var jeg glad i Quad 77-11L , men de ble to lysende gule kasser i forhold.


    R5.jpg
    R5b.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Og da ligger siste John McLaughlin i sin helhet på Qobuz. Billie Eilish må gjerne holde på med sitt altså , men dette er musikk i mine ører :

    (Fyren har blitt 79 år gammel 😲 ) Ikke mye stive fingre der gitt.

    JM.jpg
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Da begynner ting å bli på stell her. Rydda litt i krokene og slengt opp en hengelampe i hjørnet i stedet . Luftigere samt litt mer mulighet til å justere høyttalere. Ingen tape på gulvet så langt :) , mer avslappet forhold til dette anlegget.

    C.jpg



    Så gjelder det å skrinlegge tanken om å lage anlegg rundt Quad II monoblokkene og Quad 77-11L høyttalere. Skriv 100 ganger på tavla : Jeg trenger ikke flere anlegg - Jeg trenger ikke flere anlegg - Jeg trenger ikke osv........

    3 OK oppsett burde rekke for en aldrende herre..........


    D.jpg
    E.jpg
     
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.816
    Antall liker
    38.471
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Her var det utrolig mye flott Sound og for en fin kåk du bor i :)
    Ha en fin lørdag

    mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    For en kåk.. Og ekorn er bedre enn en grevling som bare pusler med det samme, år inn og ut.. :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Regnvær / CD vær. Litt lei av streaming akkurat nå. Switchet til Auralic streameren igjen, men nettbrettet kjente den ikke igjen så snart jeg hadde startet opp . Det får vi styre med en annen gang. Går på jakt i CD arkivene i stedet. Noen skiver låter som de er fullstendig remikset med ny DAC.
    Fasinerende hvor fri for forvrengning den saken er. Går i alt fra Acoustic Triangle til Tool - og en masse midt i mellom :)


    CD.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Nytt forsøk på streamingfronten. Resetting av streamer fikk det hele på stell. Tenkte jeg skulle vente med å koble inn Aries til ny kabel fra Vovox ankom, men noe skal man holde på med . Samlet litt musikk som skal sjekkes ut. Deep Rivers med Paul Lay først ut her nå - så langt høres det ganske lovende ut......
    Lyden av Aries kontra NAD bekrefter førsteinntrykket. Aries er mer på i toppen, mer dynamikk. Nad blir litt mer rund og tilgivende . Begge låter helt greit , men det finnes sikkert bedre saker der ute.


    Deep Rivers.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    ^ Kjøkkenperfekt!
    Det kunne svinga det, men har nok ikke plassen . Høyttalere er neppe verd noe særlig uansett, men får jeg grei pris på Quad II blokkene så kan det hende de går. Jeg er og blir en transistor mann (og ja, jeg har hatt rørutsyr også).

    Quad 44 / 303 / Roksan TR-5 s2 synger fint i spisestua her nå. Auralic Vega er satt opp som DAC - og stasjonær PC som kilde i tillegg til CD spiller.

    Om jeg leker meg med mere Quad transistor i oppsettet avhenger av hva som dukker opp. Kanskje en 303 til for bi-ampling? Evt. en 606 for mer dynamikk og strømreserver. Om det er nødvendig er en helt annen sak . :)

    Quad Pre.jpg
    roksan.jpg
    Roksan.jpg
    QUAD-303-2000px-6.jpg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.312
    Antall liker
    63.008
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    «Fasinerende hvor fri for forvrengning den saken er». Morsomt å høre. Tror jeg kan skrive under på det samme med min Topping. Men, den har ikke samme «tyngde og autoritet» som min forrige DAC. Topping er en strålende DAC på sitt vis, men akkurat det med tyngde og autoritet savner Jeg innimellom. Det kan sikkert diskuteres side opp og ned på om det er forvrengningen eller noe annet jeg savner. Jaja, kan kanskje ikke få begge deler 😃
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    «Fasinerende hvor fri for forvrengning den saken er». Morsomt å høre. Tror jeg kan skrive under på det samme med min Topping. Men, den har ikke samme «tyngde og autoritet» som min forrige DAC. Topping er en strålende DAC på sitt vis, men akkurat det med tyngde og autoritet savner Jeg innimellom. Det kan sikkert diskuteres side opp og ned på om det er forvrengningen eller noe annet jeg savner. Jaja, kan kanskje ikke få begge deler 😃
    De er jo begge bygget på Sabre 9038 pro , så signaturen er nok ikke SÅ forskjellig. Gustard har bygget inn en del egne løsninger som skiller den fra "den store flokken" , men jeg har ikke sammenlignet med Topping eller noen av de andre - bare refererer til det jeg har lest.

    Den kan overraske med tyngde og autoritet der hvor opptaket inneholder det, men den legger ikke til eller trekker fra noe. Bare ro og kontroll hele veien. Ble imponert over Tool (10.000 Days / Fear Inocolum). En låt har en "vegg" med gitarer - og jeg spilte såpass høyt at noe mer hadde vært ubehagelig. Samtidig som man har et øs av feite gitarer var vokal og andre ting helt uanfektet - og låt meget rolig og avslappet. Den roter det liksom aldri til uansett hva du utsetter den for. Det skyldes nok at forsterker har nok ressurser / strømreserver også.
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.312
    Antall liker
    63.008
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    De er jo begge bygget på Sabre 9038 pro , så signaturen er nok ikke SÅ forskjellig. Gustard har bygget inn en del egne løsninger som skiller den fra "den store flokken" , men jeg har ikke sammenlignet med Topping eller noen av de andre - bare refererer til det jeg har lest.
    Topping D90SE har vel en egen løsning på hvordan de konverterer etter chippen (ikke spør meg hva det betyr 😄). Hadde vært gøyalt å teste dem under like forhold en gang 😊
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Topping D90SE har vel en egen løsning på hvordan de konverterer etter chippen (ikke spør meg hva det betyr 😄). Hadde vært gøyalt å teste dem under like forhold en gang 😊
    Ja, interessant å prøve forskjellige ting. Jeg regner med å få anledning til å høre den mot andre saker fremover da flere er interessert i å høre den. Nå hadde jo jeg en Sabre dac fra før bygget på 9018 Chip'en, så den tonale balansen er ikke så forskjellig fra den. Forskjellen er at den skiller ting bedre og har mindre forvrengning (sånn høres det i alle fall ut.) Når to instrumenter spiller en lik tone samtidig kunne de flyte mer sammen med Auralic Vega , mens her står de helt klart frem uten forvrengning. Plutselig hører jeg stemmer og instrumenter jeg aldri har lagt merke til på gamle skiver. Samtidig blir det ikke påtrengende eller frempå - de bare dukker opp et eller annet sted innover i lydbildet. Veldig bra 3D også.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Så greide jeg å tråkke i salaten og bestille en kabel på eBay fra en som bruker eBay Global Shipping program. Det hel....es opplegget tok en mnd. forrige gang, og jeg forbannet meg på aldri å handle fra noen som bruker det. Her var det ikke tydlig nok på selger side......Da er det bare å vente en mnd. eller så.

    Kjøpte en kabel til sub. mange dager senere, den er allerede i Norge via Royal mail.
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.415
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    gjorde akk samme bommerten med et likeretter rør :ROFLMAO: sabla mange mellomstasjoner med det globale shipping programmet`` time will show hehe, syns generelt Ebay har blitt et mer ufornuftig sted å handle fra med tia etter det ble innført det Voec systemet og som nesten ingen vet hvordan fungerer,samtidig som tolletaten bare legger skylda vidre på selger olign om dem først har gjort bommerten med å tolle en vare på nytt etter den har ankommet Norge, bruker helst Hificollective og Partsconnexion på hifi relatert som kabler og deler
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Så greide jeg å tråkke i salaten og bestille en kabel på eBay fra en som bruker eBay Global Shipping program. Det hel....es opplegget tok en mnd. forrige gang, og jeg forbannet meg på aldri å handle fra noen som bruker det. Her var det ikke tydlig nok på selger side......Da er det bare å vente en mnd. eller så.

    Kjøpte en kabel til sub. mange dager senere, den er allerede i Norge via Royal mail.

    Jaggu kan mirakeler forekomme - kabelen er klar for henting. Kom seg i rekordfart fra Gardermoen til Ski. Kjøpte en Vovox coax digitalkabel da jeg er fornøyd med xlr varianten. Og min overprisede hi-fi merkevare subkabel kutta ut selv om den har vært ganske urørt - så da ble det Van Damme fra en selger jeg har handlet av før til TV anlegget. Gidder ikke en gang prøve å lodde drittkabelen. Van Damme duger til sub også i hovedoppsettet.

    sub.jpg



    Ellers en sløv dag med mye tid foran anlegget. Litt soft-jazz her nå på tampen av dagen. Lyden sitter bra i dag, dagsformen er perfekt for sweetspot.
    Litt streaming har det også blitt, og det ser ut til at Auralic Aries trekker det lengste strået og blir stående i hovedanlegget. Siste avgjørelse tas når Vovox kabelen er på plass.


    CB.jpg
    Aries.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn