SPEC. Real Sound Amplifiers.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har (lateral) mosfet forsterker selv. Trenger ca 15min for å oppnå driftstemperatur. Bør rekke i de aller fleste tilfeller. Flere timer for å yte sitt beste høres rart ut.
    Regner med det er primaren du tenker på. Hvilken modell er det?
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    A10 som Soundgarden kjøpte inn en stack av i forrige tiår. SPEC W3 effekforsterkeren er ikke inspirerende rett etter påslåing, men blir bedre og bedre ettersom timene går (i hvert fall inntil 2-3 timer)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Men den primaren er jo ikke mosfet forsterker. Den har klassisk bipolar design.
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hmmm - da husker jeg feil, men manualen anbefalte påslått hele tiden (utenom lange perioder uten bruk, naturligvis). Er bipolare slik at de trenger oppvarming?

    Fra A10 brukermanualen:

    "The A10 incorporates a classic circuit design based on J-FET input devices and bipolar output devices, typical of far more expensive equipment, giving high performance and excellent reliability. "

    "To switch on • Use the switch under the left-hand edge of the front panel. During normal operation you can leave the A10 switched on and in standby."
    Hmm - ingenting om oppvarming, nei.

    .................
    Med så lett tilgang på dokumentasjon ved å Google, så burde jeg jo ha gjort det - beklager.
     
    Sist redigert:

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Håper det som ble skrevet på SixMoons medfører riktighet - det er vel derfra jeg har dette med MOSFETs:

    "The Mosfets in the switching output stage are identical to those used for the integrated RSA-717 EX. They are from Infineon Technologies, formerly known as International Rectifier. It's where Tsutomu Banno worked before co-founding SPEC with Shirokazu Yazaki. These devices are located on the underside of the motherboard. The performance of any class D amplifier obviously depends on its switching accuracy. Here Tsutomu Banno used a hybrid two-in-one approach, integrating the driver and Infineon's DirectFET with a PowIRaudio module. But class D circuits are also particularly sensitive to the quality of their power supply and low-pass filter. Here the output filter is an ultra-simple toroidal/capacitor inductor circuit with custom-made parts of the highest quality including the aforementioned Arizona oil capacitors. "
     
    Sist redigert:

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Sitter og hører på dette oppsettet nå: 2 x SPEC W3 med Manger P1 med musikk fra PC/Tidal app via APL DSD-S XE DAK og en Lyngdorf Room Processor RP-1. Bruker også en iFi iUSB som løfter ut signalet uten å få med PC-støyen.

    2xSPEC_W3 effekt med APL_DAK, Lyngdorf RP-1 og Manger_P1.jpg


    SPEC forsterkerne greier helt fint å drive disse høyttalerne - hørtes helt fint ut med bare en SPEC i går også. Med 12 % romkorrigert er det fremdeles litt vel godt med bass i bunnen, så jeg kan nok godt flytte høyttalerne litt lenger fra veggen :unsure:.

    Lyngdorf RP-1 Korreksjonsprosent (SPEC_Manger).jpg


    Hver gang jeg kjører romkorreksjon så forsvinner en 'hulhet' i lyden og lydbildet blir mer åpent og ryddigere og involverende. Lett å sjekke med fjernkontrollen (korreksjon på eller bypass).

    Lyngdorf RP-1 RoomKnowledge (SPEC_Manger).jpg


    Ikke fullt så god lyd som oppe i hovedanlegget hvor jeg tross alt har strømregenerering og PS Audio DAK'en. Skal nok prøve Mangerne der også etterhvert. Stemmer er vakkert med Manger. Det er noe ved disse driverne som jeg ikke greier å slippe taket i.


    Manger_driver_close.jpg


    SPEC og APL_DSD-S_XE.jpg


    SPEC W3 er virkelig greie å ha med å gjøre. Dreieknappen for å stille om mellom stereo, mono, mono_biamping og brokoblet er en flott komponent med skikkelig solid kvalitetsfølelse.

    SPEC_W3 bakside (dreieknapp til stereo).jpg


    SPEC'ene er kommet for å bli - innsyn i musikken .....og 'fot' !!
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Manger P1 gir et - hva skal jeg si - renskårent preg :unsure: ? Ikke mange komponenter her.

    1xSPEC_W3 effekt med APL_DAK, Lyngdorf RP-1 og Manger_P1.jpg


    Strømfiltrering med IsoTek Synchro UNI pluss en PS Audio Dectet:

    IsoTek Synchro UNI pluss PSA Dectet.jpg


    .
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Flott å lese dine erfaringer, Papillon; harmonerer fint med det jeg selv har opplevd. Når har ikk jeg prøvd med dine høyttalere, ei heller med mono-varianten, men uansett kjenner jeg igjen dine beskrivelser :)
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Kan bare takke og bukke for at du satte fokus på merket SPEC - og holdt stand i en viss annen underholdende tråd her inne ...
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    1607176138198.png

    Tenker dette bildet passer i denne tråden også.
    Har en W7 på lån et par uker, og jeg blir igjen slått av elegansen SPEC har når det gjelder å spille klassisk musikk. Det er faktisk min oppfatning at disse topper alle forsterkere uten rør på denne stilarten, såpass overbevisende er musikkgjengivelsen.

    Om noen i Oslo-området skulle ha lyst til å høre hva disse forsterkerne leverer, er det bare å ta kontakt.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Ser at Spec W3 EX kan brokobles. Hvordan spiller den da i forhold til en W3 og hva blir output på 4 og 8 Ohm?
    Spør fordi jeg skal prøvelytte en W3 snart.
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Ser at Spec W3 EX kan brokobles. Hvordan spiller den da i forhold til en W3 og hva blir output på 4 og 8 Ohm?
    Spør fordi jeg skal prøvelytte en W3 snart.

    I følge SPEC må høyttalerne være minimum 8 ohm for å kunne brokoble W3.

    Jeg er i ferd med å anskaffe et par horn (800 Hz og oppover) som har 8 ohm som laveste impedanse og vil da kunne teste nettopp brokobling mot vanlig stereo. Følsomheten i hornene gjør vel at én W3 i vanlig stereo-modus sikkert vil være tilstrekkelig. Jeg vil bruke en Lyngdorf RP-1 til å dele mot bass (har bare 2 Lyngdorf BW-2 basskasser med 91 dB følsomhet å teste med, men det blir vel anskaffet noe større hvis dette funker med passende musikk). Hørte på JBL 4349, hORNS FP15 og Klipsch Forte IV på HiFi Messen og ble litt revet med....

    Har forresten kjøpt en M99 som nå brukes til frontene mine (the KISS). Litt mørkere i lyden enn W3 og enda bedre på alt.
    Veldig trivelige forsterkere, disse.

    Det skal sies at med W3 i anlegget i et år nå, så har jeg gang på gang tatt meg selv i å sitte å smile av lyden :giggle:
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    > 8 Ohm!!!! Er det ikke få høytalere som ligger på 8 Ohm????

    Så M99 er bedre enn W3EX på alt! Der har jeg blingset litt altså. Trodde W3 med ekstern volum kontroll var den beste av disse.
    Årsaken til at jeg ser litt på Spec er mulig downsizing av anlegget! Anlegget benyttes også til hjemmekino med lerret og projektor. Det passer derfor dårlig med rør i forsterkeren.
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Det er vel så. Jeg har brukt W3 med 4 ohms høyttalere med ca. 87-89 dB følsomhet og mener det er nok krefter i W3 i stereo modus. M99 er ganske mye dyrere, og bør naturlig nok ha mer å by på. Disse forsterkerne trekker så lite strøm i tomgang at jeg lar de stå påslått 24/7, og slipper dermed å vente på godlyden. Ikke gjør deg opp noen mening før de har vært på noen timer. Både W3 og M99 har lyd som ligner på det jeg hører gjennom en 300B forforsterker og hodetelefonene mine - M99 er nærmest.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Mine Respons har følsomhet på 86 dB og er 4 Ohm. En eventuell ny forsterker må klare å fylle rommet med lyd ved L50 – 80dB, gjerne 85dB. Forventer og aksepterer at noe av smekket og kraften forsvinner, men detaljering, holografi, liv og utbredelse må være ivaretatt. Rørsmak er en fordel, men ønsker ikke en rørforsterker. Respons er laget og lyttet til med ARC forsterkere og passer derfor godt sammen med en lignende lydende forsterkere.

    Prøver først W3 EX. Deretter M99. Så tar vi det derfra. Ringer Gjallarhorn i morgen og avtaler besøk og eventuelt hjemmelån.
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Da er det bare å prøve. Hører gjerne om hvordan det lyder hos deg.
    Til info: M99 kan stilles til å fungere som en ren effektforsterker, men da gir den ikke full effekt (bryter bak i nederste stilling). Du vil vel da ha den i en av de to øverste posisjonene og stille volumet høyt med hjulet. Som ny er den nederste bryterposisjonen tapet over.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    674
    Antall liker
    755
    Det er vel så. Jeg har brukt W3 med 4 ohms høyttalere med ca. 87-89 dB følsomhet og mener det er nok krefter i W3 i stereo modus. M99 er ganske mye dyrere, og bør naturlig nok ha mer å by på. Disse forsterkerne trekker så lite strøm i tomgang at jeg lar de stå påslått 24/7, og slipper dermed å vente på godlyden. Ikke gjør deg opp noen mening før de har vært på noen timer. Både W3 og M99 har lyd som ligner på det jeg hører gjennom en 300B forforsterker og hodetelefonene mine - M99 er nærmest.
    Jeg har hatt flere Spec i mitt system, nå sist V 10 som var meget god målt mot mye annet. Tror at Gjallarhorn har en slik stående. Det er ikke nødvendig at de er på 24/7, dette har jeg fra Spec. Gi dem ett kvarter og de er klare for lytting.

    JP
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hei Janpe (husker du meg som kjøpte APL DAC'en din?).

    Ja, det hjelper fælt etter 15-30 minutter, men jeg har ofte merket at jeg smiller mer etter noen timer :) . Det kan jo også være hjernen som er bedre tunet inn på musikken og lyden etter et par timer ??

    Har du hørt på Ø Audio Icon, evt. hORNS? Jeg er litt nysgjerrig på hva hornene i dine Tobian gjør bedre.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    674
    Antall liker
    755
    Hei Janpe (husker du meg som kjøpte APL DAC'en din?).

    Ja, det hjelper fælt etter 15-30 minutter, men jeg har ofte merket at jeg smiller mer etter noen timer :) . Det kan jo også være hjernen som er bedre tunet inn på musikken og lyden etter et par timer ??

    Har du hørt på Ø Audio Icon, evt. hORNS? Jeg er litt nysgjerrig på hva hornene i dine Tobian gjør bedre.
    Husker ikke dessverre :).
    Har ikke hørt de to de du nevner, men Tobian er det beste høyttalerne jeg noensinne har hatt. Med god margin sammenlignet med Kharma, Kaiser, Avalon, Verity osv. Nå koster også de Tobian over 500K så det skulle vel bare mangle. Har ikke de lenger, selv har jeg meldt meg av hifi-kjøret og roet ned det hele.

    JP
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skal holde dere oppdatert og så får vi håpe dette blir bra nok. Er ikke i tvil om at Spec er et godt alternativ og jeg velger å starte med Spec! Så får vi se :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Min påstand er at M99 og W3 er forskjellige mer enn det dreier seg om ren kvalitetsforskjell. Det er helt korrekt at M99 er mørkere og mer malmfull enn W3, men dersom du driver sistnevnte med Spec volumstyring, så er den ubeskrivelig gjennomsiktig. Jeg liker vel M99 bedre på rock, men på klassisk...? Usikker. :)
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Interessante betraktninger - ga meg noe å tenke på. Lytter og ser på Mozarts Cosi fan tutte med M99 her nå.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Min påstand er at M99 og W3 er forskjellige mer enn det dreier seg om ren kvalitetsforskjell. Det er helt korrekt at M99 er mørkere og mer malmfull enn W3, men dersom du driver sistnevnte med Spec volumstyring, så er den ubeskrivelig gjennomsiktig. Jeg liker vel M99 bedre på rock, men på klassisk...? Usikker. :)
    Dette er i samsvar med hva du skrev i bloggen din og bakgrunn for min flørting med Spec. Kan jeg komme unna med W3 om jeg velger å downsize uten store kompromisser og uten å bytte høyttaler? Jeg forventer selvsagt ikke samme autoritet fra Spec som fra MI23,5 + Ymer2, men kan den drive Grand Artist til 80 dB målt som L50?
    Fordelen med Spec (i følge skriverier rundt omkring) er at den gir litt rørlyd men med lettstelt klasse D.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    674
    Antall liker
    755
    Hvorfor ikke gå "i mellom" modellene og teste Spec V10? Tror som sagt at Gjallarhorn har denne, den er meget bra! Og rimeligere enn M99.

    JP
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Slaget står mellom 50W og 60W og hvorvidt noen av de klarer jobben. Klarer 50W jobben så kan man vurdere mellom V10 / V11 / W3.
    Er litt spent på dette!! Spiller de litt som ARC?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Dette er i samsvar med hva du skrev i bloggen din og bakgrunn for min flørting med Spec. Kan jeg komme unna med W3 om jeg velger å downsize uten store kompromisser og uten å bytte høyttaler? Jeg forventer selvsagt ikke samme autoritet fra Spec som fra MI23,5 + Ymer2, men kan den drive Grand Artist til 80 dB målt som L50?
    Fordelen med Spec (i følge skriverier rundt omkring) er at den gir litt rørlyd men med lettstelt klasse D.
    Et av problemene med Spec er tross alt at tung last IKKE er favorittløsningen på høyttalersiden. Den er en "rørforsterker" også når det gjelder høyttalervalg. Med de tunge Spec-forsterkerne får du autoritet så du knapt tror det, men da skal det være lett last i enden av høyttalerkablene. Var selv temmelig himmelfallen da toppmodellen deres fullstendig smadret en McIntosh MC8000 (2 x 300W) på ren og skjær brutalitet, samtidig som den hadde alt annet, også. Men da var det Tannoy DC10t på høyttalersiden, en soleklar Spec-favoritt.
    Grand Artist er en nydelig høyttaler, men med 86 dB følsomhet og 4.-ordens filter, er den ikke å anse som lett last. Jeg ville derfor vært sikker på at jeg kunne få tilbake pengene før jeg handlet en Spec til eget bruk på en slik høyttaler. Det kan gå, men det er slett ikke sikkert det blir noen højdare.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Et av problemene med Spec er tross alt at tung last IKKE er favorittløsningen på høyttalersiden. Den er en "rørforsterker" også når det gjelder høyttalervalg. Med de tunge Spec-forsterkerne får du autoritet så du knapt tror det, men da skal det være lett last i enden av høyttalerkablene. Var selv temmelig himmelfallen da toppmodellen deres fullstendig smadret en McIntosh MC8000 (2 x 300W) på ren og skjær brutalitet, samtidig som den hadde alt annet, også. Men da var det Tannoy DC10t på høyttalersiden, en soleklar Spec-favoritt.
    Grand Artist er en nydelig høyttaler, men med 86 dB følsomhet og 4.-ordens filter, er den ikke å anse som lett last. Jeg ville derfor vært sikker på at jeg kunne få tilbake pengene før jeg handlet en Spec til eget bruk på en slik høyttaler. Det kan gå, men det er slett ikke sikkert det blir noen højdare.
    Det er akkurat det................ jeg er i tvil, men det kan gå! Skal ringe Gjallar snart og avtale første prøvelytt. Hjemmelån er nødvendig. Kommer til å bruke tid på dette. Ikke rushing og ingen impulsive kjøp!
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Det er akkurat det................ jeg er i tvil, men det kan gå! Skal ringe Gjallar snart og avtale første prøvelytt. Hjemmelån er nødvendig. Kommer til å bruke tid på dette. Ikke rushing og ingen impulsive kjøp!
    Husk å la den spille en times tid før du begynner å bry deg om hvordan den låter, bare. De første minuttene er det ganske trøtte greier. :)
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner, trenger Spec en times tilspilling om den står permanent påslått?
    Dette er en av de tingene som plager meg med Ymer 2. Den skal helst spilles høyt på 1 time før den blir god.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Ikke å glemme V11 heller, hvis man liker litt tyngre og sintere musikk.

    Legger inn salgsteksten jeg lagde til importøren, ettersom jeg ser at importøren blander V10 og V11 ganske så forvirrende i sine annonser. MERK: Dette er en ren salgstekst laget på oppdrag, det skal ikke anses som en test eller noen form av objektiv bedømmelse.

    OM RSA V10

    Med denne forsterkeren, tar vi steget opp til Spec's tunge modeller, samt et design som minner om den fantastiske og stilrene M99-forsterkeren. Igjen har Spec gjort små, men strategiske valg for å beholde så mye som mulig av musikkgjengivelsen uten å miste sjelen. RSA V10 viser da også at at Spec vet nøyaktig hva de holder på med. Det er noe mindre strømforsyning og det er noe mindre effekt enn toppmodellene, men det er den samme elegansen, og den samme evnen til å gripe lytteren med sitt musikalske budskap. En særdeles god allrounder, en forsterker som kan benyttes enten som integrert eller rent effekttrinn, den spiller med både innlevelse, kraft og brutalitet, alt etter hva musikken behøver. Sørg for lett høyttalerlast, og god oppløsning, og Spec RSA V10 kan fort vise seg å være din aller siste forsterker!



    OM RSA V11

    Om du trodde Spec kun er for jazzfolk og klassisknerder, ta en lytt på V11! Dette er rockefolkets Spec! Men selv om den er både slemmere og tyngre på gasspedalen enn sine søsken, formidles også den velkjente stoffligheten, klangene og tilstedeværelsen som mer enn noe annet er Spec's varemerke. Det er bare det at når du vrir opp volumet, viser V11 at rock er alvorlige greier. Tungt og fett, ja direkte brutalt, leveres den tyngste musikken, og merk at dette fortsatt gjøres uten at forsterkeren blir varm. V11 rister rommet, slår deg i mellomgulvet, eksploderer og raser; her spares ikke på kruttet! Til tross for dette har den altså evnen til å levere både klassisk og visesang med stor troverdighet om så skulle ønskes innimellom. En utrolig vellykket forsterker som flere enn bare de aller mest dedikerte har råd til. Men husk, fortsatt gjelder rådet om effektive, lettstyrte høyttalere for å oppleve Spec-kvaliteten på optimalt nivå.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner, trenger Spec en times tilspilling om den står permanent påslått?
    Dette er en av de tingene som plager meg med Ymer 2. Den skal helst spilles høyt på 1 time før den blir god.
    Nei, når den er påslått 24/7 synger den fra første anslag :)
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Da er det på tide å høre fra seg :) .

    Spec W3 EX er en liten perle, dog ikke uten problemstillinger.
    Det første jeg observerte var at høyttaler terminalene ikke passet til standard WBT spade. Ser ut som stanga som man trer spaden rundt har en ½ mm større diameter enn andre utganger og derfor for stor for spaden! Kom rundt dette ved å sette spaden så dypt som mulig og deretter tighte terminalene.
    Spec er nok ganske sensitiv på gain. Som effektforsterker så fikk jeg best resultat ved å sette vippebryteren på -6 dB. Opplever også at den er bedre uten preamp og ved bruk av volumrattet. Og det er slik den er benyttet. Ellers er den lettlevd og uproblematisk. Trenger ikke mye oppvarming og endrer ikke karakter etter at den først har stått på en time.
    W3EX trives nok lydmessig best på trehylle som gir den litt mere fylde enn glasshylla jeg først prøvde. Fikk også bedre match med vinylspilleren enn med DACen. VPI Classic + Ortofon Cadenza Black + NLE 22 har en litt bamsete lyd som matcher W3 godt. DACen Veridian Utopia er litt slankere i mellomtonen og det passer ikke W3 for alle opptak i min oppstilling.
    Generelt så er W3 veldig opplyst og informativ med nydelig utklinging og presentasjon av instrumenter. Opplever at den er spesielt bra på å opplyse bakgrunnen i innspillinger. F.eks. et piano som er mikset inn i bakgrunn fremstår tydelig og klart. Den er også livlig oppover og jeg finner den dynamisk og engasjerende. Holografien gjengis heller presist enn gedigent. Det er godt med rom mellom artistene selv ved trange innspillinger. Det er med andre ord luft og innsikt i tillegg til fin dybde. Bassen er mere tight og direkte enn voluminøs. Rytmisk og fin, men kan på noen opptak bli litt for svak. W3 heller mot en myk gjengivelse fremfor en pågående og skarp stil. I det hele tatt så er den vakker å høre på i allefall på enkle arrangementer som triojazz. W3 er i min oppstilling også informativ og engasjerende på lave volum og klart bedre enn MI 23,5 + Ymer2 her.

    Den er ikke så overbevisende på rock og vokaler. Vokalene er oppløste og informative og jeg hører lite til det påståtte klasse D sløret, men her er jeg vant til klasse A som gir langt større kropp. Forsåvidt så klarer W3 å drive Respons Grand Artist D (86 dB sensitivitet) mere enn høyt nok, men på litt for mange opptak avspilt digitalt så blir det litt smått. Så er det dette med rock da. Neil Young sine gromme gitarer blir litt pregløse og mangler gromheten. Vokalen blir litt liten og selv om alt er på plass så engasjerer det ikke her. Dette gjentar seg på flere lignende plater.

    Sitter med en opplevelse jeg ikke klarer å beskrive, men konkluderer med at W3 er en liten perle med litt for stor jobb. Det matcher og gjengir lyden glimrende i mange sammenhenger og godt utover forventningene, mens den på andre plater blir uinteressant og en nedtur.
    Nå var det ikke meningen å bytte ut hele anlegg denne gangen. Kun se om jeg kunne forenkle uten for store kompromisser og kostnader. Det gikk nesten, men ikke helt frem. Jeg er overbevist om at det er mulig å få kanon resultat med W3 med f.eks. en utadvendt, spilleglad og lettdreven høyttaler. Respons blir i denne sammenhengen kanskje litt for tung. Velger under tvil å levere den tilbake og går inn i tenkeboksen. M99 passer muligens bedre, men nå er vi på et prisnivå hvor det ligger mange andre forsterkere også. Alternativt så kan man bytte høyttalere, men……
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.918
    Antall liker
    1.974
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hot tips: Denafrips Hades forforsterker og Thallo power. Iflg tester er dette kroppslige greier, virker være rått for ca.2800EUR+VAT. Ikke japansk da, men mye for pengene og visstnok superb kvalitet.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    @Billa Har vel vært inne på det før; Spec digger ikke den typen høyttalere særlig godt, du merker at de møter veggen litt i tideligste laget. Min klare oppfatning er ellers at Respons ikke egner seg særlig til rock, uansett, så der fikk du den! :D Sett et par Tannoy DC10Ti bak W3, så kan love deg et realt sjokk...! ;)

    Ellers:
    - Klangen fra Veridian kan du tweake litt med rørvalg.
    - Skal du spille rock, er det den integrerte Spec V11 som er rett valg
    - Lettdrevne høyttalere er et must for å virkelig høre hva Spec er for noe.

    EDIT: Bebop har tilbud på M99 nå. Den kan faktisk ALT. :)
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Snakket med Alan som ville hjelpe og kontaktet Rise. Bebop ville ikke låne ut noen M99 til en potensiell kunde. Tilbudet var for kjøpende!!!! Jeg kjøper ingenting uten gjennomprøving først. Så da står saken.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Snakket med Alan som ville hjelpe og kontaktet Rise. Bebop ville ikke låne ut noen M99 til en potensiell kunde. Tilbudet var for kjøpende!!!! Jeg kjøper ingenting uten gjennomprøving først. Så da står saken.
    Samme her! fikk et bra tilbud på demo forsterker men fikk ikke låne med måtte kjøpe og evt få pengene tilbake men det blir uaktuelt her
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Hei vurderer og teste en Spec på mine La Scala! noen som vet hvordan den medfølgende remoten fungerer ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn