SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.829
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    3012R / AT-33 PTG II

    Goldring synger friskt i bakarmen den , men det er nok denne comboen som er favoritten.
    AT-33 PTG II er forbausende god til prisen , og tilfredsstiller stort sett mine behov.
    Den perfekte partner til å spille 2.fiolin måtte kanskje være noe som tilfører litt mer "varme".
    Goldring 2500 blir litt "på" i dette oppsettet . Alt - eller i alle fall veldig mye handler om matching.



    401.jpg


     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det slår meg hver gang de dukker opp, Gong har jeg visst om i "all" tid, men har ennå til gode å høre på. :unsure:
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.829
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Det slår meg hver gang de dukker opp, Gong har jeg visst om i "all" tid, men har ennå til gode å høre på. :unsure:
    Med alle sprell som Daevid Allen kunne finne på er det nok ikke for alle , men du bør absolutt gi de en sjanse. Det er en bra gjeng med musikere som har vært innom bandet gjennom tidene. Allen selv stakk til Australia og ble borte i mange år , noe som blant annet resulterte i Pierre Moerlen‘s Gong . Stilmessig snakker vi da mer seriøs fusion / jazz-rock.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.829
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Goldring 2500

    Pickup'en har veldig høy gain - så jeg synes det hjalp litt å skru ned gain på riaa . Skal la den snurre seg varm et par runder her nå .
    Det er langt fra en dårlig pick'up altså - noe f.eks denne testen antyder .

    Goldring 2500 Phono Cartridge — Ichiban Selecter

    Bilde av Riia lånt på nettet da min står bortgjemt i skapets mørke indre.




    Jasmine-LP3.0-front.jpg
    Jasmine-LP3.0-back.jpg


     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Med alle sprell som Daevid Allen kunne finne på er det nok ikke for alle , men du bør absolutt gi de en sjanse. Det er en bra gjeng med musikere som har vært innom bandet gjennom tidene. Allen selv stakk til Australia og ble borte i mange år , noe som blant annet resulterte i Pierre Moerlen‘s Gong . Stilmessig snakker vi da mer seriøs fusion / jazz-rock.
    Og om man skal starte litt rolig med Gong, så er Pierre Moerlen`s utgave av bandet på 70-tallet et fint sted å begynne.
    Triologien Soundscape viser over krever en god slump ufiltrert whisky første gang Lagga ;)
    Men altså, mine favoritter er albumene Gazeuse og Shamal.
    Jeg har Flying Teapot albumet, men har til gode å lytte til You og Angels Egg.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.829
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Og om man skal starte litt rolig med Gong, så er Pierre Moerlen`s utgave av bandet på 70-tallet et fint sted å begynne.
    Triologien Soundscape viser over krever en god slump ufiltrert whisky første gang Lagga ;)
    Men altså, mine favoritter er albumene Gazeuse og Shamal.
    Jeg har Flying Teapot albumet, men har til gode å lytte til You og Angels Egg.
    Men,men - godeste mann . Hva er det jeg leser…😲 Angels Egg og You er jo de to beste i trilogien. Her er det bare å plyndre barskapet og sette seg i sweetspot. Til og med Terje Rypdal uttalte en gang at You albumet og Gong var en inspirasjonskilde. Hører man på Odyssey albumet til Rypdal forstår man hvorfor. Bassgangen på ene låta der er nemlig mistenkelig lik noe fra You.
    Ellers er både Gazeuse og Shamal bra stoff. Expresso II er nærmest en fortsettelse på Gazeuse . Downwind og Time is the Key med Pierre Moerlen's Gong er også obligatoriske. 🎶

    Ellers skal det sies at Daevid Allen noen ganger ble en litt for stor dose for flere av medlemmene i bandet også . Han stakk faktisk av midt i en turne da han mente de andre ga ut dårlige "vibber". De andre fortsatte uten Allen og Shamal var første album uten ham. Steve Hillage (gitar) var ukomfortabel med at Allen forlot bandet og sluttet under innspillingen av Shamal. Men Gong uten Allen resulterte i flere meget bra fusion album som nevnt ovenfor.

    Et konsertopptak til slutt med Daevid Allen på plass igjen etter flere års fravær. Her spilles det materiale fra Teapot/Angels/You trilogien.



    Et senere opptak med Pierre Moerlens Gong viser at bandet tok en helt annen retning uten Allen.


     
    Sist redigert:

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk for innspill!

    Jeg har som nevnt visst om Gong lenge, vi snakker vel om tilbake til den gang det kom en stor konvolutt med ei svær blekke A4 ark, fra Tandy's og ikke minst fra Walisiske COB Records, som jeg nok handlet mest fra.
    Der dukket de opp i bevisstheten første gang, det stod noe om - Gong - Radio Gnome Invisible 1, 2, 3.
    Har du sett det én gang, forsvinner det ikke... :unsure: 🤪
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Men,men - godeste mann . Hva er det jeg leser…😲 Angels Egg og You er jo de to beste i trilogien. Her er det bare å plyndre barskapet og sette seg i sweetspot. Til og med Terje Rypdal uttalte en gang at You albumet og Gong var en inspirasjonskilde. Hører man på Odyssey albumet til Rypdal forstår man hvorfor. Bassgangen på ene låta der er nemlig mistenkelig lik noe fra You.
    Ellers er både Gazeuse og Shamal bra stoff. Expresso II er nærmest en fortsettelse på Gazeuse . Downwind og Time is the Key med Pierre Moerlen's Gong er også obligatoriske. 🎶

    Ellers skal det sies at Daevid Allen noen ganger ble en litt for stor dose for flere av medlemmene i bandet også . Han stakk faktisk av midt i en turne da han mente de andre ga ut dårlige "vibber". De andre fortsatte uten Allen og Shamal var første album uten ham. Steve Hillage (gitar) var ukomfortabel med at Allen forlot bandet og sluttet under innspillingen av Shamal. Men Gong uten Allen resulterte i flere meget bra fusion album som nevnt ovenfor.

    Et konsertopptak til slutt med Daevid Allen på plass igjen etter flere års fravær. Her spilles det materiale fra Teapot/Angels/You trilogien.

    Et senere opptak med Pierre Moerlens Gong viser at bandet tok en helt annen retning uten Allen.
    HUFF, det ante meg at jeg nok tråkket i den berømmelig salaten med å komme ut slik i åpent lende angående min ringe samling av Gong Soundscape 😞
    Jeg har da gjort hjemmeleksen min, og notert at ytterligere 5 album må inn for å få tilbake litt glitter på frynsene ;)
    Nå skal det sies at verken You eller Angels Egg er videre vanlig å snuble over i sjapper med brukt vinyl i den sørøstlige delen av landet.

    Så kan jeg si at bare ved å se den første konsertsnutten hvor denne Daevid Allen figurer at mannen tar ikke bare fysisk plass, men gitt egoets og langt fremskreden bruk av stjernestøv, så skjønner man at mannen tar MYE plass. For øvrig lurer jeg på hva det er bassisten går på? Kraftig nikkesyke og spasmer :unsure:
    I musikk vidoy nr.2 får jeg atter bekreftet hvilken knakende god trommeslager Pierre Moerlene er.

    Takk for alle Gong tips. Om du snubler over noen av nevnte Gong skiver hos Jorwed, så vennligst hold dem av til meg :cool:
    Sågar i 2 eks hvis mulig, slik at stasjonsmesteren i Sarpsborg også kan få tettet sitt skrikende hull i vinylsamlingen ;)
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.829
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Denne boxen fins som” audiofil vinyl”.
    ikke musikk jeg ville forvente å finne i en Audiofil avdeling , men Angels Egg er meget bra produsert . Det låter virkelig bra både på CD og vinyl.

    Skal ha deg i minnet @Powerpoint hvis jeg snubler over et eksemplar eller to. Kanskje @jorwed_ kommer opp med noe ?
     

    Lambert

    Medlem
    Ble medlem
    06.09.2014
    Innlegg
    26
    Antall liker
    132
    Kan de herr Lambert fortelle oss i progmenigheten hvor denne "konfektboksen" er og oppdrive?
    Et ørlite hint eller gammelt spor hadde vært fint.
    Herr Lambert har bladd litt i gløymeboka ...
    Det begynner å bli nokre år sidan denne kom i hus.

    Ein kompis var uheldig å bestilte to eksemplar frå utlandet via Amazon.
    Hugsar spesielt at han meir eller mindre påla meg å kjøpe eine eksemplaret, sidan eg var den han kjente som oftast spelte «sånn løyen musikk».:unsure:
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.829
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    RIIA

    Phonotrinnet er mildt sagt følsom for innstrålt støy/brum. Selv om jeg hadde noe avstand mellom riaa og psu var det litt brum når jeg skrudde opp volume over lytteposisjon. Flyttet derfor psu på andre siden av Preampen , så den deler plass med psu til CD transporten. Voila - så var brummingen historie.


    2.jpg
    1.jpg



     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Strawbs

    Et band som ikke spilles så ofte skal inrømmes , men jeg har da de mest nødvendige i hylla.
    Og det er ganske trivelig når man først tar de frem.


    Vis vedlegget 991532


    Aha, her kan det hende at jeg overgår deg Soundscape ;)
    Man har vel Deep Cuts også med nevnte band, og begge har vi vel vært på konsert med bandet vil jeg tro?
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    🫢
    Nope , der blir det pass på begge spørsmål altså.
    Auda, så her var det et hull både i samlingen og konsert repertoaret under vesten.
    Jeg skal ikke gni det inn, men om du snubler over en CD utgave av Strawbs - Deep Cuts (aller helst vinyl), så har du tre kvarter med ytterligere musikk lykke.
    Sett på låten "Beside the Rio Grande". "Crank up the volume, and you are in for a treat".
    Dave Cousins hadde et realt trøkk når han la seg på.
    Hans fortellerstil som glir over i ren sang er vokalmessig spennende og særegent.
    Funket meget godt i Strawbs musikalske formidling :)

    Jeg var på konsert med dem på midten av 80-tallet på studentkroa i Bø i Telemark.
    Jeg snappet opp at de hadde lånt konsert mixepulten til Peter Gabriel 😮
    Undertegnede sto tett ved nevnte vokalist flere ganger i løpet av kvelden.
    En trivelig bamse.
    Meget minneverdig :cool:
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.829
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Auda, så her var det et hull både i samlingen og konsert repertoaret under vesten.
    Jeg skal ikke gni det inn, men om du snubler over en CD utgave av Strawbs - Deep Cuts (aller helst vinyl), så har du tre kvarter med ytterligere musikk lykke.
    Sett på låten "Beside the Rio Grande". "Crank up the volume, and you are in for a treat".
    Dave Cousins hadde et realt trøkk når han la seg på.
    Hans fortellerstil som glir over i ren sang er vokalmessig spennende og særegent.
    Funket meget godt i Strawbs musikalske formidling :)

    Jeg var på konsert med dem på midten av 80-tallet på studentkroa i Bø i Telemark.
    Jeg snappet opp at de hadde lånt konsert mixepulten til Peter Gabriel 😮
    Undertegnede sto tett ved nevnte vokalist flere ganger i løpet av kvelden.
    En trivelig bamse.
    Meget minneverdig :cool:
    Var på deres siste konsert ever på Cropredy festivalen i sommer. Her er sjefen sjøl.
    Her må jeg bare kaste inn håndlkeet og innrømme ett og annet smutthull i både konsertopplevelse og platesamligen . Kikket på Qobuzzzz - og det meste ser ut til å ligge der. Oppdaget et par album jeg husker fra den gang da også - så man får utforske litt før man føyer noe til handlelista :) 🎶
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.829
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Godley & Creme

    Dette er sært - veldig sært . Da Godley & Creme sluttet i 10cc og kom ut med dette - skjønte man hvorfor 10cc plutselig ble mer kommersielle.
    Her øser de på med alle ideer de ikke har fått utløp for andre steder - og det over tre hele LP'er. Steven Wilson trakk frem albumet som en av de mest velproduserte pop/rock albumene i platesamlingen sin. Jeg har hatt albumet siden det kom ut i 1977.


    3.jpg
    1.jpg






     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.107
    Antall liker
    32.541
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    3012R / AT-33 PTG II

    Goldring synger friskt i bakarmen den , men det er nok denne comboen som er favoritten.
    AT-33 PTG II er forbausende god til prisen , og tilfredsstiller stort sett mine behov.
    Den perfekte partner til å spille 2.fiolin måtte kanskje være noe som tilfører litt mer "varme".
    Goldring 2500 blir litt "på" i dette oppsettet . Alt - eller i alle fall veldig mye handler om matching.



    Vis vedlegget 990555


    Den riggen er så fin at du trenger ikke spille musikk, synet er jo musikk god nok. 😀

    Jeg har hatt en Goldring 2500 liggende her et par år,, kanskje på tide å prøve den. Fikk litt lyst nå. Fikk den av en kamerat som hadde fått en Art-9 av meg, siden jeg den gangen hadde to. Må bare skaffe meg et ekstra headshell eller triller først.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.829
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Den riggen er så fin at du trenger ikke spille musikk, synet er jo musikk god nok. 😀

    Jeg har hatt en Goldring 2500 liggende her et par år,, kanskje på tide å prøve den. Fikk litt lyst nå. Fikk den av en kamerat som hadde fått en Art-9 av meg, siden jeg den gangen hadde to. Må bare skaffe meg et ekstra headshell eller triller først.
    Du bør absolutt teste den. Mange regner den blant de beste MM/MI pickupene på markedet. Jeg skal gi min Denon DL-103R en sjanse igjen da jeg har et Ortofon LH-9000 Headshell på vei. DL-103R trives best i tunge armer , og jeg har også "The Cap" til den . Er som tidligere nevnt veldig fornøyd med Audio Technica'en , men har man to armer å leke med - så gjør man jo det 😁 Skulle vært spennende å høre en Hana ML i den ene armen også, men da snakker vi plutselig et pengeutlegg jeg ikke er villig til akkurat nå i alle fall.

    Kommer til å hente inn Sony DD spilleren min som står på lager også - så får jeg ta en avgjørelse om den skal ut på markedet eller beholdes. Jeg klarer meg jo egenltig lenge med en toarmet spiller - og Garrarden den blir her.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.107
    Antall liker
    32.541
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Du bør absolutt teste den. Mange regner den blant de beste MM/MI pickupene på markedet. Jeg skal gi min Denon DL-103R en sjanse igjen da jeg har et Ortofon LH-9000 Headshell på vei. DL-103R trives best i tunge armer , og jeg har også "The Cap" til den . Er som tidligere nevnt veldig fornøyd med Audio Technica'en , men har man to armer å leke med - så gjør man jo det 😁 Skulle vært spennende å høre en Hana ML i den ene armen også, men da snakker vi plutselig et pengeutlegg jeg ikke er villig til akkurat nå i alle fall.

    Kommer til å hente inn Sony DD spilleren min som står på lager også - så får jeg ta en avgjørelse om den skal ut på markedet eller beholdes. Jeg klarer meg jo egenltig lenge med en toarmet spiller - og Garrarden den blir her.
    hva man klarer seg med og hva man trenger, det er jo to vidt forskjellige ting!

    ja, tenkte 2500 kan få testet seg opp mot Nagaoka mp300 som pt står i Jelcoarma her. Når alt er riktig innstilt kvier jeg meg for å bryte opp en grei kombinasjon av PU og headshell. Så jeg trenger nok mer utstyr.:D
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.829
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    hva man klarer seg med og hva man trenger, det er jo to vidt forskjellige ting!

    ja, tenkte 2500 kan få testet seg opp mot Nagaoka mp300 som pt står i Jelcoarma her. Når alt er riktig innstilt kvier jeg meg for å bryte opp en grei kombinasjon av PU og headshell. Så jeg trenger nok mer utstyr.:D
    Det er jo det som er genialt med løse headshell , fort å bytte hvis man har ett til hver pickup.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Godley & Creme

    Dette er sært - veldig sært . Da Godley & Creme sluttet i 10cc og kom ut med dette - skjønte man hvorfor 10cc plutselig ble mer kommersielle.
    Her øser de på med alle ideer de ikke har fått utløp for andre steder - og det over tre hele LP'er. Steven Wilson trakk frem albumet som en av de mest velproduserte pop/rock albumene i platesamlingen sin. Jeg har hatt albumet siden det kom ut i 1977.

    Helsike hva du skal dra opp av ermet om da`n Soundscape 😜
    Denne har jeg heller ikke, men jeg har albumene L og Freeze Frame fra herrene Kevin Godley og Lol Creme.
    Spesielt L verdsetter jeg høyt.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.829
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Helsike hva du skal dra opp av ermet om da`n Soundscape 😜
    Denne har jeg heller ikke, men jeg har albumene L og Freeze Frame fra herrene Kevin Godley og Lol Creme.
    Spesielt L verdsetter jeg høyt.
    Ha-ha , jeg burde kanskje leggge til en advarsel i signaturen min 🤭

    L og Freeze Frame er bra stoff , men reneste popmusikken i forhold til Consequenses. Her snakker vi mer en elektronisk symfoni - med The Gizmotron som hovedinstrument. Således hadde albumet en kommersiell baktanke , da planene var å lansere denne merkelige boksen . Hvordan det gikk kan du lese om her :

    “It Promises to Revolutionize the World of Music”: Watch this Rare Vintage News Report on the Gizmotron | GuitarPlayer

    Men , er man et harcore prog-hode og belastet med noen ekorn-gen i tillegg så er det en interessant album. Jeg har faktisk sett det på display hos vår alles utmerkede butikk/dagsenter for musikk og hi-fi interesserte. Jeg er sikker på innehaver holder det av til deg om du ennå ikke er skremt fra å kjøpe det.
    Det som gjør albumet ekstra imponerende er at det ble innspilt i den analoge tidsalder. Og selv om Gizmotron lanseringen gikk i dass ble den ikke glemt. Versjon 2 ble satt i produksjon i 2016 - og her er en enkel liten demo:

     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.829
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Nuts

    Ekslusivt flybåren fra London og levert på døren. Kanskje ikke noe for tidlig å endelig få boltet sammen platespilleren.
    Har ikke sjekket om de passer, men dimensjonen skal stemme i følge litt research jeg gjorde før bestilling.


    nuts.jpg


     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.477
    Antall liker
    84.253
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Nuts

    Ekslusivt flybåren fra London og levert på døren. Kanskje ikke noe for tidlig å endelig få boltet sammen platespilleren.
    Har ikke sjekket om de passer, men dimensjonen skal stemme i følge litt research jeg gjorde før bestilling.


    Vis vedlegget 991905


    Gratulerer med eksklusive engelske nøtter 😆
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.829
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    MI / MC

    Goldring 2500 spiller litt friskere på gamle innspillinger som kan være litt døll i lyden. AT33 blir litt mer avslørende kanskje. Ikke så dumt med en noe mer tilgivende pickup som gir litt mer liv noen ganger.


    at33.jpg
    2500.jpg






     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.858
    Antall liker
    38.629
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Kjenner jeg også kunne hatt to armer til tider og hatt en mer tilgivende pu på en del av mine album men er ikke lett å få til på min spiller :) Min Lyra er nådeløs på dårlige innspillinger men er helt fantastisk på gode :)
    Blir aldri lei av bilder av spilleren din Sound.
    Ha en fin lørdag

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn