Spendor Audio System

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Hei, er mulig jeg skal ta ett par Spendor A6 imot i en bytte deal, hva er forskjellen på A6 of A6R ? Har lest så mye bra om A6R derfor jeg lurer :)

    Mvh Aleksander
    Har du hørt A6, og om så hva synes du? A6R er noe mer oppløst i mellomtonen, og har vel litt mer bass. Jeg har A6 selv, og det er den høyttaleren jeg har hatt lengst. Litt varm mellomtone, tilbakelent diskant men med en liten peak i øvre mellomtone som egentlig kjennetegner alle gulvstående i A-serien. Jeg eier også Sp2/3R2 som er helt fantastisk på vokal. A6 har kjennetegn som kan minne om SP2, men med langt fra samme magi på stemmer. Så kan man jo spørre seg om man vil ha en veldig oppløst mellomtone. Klart bedre på gode innspillinger, men er ikke risikoen for lyttetretthet samtidig større på dårlige innspillinger? Det er vel litt smak og behag, men jeg tror man kan si at A6 er litt «kjedeligere» enn A6R.
    Har ikke hørt noen av dem, bare lest litt :) takk for info ;)
     

    Tor.Arne

    Medlem
    Ble medlem
    10.01.2019
    Innlegg
    30
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Hei spendors venner!

    Jeg er på utkikk etter en ny forsterker for min Spendor D7. Jeg ønsker helst å beholde min Naim Atom som streamer/dac/preamp og så anskaffe en effektforsterker. Så jeg lurer på om det er noen effektforsterker dere tenker vil passe sammen med D7? Jeg ser vel etter noe på den varmere siden, både klasse A og AB, i prisklassen 10-30k. Jeg har hørt at Sugden er en god match, noen som f.eks har erfaring med Sugden FPA-4?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Kort innpå, ser du var fornøyd med Spendor, men byttet til Usher. Hva ble bedre?

    Koser meg med Spendor :)
    Var ikke helt planen å skifte de ut.
    Men kom over Usher som skulle selges og fikk hørt de på svindyr elektronikk.

    Slet sånn med diverse rør-pre som ikke var stille. Sus og annen støy.
    Dvs jeg fikk MI25 pre først, og fikk da testet A9 med den og Doxa effekten.

    Uten signal: 100% tyst med øret inntil diskant på fult volum.
    Spilte svinbra det.

    Usher Dancer Mini 2 er dyrere og større høyttalere! Så sånn sett bør de være bedre. Er vel 127cm høy ca og 40-50 kg stk.

    For meg ble det et stort skritt opp. Omtrent som en tar et skritt opp på tribunen i Holmenkollbakken. De trinna er litt høye vet du.
    Skrittet opp var som å gå fra, tja ypperste innen HIFI og opp til HI-END lyd, i mangel på bedre forklaring.

    A9 er knall de, la det ikke være tvil om det. De låter heller ikke gammeldags i lyden.
    Usher er USA og låter vel deretter. Tjukkere/Tyngre og større lyd. Men samtidig kvalitet. Dette kan jo og skyldes effekten endel, selvfølgelig.
    Mulig Ucher krever mer av elektronikk, men det vet jeg ikke, da jeg nå kjører Musical Innovation som har vert en drøm i alle år.

    Spendor og Kudos er favoritten i litt mer betalbar klasse.
    Spiller knall. Har ikke den voldsomme kraften i bassen da, men oppover er det svært bra.
     

    Tor.Arne

    Medlem
    Ble medlem
    10.01.2019
    Innlegg
    30
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Hei, jeg vil bare å dele litt om min lille reise med Spendor D7. Jeg vet det er andre som har vært innom denne spennende høyttaleren så tenkte det kan være interessant for noen.

    Jeg opplevde som andre har nevnt at den til tider ble litt hard i diskanten og jeg fikk den ikke helt til å svinge med min lille Naim Atom med sine 40w. Jeg prøvde meg på diverse andre høyttalere. Fikk lånt et par A7, som jeg syntes var for bunntung og for lite oppløst. Prøvde deretter Audio Physics Tempo 25 som var holografisk og gøy, men manglet klarherten. Mens jeg driver å fyller huset med høyttalere så kom jeg over en Moon w3 effektforsterker (120w, klasse a de første 5w) som virkelig har åpnet opp D7en. Nå drives D7en med autoritet og lekenhet. Innsikten er vel at D7 krever en god del kraft for å svinge rolig og kontrollert. Og gjerne kraft på den varme siden. Moon omtales for å være litt røraktig uten rør...

    Jeg ble så imponert av Moon w3 effektforsterkeren at jeg har bestilt Moon 390 preamp/dac/steamer som vil erstatte Naim Atom, så det blir gøy. :)
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Hei, jeg vil bare å dele litt om min lille reise med Spendor D7. Jeg vet det er andre som har vært innom denne spennende høyttaleren så tenkte det kan være interessant for noen.

    Jeg opplevde som andre har nevnt at den til tider ble litt hard i diskanten og jeg fikk den ikke helt til å svinge med min lille Naim Atom med sine 40w. Jeg prøvde meg på diverse andre høyttalere. Fikk lånt et par A7, som jeg syntes var for bunntung og for lite oppløst. Prøvde deretter Audio Physics Tempo 25 som var holografisk og gøy, men manglet klarherten. Mens jeg driver å fyller huset med høyttalere så kom jeg over en Moon w3 effektforsterker (120w, klasse a de første 5w) som virkelig har åpnet opp D7en. Nå drives D7en med autoritet og lekenhet. Innsikten er vel at D7 krever en god del kraft for å svinge rolig og kontrollert. Og gjerne kraft på den varme siden. Moon omtales for å være litt røraktig uten rør...

    Jeg ble så imponert av Moon w3 effektforsterkeren at jeg har bestilt Moon 390 preamp/dac/steamer som vil erstatte Naim Atom, så det blir gøy. :)
    Hyggelig å høre at du har fått dem til å svinge! At D7 krever mye kraft er min erfaring også. Følsomhet på 90db og en tilsynelatende enkel impedansekurve gjør at man fort blir litt litt, og matcher dem med feil forsterker. Det kreves en god del krefter for at de skal våkne og få balanse i hele frekvensspekteret.
    Har aldri eid moon, men de har spilt fantastisk i demo på ohc noen ganger jeg har vært i innom. Sikkert fin match.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Har hatt en Moon effektforsterker, W5.3RS, opplevde den som riktig så bra.
     
    Sist redigert:

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Dog ikke testet Moon på Spendor.
     

    Tor.Arne

    Medlem
    Ble medlem
    10.01.2019
    Innlegg
    30
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Fråsen, hva slags elektronikk er det du har der? Sugden? Hvordan vil du beskrive lydsignaturen til d7.2en?
     
    Sist redigert:

    Fråsen

    Medlem
    Ble medlem
    25.07.2017
    Innlegg
    10
    Antall liker
    24
    Hei Tor.Arne
    Det er Sugden LA-4 og SPA-4. Spendor og kabler er heilt nytt og ikkje ferdigt innspelt, men dei virka å gjera det meste bra. Detaljert lydbilde uten å vera masete på noko vis. Dei kjem nok til å åpne seg endo meir etter kvart,så eg har trua på dette.
     

    Tor.Arne

    Medlem
    Ble medlem
    10.01.2019
    Innlegg
    30
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Hei Tor.Arne
    Det er Sugden LA-4 og SPA-4. Spendor og kabler er heilt nytt og ikkje ferdigt innspelt, men dei virka å gjera det meste bra. Detaljert lydbilde uten å vera masete på noko vis. Dei kjem nok til å åpne seg endo meir etter kvart,så eg har trua på dette.
    Gratuler så masse! Dette er nok et supert oppsett! Vurderte selv sugden. Kan jeg spørre hvordan du kom frem til dette oppsettet? Fikk du anbefalt det av en forhandler, eller leste du deg til at dette var en god kombinasjon? Jeg spør fordi jeg har opplevd at det har vært litt lite kunnskap blant de jeg har snakket med om hvilken elektronikk som passer bra til D7en.
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    790
    Antall liker
    341
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    De slapp de på Bristolmessa. De første ble sendt uti slutten av mars. Mener jeg leste at det var bedre demping og tweeter de hadde gjort noe med

    https://twitter.com/spendoraudio/status/1110873680551333891?s=20

    Main changes are: Internal asymmetric bracing added/modified to remove standing waves and further stiffen the baffle. New viscoelastic energy converters for the dynamic damping. Tweaked crossover. Also cosmetic stuff... slimmer plinth, grille restyle with full magnet fixing.
     
    Sist redigert:

    Fråsen

    Medlem
    Ble medlem
    25.07.2017
    Innlegg
    10
    Antall liker
    24
    Hei Tor.Arne
    Det er Sugden LA-4 og SPA-4. Spendor og kabler er heilt nytt og ikkje ferdigt innspelt, men dei virka å gjera det meste bra. Detaljert lydbilde uten å vera masete på noko vis. Dei kjem nok til å åpne seg endo meir etter kvart,så eg har trua på dette.
    Gratuler så masse! Dette er nok et supert oppsett! Vurderte selv sugden. Kan jeg spørre hvordan du kom frem til dette oppsettet? Fikk du anbefalt det av en forhandler, eller leste du deg til at dette var en god kombinasjon? Jeg spør fordi jeg har opplevd at det har vært litt lite kunnskap blant de jeg har snakket med om hvilken elektronikk som passer bra til D7en.
    D7 skal vel ikkje vera spesiellt vanskeligt å få skikk på. Så her er det vel litt smak og behag ute å går. Eg for min del, brukte ca 4 sekunder på å bestemme meg for innbytte på Luxman eg hadde,når eg fekk A/B teste Sugden vs Luxman. Hadde Tannoy Cheviot tidligere. Dei var bra,men eg sleit litt med ein masete diskant på ein del musikk. Dette blei for meg uholdbart. Fekk testet Spendor A4 i heimen og blei til dels imponert av dei.Derfor blei det D7.2 her. Når det gjelder Spendor og Sugden, så trur eg det må vera ein god combo. Sugden spelar opp med eit stort og detaljert lydbilde ved lavere volum enn noko anna elektronikk eg har hatt i hus.
     
    Sist redigert:

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    790
    Antall liker
    341
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Har du hørt d7 vs d7.2?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Tor.Arne

    Medlem
    Ble medlem
    10.01.2019
    Innlegg
    30
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Eg for min del, brukte ca 4 sekunder på å bestemme meg for innbytte på Luxman eg hadde,når eg fekk A/B teste Sugden vs Luxman. Hadde Tannoy Cheviot tidligere. Dei var bra,men eg sleit litt med ein masete diskant på ein del musikk. Dette blei for meg uholdbart.
    Jeg er veldig nysgjerrig på klasse A forskere men kan veldig lite om det. En ting jeg lurer på er om man kan oppnå den varme klasse A lydsignaturen med å bare bruke klasse A effektforsterker, f.eks Sugden SPA-4, eller må man også ha klasse A pre?
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Eg for min del, brukte ca 4 sekunder på å bestemme meg for innbytte på Luxman eg hadde,når eg fekk A/B teste Sugden vs Luxman. Hadde Tannoy Cheviot tidligere. Dei var bra,men eg sleit litt med ein masete diskant på ein del musikk. Dette blei for meg uholdbart.
    Jeg er veldig nysgjerrig på klasse A forskere men kan veldig lite om det. En ting jeg lurer på er om man kan oppnå den varme klasse A lydsignaturen med å bare bruke klasse A effektforsterker, f.eks Sugden SPA-4, eller må man også ha klasse A pre?
    Klasse A betyr ikke varm lydsignatur. Varm forsterker betyr ikke varm lyd, kald forsterker betyr ikke kald lyd...
     

    Fråsen

    Medlem
    Ble medlem
    25.07.2017
    Innlegg
    10
    Antall liker
    24
    Eg for min del, brukte ca 4 sekunder på å bestemme meg for innbytte på Luxman eg hadde,når eg fekk A/B teste Sugden vs Luxman. Hadde Tannoy Cheviot tidligere. Dei var bra,men eg sleit litt med ein masete diskant på ein del musikk. Dette blei for meg uholdbart.
    Jeg er veldig nysgjerrig på klasse A forskere men kan veldig lite om det. En ting jeg lurer på er om man kan oppnå den varme klasse A lydsignaturen med å bare bruke klasse A effektforsterker, f.eks Sugden SPA-4, eller må man også ha klasse A pre?
    Klasse A betyr ikke varm lydsignatur. Varm forsterker betyr ikke varm lyd, kald forsterker betyr ikke kald lyd...
    Har begrensa med erfaring her, så skal ikkje påstå veken det eine eller andre. Finnes sikkert gode klasse D, men eg har ikkje blitt imponert av dei få eg har høyrd til no.(kanskje med unntak av spec) Gode A/B finnes det jo sjølvsagt. Men så skal jo morroa betales, og her er ikkje sugden så aller verst. Lite sugden å sjå på brukten,så kanskje folk er godt fornøgd. Min skal vertfall få stå lenge. For øvrig er den så varm at ein kan sikkert steikja egg på den.
     

    Tor.Arne

    Medlem
    Ble medlem
    10.01.2019
    Innlegg
    30
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Spendor D7 med MOON

    Hei, jeg kan herved bekrefte at MOON er en veldig god kombinasjon med D7. Iallfall for mine ører og for min musikk. :) Har spilt noen dager med MOON 390 preamp og MOON W-3 effektforsterker, og dette er virkelig nydelig. Med Naim Atom så slet jeg med at både diskant og øvre del av mellomtone ble for detaljerte, skarpe og slitsomme. Med MOON 390 er dette helt borte. Signaturen er fyldig, rolig og litt mørk. Syretesten for meg er at jeg kan skru opp volumet og at lydsignaturen beholder formen og at det fortsatt er behagelig. D7 har vist seg å være en krevende høyttaler å få til og fungere, men med den rette elektronikken så er denne høyttaleren noe av det beste jeg har hørt. Jeg er glad jeg fortsatte å eksperimentere, fordi det er veldig gøy og tilfredstillende å få det til fungere.

    IMG_4765.jpg
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Kom over en sjelden godbit i dag:

    finn_spendor_sp100r.JPG


    Og jeg klarte naturligvis ikke å motstå fristelsen, så da blir det snart Spendor Classic i hus :)

    Det eneste hinderet på veien er at jeg må finne en løsning for frakt siden disse er for tunge for Posten (de veier 36 kg pr. høyttaler + emballasje). Da blir det vel en eller annen gods-løsning ala Bring eller noe lignende.

    Problemet er bare at slik godstransport er tilpasset bedriftskunder. Noen som har noen tips/erfaringer? :)
     

    alfao

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2007
    Innlegg
    425
    Antall liker
    119
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer! En av de få høyttalerne som virkelig har gjort inntrykk. Spesielt i bassen imponerte den stort.

    Nimber er det mange som bruker.
    Ramberg transport muligens.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Hva med å kontakte postnord, eller at selgeren gjør det og får hentet på døra?
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    790
    Antall liker
    341
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Send de med hurtigruten som gods
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tips :) Snakket med selger nå, og han hadde en del erfaring med godstransport via jobben. Det er ikke like enkelt når det skal leveres til min private adresse siden godstransport er beregnet for bedrifter, men han skulle prøve å få det til (uten at det ble altfor dyrt). Så da er det håp om å få noe til uten at det nødvendigvis koster skjorta :)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Hva med å kontakte postnord, eller at selgeren gjør det og får hentet på døra?
    Ikke dumt tips det, men det ser ut til at Postnord har samme betingelser som Posten, altså at pakker over 35 kg går som gods, og gods er kun for bedriftskunder.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Hva med å kontakte postnord, eller at selgeren gjør det og får hentet på døra?
    Ikke dumt tips det, men det ser ut til at Postnord har samme betingelser som Posten, altså at pakker over 35 kg går som gods, og gods er kun for bedriftskunder.
    Jeg ville sjekket mulighetene med postnord likevel ved å ringe dem, hvis da ikke hjemmesiden deres helt klart utelukker gods over 35 kg for privatkunder.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Nettsida til PostNord ser ut til å være ganske tydelig på dette. Akkurat som hos Posten går det et skille ved 35 kg mellom pakke (privat og bedrift) og gods (kun bedrift):

    pakke-privat.JPG
    gods_bedrift.JPG


    Men som nevnt ovenfor har jeg snakka med selger om dette, og han skal sjekke mulige alternativer.
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Gratulerer! Jeg har forgjengeren SP100, og koser meg stort. Ikke verdensmester innen noen hifi gren, men en sann nytelse å høre musikk på!

    Kom over en sjelden godbit i dag:

    Vis vedlegget 543203

    Og jeg klarte naturligvis ikke å motstå fristelsen, så da blir det snart Spendor Classic i hus :)

    Det eneste hinderet på veien er at jeg må finne en løsning for frakt siden disse er for tunge for Posten (de veier 36 kg pr. høyttaler + emballasje). Da blir det vel en eller annen gods-løsning ala Bring eller noe lignende.

    Problemet er bare at slik godstransport er tilpasset bedriftskunder. Noen som har noen tips/erfaringer? :)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Sendte mine MC 1.2kw ifra min jobb adresse til kjøpers jobbadresse med bring(bedrift). Gikk greit det.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer! Jeg har forgjengeren SP100, og koser meg stort. Ikke verdensmester innen noen hifi gren, men en sann nytelse å høre musikk på!
    Takk! Og det er nettopp denne evnen til å formidle musikk som tiltaler meg mest. Gleder meg til å få de i hus :)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Sendte mine MC 1.2kw ifra min jobb adresse til kjøpers jobbadresse med bring(bedrift). Gikk greit det.
    Det kan være et alternativ, men prøver først å få de levert hjem :)
    For ordens skyld: Det ble denne løsningen som ble alternativet. Altså jobb til jobb-frakt. Når man bikker 35 kg per kolli er det ganske begrensa med muligheter for levering til privatadresser. Det var jeg ikke klar over, men når man handler tunge høyttalere lærer man stadig noe nytt ;)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    sendingsdetaljer.JPG


    Mens høyttalerne nå er "I transitt" kan jeg begynne å forberede mottakelsen. Jeg har kjøpt høyttalerne med stativer inkludert, altså disse:

    stativer_sp100r.jpg


    Men det som av forrige eier er brukt mellom høyttalere og stativer på bildet her, følger ikke med. Hva anbefaler dere å bruke mellom høyttalere og stativer? Selv var det første som slo meg inn noen kraftige møbelknotter, f.eks. disse:

    biltema-mobelknotter.JPG


    Er det helt på bærtur, eller kan det fungere?

    Og anbefales det noe mellom stativer og gulvet, eller kan stativramma bare stå rett nedpå gulvet?
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Stativene er gjenget i ene enden så det er noen muligheter.
    Ser penest ut med høyttalerne rett på stativene, men det bør være avkopling i hvert fall mellom stativ og ht eller stativ og gulv. Begge deler kan fort være hensiktsmessig. Litt avhengig av rommet, spesielt gulvkonstruksjonen
    Soundcare kan jo testes, ellers er maskinføtter ikke dumt. Men pass på gulvet, industriutstyr avgir gjerne gummi og dermed farge om du har parkett el.
    Tema isolator kan jo være noe å ha mellom ht og stativ vil jeg tro.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Takk for tips! :) Jeg skal sjekke litt og prøve meg litt fram.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn