Da har jeg spilt på Spendor SA1'ne i en drøy måned. Første erfaring innenfor Spendor-lyden, og etter og ha lest at de typisk låter fyldig, laidback og litt dempa i toppen var jeg ganske usikker med tanke på at de fleste høyttalere jeg har eid tidligere har vært av det mer frempå slaget. Type Klipsch, PMC etc..
Savner nok litt oppløsningen på PMC'ne, men at all musikk låter uanstrengt, og som balsam for ørene veier opp for det. Man blir jo fort veldig overekstatisk overfor sine egne eiendeler, men skjønner ikke at ikke flere her på HFS har Spendor. Makan til musikalske høyttalere! Ikke av det mest nøytrale, og analytiske slaget akkurat, men musikkgleden er så tilstede hele tiden, selv på dårlige vinyl-innspillinger er de fint mulig å nyte musikken likevel.
Mye av grunnen til få eiere her på berget er nok utseendet. SA1 i Zebrano Gloss derimot som jeg, synes jeg er griselekre! Øvrige finisher måtte man nok ha litt mer betenkningstid rundt før ett eventuelt kjøp. Selv om lyden er, og skal/bør være viktigst!
Intet Hi-Fi-mas med Spendor ved alteret (- enn så lenge i hvert fall. Sier det hver gang :-D). Får i hvert fall sove godt om natten, og tømmer heller visa'n på vinyl enn på "magiske" cones, kabler etc