Høyttalere Spendor

lbo

Medlem
Ble medlem
11.11.2012
Antall liker
3
For å oppsummere det jeg har lært om nøytrale høyttalere i denne tråden:

-Høyttalere skal være vanskelige å matche og stille store krav til elektronikken. Før du har trålet markedet for å finne passende elektronikk skal det være lyst, hardt og frampå. De må ikke være varme eller fyldige i klangen-

Men betyr ikke dette at de fleste vil ha liten glede av musikken sin hvis de da ikke er så heldig å finne den rette matchen? Er såkalte nøytrale høyttalere ririkosport i din egen stue?

perjarle

Medlem
Ble medlem
20.07.2011
Antall liker
3
Sted
Trondheim

-Høyttalere skal være vanskelige å matche og stille store krav til elektronikken. Før du har trålet markedet for å finne passende elektronikk skal det være lyst, hardt og frampå. De må ikke være varme eller fyldige i klangen-

Men betyr ikke dette at de fleste vil ha liten glede av musikken sin hvis de da ikke er så heldig å finne den rette matchen? Er såkalte nøytrale høyttalere ririkosport i din egen stue?
Jeg mener du har oppsummert riktig den egenskapen som noen i denne tråden har debattert, nøytralitet i forhold til andre komponenter. Og ja for mange, meg selv inkludert, vil nok dette med å tune resten av anlegget etter såkalte 'nøytrale høyttalere' fortone seg som en risikosport. Apropos risikosport, selve bruken av adjektiv som nøytral, varm, lys, hard, frampå, er nok en slik sport i seg selv. Jeg er ikke så sikker på at vi har samme forståelse av alle disse adjektivene innen hifisentralen. Jeg personlig stusser på ordet 'nøytral' om den egenskapen du oppsummerer, og jeg synes selv at komponentsensitiv er mere beskrivende. Nøytral kan fort få flere betydninger, se også et annet bidrag jeg har på denne linken som såkalt musikknøytralitet. Dette er å forstå som høyttalerens evne til å formidle mange typer musikkgenre til ørets subjektive tilfredstillelse. Her poengterer jeg at jeg er forsiktig med å si 'alle', og nøyer meg med mange, da 'alle' neppe er testbart og 'mange typer musikkgenre' må bli opp til hver enkelt å mene noe om hva betyr. Men det vel dette nøytralitetsbegrepet jeg mener er mest relevant med høyttalere, naturlig gjengivelse av mange typer musikk og igjen , dette er og blir subjektivt bedømt, og gitt tilgjengelig romakustikk, musikksmak, og sist men ikke minst personlig økonomi til å bruke passende hifi-komponenter.

U

utgatt60135

Gjest

Det var en merkelig oppsummering jeg ikke kjenner meg igjen i. Jeg er slett ikke enig i dette her og hvis denne var myntet på mine innlegg så har du ikke skjønt mye :(.

lbo

Medlem
Ble medlem
11.11.2012
Antall liker
3
Ikke bare dine innlegg, Lyngen. Men jeg må jo innrømme at jeg har lest innlegg slik fanden leser bibelen. Jeg håper (og tror vel) at de fleste innehavere av såkalte nøytrale høyttalere ikke bare sitter og gremmer seg over utilfredsstillende musikkgjengivelse. Men ellers viser de siste innleggene at 50% er enige i min oppsummering.

Det hadde vært fint om noen kunne liste opp høyttalere de mener er nøytrale. Kanskje vil det da være letter å forstå hva man mener med begrepet. Merlin er nevnt.

U

utgatt60135

Gjest
Ikke bare dine innlegg, Lyngen. Men jeg må jo innrømme at jeg har lest innlegg slik fanden leser bibelen.
Du satte det på spissen og forvrengte i tillegg. Det å ikke lese innlegg ordentlig er en uting på forumer og jeg har jo gjort det selv endel ganger. Ikke bra!

Jeg håper (og tror vel) at de fleste innehavere av såkalte nøytrale høyttalere ikke bare sitter og gremmer seg over utilfredsstillende musikkgjengivelse.
Man skal i allefall ikke anklage (det er en stygg anklage for en musikkelsker ;)) enkelpersoner for det uten å kjenne vedkommende eller at de bare lytter til toppinnspillinger selv om jeg tror enkelte er mer opptatt av anlegget enn musikk.

Jeg tror nok at en liten dreining mot det snille er positivt pga "artifakter" på endel innspillinger, men man må jo huske på at det kan like gjerne gå andre veien. Nøytrale anlegg vil jo også avsløre mørke, avrundet og "myke" innspillinger bedre.

Jeg hadde SELVSAGT ikke hatt Focalene om de hadde overdrevet ulumskheter, men det går også fint an å bare akseptere innspillinger slik de er. Uansett er det ikke ofte jeg selv reagerer spesielt negativt. De alle fleste er jo greie å lytte til selv om det ikke er akkurat "HiFi".

Det hadde vært fint om noen kunne liste opp høyttalere de mener er nøytrale. Kanskje vil det da være letter å forstå hva man mener med begrepet. Merlin er nevnt.
Gjorde et forsøk her:

http://www.hifisentralen.no/forumet/forskjeller-og-testmetodikk/63647-hva-er-na-ytral-lyd-7.html

Men så er det selvsagt noen som skal tenke sort hvitt og tror jeg mener enten eller og at nøytral betyr 100% nøytralitet (hva er vel det?) og ikke omtrentlig.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Ingen høytaler er nøytral..Hvilke som er mer eller mindre nøytrale blir ofte subjektiv synsing siden høytaleren kun er en del av resten av kjeden og graden høytaleren alene farger kan være uklar hvilken mengde sett ifht komponetene den er koblet til. Velg den fargingen du liker best og kos deg med dette Per Jarle :)

Og Spendor har jeg ikke noe vondt å si om..

lbo

Medlem
Ble medlem
11.11.2012
Antall liker
3
Da har jeg lest Hva er Nøytral Lyd? Mange bra høyttalere der, både på nøytrallisten og ikkenøytrallisten. På nøytrallisten var det kommet med noen elektrostater, noe som sikkert er korrekt vurdert. I den forbindelse kan det passe med et sitat fra en test av Spendor ST, denne gang fra Hi-Fi World:

"The Spendors have an openess and delicacy that's more redolent of an electrostatic - but without their problems!"

Ellers er det min mening at det rette spørsmålet er: Hvilke høyttalere gir deg den største musikkopplevelsen?

U

utgatt60135

Gjest
Jeg vet ikke hvordan Spendor ST låter, men jeg synes det er en klar tendens til at høyttalere blir mer like hverandre og mer nøytral jo dyrere de blir.

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Antall liker
119
Sted
Halden
Nå har jeg anskaffet meg en par Spendor sp1/2R2. Prøvd 3 forsterkere på de. 2 rørforsterkere og en klasse A forsterker.
For en nydlig lyd disse varter opp med. Nydlig mellomtone som er vel kansje det som stikker seg mye ut.
Lyden fra disse Spendor spiller stort fra lavt volum til høyt. Veldig spesiell lydsignatur som heller til det varme.
Har hatt Carlsson lenge så det tar nok litt tid og venne seg til disse.
Bare Uk i anlegget nå gett.

Mvh Roar

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Hva slags "UKstyr" har du satt opp med?

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Antall liker
119
Sted
Halden
Rega planet. Gammel god traver som gjør det den skal. Har brukt et par Carlsson oa 52le og ha blitt litt bortskjemt om hvor en kan sitte og lytte.

Mvh Roar

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Antall liker
119
Sted
Halden
Disse Spendor er bare helt rå. Koblet opp Abe cd spiller og mere bass og bare mere av allt.
De spiller musikk med stor M. Har vent meg til disse og de blir her sammen med mine Oa 52le.
Mitt beste kjøp på hi fi fronten noen gang. Hvilken oppgradering dette var.

Mvh Roar

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Bør spille konge, det, ja. Ikke helt superoppløst, men: Åpent, detaljert som få, fullt av liv, trøkk og transienter..hehe..Rega kan det der. EMC 1 UP er heller ikke ueffen..det er en grunn til at den har vært med oss i forskjellige tapninger i nesten 20 år. Har du den klassiske , svarte Planeten fra 1994? Tips: Isåfall hiver du en Regadac på , og setter den til drev.

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Antall liker
119
Sted
Halden
Bør spille konge, det, ja. Ikke helt superoppløst, men: Åpent, detaljert som få, fullt av liv, trøkk og transienter..hehe..Rega kan det der. EMC 1 UP er heller ikke ueffen..det er en grunn til at den har vært med oss i forskjellige tapninger i nesten 20 år. Har du den klassiske , svarte Planeten fra 1994? Tips: Isåfall hiver du en Regadac på , og setter den til drev.

Har denne gode gamle Rega,trur den er fra 97. Like god enda. Skal prøve en Mf A1 fra de nyere som ble laget i rundt 2007. Høre om det er noe forskjell fra min gamle A100. A100 er oppgitt til 2x50w klasse A. Sitter to vifter som går hele tiden når forsterker er på.

Mvh Roar

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Den er fortsatt en diamant, ja. Og de Spendorene er rimelig store, så de viftene får nok jobbe litt, ja. Du får nok enda litt mer dynamikk med en ny MF..om jeg kjenner Mr Michaelson rett, da..Få høre hva det blir til!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.385
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Nøytral lyd er nok eit plussord, men ein skal ikkje sjå bort frå at mange ynskjer ein ørliten "teint" i anlegget, det vere seg bassmessig, dynamisk eller når det gjeld klang. Men det er veldig lurt å unngå så langt råd er at denne skuldast høgtalarane. Dei er det vanskeleg å gjere noko med, så maksimalt nøytrale høgtalarar trur eg er lurt. Kan ein lage ynskjeleg teint berre ved forforsterkar og signalkjelde, er det ikkje så vanskeleg å justere seinare (ny signalkjelde?)

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Skummet bare igjennom, men kan vi spore tilbake til 1 innlegg???
Flere som er interessert i dette nemlig.

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
Skal prøve et par Spendor SP3/1R2. Noen som kjenner til disse? Har aldri hørt Spendor før, så er spent på hvordan dette låter.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Skal prøve et par Spendor SP3/1R2. Noen som kjenner til disse? Har aldri hørt Spendor før, så er spent på hvordan dette låter.
Vet ikke, men hadde en modell over ca, 3 veis og den serien eller høyttaleren var feil å prøve for meg. Det var en fryktelig varme i lyden, selv på Hegel.
Jeg liker litt varme, men de var fryktelig varme. Syns og bassen var litt bløt. Men bass spilte de :)
Så for meg og første gang med dette merket, var det skuffelse.
Men må kanskje prøve de andre gulvhøyttalerne som er populære.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Det er mye bra å si om Spendor, og da særlig SP-serien som de har produsert svært lenge. Jeg tror jeg ville valgt en litt større variant, men ta en prat med Hallvar Rostad som importerer og selger disse høyttalerne.

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Antall liker
119
Sted
Halden
Har et par Spendor sp1/2R2 og de passer meg perfekt lydmessig. Det eneste som er synd er at jeg ikke oppdaget disse før. Kjører med Mf a 100. Klasse A forsterker på 2x50w. Mellombassen er nydlig og de er utrolig musikalske.

Mvh Roar

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Så den nye MFen funka, Roar? Very good!!

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Har et par S8e som ventehøyttalere. Driver de fint med Sugden på 2x25.. Litt mye kasselyd, men en meget naturlig mellomtone og med god oppløsning på diskanten.

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
Spendor SP3/1R2 ankommet.
Litt større enn Krix Equinox ja...
spendor-krix.jpg

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
Da blir det høyttalerduell :) Hvem vinner?

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
Jeg synes Spendor spiller større. Diskanten virker noe dempet. Mellomtonen er veldig fin. Jeg får mer informasjon, spesielt i bassområdet. De er ikke oppgitt til å gå like dypt som Krix, men føler absolutt ikke at det mangler noe når jeg lytter på musikk. Mye jeg ikke har hørt før i innspillingene kommer bedre frem med AMR og Spendor. Det betyr ikke at anlegget blir overanalytisk og alt for avslørende. Diskanten virker som sagt noe dempet, og gjør at musikk av dårlig kvalitet ikke låter så hardt. Jeg liker dette veldig godt. Men jeg liker ikke utseende på høyttalerne, de ser gammeldags ut. Jeg synes prisen er for høy. Blir neppe kjøp.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.385
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Spendor er eit av desse hyggjelege engelske høgtalarmerka. Høgtalarar som ikkje overdriv eller prøver på å imponere, men som vinn stort ved nærare undersøkingar. Som regel (dei eg har høyrt) med god mellomtone og truverdige frekvensfløyar. Veldig bra langtidshøgtalarar i fornuftig prisklasse.

T

tce-teams

Gjest
Spendor a9 er noen høyttalere jeg kunne tenkt meg og prøvd i lag med sugden monoblokker.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Det spiller også bra, TCE..XNN: Bruker du fortsatt Klipsch, eller begynner Krixene å våkne nå?

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
Krixene har våknet ja. Spiller veldig bra, men Spendor er bedre på alt! Jeg elsker lyden av disse Spendor høyttalerne.

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Antall liker
119
Sted
Halden
Har nå prøvd 5 forsterkere på disse Spendor og jeg endte opp med Sugden 21a med innebygd riaa.
Sugden spiller meget godt på disse. Nok av krefter. God riaa i denne 21a.

Mvh Roar

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Spendor og Sugden er en meget bra match.. Men å få solgt Spendor er håpløst...Ingen som intr i et par S8e i det hele tatt... Rart igrunnen for det er knakendes gode høyttalere... Bedre enn bla ProAc jeg har testet før..

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Antall liker
188
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Blir som følge av en byttehandel her på hfs, eier av Spendor SA1 i Zebrano Gloss finish over helga en gang. Noen som har erfaring med disse her? Spent på matchen med Primare elektronikken, og det selges ikke! ;-)

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.631
Torget vurderinger
49
Spendor og Sugden er en meget bra match.. Men å få solgt Spendor er håpløst...Ingen som intr i et par S8e i det hele tatt... Rart igrunnen for det er knakendes gode høyttalere... Bedre enn bla ProAc jeg har testet før..
S8e er en god høyttaler, men må vel parets med litt stram og livlig forsterker for å blomstre :)
De forsterkerne jeg hadde til rådighet da jeg hadde et par, klarte bare en litt kjedelig og basstung lyd.

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
Savner Spendor jeg... De var alltid så behagelige å lytte til. Låt aldri hardt. Bare synd de er så dyre.

Topp Bunn