Stort sett er det bare to realistiske sparemuligheter for privatpersoner om dagen:
1. Nedbetaling av gjeld. Hvis man fortsatt har boliglån er det garantert avkastning tilsvarende lånerenten å betale ned ekstra avdrag på gjelden. Risikofritt, og høyere avkastning enn enhver sparekonto i bank. Nedbetaling av billån, forbrukslån og kredittkortgjeld gir selvsagt enda høyere avkastning. Gjør det først.
2. Indeksfond i aksjemarkedet. Indeksfond tar mye lavere forvaltningsgebyr enn "aktive" fond. Med forventet avkastning ned mot 5 % pr år er det altfor mye å betale 1-2 % forvaltningsgebyr. De færreste aktive fond er i stand til å slå indeksen over tid, langt mindre med så mye at det forsvarer gebyrene. Du sitter igjen med nedsiderisikoen mens forvalteren har en garantert fortjeneste. Styr unna. Indeksfond har derimot forvaltningsgebyr rundt 0,25 % og følger den generelle utviklingen i det markedet. "Kjedelige" forvaltere som KLP eller tilsvarende er bra.
Enkeltaksjer er moro, men da må du vite hva du holder på med og du må bruke en del tid på det. For å ha en aksjeportefølje som er rimelig godt beskyttet mot selskapsspesifikke hendelser bør du ha aksjer i en 10-15 forskjellige selskaper i ulike bransjer og geografier. Hvis du ikke har mye penger å investere blir det uforholdsmessig mye styr og forholdsvis høye transaksjonskostnader. Glem kortsiktig aksjetrading med mange kjøp og salg. Du greier ikke å "time" markedet fra måned til måned, men mister mye fortjeneste på kurtasje og andre transaksjonskostnader. Gjør heller grundig hjemmelekse, kjøp selskaper du har tro på (gjerne i bransjer du vet noe om), og hold på dem i mange år (med mindre det skjer noe helt uforutsett med selskapet og du må begrense tapet). Heller en portefølje av "kjedelige" selskaper med noenlunde stabile 7-8 % i årlig utbytte + verdistigning, heller enn råsjanser på noe som enten går med tigangeren eller går konk.
Prisingen i aksjemarkedet nå er såpass høy at jeg personlig ikke kjøper aksjer eller fond for tiden. Jeg dro opp lån på huset og kjøpte med begge hender i 2008-9, har sittet forholdsvis stille siden, men har solgt unna litt etterhvert som jeg har trengt penger til noe. Har det likevel ikke travelt med å selge unna resten av aksjene på disse nivåene. Kanskje jeg casher inn resten om et par år hvis markedene fortsetter å stige. Historisk går Oslo Børs med firegangeren på 5-6 år og krasjer med 50 % etter det. And repeat. I gjennomsnitt blir det en dobling på 7 år, eller 10 % verdistigning pr år siden tidlig 1980-tall. Kunsten er å være der de 5-6 årene, men ikke det sjuende. Hvor lenge er det siden 2009, sa du? Men den har steget langsommere enn vanlig, så det er ingen spesiell grunn til å tro at vi er på kanten av et krakk nå.
Obligasjonsfond gir avkastningen i rentemarkedet (not much), men øker også i verdi når rentene faller, og faller i verdi når rentene øker. Nå er rentene tilnærmet lik null og noen steder negative. Hva er sjansen for at de fortsetter å falle videre fra dagens nivå vs sjansene for at de begynner å stige i takt med økende inflasjon? Styr unna. Vi snakker ikke risikofri rente, men rentefri risiko.
Styr også unna alle "strukturerte" produkter. De er gjerne satt sammen for å være vanskelige å forstå og benchmarke. Jeg vet ikke helt hva den DnB Investeringskontoen er (og har ikke tenkt å bruke tid på å finne det ut), men det lille jeg vet tyder på at den blander en porteføljekonto med visse begrensninger og en forsikringsordning. Jeg skygger unna allerede der.
Generisk råd: Les bladet Dine Penger. Og husk at risiko og avkastning henger sammen. Selv betaler jeg ned på restene av gjelden nå hvis jeg har noen kroner til overs.