Spille av Flac på itunes.

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.817
Antall liker
728
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Hvis jeg laster ned flac filer på macen min og spiller det av på siste versjon av itunes, vil det da oppstå problemer med lydresultatet?
Jeg leste på nett at itunes ikke skifter om til riktig samplingsfrekvens etter som man spiller av materiale med forskjellig oppløsning og format.
Er dette problemet fortsatt et faktum? Må laste ned et nytt avspillingsprogram som for eksempel foobar for da å sikre meg optimal lydkvalitet? Jeg har hegel HD2 foreløpig som spiller 24 bit med usb.
 

Affiniti

Medlem
Ble medlem
17.03.2009
Innlegg
19
Antall liker
0
iTunes støtter ikke FLAC, men du kan få det til med hack løsninger som f.eks Fluke ( http://code.google.com/p/flukeformac/ ) og iTunes har ikke automatisk sample rate bytting nei, så her må du også til med ekstra program som f.eks Pure Music eller Amarra og begge av de koster penger. Så slik jeg ser det er det ingen måte å få til FLAC med automatisk sample rate bytting i iTunes i dag uten problem. Foobar finnes ikke for Mac så det går heller ikke.

Det finnes noen lyd spillere til OSX som er mer rettet mot audiofile, men de virker som de er tidlig i utviklingen og kanskje ikke helt modent for daglig bruk.
http://sbooth.org/AyreWave/
http://code.google.com/p/audirvana/
 

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Men ingen problem å konvertere til Apple Lossless feks. Bruker selv DB poweramp.
 

Affiniti

Medlem
Ble medlem
17.03.2009
Innlegg
19
Antall liker
0
Sting skrev:
Men ingen problem å konvertere til Apple Lossless feks. Bruker selv DB poweramp.
Jeg også konverterer til ALAC, men man får fortsatt ingen gratis løsning på sample rate bytting i iTunes. Et godt konverteringsprogram til OS X er Max - http://sbooth.org/Max/
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.498
Antall liker
11.454
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ville valgt et annet avspillingsprogram. For min egen del med ca 2500 album i flac blir itunes ikke ideelt. Liker heller ikke brukergrensesnittet men det er en vanesak.
Forrige itunes versjon (har ikke testet den nye) lot seg heller ikke starte ved evt. offline stilling iforhold til større musikkbibliotet. (har endel mp3 som jeg brukte i itunes.)
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Om man ønsker full OSX-kompabilitet så bør man konvertere til ALAC (for bruk i Remote [iPhone / iPad], Frontrow etc).
 

atletico

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2002
Innlegg
528
Antall liker
831
Torget vurderinger
8
Kjendis skrev:
Hvis jeg laster ned flac filer på macen min og spiller det av på siste versjon av itunes, vil det da oppstå problemer med lydresultatet?
Flac filer på mac i iTunes går veldig greit med programmet XLD. Konventerer filene til Apple lossless, også flac 24bit96kHz filer. Dette får jeg ikke til å funke med Fluke...
Sitter nå og spiller Mike Mainieri 24bit96kHz opprinnelig flac filer, fra mac´n, iTunes, med Pure Music , 24bit96kHz usb til HRT Music Streamer med strålende resultat.. ;D
atletico
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Songbird er en god avspiller som ligner mye på iTunes GUI. Denne finnes for Win/Linux/OSX.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.817
Antall liker
728
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Ja her var det mye sprikende. En ting er sikkert og det er at flac kan spilles av på mac uten problemer. En alternativ avspiller til Itunes, ville da vært mest aktuell. Fins ikke foobar for mac? Hva med Linn sine avspillingsprogrammer? Er de kun beregnet for nettverkavspilling de da? Hva med winamp støtter det programmet flac?
 

U-96

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2008
Innlegg
293
Antall liker
4
Kjendis skrev:
Ja her var det mye sprikende. En ting er sikkert og det er at flac kan spilles av på mac uten problemer. En alternativ avspiller til Itunes, ville da vært mest aktuell. Fins ikke foobar for mac? Hva med Linn sine avspillingsprogrammer? Er de kun beregnet for nettverkavspilling de da? Hva med winamp støtter det programmet flac?
Du kan jo prøve vlc til flac-avspelingar, det fungerar.

U-96
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Kjendis skrev:
Ja her var det mye sprikende. En ting er sikkert og det er at flac kan spilles av på mac uten problemer. En alternativ avspiller til Itunes, ville da vært mest aktuell.
Fins ikke foobar for mac?
Nei

Hva med Linn sine avspillingsprogrammer?
Nei, viss du ikkje har Linn spiller.

Er de kun beregnet for nettverkavspilling de da?
Ja

Hva med winamp støtter det programmet flac?
Fins ikkje for Mac.

-

1 Konverter til alac (tar et par sekunder pr. låt med Max).
2 Bruk iTunes
3 Bygg på med Pure Music om du føler for å ha automatisk samplerate.

Alternativt, prøv http://sbooth.org/AyreWave/

Sjekk og http://www.computeraudiophile.com/forum
"Problemet" blir då at du må bruke "alt-i-eitt" fjernkontroll på iPhone (begrensa muligheter) eller den faktiske fjernkontrollen til mac. Remote på iPhone eller iPad gir desidert best brukaropplevelse. Bortsett frå sjølve konverteringa er det kun fordeler med å bruke iTunes.
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
bambadoo skrev:
For min egen del med ca 2500 album i flac blir itunes ikke ideelt. Liker heller ikke brukergrensesnittet men det er en vanesak.
Hvorfor blir det ikke ideelt?
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
8
Hvis du kun er ute etter avspiller kan du bruke VOX http://www.voxapp.uni.cc/. Spiller FLAC, MP3, AAC, Musepack, Monkey's Audio, OGG Vorbis, Apple Lossless, AIFF, WAV, IT, MOD, XM, osv.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.251
Antall liker
2.485
Torget vurderinger
13
Jeg konverterte mine Flac filer til Apple Lossless og Aiff og har ikke angret en dag siden, har brukt Itunes de siste årene og har bare støtt på mindre problemer.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Du har flere alternativer:

1. Styre med konvertering hver eneste gang du laster ned en FLAC-fil til et format som itunes makter å håndtere. (F.eks. et av nisseformatene til Apple som nevnt over)

2. Bruke et program for avspilling som faktisk er i stand til å spille av alle filene dine, og som ikke prøver å dressere deg til å bruke Apples tvangsvalg for deg og din musikk.

3. Bedrive avansert softwarehacking for å få itunes til å oppføre seg.

4. Boote til et annet og bedre OS med litt bedre utvalg i gode avspillere

5. Kjøpe en ordentlig datamaskin og bli kvitt kompatibilitetsproblemene en gang for alle.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.251
Antall liker
2.485
Torget vurderinger
13
Godt det ikke sto .... "4. Boote til et annet og bedre OS …Windows..." ;D
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.420
Antall liker
1.146
Torget vurderinger
4
johnnygrandis skrev:
Godt det ikke sto .... "4. Boote til et annet og bedre OS …Windows..." ;D
Kunne like gjerne stått det ;)
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Anonym skrev:
johnnygrandis skrev:
Godt det ikke sto .... "4. Boote til et annet og bedre OS …Windows..." ;D
Kunne like gjerne stått det ;)
Kjenner oppkast smaken bygger seg opp i munn av tanken av å dille med MS Windows igjen. Men ikke for å starte unødvendig tullprat og krangler om OS. Fyren bruker OS X og respekter det folkens. Hvis ikke sporer bare tråden av i enda en meningløst diskusjon, som egentlig er lavmål og forbeholdt fjortiser på Itavisen.no

Synes AyreWave låter svært så bra og håper og tror at den kan vokse seg til en spennende alternativ.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.251
Antall liker
2.485
Torget vurderinger
13
digiman skrev:
Anonym skrev:
johnnygrandis skrev:
Godt det ikke sto .... "4. Boote til et annet og bedre OS …Windows..." ;D
Kunne like gjerne stått det ;)

Synes AyreWave låter svært så bra og håper og tror at den kan vokse seg til en spennende alternativ.
Syntes AW er det beste avspillerprogrammet som jeg hittil har prøvd, håper de utvikler det med flere muligheter og valg etterhvert. PM har egentlig blitt satt litt på sidelinjen for øyeblikket.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.711
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
I det lange løp er det ingen vei utenom å konvertere til ALAC! Men bruk XLD, er å foretrekke fremfor MAX.
Songbird blir "skamtregt" og en lidelse å bruke ved litt større bibliotek.

OT men.. Windows fremfor Mac for avspilling av musikk? Ha ha ha
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
En mulighet kan jo være å legge inn Squeezecenter og bruke softsqueeze/squeezeslave som avspiller. Da kan du bruke iPod touch som fjernkontroll.
Den støtter vel ikke 24/96 filer men det er likvell oppskrytt i.m.o, forskjellen på 16/44 og 24/96 opplever ihvertfall jeg som marginal. Den spiller de av men de blir nedsamplet.
I tillegg får du integrert nettradio/spotify/wimp på en enkel måte.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.711
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
Det ene utelukker ikke det andre. En utrolig stor fordel med Squeezecenter er at den kan integreres med iTunes biblioteket. Selv om man kan si mye om iTunes, så er det helt overleget alt annet til å lage spillelister,holde orden på virkelig store bibliotek, samt masstagge.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.704
Sted
Phobos
Stikkord:

Windows 7 - Foobar2000 - ASIO (sleng også på HDCD plugin så får du med det også)

Automatisk sample rate skifte gitt lydkort med ASIO-drivere og automatisk HDCD dekoding i tillegg om låtene inneholder denne typen informasjon (20 bit info fra 16 bit CDer).
Om det er FLAC eller ALAC, 16 eller 24-bit, 44,1khz eller 192khz bryr ikke Foobar2000 seg om. Ordentlige avspillerprogrammer gjør ikke det.
Skru på replay gain track peak korreksjon også, så slipper du klippingen som oppstår på alle avspillere med lossy formatene, f.eks mp3 (ikke et problem på lossless)

Eller var Mac en forutsetning? I såfall, reenkod til ALAC og ta resten på itunes' premisser. Det er klart enklest. Betal kronene for applikasjonene som trengs for sample rate skifte.

Det handler om å velge riktig verktøy for jobben.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
AyreWave er i Beta 5 nå. Slutt på rare crash nå og låter bare helt supert. Har mere og mere troen på denne og vil gledelig gi noen $$ til denne programvaren når den er klar. Den støtter alt av formater, spiller fra minne om du vil og justerer sample rate for deg.

http://sbooth.org/AyreWave/ (Krever Mac OS X 10.6)

Klipp og lim fra sidene deres ;)

AyreWave is an audio player tailored to the particular needs of audiophiles.

AyreWave supports all popular lossless and lossy audio formats including FLAC, Ogg Vorbis, Musepack, WavPack, Apple Lossless, AAC, MP3, WAVE and AIFF.

For lossless formats such as FLAC and WAVE, and for Ogg Vorbis and specially tagged MP3 files, AyreWave supports gapless playback with seamless transitions between tracks.

AyreWave processes all audio using 64-bit floating-point precision, providing the highest possible playback quality for files sampled at all bit depths.

AyreWave has an intentionally minimal user interface designed to be instantly intuitive and non-intrusive:

For audiophile users desiring more control over their audio, AyreWave can take exclusive control of the output device (using hog mode) and send audio in the device's native format. Additionally, AyreWave can automatically adjust the output device's sample rate to that of the playing track, preventing audio quality degradation associated with software sample rate conversion.

Finally, AyreWave can load and play files entirely in memory, eliminating audio glitching associated with disk access.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.704
Sted
Phobos
Hurra. En avspiller som klarer å gjøre det enkelte andre gratis avspillere allerede har gjort i årevis, i tillegg til mye mer.
Men flott at også Apple-folket får et skikkelig alternativ.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
marsboer skrev:
Hurra. En avspiller som klarer å gjøre det enkelte andre gratis avspillere allerede har gjort i årevis, i tillegg til mye mer.
Men flott at også Apple-folket får et skikkelig alternativ.
Jepp! Og det beste er at AyreWave låter bedre en noe annet programvare jeg har hørt fra HD avspilling hittil. Selv disse som har vært rundt i årevis som jeg har på Win XP partisjonen min via Audiolab Dacen min. Apogee DACen (FireWire interface) min har dessverre bare Mac støtte, så har ingen direkte sammenligning med annet programvare annet en på Macen med den i bruk.
Så fremtiden er heldigvis lys for Mac brukere, som vil ha en mere audiofil rettet programvare en iTunes. Så absolutt en stor hurra! :)
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Brasse skrev:
App på veg til AW?
Håper da inderlig det :) Ser at utvikleren er en virkelig Hi-Fi entusiast, som er aktiv på computeraudiophile.com og tar i mot masse feedback der, så har troen ;D
 
O

Oblivion

Gjest
AyreWave er sikkert bra på avspilling,

men jeg kommer til å bruke Pure Music som får FLAC støtte i neste versjon som kommer før jul..
iTunes er databasemotoren og det er støtte for opp til 384k sample rate.
iPhone, iPod og iPad brukes som fjernkontroll.
Jeg kan da bruke spillelistene i iTunes og konverterer disse (i den oppløsning de er lagret - opp til 352.8k/24bit) til wav for SD kort avspiling.
Det er da så enkelt at en bare trenger å velge en spilleliste og velge SD kortet...

http://www.channld.com/puremusic/index.html
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.711
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
Oblivion skrev:
AyreWave er sikkert bra på avspilling,

men jeg kommer til å bruke Pure Music som får FLAC støtte i neste versjon som kommer før jul..
iTunes er databasemotoren og det er støtte for opp til 384k sample rate.
iPhone, iPod og iPad brukes som fjernkontroll.
Jeg kan da bruke spillelistene i iTunes og konverterer disse (i den oppløsning de er lagret - opp til 352.8k/24bit) til wav for SD kort avspiling.
Det er da så enkelt at en bare trenger å velge en spilleliste og velge SD kortet...

http://www.channld.com/puremusic/index.html
Hvorfor skal det være hensiktsmessig med FLAC støtte i PM, når du bruker iTunes, som *ikke* støtter FLAC?
Og hvordan eksporterer du spillelistene i iTunes til wav?
 
O

Oblivion

Gjest
Man skrev:
Hvorfor skal det være hensiktsmessig med FLAC støtte i PM, når du bruker iTunes, som *ikke* støtter FLAC?
Og hvordan eksporterer du spillelistene i iTunes til wav?
Det vil vise seg hvor hensiktsmessig det vil være...
iTunes HAR støttet FLAC tidligere og det er avspillingen av FLAC i iTunes som er problemet.
På den samme måten som jeg bruker iTunes til bibliotek for mine 352.8k/24bit og 32bit burde det være mulig å lagre FLAC..
Hvis PM lagrer / importerer FLAC og avspiller så tror jeg dette vil fungere, men vi får se når FLAC støtten kommer.

Eksport av spillelister i iTunes til wav kan gjøres med
http://www.ecdesigns.nl/software?article_id=26
source kode er det også hvis en vil forbedre eller lage sin egen versjon...
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.704
Sted
Phobos
Skifter PM sample rate automatisk eller må man manuelt skifte avhengig av materiale for å få det korrekt?
 
O

Oblivion

Gjest
marsboer skrev:
Skifter PM sample rate automatisk eller må man manuelt skifte avhengig av materiale for å få det korrekt?
http://www.channld.com/puremusic/index.html

Simply and automatically docks with iTunes

Based on Channel D's acclaimed Pure Vinyl audio playback engine
Pure Music handles all music playback
iTunes acts as database, playlist organizer, etc. but doesn't play the music
Automatically docks with iTunes window
Supports Apple Remote App for iPad/iPhone/iPod Touch
Automatic sample rate switching
Gapless track playback and Memory Play
Adjustable Dithered Volume Control
Supports CoreAudio Compatible Sound Cards / DACs / Audio Interfaces.
Supports all iTunes Compatible Audio File Formats
Plays tracks from networked volumes
Optional REAL-TIME 64-bit upsampling
CoreAudio Device HOG Mode support
Internal Audio Device Selection and Setup (or use Apple Audio MIDI Setup)
Up to 384 kHz sample rate
Supports AudioUnit Audio processing plug-ins (parametric EQs, etc.)
Uncompressed audio streaming support (up to 192 kHz and up to four separate connections)
64-bit Adjustable 2/3/4-way Crossover with time alignment and minimum phase filters
Our own proven, optimized algorithms - not built from a patchwork of "open source" software

Some new features coming soon (Q4 2010) (FREE update) include:
Built-in multi-band parametric EQ
Native FLAC support
Native device integer support
Internet Radio (iTunes streams)
Pure Vinyl's™ High Quality File Sample Rate Converter (upsample from CD format to files, or also downsample high-resolution audio to 96, 88.2 or 44.1 kHz / 16, 24, or 32 bit files)
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.251
Antall liker
2.485
Torget vurderinger
13
Vil det være noen fordeler å spille musikken fra ett SD kort fremfor å avspille de ifra Ram brikkene ?
 
S

Stereo_Mono

Gjest
johnnygrandis skrev:
Vil det være noen fordeler å spille musikken fra ett SD kort fremfor å avspille de ifra Ram brikkene ?
Hvis du tror Jesus vil gjennopstå i 2010, så ja ;D
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.711
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
Oblivion skrev:
Man skrev:
Hvorfor skal det være hensiktsmessig med FLAC støtte i PM, når du bruker iTunes, som *ikke* støtter FLAC?
Og hvordan eksporterer du spillelistene i iTunes til wav?
Det vil vise seg hvor hensiktsmessig det vil være...
iTunes HAR støttet FLAC tidligere og det er avspillingen av FLAC i iTunes som er problemet.
På den samme måten som jeg bruker iTunes til bibliotek for mine 352.8k/24bit og 32bit burde det være mulig å lagre FLAC..
Hvis PM lagrer / importerer FLAC og avspiller så tror jeg dette vil fungere, men vi får se når FLAC støtten kommer.

Eksport av spillelister i iTunes til wav kan gjøres med
http://www.ecdesigns.nl/software?article_id=26
source kode er det også hvis en vil forbedre eller lage sin egen versjon...
iTunes har aldri støttet FLAC, men det finnes en halv-løsning i form av Fluke, men siden dette mer eller mindre er et hack så støtter det hverken tagging eller coverart, og hi-rez (etter det jeg har forstått). Og er ikke disse tingene støttet er det jo ikke så mye vits å bruke iTunes som mediabibliotek.

Fint program, skjønner at det er et betaprogram ja.. men jeg tror nok programmet forventer at sangene i iTunes biblioteket uansett er i ALAC eller AIFF/Wav, ikke at det spiler noen rolle iogmed Flac blir bomskudd å bruke med iTunes. Dessuten støtter det kun 16/44. Siden SD-spilleren de selger på den siden der støtter kun 16/44, så må man sikkert kode selv når det gjelder støtte for hi-rez. Men det er vel å forlange litt mye Jeg blir dessverre litt kritisk når et så enkelt program tar 50MB på harddisken :D

Tar alt ifra noen timer til en dag å konvertere et stort bibliotek fra Flac til Alac, og man sparer seg for senere jævelskap som garantert oppstår når man skal tvinge iTunes til å jobbe med Flac. Sånn sett er det ikke noe å diskutere IMHO.

Vil du absolutt bruke Flac, så vil jeg anbefale Songbird. Der finnes det et plugin som heter Foldersync som gjør akkurat det du er på jakt etter. Problemet er at det ikke støtter on-the-fly transcode. Men pluginen er i stadig utvikling, så det skulle ikke forundre meg om dette blir implementert senere. Den standard MSC-pluginen (Mass storage et eller annet) til Songbird støtter transkoding, men jeg tror den kopierer katalogstrukturen som ligger på PC'en din, men kanskje det går an å bruke dette også. Mine erfaringer med Songbird er ganske begrenset, men jeg forstår det slik at en ny versjon er rett rundt hjørnet som skal være mye mye raskere. (Dagens "stable" er svært unstable for å si det sånn)
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.251
Antall liker
2.485
Torget vurderinger
13
digiman skrev:
johnnygrandis skrev:
Vil det være noen fordeler å spille musikken fra ett SD kort fremfor å avspille de ifra Ram brikkene ?
Hvis du tror Jesus vil gjennopstå i 2010, så ja ;D
Syntes jeg så han her om dagen.... :eek: ;D
 
Topp Bunn