Solgte D90 men D70 blir, kjøpte først D70, lot meg friste av D90 og solgte første D70,n. Fant en hyggelig fyr på Finn som byttet sin D70 med min D90. D90 er perfekt og savner den på gode innspillinger, men D70 gir en liten dash av "krydder" til rølpe musikk som jeg jo spiller mest av.
Håkon Rognlien: Takk for en grundig presentasjon av erfaringer gjort med D90. Innbiller meg at jeg skjønner hva du mener, når du skriver om mangel vs tilstedeværelse av "nerven i musikken".
Det "rare" er at jeg har hatt omtrent den samme opplevelsen med ES Sabre 9038-chipen i min tidligere Audio gd-dac vs min nåværende D70 - og da i soleklar favør av D70.
Det er vel litt det samme du har opplevd, Lgrons, hvis jeg tolker deg riktig?
At en dac til 7k skal være verdens beste på "alt", er vel litt mye forlangt. Men som HR er inne på, gjør tydeligvis D90 mye "korrekt" - noe som gjerne også er en bekreftelse på at de gode måleresultatene den har fått - men uten at den helt klarer å engasjere HR tilstrekkelig og dra ham tilstrekkelig inn i musikken.
Noe av det samme kan man jo til tider kanskje også oppleve i diskusjonen mellom SS og rør - der SS i mange tilfeller vil måle bedre, mens rørene likefullt klarer å engasjere mer. Så har man seff unntak fra dette, for det er forskjell på SS og SS, på samme måte som det er forskjell på rør og rør....
En liten parallell: Hadde for litt siden gleden av å få koble opp en heftig AR-pre i eget oppsett - og det gjorde ENORM forskjell i mitt daværende oppsett.
Likefullt har jeg hørt mer eller mindre "reine" AR-oppsett som i vesentlig mindre grad har klart å trekke meg inn i musikken.
Så koblet jeg opp en Gatoforsterker - DIA 250S - som helt klart hadde flere gode kvaliteter. Men til tross dette, og for mange gode skussmål, klarte den ikke helt å fremkalle ståpelsen.
I dag har jeg en Devialet D200 stående. Den gjør imho og ut fra mine preferenser mye riktig - og jeg vil tro at den også målemessig vil komme tålig greit ut. Hvordan den står seg ifht SS og rør, tør jeg imidlertid ikke å mene så mye om. Men D200 trekker meg i større grad inn i musikken enn hva Gatoen klarte. Om D200 er "bedre" enn mitt tidligere oppsett, med Coda CS effekt og den nevnte AR-pre`en er jeg noe mer usikker på. Men det såkalte "brukergrensesnittet" er nok bedre med D200 enn med komboen av effekt + pre.
Neste etappe i eget oppsett blir å prøve ut den integrerte dac`en i D200 opp mot min nåværende Topping D70. Kjenner at jeg allerede gleder meg litt til å komme hem fra vinterferie, koble om og finne roen i sweetspoten. Da kommer jeg i alle fall til å rapportere om inntrykk om D70 vs D200`s integrerte - og som jeg allerede har vært inne på; jeg foretrekker med klar margin D70 fremfor min tidligere Audio gd, som i sin tur var å foretrekke fremfor Gustard, som igjen var å foretrekker fremfor min nå etterhvert noe tilårskomne DIY-dac........
Det er i det minste kjekt at Topping med sine relativt vetugt prisede dacer har klart å lage produkter som vil kunne fungere greit i mange oppsett - samtidig som man "vet" at der finnes produkter som er ennå bedre og ikke minst oppleves som mer engasjerende! Så blir det opp til hvermansen å finne ut hva som passer for den enkelte.
Jeg ville, i likhet med HR og Lgrons, ikke latt være å prøve ut Topping, gitt det gunstige prisnivået de har lagt seg på.
Life`s good!
mvh
Proffen