SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.705
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Loudness War og dårlige remasteringer er gammelt nytt , men jeg fikk nok en bekreftelse i går da jeg plukket med meg en 1988 utgave av DS - Communique.
    Hadde 1996 remaster fra før - og det samme går igjen i hele katalogen til Dire Straits. Oppdaget det først da jeg dro hjem en remaster av On Every Street.
    Førsteutgaven var lenge en av mine referanser, og remasteren låt helt forferdelig. Så nå rasker jeg med meg tidlig utgaver når jeg kommer over det til en tier eller to. 1988 utgaven spiller som en kule , og 1996 remasteren (øverst) med Super Bit Mapping og det hele låter flatt og kjedelig i forhold. For en drittjobb som er lagt ned i disse :mad:

DS.jpg

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.525
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Lekkert! Vært på besøk hos @jorwed_?
    Btw, hvor har du gjemt spindelen? Jeg kjørte uten originalmatten for å få litt mer spindel. Tror lageret hadde litt lengre spindel enn standard også. Hører du noe forskjell?

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.705
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Lekkert! Vært på besøk hos @jorwed_?
    Btw, hvor har du gjemt spindelen? Jeg kjørte uten originalmatten for å få litt mer spindel. Tror lageret hadde litt lengre spindel enn standard også. Hører du noe forskjell?
    Jepp, jeg har lånt den av @jorwed med mulighet for handel. Spindelen er for kort - jeg får så vidt sentrert plata , men bare så vidt selv om jeg kjører uten matte.
    +7 kilo er nok på kanten av hva den klarer uten et superlager som er laget til det. Jeg har byttet kule i bunnen osv. så den drar rundt.

Lydmessig er forandringen absolutt tilstede. Bassen kicker hinsides noe jeg har hørt fra vinyl her i huset i alle fall. Hele lydbildet virker litt tightere om jeg kan si det sånn. Savnet litt i toppen på førsteinntrykket, men det kan være finjusteringer av vta , samt riaa som ikke var varm osv. Jeg vet ikke hvor mye bedre jeg kan får det uten å i alle fall bytte spindel - den kan helt klart ikke brukes permanent slik den står nå. Får ikke tid til noe særlig mer testing i dag, men dette er noe jeg ikke legger fra meg uten å ha testet litt mer for å si det sånn.

Spilleren virker litt mer følsom for feedback/vibrasjoner også. Kan være fordi totalvekten kjører magnetføttene i knestående - og at ikke man har gummimatte og slike ting.....Det er nok endel tweaking og fintuning før alt sitter , men altså - dette har potensiale til å bli skikkelig bra.

2.jpg
    1.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.705
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Her lønner det seg å stå opp om morgenen hvis man vil oppleve flotte soloppganger i alle fall.

perlemor.jpg

Ble overrasket av flere flotte perlemorskyer på morgenen her.

Men, man har viktigere avgjørelser på programmet. Bronzetallerken skal testet videre , og jeg har pokker ikke fått laget meg kaffe enda.

Forskjellen med og uten tallerken er betydelig. Hvor mye som skyldes økt masse , resonansdemping - og hvor mye som er et resultat av at LP'en ligger rett på bronzen vet jeg ikke i skrivende stund. Spindelen når ikke opp til at jeg får spilt med gummimatte oppå den ekstra tallerkenen. Konklusjonen så langt er dermed at spilleren har blitt et bassmonster. Alt låter tightere med en sinnsyk respons og autoritet i bunnen. Nærmere mastertapen ? Mere monitor-ish ? Det jeg opplever ved å fjerne den er at lydbildet virker større og luftigere. Kan man si at det låter mer "live" ? Jeg kan m.a.o ikke si at bronzen bidrar utelukkende positivt i forhold til å kjøre uten. MEN , det kan hende noe av klangforskjellene ligger i forskjellen med og uten gummimatte også. Jeg holdt på å si ja takk begge deler - hvis man kunne mikse det beste fra begge oppsettene.
    Men - uten lengre spindel er jeg redd jeg ikke kommer videre i mine eksperimenter. En lang spindel kommer fort på 2500,- kroner - så hele stasen blir ikke akkurat billig for en slunken pensjonskonto. Fått noe å tenke på her altså....

2.jpg

SMDReplacement401Spi4.jpg

Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.705
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Skal man sette seg å syte fordi man mangler en spindel. Nei, selvfølgelig går man ut i lekekassa og finner noe annet gøy. Kom på at jeg hadde en Lenco tallerken med forlengelses spindel liggende fra tidligere prosjekter. Spindlen passer dessverre ikke bronzetallerkenen, så jeg klaska like godt på hele Lenco skiten :D

Nei, den vil ikke vinne noen designpris da det verken ligner fugl eller fisk. 12 tommeren sliter med å klatre helt til topps - så dette er sånn passe crazy .
    Så er spørsmålet - spiller det ? Vel, her må det fylles på mer kaffe . Førsteinntrykket er at den ligger mye nærmere originalen enn den gjorde med bronzeplata. Altså har materialet mye å si for klangen. Her er det vel stort sett samme legering, bare mye mer av det. Lenco tallerkenen er jo også hul innvendig, så den vil fungere annerledes i forhold til resonansdemping.

Man har det ikke mer moro enn det man lager selv 🥳

g.jpg
    2.jpg
    1.jpg

Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.705
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Før jeg avslutter leken/testingen for denne gang . Jeg bare måtte prøve bronzetallerkenen med gummimatte. Tunga rett i munnen og stablet opp både matte og platevekt uten at det ble for vindskjevt. Og der våknet toppen opp med en gang. Mistanken at materialet platen ligger på påvirker lyden betraktelig ble herved bekreftet. Lenco stabelen er ikke noe å gå videre med. For det første ser det ikke ut i måneskinn , og evt. positive bidrag lydmessig kan ikke veie opp for det.
    Ikke synes jeg det spilte vesentlig bedre heller.
    Så var det bronzeplata da. Den gjør store forskjeller. Kanskje aller mest brukt alene uten gummi. Med gummimatta oppå får jeg tilbake det meste av det jeg synes jeg mistet , men med bedring på andre felter. Selv om kick-ass bassen også roer seg endel med gummimatta.
    Her har man også mulighet til å teste videre med skinnmatte , gummi/korkblanding osv. Jeg er temmelig sikker på at de siste mm på oveflaten er med å tune lyden selv om man bruker bronzeplata.
    Til slutt kan man spørre seg - trenger den være 10mm ? Kanskje holder med 5 - eller til og med 3mm ? Det får man ikke svar på uten å ha prøvd. Jeg må rett og slett lytte mer og finne ut om jeg synes det er verd den ekstra kostnaden.
    Det får skje etter mørkets frembrudd - tror jeg sier over og ut fra testlab'en i denne omgang :geek:

bronse gummi.jpg
    1.jpg
    2.jpg

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.175
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Ad Rypdal: Satte på The Singles Collection forleden. Den synes jeg nok ikke at har tålt tidens tann så godt. Chaser og Blue står derimot som påler.

Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.705
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Testlab - igjen . Fant ut at den nedfreste delen på bronzetallerkenen ikke er dyp nok til at gummimatta blir liggende plan. Det som da skjer er at LP'en ikke får kontakt med gummimatta, men nærmest svever over. Det forklarer jo de store forskjellene med og uten gummimatte. Med en annen matte vil resultatet sannsynlig bli noe ganske annet. Får slå meg til ro med at jeg ikke kommer videre her og nå.

Please gi meg et enklere liv. Jeg vil ha igjen CD transporten NÅ .:p

Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.705
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Noen ganger kjenner jeg at for mye lydnerding dreper musikk-gleden. Da setter jeg sluttstrek og finner frem en gammel klassiker digitalt. Gong hjelper på humøret. Status på prosjekt bronze - vet ærlig talt ikke , og bryr meg ikke akkurat nå :D

Gong-Angels-Egg-Album-Cover-web-730-optimised.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.705
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ikke at det er av veldig stor interesse for menneskehetens ve og vel, men jeg spilte faktisk trilogien senest i går 😄
    Herlig !

Her runder jeg av en lang musikkdag med et par siste skiver før jeg benker meg foran en film eller TV serie. Siste skiver ut spilles uten bronzetallerken - altså back to basic.
    Cowboy Junkies skiva oser av atmosfære - og jeg synes alt puster bedre om jeg kan si det sånn. Bronzeplata gjør ting annerledes. Det blir egentlig ikke riktig og feil her, bare annerledes. Og selfvølgelig bedre på enkelte parametere på hver sin måte. I kveld synes jeg å lande på originaloppsettet. Altså uten ekstra tallerken. Om den beslutningen er spikra til evig tid skal jeg ikke skrive under på. Men, denne atmosfæren er noe som er litt annerledes enn hva jeg opplever digitalt - og for meg er det mye av poenget. Ha en happy lørdagskveld uansett hva dere finner på. Ikke gjør noe dere angrer på i morra da.......🤭

ts.jpg
    Moonmadness-Front-cover.jpg

Sist redigert:

bia

9% Slip
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.925
    Torget vurderinger
    9
    Før jeg avslutter leken/testingen for denne gang . Jeg bare måtte prøve bronzetallerkenen med gummimatte. Tunga rett i munnen og stablet opp både matte og platevekt uten at det ble for vindskjevt. Og der våknet toppen opp med en gang. Mistanken at materialet platen ligger på påvirker lyden betraktelig ble herved bekreftet. Lenco stabelen er ikke noe å gå videre med. For det første ser det ikke ut i måneskinn , og evt. positive bidrag lydmessig kan ikke veie opp for det.
    Ikke synes jeg det spilte vesentlig bedre heller.
    Så var det bronzeplata da. Den gjør store forskjeller. Kanskje aller mest brukt alene uten gummi. Med gummimatta oppå får jeg tilbake det meste av det jeg synes jeg mistet , men med bedring på andre felter. Selv om kick-ass bassen også roer seg endel med gummimatta.
    Her har man også mulighet til å teste videre med skinnmatte , gummi/korkblanding osv. Jeg er temmelig sikker på at de siste mm på oveflaten er med å tune lyden selv om man bruker bronzeplata.
    Til slutt kan man spørre seg - trenger den være 10mm ? Kanskje holder med 5 - eller til og med 3mm ? Det får man ikke svar på uten å ha prøvd. Jeg må rett og slett lytte mer og finne ut om jeg synes det er verd den ekstra kostnaden.
    Det får skje etter mørkets frembrudd - tror jeg sier over og ut fra testlab'en i denne omgang :geek:
    Jeg har bruker 5mm kobbermatte på spilleren min med godt resultat. Det du erfarer med et mer kontrollert lydblide stemmer godt med mine erfaringer også. Jeg valgte kobber fordi jeg tenkte den hadde en dempende effekt. Jeg prøvde den også sammen med kork, skinn og gummi, men ender alltid opp med bare kobbermatten.
    Det som ikke er så kjekt med ubehandlet kobber er at den krever mye vedlikehold og pussing for å holde seg.
    Mvh

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.705
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har bruker 5mm kobbermatte på spilleren min med godt resultat. Det du erfarer med et mer kontrollert lydblide stemmer godt med mine erfaringer også. Jeg valgte kobber fordi jeg tenkte den hadde en dempende effekt. Jeg prøvde den også sammen med kork, skinn og gummi, men ender alltid opp med bare kobbermatten.
    Det som ikke er så kjekt med ubehandlet kobber er at den krever mye vedlikehold og pussing for å holde seg.
    Mvh
    Beste resultat av det jeg hadde tilgjengelig ble tynn gummimatte mellom original tallerken og bronze. LP'plata rett på metallet. Men, som sagt - jeg føler jeg mister litt av den luftigheten jeg liker i oppsettet. Mulig det blir mer korrekt, men rent subjektivt savner jeg noe. Gir den sikkert et par sjanser til før jeg slår spiker'n i kista.

bia

9% Slip
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.925
    Torget vurderinger
    9
    Beste resultat av det jeg hadde tilgjengelig ble tynn gummimatte mellom original tallerken og bronze. LP'plata rett på metallet. Men, som sagt - jeg føler jeg mister litt av den luftigheten jeg liker i oppsettet. Mulig det blir mer korrekt, men rent subjektivt savner jeg noe. Gir den sikkert et par sjanser til før jeg slår spiker'n i kista.
    Blir litt på siden men jeg kjører delosen min uten last, dvs. 47K, og føler jeg har all luft jeg kan ønske meg.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.705
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Blir litt på siden men jeg kjører delosen min uten last, dvs. 47K, og føler jeg har all luft jeg kan ønske meg.
    På min riaa er 1K det høyeste valget på mc inngangen. Benz LP responderer veldig på forskjellige innstillinger der. Det er jo dette som er både interessant og noen ganger frustrerende med vinyl. Alt henger sammen og påvirker hverandre på forskjellige måter. Matching er alfa omega.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.705
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Dagen startet digitalt , men riaa har stått på i hele natt så hvorfor ikke spinne litt vinyl på morgenen også. Jeg kjenner heldigvis at musikken uansett kommer først.
    Tuning og flikking på spilleren kan være lærerikt - noe jeg følte det var i går. Og er det ikke gøy lenger - så la det være til lysten til å leke litt melder seg igjen.

Min konklusjon så langt er at demping / tuning av resonanser gjør til dels store utslag , men det gjelder ikke bare tallerkenen. Kanskje vel så mye plinthet og underlaget spilleren står på. Det er en mekanisk greie det her , med fysiske lover som tross alt er forståelig. Om det blir mer testing i dag vet jeg ikke , men musikken kommer i første rekke - og resten skal som vanlig være lystbetont.

vinyl.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.705
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    OK - litt nerding blir det vel siden det er nå jeg har sjansen til å finne ut av dette. Mer demping under spiller skal det jobbes videre med. Tung tallerken + gummi i mellom dreper for mye i toppen. Tung tallerken rett på den originale spiller nå - og i lengden kan dette vise seg å være vinneren. Jeg prøver å ikke nerde lyd i dag, men spiller gammel prog og andre ting jeg kjenner godt på lavt / normalt volume. Så kjenner jeg om jeg blir like mye dratt inn i musikken med og uten ekstra tallerken. Helst en plateside av gangen.

7 kilo ekstra koblet rett på original tallerken gir definitivt mye bedre definisjon og tyngde i bassen. Det merkes enda mer når man drar på. Vokal og mellomtone generelt oppleves litt varmere - litt mer nærvær på vokalen. Dette er som sagt gammel musikk , og ingen referanseinnspillinger.

3.jpg
    2.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.705
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Må si jeg får fot av musikken her nå - kanskje ender jeg med en fattigmannsutgave av Artisan sin Statement 401. Det kan jeg godt leve med da jeg ikke er enig i alt de har gjort med den designmessig.

401-front.jpg

Pokker og - jeg tørka støv altså , men alt synes på bilder.

1b.jpg
    1.jpg

kai.b

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    870
    Sted
    Arendal
    Utrolig lekkert Soundscape!
    Hvor har du kjøpt kobber matta?

Mvh Kai

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.736
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Skulle gjerne hatt en slik matte på min spiller men det blir nok litt i meste laget for lageret

mvh

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.705
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Skulle gjerne hatt en slik matte på min spiller men det blir nok litt i meste laget for lageret

mvh
    Den veier visstnok 7 kilo (jeg har ikke veid den) - så det er klart både lager og drivverk får kjørt seg litt hardere. Heldigvis ikke noe problem med mellomhjulet og slike ting. Jeg har både nytt mellomhjul fra AudioSilente som "biter" bedre samt nye fjærer til å trekke det på plass. Hovedlager har ny kule og trustpad i bunnen og den snurrer fint hvis jeg kobler ut bremsen og snurrer hele tallerkenen. Det jeg trenger er en lengere spindel. Jeg postet en tidligere her som er 7mm lenger en originalen og laget i meget bra stål.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn