SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ble medlem
    27.10.2023
    Innlegg
    1.390
    Antall liker
    3.240
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Finner det merkelig at riggen din ikke produserer godlyd, men nå er det
    jo sånn at vi har alle våre nevroser, undertegnede medregnet.
    Vet ikke, kan det være noe der? Noe du trenger å snakke om?
    Kan anbefale en tur til Ski, ser ut til å ha hjulpet for flere.
    Forøvrig, god helg.
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.831
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Finner det merkelig at riggen din ikke produserer godlyd, men nå er
    jo sånn at vi har alle våre nevroser, undertegnede medregnet.
    Vet ikke, kan det være noe der? Noe du trenger å snakke om?
    Kan anbefale en tur til Ski, ser ut til å ha hjulpet for flere.
    Forøvrig, god helg.
    Bare syting fra min side, den spiller egentlig mer enn greit 😁 i alle fall til mitt behov.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.831
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Bare syting fra min side, den spiller egentlig mer enn greit 😁 i alle fall til mitt behov.
    ...men skulle jeg allikevel ønske meg noe hadde et subfilter på riaa vært fint å ha. En sub som får rommet til å skrangle ned til 13-14 hz og en 54 år gammel mellomhjulspiller kan by på utfordringer hvis man ønsker å virkelig dra på litt. Men, ved normale lyttevolume går også det helt greit.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.275
    Antall liker
    6.444
    Sted
    Under stjernene
    Finner det merkelig at riggen din ikke produserer godlyd, men nå er det
    jo sånn at vi har alle våre nevroser, undertegnede medregnet.
    Vet ikke, kan det være noe der? Noe du trenger å snakke om?
    Kan anbefale en tur til Ski, ser ut til å ha hjulpet for flere.
    Forøvrig, god helg.
    Eh, du mener vel på ski⛷
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.831
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Sean Ono Lennon

    Han har både etternavnet og utseendet etter faren sin, men Sean Lennon går sine egne veier rent musikalsk.
    Siste utgivelse Asterisms er både interessant og annerledes.

    asterisms.jpg

    sol.jpg


     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.831
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Fake Levinson revealed

    Litt skurr i venstre kanal på PC oppsettet gjorde at jeg mistenkte Preampen. Men, når jeg kjørte DAC rett i Poweramp var det samme greie.
    Dermed fant jeg en løs RCA kontakt bak på Poweramp - og begge kanaler hadde godt av en oppstramming . Problem solved - og Fake Levinson er herved blottet for allmennheten når jeg allikevel skulle nedi der.


    3.jpg
    2.jpg
    1.jpg


     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.662
    Antall liker
    32.648
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Ta en kaffe tell denna, anbefales👍🏼🎶
    Je husker je å’n blues hørte denne hos @Espen L på dCS rigg, Sf i ypperste klasse og en Dan D’agostino integret amp👌
    Har vel itte hørt denne låta bedre senere😉 I alle fall for min del!

    IMG_2266.jpeg


    gismo
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.831
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ta en kaffe tell denna, anbefales👍🏼🎶
    Je husker je å’n blues hørte denne hos @Espen L på dCS rigg, Sf i ypperste klasse og en Dan D’agostino integret amp👌
    Har vel itte hørt låta bedre senere😉 I alle fall for min del!


    gismo
    Joda, den skal finnes i CD hylla - og Arild Andersen har gjort mye bra. Har sett ham i veldig bra kombinasjoner live også. 🎶

    Kristin Lavransdatter ble skrevet til en teateroppsetning for OL i Lillehammer 1994 , og senere spilt inn som album.

    Ellers skal det sies at jeg nesten utelukkende lytter til album i sin helhet. Det er det samme enten det går i vinyl, CD eller streaming. Tror knapt nok jeg har laget en spilleliste noen gang :)
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.831
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Budsjett HiFi

    Tester ut et lite anlegg her som sannsynligvis havner på torget om ingen kjente plukker de opp først. CD spilleren skippet litt på en CD som lå i, men den hadde noen hakk. Skal la det spille noen dager fremover og se om alt er på stell. Har tilhørt en kompis - jeg hjelper søsteren hans å få unna ting.


    Denonnad.jpg dali1.jpg dali2.jpg dali3.jpg


     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.477
    Antall liker
    84.263
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Artige småtasser av noen høyttalere. Gir mye musikkglede ved riktig plassering. Lykke til med salg 😉👍
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.831
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Artige småtasser av noen høyttalere. Gir mye musikkglede ved riktig plassering. Lykke til med salg 😉👍
    Takker. Vil tro det skal gå greit å finne en kjøper til dette. Kjøkken/hytte/barnerom/PCanlegg - whatever. Grei lyd for knapper og glansbilder. Han hadde faktisk 2 stk. C316Bee forsterkere. Den andre som er en V2 m/riaa får testet seg i mitt PC oppsett nå, og kanskje beholder jeg den selv. Mye musikk i den lille tassen , og bare en boks å forholde seg til.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.831
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    NAD C316Bee V2

    Koblet opp med Gustard x26Pro DAC og Roksan høyttalere spiller denne veldig bra. Den tonale balansen er perfekt til mindre høyttalere - og jeg savner ikke bass med tonekontroller utkoblet. Lyden er uanstrengt og luftig , men - ikke like oppløst som dyrere greier. Lyden er ikke like transparent , men har et lett slør i forhold til bedre saker. Men i ett PC oppsett blir spørsmålet - trenger man å ha det mer transparent så lenge det lyder så behagelig ?


    nad.jpg



     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    540
    Antall liker
    644
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    NAD C316Bee V2

    Koblet opp med Gustard x26Pro DAC og Roksan høyttalere spiller denne veldig bra. Den tonale balansen er perfekt til mindre høyttalere - og jeg savner ikke bass med tonekontroller utkoblet. Lyden er uanstrengt og luftig , men - ikke like oppløst som dyrere greier. Lyden er ikke like transparent , men har et lett slør i forhold til bedre saker. Men i ett PC oppsett blir spørsmålet - trenger man å ha det mer transparent så lenge det lyder så behagelig ?


    Vis vedlegget 999833



    Hva med å sammenligne med Mola Mola, for moro skyld? :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.831
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hva med å sammenligne med Mola Mola, for moro skyld? :)
    Litt usikker på hva du mener. C316Bee er en forsterker. Om den klarer å skille nevnverdig på Gustard X26Pro og Mola Mola er vel ikke sikkert, men heller ikke relevant da bruksområdet til NAD'en blir det lille PC anlegget. Det som er interessant for meg er hvordan den funker der - med de komponentene den er ment å spille på lag med.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.831
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Keep it simple

    Ikke så ofte jeg negraderer et oppsett , men det faktisk deilig å ha mindre å styre med noen ganger.
    NAD c316Bee funker såpass bra i dette oppsettet at den får innvilget asyl en stund fremover 😁


    PC.jpg



    Budsjettoppsettet har spilt endel gjennom dagen også - og virker å være på stell. Må få hentet et par fjernkontroller før det legges ut.
    Hadde jeg hatt plass på kjøkkenet ville det neppe kommet lenger enn dit.


    compact.jpg





     

    Focal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    1.755
    Antall liker
    3.699
    Torget vurderinger
    1
    Din gamle venn smiler nok nå som du har innvilget nad asyl.;)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.831
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Legg en kabel - eller to

    Kabler var jo en av de tingene jeg kunne legge død med en integrert budsjettforsterker i PC oppsettet. Men, jeg måtte jo teste et par tre kandidater jeg hadde for hånd da. Som ventet responderte den ikke veldig på forskjellige signalkabler, men litt forskjeller var det.
    Men ikke nok til at den fikk velge den beste sånn uten videre. Jeg prioriterer kvaliteten på kabler etter anlegget de brukes i. Hovedanlegget bruker jeg rent sølv i signalveien - Silver Sonic "Revelation" fra DH Labs . Etter at de kom på plass har jeg sluttet å fundere på noe annet der.

    SS.jpg


    Anlegg nummer to er TV oppsettet. Det har en tendens til å "overta" kabler som blir byttet ut i hovedoppsettet. Jeg kjører derfor med Kimber Hero HB fra Dac til preamp - og frem til nå Van Damme på resten.

    hero_hb_wbt_angled.jpg
    Van Damme.jpg


    Kontaktene på Van Damme er litt crap , men ellers en helt OK kabel i et budsjett / mid-fi oppsett.

    Men så hadde jeg denne sølv i bomull saken liggende - og fikk en impuls på å teste den mellom preamp og poweramp for diskant/mellomtone (kjører bi-ampling). Som sagt - så gjort , og det ble faktisk et løft i lyden. Har prøvd det samme før, men da med dårligere kabel fra DAC til preamp.


    sølv.jpg


    Så - til slutt sitter jeg igjen med et par sett Van Damme , samt en Pro-Silway II fra Harmonic Technology .
    Trenger kun en til PC anlegget - og da velger man jo den beste. Dermed kobles den mellom Gustard x26Pro og NAD c316Bee.
    Kostet vel omtrent det samme som forsterkeren en gang , dermed er jeg ikke bekymret for at den blir det svakeste leddet i oppsettet. 😁


    Harmonic-Technology-Pro-Silway-II-audio-interconnects-RCA-05-metre-3.jpeg


    Og jeg som trodde det nå var slutt på nerdingen..................🤪🤓



     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.831
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Kjøkkenanlegg ?

    Jeg måtte jo være dum nok til å prøve. Kjøkkenanlegg har bestått av et Tivoli Audio Music System. En alt i ett boks som lager lyd.
    Yngste datter brukte denne mye når hun var hjemmeboende - jeg bruker den aldri når jeg er alene.
    Men , Denon / Nad / Dali ble noe ganske annet lydmessig. Bortsett fra høyttalere tar de ikke særlig mer bordplass enn Tivolo boksen som har stått samme sted. Høyttalere kan
    festes på veggen rett ved siden av / eller under vinduet på hver side.
    Spørsmålet blir - kommer jeg til å bruke det? Trivelig med musikk når man er flere som kokkelerer og bruker lang tid på kjøkkenet - og det spiller faktisk såpass at man kan kose seg med en kaffekopp og frokost også. Må gå i tenkeboksen her / prøvekjøre det noen dager.


    kj1.jpg
    kj2.jpg


    Tivoli - snart historie ??

    kj4.jpg


     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.477
    Antall liker
    84.263
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Kjøkkenanlegg ?

    Jeg måtte jo være dum nok til å prøve. Kjøkkenanlegg har bestått av et Tivoli Audio Music System. En alt i ett boks som lager lyd.
    Yngste datter brukte denne mye når hun var hjemmeboende - jeg bruker den aldri når jeg er alene.
    Men , Denon / Nad / Dali ble noe ganske annet lydmessig. Bortsett fra høyttalere tar de ikke særlig mer bordplass enn Tivolo boksen som har stått samme sted. Høyttalere kan
    festes på veggen rett ved siden av / eller under vinduet på hver side.
    Spørsmålet blir - kommer jeg til å bruke det? Trivelig med musikk når man er flere som kokkelerer og bruker lang tid på kjøkkenet - og det spiller faktisk såpass at man kan kose seg med en kaffekopp og frokost også. Må gå i tenkeboksen her / prøvekjøre det noen dager.


    Vis vedlegget 1000565 Vis vedlegget 1000566

    Tivoli - snart historie ??

    Vis vedlegget 1000567

    Nå er jeg ikke deg, men jeg er meg og det ser mer ryddig ut med dette tivoliet enn det du har satt inn for test, men det er meg og ikke deg. Heldigvis for deg og for meg. 😉
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.831
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Nå er jeg ikke deg, men jeg er meg og det ser mer ryddig ut med dette tivoliet enn det du har satt inn for test, men det er meg og ikke deg. Heldigvis for deg og for meg. 😉
    Helt klart mer ryddig med Tivoli , men jeg spiller heller musikk fra Stereostua på høyt volume når jeg er på kjøkkenet fremfor å bruke Tivoli boksen.
    Sånn sett har et bedre kjøkkenanlegg noe for seg. Men - skulle gjerne fått gjemt bort de høyttalerene litt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn