Juss og økonomi Sparing og investering, - hva slags sparegris bruker du ?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg har betydelig sans for å ta lett på ting det er mulig å gremme seg over. Jeg har forbrenningstoalett på hytta. I fjor sommer måtte det gamle erstattes med et nytt og denne 30,000-kroners affæren ble stjålet i vår. Nytt toalett ble kjøpt inn til ferien og dette ble stjålet forrige uke. Ergerlig, javisst, men ting kunne vært så mye verre.

Det man skal vokte seg for er å la RMI gli over i Positiv Tenking. Da er veien kort til å se på fraværet av dass på hytta som ikke et problem, ikke en utfordring, men en mulighet, og da er alt tapt. Dette som en advarsel.

-Der andre ser problemer ser jeg håpløshet.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.502
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Positiv Tenkning som selvhjelpsløsning på alt er en uting. Skatten forsvinner ikke om man Tenker PositivtTM. Ikke helseproblemer eller arbeidsledighet heller. Det utarter bare til å legge skylden på noen som har hatt uflaks. Han/hun Tenkte ikke tilstrekkelig Positivt. Neivel, ja.

Dette handler mer om å ta en litt mer filosofisk holdning til ting man uansett ikke kan gjøre så mye med. Det er ikke noe poeng å irritere seg.

Men jeg ville blitt lettere forbannet hvis jeg kom på hytta og fant ut at en gjøk hadde stjålet dassen. :mad:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.352
Torget vurderinger
23
TO dasser stjålet? Må være et rasshøl av dimensjoner som har gjort noe sånt....... Håper du har forsikring som dekker.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jada, er forsikret, dog med noe høy egenandel. Første runde i vår ble det stjålet mye annet også, inkludert en del dyre ting jeg ikke lenger hadde mye nytte av. Havfiskeutstyret har jeg ikke brukt siden jeg flyttet fra Bergen og solgte fiskebåten, brennevinet drakk jeg ikke av, kantklipperne var jeg ikke veldig fornøyd med etc. Det var ikke ødelagt noe eller rotet. Forsikringsselskapet (DNB) ga ingen avkorting selv om jeg forklarte tyveriet med at jeg trolig hadde glemt eller mistet nøklene rett ved inngangen (ingen oppbrutte låser og jeg fant ikke det ene nøkkelknippet). siden nøklene var på avveie betalte de også utskifting av alle låssylindre. Økonomisk og praktisk var det uproblematisk. Siste gang brøt de opp døra til toalettrommet, demonterte doen og dro. Takstmann kommer torsdag. Jeg har sagt at jeg vil ha kontantoppgjør for dørskaden. Jeg har en nabo og kamerat som har vært profesjonell dør- og vindusmann som jeg skal rive og bygge ny vegg og dør sammen med.

Det kjedelige er å måtte tømme hytta for verktøy etc, når sommeren er over og å være innstilt på at man må kjøre en runde eller to med forsikring, takstmann, politi, låssmed, håndverker, innkjøpsrunde etc hvert år når man egentlig vil ha ferie med spising , sykling og sulling heller enn å lure på om dagen vil gi muligheter for toaletbesøk.

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Mye morsom statistikk man kan gjøre på denne:
Vis vedlegget 395172

9,6 % årlig avkastning i gjennomsnitt. Standardavviket på daglig kurs/trendverdi er 0,24.
69 % av tiden bør man sitte nokså stille og ikke gjøre noe som helst.
Eller kjøpe litt hver måned og se bort fra støyen.
Man må bare huske å rebalansere innimellom, så man faktisk oppnår gjennomsnittsavkastningen.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Hvilke indeksfond holder man seg med, og hvorfor?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Det man finner som har lavest kostander, fordi det har lavest kostnader. Avkastningen vil jo være lik, med mindre forvalterne har lurt en.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.668
Hvilke indeksfond holder man seg med, og hvorfor?
De skal i prinsippet være svært like så det er mest en konkurranse i lave kjøps/salgs/forvaltningsgebyrer. Utover det bør det ikke spille noen betydelig rolle på lang sikt skulle jeg tro. Men det finnes jo så mangt, Norge, Norden, Europa, verden. De nasjonale variantene følger stort sett benchmark-indeksen i landet (som OSEBX i Norge) mens de internasjonale baserer seg på anerkjente indekser (MSCI er mye brukt regner jeg med).

Alt annet like skal det være stordriftsfordeler i noe slikt, men om det gir noen meningsfulle utslag i prisingen til kunde er en annen sak. På en annen side er det enklere å rebalansere et lite fond enn et stort fond - så lenge det ikke er for lite.

Den største praktiske forskjellen - og den kan være veldig stor - ligger i om fondene er valutasikret eller ikke. Valutakurser svinger mye så det kan fort ha en hel del å si om du har amerikansk aksjeavkastning målt i dollar eller i norske kroner. De siste årene har det første vært betydelig mer lønnsomt siden kronen har svekket seg mye mot dollar, men det kan se helt annereldes ut de neste årene. Oljefondet har eksempelvis en enorm valutaeksponering - de har plasseringer og inntekter i utenlandsk valuta gjennom sine plasseringer verden over, mens de langsiktige forpliktelsene er pensjoner som skal utbetales i norske kroner - midlene til plassering kommer i form av olje som selges i dollar.. Fondets verdi - målt i kroner - vokser mye når den norske krona svekker seg og motsatt når den styrer seg.

https://www.msci.com/market-cap-weighted-indexes

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.502
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Sant, men husk fortsatt at risiko og avkastning henger sammen. Å forsikre mot valutarisiko koster også penger. Valutamarkedet er forøvrig et nullsumspill uten klare trender, så oppside og nedside er tilnærmet like store.

Likevel, gitt at Norges oljeøkonomi nærmer seg slutten ville jeg kanskje valgt å spare i et globalt indeksfond og ikke valutasikret det fremover på 5-10 års horisont. Tyngdekraften peker vel mer mot at krona på lang sikt skal ned vs store valutaer enn motsatt. Jeg ville ihvertfall ikke satset alt på eksponering mot bare Oslo Børs og norske aksjer. For eksponert mot for få næringer.

Men sparepenger i annen valuta enn den man skal forbruke i er valutaspekulasjon og øker risikoen markant, selv om det er en brukskonto i en svensk sparebank. Pick your poison.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
1.849
Torget vurderinger
1
Jeg funderer litt over økonomien for tiden. Veldig mye gode tanker rundt spareformer i denne tråden. Likte spesielt Asbjørns tanker rundt børsutviklingen for 2 år siden.
Stort sett er det bare to realistiske sparemuligheter for privatpersoner om dagen:
1. Nedbetaling av gjeld. Hvis man fortsatt har boliglån er det garantert avkastning tilsvarende lånerenten å betale ned ekstra avdrag på gjelden. Risikofritt, og høyere avkastning enn enhver sparekonto i bank. Nedbetaling av billån, forbrukslån og kredittkortgjeld gir selvsagt enda høyere avkastning. Gjør det først.

2. Indeksfond i aksjemarkedet. Indeksfond tar mye lavere forvaltningsgebyr enn "aktive" fond. Med forventet avkastning ned mot 5 % pr år er det altfor mye å betale 1-2 % forvaltningsgebyr. De færreste aktive fond er i stand til å slå indeksen over tid, langt mindre med så mye at det forsvarer gebyrene. Du sitter igjen med nedsiderisikoen mens forvalteren har en garantert fortjeneste. Styr unna. Indeksfond har derimot forvaltningsgebyr rundt 0,25 % og følger den generelle utviklingen i det markedet. "Kjedelige" forvaltere som KLP eller tilsvarende er bra.

Enkeltaksjer er moro, men da må du vite hva du holder på med og du må bruke en del tid på det. For å ha en aksjeportefølje som er rimelig godt beskyttet mot selskapsspesifikke hendelser bør du ha aksjer i en 10-15 forskjellige selskaper i ulike bransjer og geografier. Hvis du ikke har mye penger å investere blir det uforholdsmessig mye styr og forholdsvis høye transaksjonskostnader. Glem kortsiktig aksjetrading med mange kjøp og salg. Du greier ikke å "time" markedet fra måned til måned, men mister mye fortjeneste på kurtasje og andre transaksjonskostnader. Gjør heller grundig hjemmelekse, kjøp selskaper du har tro på (gjerne i bransjer du vet noe om), og hold på dem i mange år (med mindre det skjer noe helt uforutsett med selskapet og du må begrense tapet). Heller en portefølje av "kjedelige" selskaper med noenlunde stabile 7-8 % i årlig utbytte + verdistigning, heller enn råsjanser på noe som enten går med tigangeren eller går konk.

Prisingen i aksjemarkedet nå er såpass høy at jeg personlig ikke kjøper aksjer eller fond for tiden. Jeg dro opp lån på huset og kjøpte med begge hender i 2008-9, har sittet forholdsvis stille siden, men har solgt unna litt etterhvert som jeg har trengt penger til noe. Har det likevel ikke travelt med å selge unna resten av aksjene på disse nivåene. Kanskje jeg casher inn resten om et par år hvis markedene fortsetter å stige. Historisk går Oslo Børs med firegangeren på 5-6 år og krasjer med 50 % etter det. And repeat. I gjennomsnitt blir det en dobling på 7 år, eller 10 % verdistigning pr år siden tidlig 1980-tall. Kunsten er å være der de 5-6 årene, men ikke det sjuende. Hvor lenge er det siden 2009, sa du? Men den har steget langsommere enn vanlig, så det er ingen spesiell grunn til å tro at vi er på kanten av et krakk nå.

Obligasjonsfond gir avkastningen i rentemarkedet (not much), men øker også i verdi når rentene faller, og faller i verdi når rentene øker. Nå er rentene tilnærmet lik null og noen steder negative. Hva er sjansen for at de fortsetter å falle videre fra dagens nivå vs sjansene for at de begynner å stige i takt med økende inflasjon? Styr unna. Vi snakker ikke risikofri rente, men rentefri risiko.

Styr også unna alle "strukturerte" produkter. De er gjerne satt sammen for å være vanskelige å forstå og benchmarke. Jeg vet ikke helt hva den DnB Investeringskontoen er (og har ikke tenkt å bruke tid på å finne det ut), men det lille jeg vet tyder på at den blander en porteføljekonto med visse begrensninger og en forsikringsordning. Jeg skygger unna allerede der.

Generisk råd: Les bladet Dine Penger. Og husk at risiko og avkastning henger sammen. Selv betaler jeg ned på restene av gjelden nå hvis jeg har noen kroner til overs.
Er det noen som har noen gode innspill om sparing i dagens marked? Total belåning på ca 2x årlig inntekt og 30 år til pensjonsalder. Sparer ikke til noe spesielt, men en hytte er aktuelt dersom "den perfekte hytte" dukker opp. Hytten kan i så fall kjøpes ved hjelp av refinansiering av huslån og sparingen trenger ikke nødvendigvis ta hensyn til dette.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.502
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er vanskeligere å gi råd nå enn for to år siden. Det du siterte gjelder fortsatt, men kanskje med en litt mindre risikovilje og mer defensiv grunnholdning.

Vi er på slutten av ti år konstant oppgangstid og det begynner å skrangle litt. Rentene begynner å sige oppover og inflasjonen begynner å røre på seg. Både aksje- og eiendomsmarkedene kan fortsette å gå litt opp, de kan gå sidelengs, eller de kan korrigere nedover. Som nevnt i sitatet: På Oslo Børs har mønsteret siden tidlig 1980-tall vært at kursene firedobles på fem år og deretter halveres på to, for en gjennomsnittlig syklus som dobler verdien på sju år. Det gir et langsiktig gjennomsnitt på 10 % pr år. Vi er nå litt over firegangeren fra bunnen i 2009, men vi har brukt nesten ti år på veien.

Jeg forventer fortsatt ikke store krakk hverken i eiendom eller aksjer med det aller første, men det ligger vel i den sakens natur at det er det uventede som utløser slikt. Det er heller ikke noe som tilsier voldsom økning i inflasjonen, men den beveger seg helt klart oppover. Det vil drive en gradvis renteøkning for å holde den i sjakk. Nå ville jeg vært mest opptatt av å bevare verdiene som er skapt i den lange oppgangstiden, så jeg ville vært nokså defensiv. Penger i banken ser ikke så dumt ut. Med 2x brutto årsinntekt i boliglån ville jeg prioritert å nedbetale det. Alt annet er lånefinansiert spekulasjon, og det låter litt skummelt om dagen. Man får heller være forberedt på å ta mer risiko når neste krakk har kommet.

Selv har jeg nå ca 50 % kontanter på investeringskontoen, 40 % aksjeindeks, 10 % enkeltaksjer. Har ikke angret på at jeg solgte meg ned i mai, for å si det slik. Eventuelle overskudd på slutten av måneden går rett inn på sparekontoen. Ikke helt nedbetalt boliglån etter siste anskaffelse (større hytte), men mye tørt krutt i ubrukt boligkreditt hvis noe skulle dukke opp. Fortøyd for storm og venter på neste mulighet.

Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: MML
C

Cyber

Gjest
Enig med Asbjørn over. Jeg har redusert eksponering og sitter kun med noen småposter nå. Jeg tror ikke børsen skal så mye mer opp nå, men det sa mange i 2016 også...

Nedbetaling av gjeld er optimal sparing.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Det som er litt "urettferdig" med aksjer er at noen betaler markedspris mens andre får de samme aksjene med rabatt eller som en del av lønn.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.502
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ikke mer urettferdig enn at noen får mer lønn de kan kjøpe aksjer (eller hifi) for mens andre får mindre. Bare en annen måte å utbetale lønn på, og en enkel måte å sikre at ansattes interesser er på linje med aksjonærenes. Verdien av fordelen beskattes som lønn, ikke som kapitalinntekt.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Det er av den grunn jeg brukte hermetegn.

Vil anta at det og er gunstig for arbeidsgiver å holde lønnskostnader nede ved et dårlig år.

Poenget mitt er det at det for egen del frister lite å ta risikoen ved å kjøpe aksjer til fullpris all den tid jeg er relativt ung og har mer enn nok gjeld.

Northman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.05.2017
Antall liker
97
Om du hadde fulgt den tidligere grafen du la ut Asbjørn, post #63, hva ville lønnet seg:

Investert 1 mill i 1993 og latt det stå til nå.
eller
Investert 5000 i måneden, i hvert år frem til nå.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.394
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Utvilsomt å sette en million inn i1993.

9,6% frem til Asbjørn postet grafen gir vel i overkant av 8 millioner på konto.

(Som nevnt tildligere i tråden, så er det selvsagt fordeler med å spare jevnt, men i tidsserier som har en underliggende vekst, så er det en fordel å få pengene inn så tidlig som mulig.)

Mvh
OMF

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
1.849
Torget vurderinger
1
Det er vanskeligere å gi råd nå enn for to år siden. Det du siterte gjelder fortsatt, men kanskje med en litt mindre risikovilje og mer defensiv grunnholdning.

Vi er på slutten av ti år konstant oppgangstid og det begynner å skrangle litt. Rentene begynner å sige oppover og inflasjonen begynner å røre på seg. Både aksje- og eiendomsmarkedene kan fortsette å gå litt opp, de kan gå sidelengs, eller de kan korrigere nedover. Som nevnt i sitatet: På Oslo Børs har mønsteret siden tidlig 1980-tall vært at kursene firedobles på fem år og deretter halveres på to, for en gjennomsnittlig syklus som dobler verdien på sju år. Det gir et langsiktig gjennomsnitt på 10 % pr år. Vi er nå litt over firegangeren fra bunnen i 2009, men vi har brukt nesten ti år på veien.

Jeg forventer fortsatt ikke store krakk hverken i eiendom eller aksjer med det aller første, men det ligger vel i den sakens natur at det er det uventede som utløser slikt. Det er heller ikke noe som tilsier voldsom økning i inflasjonen, men den beveger seg helt klart oppover. Det vil drive en gradvis renteøkning for å holde den i sjakk. Nå ville jeg vært mest opptatt av å bevare verdiene som er skapt i den lange oppgangstiden, så jeg ville vært nokså defensiv. Penger i banken ser ikke så dumt ut. Med 2x brutto årsinntekt i boliglån ville jeg prioritert å nedbetale det. Alt annet er lånefinansiert spekulasjon, og det låter litt skummelt om dagen. Man får heller være forberedt på å ta mer risiko når neste krakk har kommet.

Selv har jeg nå ca 50 % kontanter på investeringskontoen, 40 % aksjeindeks, 10 % enkeltaksjer. Har ikke angret på at jeg solgte meg ned i mai, for å si det slik. Eventuelle overskudd på slutten av måneden går rett inn på sparekontoen. Ikke helt nedbetalt boliglån etter siste anskaffelse (større hytte), men mye tørt krutt i ubrukt boligkreditt hvis noe skulle dukke opp. Fortøyd for storm og venter på neste mulighet.
Tiden går og børsutviklingen ser ut til å ignorere både det stabile geniet, handelskrig, splittelser i NATO, angrep mot oljeinstallasjoner og diverse sjørøveri. Pengene står inntil videre på høyrentekonto med 2,9%, men hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe indeksfond etter neste nedtur.

Så hva tror ekspertene her inne? Videre vekst? Snarlig krakk og ny giv etter dette?

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.502
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nja, det vil nok fortsette å sige oppover inntil det plutselig slår nedover. Mye av oppgangen i det siste skyldes at det stabile geniet lager lyder om en nært forestående handelsavtale med Kina. En de-eskalering der er en god ting, men ingen ting er signert ennå og nye runder med straffetoll vil slå inn senere i høst om det ikke blir en avtale som forhindrer det. Jeg tipper at det kommer noe vassent på Kinas premisser, som Trump så vil hausse opp som «the greatest Deal EVER!!!» i håp om at ingen av hans potensielle velgere leser eller forstår hva som står i en slik avtale. Eller så ligger han våken allerede i natt og fyrer av en illsint tweet i fire-tiden, og så har vi det gående igjen. Jeg opplever fortsatt dette som nokså høy risiko, mest på grunn av politisk risiko i USA og UK, og delvis på grunn av økende gjeldsbelastning igjen i husholdningene. Det vil øke konsekvensene av en ny nedtur.

Selv kjøpte jeg nabohytta også, så det er ikke så mye kontanter på aksjesparekontoen lenger, men jeg har latt resten av fond og aksjer stå som i det siterte innlegget. Jeg funderer på å bruke denne oppgangen til å selge meg litt mer ned. Å kjøpe aksjer nå minner litt om å plukke småmynt foran en dampveivals. Det går bra til det plutselig ikke gjør det lenger. 2,9 % rente på sparekonto er ganske bra og nokså risikofritt. Om jeg har kontanter til overs nå nedbetaler jeg gjeld.

Sist redigert:
S

Slubbert

Gjest
Å kjøpe aksjer nå minner litt om å plukke småmynt foran en dampveivals.
"Plukke mynter på toglinja." Bare for å gjøre analogien litt mer realistisk. Dampveivalser brukes ikke mer, dessuten ville det allerede vært lagt ny og glovarm asfalt foran den.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.668
2,9 % rente på sparekonto er ganske bra og nokså risikofritt. Om jeg har kontanter til overs nå nedbetaler jeg gjeld.
Av nysjerrighet - hvor får dere 2.9% på bankinnskudd i Norge om dagen?

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
1.849
Torget vurderinger
1
Trykkfeil: 1,9%

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Etter samlivsbrudd så ser jeg at sparing i eiendom og aksjer med bindingstid ikke er så gunstig når man umiddelbart må betale første deloppgjør. Note til meg selv om viktigheten av å ha enkle midler tilgjengelig.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.668
Høyeste i Norge er så vidt jeg vet Svea Finans med 2,40% og full felksibilitet mhp uttak osv. Det er riktig nok svensk statsgaranti på så for den det er aktuelt for er det garantert "kun" opptil 100.000 Euro eller litt over en million kroner med tidens valutakurs.

C

Cyber

Gjest
Høyeste i Norge er så vidt jeg vet Svea Finans med 2,40% og full felksibilitet mhp uttak osv. Det er riktig nok svensk statsgaranti på så for den det er aktuelt for er det garantert "kun" opptil 100.000 Euro eller litt over en million kroner med tidens valutakurs.
Jeg er alltid litt skeptisk (uvisst hvorfor) til banker som ikke er "de vanlige kjente", men Kraft Bank virket nokså trygg i forhold til flere av disse andre bankene, men jeg forstår at det i prinsippet er trygt i alle bank som er i sikringsfondet.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.668
I Norge må man, om man er i posisjon for formueskatt, ha en rente på ca 4.3% på banksparing for å bevare realverdien av innskuddet om vi antar 2.5% inflasjon. Å være ute av aksjemarkedet over lang tid fordi man venter på en nedtur som kan være flere år unna er veldig dyrt. Husk også på at eksempelvis hovedindeksen på Oslo Børs betaler over 4% i utbytte som er utsatt skatt på.

I tillegg må man også time når man skal tilbake i markedet. Empirien for å lykkes med markedstiming over tid er ekstremt dårlig, eller "people loose money by dancing in and out" som Warren Buffet sier.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.668
Jeg er alltid litt skeptisk (uvisst hvorfor) til banker som ikke er "de vanlige kjente", men Kraft Bank virket nokså trygg i forhold til flere av disse andre bankene, men jeg forstår at det i prinsippet er trygt i alle bank som er i sikringsfondet.
Ja, det er ikke unormalt. Men så lenge de er medlem av ordningen (noe alle norske banker er) så er det akkurat samme risk - i praksis norsk statsrisiko. Om en bank skulle gå over ende sier Bankrikringsfondet at kundene vil få betalt innen 7 arbeidsdager så det går også overraskende fort.

C

Cyber

Gjest
I Norge må man, om man er i posisjon for formueskatt, ha en rente på ca 4.3% på banksparing for å bevare realverdien av innskuddet om vi antar 2.5% inflasjon. Å være ute av aksjemarkedet over lang tid fordi man venter på en nedtur som kan være flere år unna er veldig dyrt. Husk også på at eksempelvis hovedindeksen på Oslo Børs betaler over 4% i utbytte som er utsatt skatt på.

I tillegg må man også time når man skal tilbake i markedet. Empirien for å lykkes med markedstiming over tid er ekstremt dårlig, eller "people loose money by dancing in and out" som Warren Buffet sier.
Er jo mye psykologi i bildet også og man må prøve å handle kynisk/rasjonelt. Time in market er viktigere enn å time markedet, men mye fornuft tilsier at det ikke kan være så veldig mye oppover å hente, men det trodde man jo lengre nede også.

Men når f.eks. Amazon handles på en P/E multippel på nesten 80 sier det jo sitt om at mange er heite på grøten.

Er det noe jeg har lært om aksjemarkedet (og egentlig livet generelt) så er det at:

"The stock market is a device for transferring money from the impatient to the patient." - Warren Buffett

S

Slubbert

Gjest
Om man er i posisjon for formuesskatt så er man vel også i posisjon for å egentlig ikke behøve å tenke på penger?

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
9.742
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Tidshorisonten er viktig, nærmer meg seksti med stormskritt, liker å ha penger på bok, lett tilgjengelig hvis det skjer noe uforutsett og jeg har nedbetalt all gjeld for lenge siden. Lever nøkternt, har solgt hus og kjøpt leilighet, går gjerne 2-3 kilometer istedenfor å ta en taxi, kjøper aldri noe på bensinstasjon. Har ikke lenger så mye jordisk gods og trives godt med det.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.668
Om man er i posisjon for formuesskatt så er man vel også i posisjon for å egentlig ikke behøve å tenke på penger?
Tja, det skal egentlig ikke så mye til å havne i formeskattgruppen i Norge. Så lenge man fortsatt jobber og har inntekt så har man stort handlingsrom sannsynligvis, men skal man leve av formuen i flere år så krymper den raskt om den ikke var stor nok i utgangspunktet (dvs ikke genererer nok avkastning til å leve av) og er veldig avhengig av livsstil (dvs hvor stort forbruk man har). De fleste har også en stor andel i boligen sin - den er ikke spesielt lett tilgjengelig til annet enn å bo i og medfører også ganske store utgifter over tid om det er en enebolig.

Det er for øvrig mye lettere å redusere forbruket enn å øke formue, men de to tingene henger veldig nært sammen over tid.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.502
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Trykkfeil: 1,9%
Aha. Ja, jeg syntes 2,9 % var veldig bra. :)

For ikke å gi feil bilde: For min del er også pensjonssparingen på jobb en del av totalen, selv om jeg ikke tok den med i prosentfordelingen som nylig ble sitert. Pensjonskontoen står fortsatt med max aksjeandel, har alltid gjort det, og kommer til å gjøre det lenge ennå. På lang horisont er kostnaden ved å sitte på sidelinjen og gå glipp av avkastning høyere enn å måtte svelge noen opp- og nedturer. Det er den variasjonen man får betalt for over tid. Jeg kommer til å vurdere det på nytt et år eller tre før jeg begynner å ta ut penger, siden det er for kort horisont til å regne med at eventuelle nedturer går seg til igjen.

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.394
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Er det noen som har tips om gode aksjefond man kan gå inn i disse dager.

Ønsker i grunn 100% askjer.
Indeksforvaltning med lavest mulig gebyr.

Gjerne både trygge og solide indekser, men gjerne også noe som har høyere risiko.

Har allerede en del i KLP sine Aksjeindeks Norge og Global.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.215
teknologi-bransjen har gjort det sterkt de siste 10-15 årene, og fortsetter å gjøre det sterkt. Vet ikke om noe index-fond der da.

Med svak norsk krone så kan det nok heller være tingen å ha spareavtale i globale aksjefond.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.394
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
teknologi-bransjen har gjort det sterkt de siste 10-15 årene, og fortsetter å gjøre det sterkt. Vet ikke om noe index-fond der da.

Med svak norsk krone så kan det nok heller være tingen å ha spareavtale i globale aksjefond.
Svak krone tilsier at man skal investere i norske selskaper.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
1.849
Torget vurderinger
1
Er det noe poeng å fordele i så mange indeksfond? For min del tenker jeg et indeksfond er tilstrekkelig for meg. Har KLP akseNorge II da dette var en av de billigste indeksfondene på Oslo Børs. Her vil jeg sette over sparepengene gjennom neste 2 år.

• Liker
Reaksjoner: OMF

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.215

Svak krone tilsier at man skal investere i norske selskaper.
Sant, men vi vet ikke om kronen skal ytterligere ned. Kronen var svak i 2015 også, men den som investerte med valutasikring bommet, for Krona gikk jo bare ned og ned. Så om vi skal videre ned eller ei, aner vi ikke.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.215
Er det noe poeng å fordele i så mange indeksfond? For min del tenker jeg et indeksfond er tilstrekkelig for meg. Har KLP akseNorge II da dette var en av de billigste indeksfondene på Oslo Børs. Her vil jeg sette over sparepengene gjennom neste 2 år.
Det er et poeng å fordele i flere fond ja. For å spre risikoen. Liten vits å spre i samme type fond, DNB og KLP index-fond for Norge gjør det helt likt. Globalt indeks-fond og norsk index-fond gjør det jo ulikt.

Å ha kun norskt fond gir høyere risiko. Hvem vet om Norge vil ta en Japan og stagnere i et tiår eller tre.

AksjeNorge har uttrykt at å ha global indeksfond gir høyere avkastning for samme risiko.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
1.849
Torget vurderinger
1
Selvfølgelig er jo dette i prinsippet rett. Men ett sted må man sette grensen for hvor stor risikospredning man skal ha. Siden jeg både lever og jobber i Norge, er det naturlig å spre risikoen i et indeksfond på Oslo Børs. Det er nok også fornuftig å tenke at man nok har spredt risikoen allerede dersom man har hus og hytte eller annen eiendom. De fleste vanlig dødelige har vel egentlig det meste av kapitalen bundet opp i eiendom uansett.

Topp Bunn