spiller som tåler å stå på svaiende tregulv når den spiller

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Valentino skrev:
Sapphire er den rimeligste SOTAen med tunet stålfjæroppheng, men modellene (Jewel, Satellite) under henger også, omenn i en slags elastikk. Jeg vet ikke om de oppfører seg like immunt som Sapphire og modellene over.

Sapphire er temmelig immun mot gyngende tregulv, men min har fått hylleknekter fra Jernia og glassplate allikevel. Montanaseksjonen bøyde seg...
Takker for det. Jo flere som sier at Sota Sapphire er temmelig immun mot gyngende tregulv jo bedre! Er spent på hva prisen ender på her på berget, usd 2400 er veil pris hos Sota i USA, og jeg tror det er uten arm. Pen er de også. De ser jo ut som.....Platespillere! :D

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
zimon skrev:
Hei. Vet at det kan lønne seg å sette spilleren på vegghylle (har), eller hylle i oppheng fra taket osv. Men...om det ikke går...så lurer jeg på hvilke av dagens spillere/merker som erfaringsmessig er kjent for å spille fjellstøtt selv om folk går over tregulvet. Noen er jo bygget med fjæring/oppheng, andre ikke. Bor man et sted der gulvet "svaier", og man ikke kan henge opp/skru opp, så er det greit å vite.
Snakker med meg selv nå. Ikke noe godt tegn. :-\ Men jeg fant nå en betraktning her på forumet som umiddelbart "makes sense to me". Sakser den inn her som et sitat...for meg selv, og eventuelle andre som måtte søke seg frem til denne tråden på jakt etter "fjærende spiller" for å unngå "dansende stift" når man har tregulv med svikt i:

Lille_Adam skrev:
Kommer jo an på om du vil ha en massebasert spiller eller en som fjærer. Det er tross alt der det mest fundamentale skillet går når det gjelder platespillere (etter min mening), både i forhold til konstruksjon (selvsagt ::)) og lyd. Velger du det første, så er det ene drivverket stort sett like bra som det andre, så lenge de er fornuftig konstruert og prisen ikke betinger for store kompromisser. Å lage et tilfredsstillende fjærende drivverk er langt vanskeligere, siden det innebærer flere variabler og i tillegg er det sjelden "plug, play and forget" slik et massebasert drivverk er. Tidvis vatring og justering må påregnes om ytelsen skal være optimal til enhver tid. Hva "tidvis" betyr er selvsagt svært varierende.

Lydforskjellene ligger først og fremst i at tunge drivverk eksellerer når det gjelder den mye omtalte "mørke bakgrunnen" og "soliditeten" i lydbildet, mens gode fjærende drivverk har sin forse i "PRaT".

Hva som er best spørs helt og holdent på deg, men for min del foretrekker jeg tunge drivverk, både på grunn av fraværet av nevrose-induserende elementer, fordi jeg setter pris på de tingene de gjør best og fordi jeg føler at den ekstra "PRaT'en" i fjærende drivverk er kunstig tilført.

Men det er nå bare meg.
(PRaT = Pace, Rhythm and Timing)

Er vel ikke helt så enkelt, spillere er forskjellige, men i hovedsak - som en tendens...vil jeg tro han er inne på noe.
Uansett greit å tenker over at man sjelden får både i pose og sekk, så får man selv vurdere hva man vil prioritere.

Tråden innlegget her hentet har forøvrig tittelen: Alternativer til Gyrodec SE? (som egentlig heter Gyro SE, som vi har slått fast her). Tråden finner du på denne linken: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=23467.msg446170#msg446170

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
31.082
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Lille_Adam er absolutt inne på noe ja, og beskriver godt forskjellene mellom massebaserte ("døde") spillere og fjærende ("svevende") spillere, og dermed også grunnen til at jeg for min egen del ikke greier å velge, men holder meg med en spiller fra begge tankeganger (pose og sekk) 8) .
Med referanse til ditt spørsmål tidligere i tråden, er det for min del ikke noen faste regler om hvilken musikk som egner seg til hvilken spiller, det avgjøres like mye av LP'enes innspilling og dagens humør (altså hva jeg ønsker å vektlegge musikken med, spillerne henter fram litt forskjellige tolkninger fra rillene).

Lille_Adam er forøvrig også en fornøyd eier av Nottingham Spacedeck.... ;)

:)

Morten

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Lagga skrev:
Lille_Adam er absolutt inne på noe ja, og beskriver godt forskjellene mellom massebaserte ("døde") spillere og fjærende ("svevende") spillere, og dermed også grunnen til at jeg for min egen del ikke greier å velge, men holder meg med en spiller fra begge tankeganger (pose og sekk) 8) .
Pokker, dette har jeg da ikke råd til!!!! (oversatt: forstår deg så godt)

Med referanse til ditt spørsmål tidligere i tråden, er det for min del ikke noen faste regler om hvilken musikk som egner seg til hvilken spiller, det avgjøres like mye av LP'enes innspilling og dagens humør (altså hva jeg ønsker å vektlegge musikken med, spillerne henter fram litt forskjellige tolkninger fra rillene).
Og jeg som ville ha enkle svar ala "hører du på X kjøp Y, hører du på A kjøp B" ;). Men forstår jo nå hvorfor du sitter med to spillere. Men det har jo med musikk å gjøre, i bunn og grunn, (om du da ikke bare lytter til testplater ala svenske hifi-instiuttet sin skive som kom for ørten år siden :))

Lille_Adam er forøvrig også en fornøyd eier av Nottingham Spacedeck.... ;)
Han valgte altså "mørkere bakgrunnen" og "soliditet" i lydbildet over "PRaT". Ser på bildene av de to spillerene som du postet her og tenker at det er vel neppe mulig å oppgradere gyroen med en "stenkake-tallerken" for gi den mer "tyngde" i lyden, for da må man jo nesten bygge om hele opphenget, sterkere fjærer eller noe annet..... Ikke godt tegn om man begynner å søke oppgraderinger til et produkt man ikke har kjøpt enda (da burde man kansje vurdere noe annet) Men neida, gjør ikke det, søker ikke oppgraderinger altså, bare nyskjerrig, greit å vite hva som er mulig. Tror Gyroen kan passe min smak jeg, som den er, sånn ut fra det jeg har lest her og der altså. Men har nå ikek bestemt meg helt 100% enda da, men er nå på vei ... :)

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
ssm skrev:
Noen kandidater.....
Mitchell gyro SE
LInn lp 12
Oracel Paris (tror kanskje Paulsen her på forumet har en tilsalgs , fin spiller)
Avid sine modeller ( det finnes jo billigere enn en acutus....selv om den er svinaktig bra altså)
Mitchell Orbe
Oracle Paris, ut av listen over alternativer. Passer ikke behovet, iflg Paulsen via PM.
Så etterpå at han alt hadde lagt den ut på bruktbørsen her vel en uke før denne tråden.
Kjekk kar, ærlig svar! :)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
26.729
Torget vurderinger
24
zimon skrev:
Ser på bildene av de to spillerene som du postet her og tenker at det er vel neppe mulig å oppgradere gyroen med en "stenkake-tallerken" for gi den mer "tyngde" i lyden, for da må man jo nesten bygge om hele opphenget, sterkere fjærer eller noe annet..... Ikke godt tegn om man begynner å søke oppgraderinger til et produkt man ikke har kjøpt enda (da burde man kansje vurdere noe annet) Men neida, gjør ikke det, søker ikke oppgraderinger altså, bare nyskjerrig, greit å vite hva som er mulig. Tror Gyroen kan passe min smak jeg, som den er, sånn ut fra det jeg har lest her og der altså. Men har nå ikek bestemt meg helt 100% enda da, men er nå på vei ... :)
Det er mulig å oppgradere Gyro med strømforsyningen som følger som standard for Orbe, og platetallerkenen til Orbe. Det vil aldri bli noen komplett Orbe, men du nærmer deg.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Fosse skrev:
Det er mulig å oppgradere Gyro med strømforsyningen som følger som standard for Orbe, og platetallerkenen til Orbe. Det vil aldri bli noen komplett Orbe, men du nærmer deg.
Takker, en spiller med muligheter...det lover godt...jøss, nå er jeg snart helt tom for "motforestillinger" :)

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.403
Litt mer generelt kanskje - det kommer an på spiller og gulv - derav ulike svar;

Et fjæroppheng fungerer som et lavpass filter, vibrasjoner med en frekvens over resonansfrekvensen til fjæropphenget blir filtrert vekk. Frekvenser under resonansfrekvensen formidles videre mer eller mindre udempet, som det også vil være for spillere uten oppheng.
Så spørs det om vibrasjonsfrekvensene fra gulvet er over eller under resonansfrekvensen til opphenget.
Om frekvensene er i nærheten av opphengets resonansfrekvens blir bevegelsen forsterket, og det blir verre enn for ingen oppheng.

Sota'ene med fjæroppheng har en resonansfrekvens på 2-3 Hz.

mvh

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Valentino skrev:
Det er ingen SOTA.
Å, den hadde jeg glemt 1stk motforestilling notert :)

og for de som ikke har brillene på :)[size=12pt]

Valentino skrev:
[size=12pt]Det er ingen SOTA.
Å, den hadde jeg glemt. 1stk motforestilling notert :)

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
ch skrev:
Litt mer generelt kanskje - det kommer an på spiller og gulv - derav ulike svar;

Et fjæroppheng fungerer som et lavpass filter, vibrasjoner med en frekvens over resonansfrekvensen til fjæropphenget blir filtrert vekk. Frekvenser under resonansfrekvensen formidles videre mer eller mindre udempet, som det også vil være for spillere uten oppheng.
Så spørs det om vibrasjonsfrekvensene fra gulvet er over eller under resonansfrekvensen til opphenget.
Om frekvensene er i nærheten av opphengets resonansfrekvens blir bevegelsen forsterket, og det blir verre enn for ingen oppheng.

Sota'ene med fjæroppheng har en resonansfrekvens på 2-3 Hz.
Takker... men.hhhmmm hva gjøre jeg med denne informasjonen? Måle vibrasjonsfrekvensene i/fra gulvet? Eller skal jeg bare lese det som en poengtering av at fjæring/flytende oppheng ikke er noen garanti mot "tilbakekobling" for å si det slik, eller at Sota har forsket spesielt på dette og funnet "gulvfrekvensen" ingen andre har? :)

PS: Sota Shappire tilltaler den og, egenskaper - og look. Ser ut som en....Platespiller. Får se om den nye importøren har fått lagt ut priser nå....

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.160
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg vet ikke hvordan Michellopphenget er laget, og har ingen motforestillinger mot den. Jeg synes Michellspillerne er svært pene også.
Jeg pusher SOTA fordi den henger i fjærene og er i dynamisk balanse, og jeg mener det er svært fordelaktig om spilleren ikke kan kobles mot vegg.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Valentino skrev:
Jeg vet ikke hvordan Michellopphenget er laget, og har ingen motforestillinger mot den. Jeg synes Michellspillerne er svært pene også.
Jeg pusher SOTA fordi den henger i fjærene og er i dynamisk balanse, og jeg mener det er svært fordelaktig om spilleren ikke kan kobles mot vegg.
Forstår, glad for at noen pusher det de mener er bra jeg, men nå fikk jeg pris på den, og da lukket den døren seg, 25k uten arm, Om det skal bli Sota nå Sapphire nå må jeg få en telefon fra Hamar først, og det vel langt imellom disse på brukbørsen...så da så.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.403
zimon skrev:
Takker... men.hhhmmm hva gjøre jeg med denne informasjonen? Måle vibrasjonsfrekvensene i/fra gulvet? Eller skal jeg bare lese det som en poengtering av at fjæring/flytende oppheng ikke er noen garanti mot "tilbakekobling" for å si det slik, eller at Sota har forsket spesielt på dette og funnet "gulvfrekvensen" ingen andre har? :)
Nei, det er riktig at et fjærende oppheng ikke er noen garanti mot tilbakekobling, og gulvfrekvensene vil variere såpass mye at en ikke kan gjøre annet enn å legge opphengs resonansfrekvenen så lavt som mulig for å forebygge.
Man trenger ikke forske så mye for å finne dette ut, det er elementær og enkel fysikk.
Kanskje ikke så rart at opphenget til Sota er bra siden i sin tid ble designet av en fysiker.

25 k for en Sapphire? Blir det 35-40 k for en Star eller Nova?
Spillere med vakum. Tipper det er billig sammenlignet med hvilken som helst konkurrent målt enten etter lyd eller bygge kvalitet.
Hadde en Sapphire (med innlagt vakum) i 22 år uten å måtte gjøre annet enn å skifte reim et par ganger.
Og alle slags remedier for demping av vibrasjoner fra underlaget trengte jeg heller ikke å bekymre meg om.
Ikke følte jeg trang til å oppgradere til stadighet heller. En god basis konstruksjon trenger ikke det.
Synd du ikke har råd.

mvh

PS. En ny Cosmos var likevel en signifikant oppgradering.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
zimon skrev:
Forstår, glad for at noen pusher det de mener er bra jeg, men nå fikk jeg pris på den, og da lukket den døren seg, 25k uten arm, Om det skal bli Sota nå Sapphire nå må jeg få en telefon fra Hamar først, og det vel langt imellom disse på brukbørsen...så da så.
Jeg kan vurdere Sattelite, sier importøren, 14k u/arm. Sier den har drivverk som bygger på samme prinsippet med fjæret talerken og armbase. Nå har jeg ikke spesifikt nevnt for ham behovet jeg startet denne tråden med, spurte bare om priser, og svarte at Sapphire ble for dyr når jeg fikk de. Så fikk jeg pris på Sattelite. Dere som kjenner de dyrerer modellen til Sota (Sapphire og opp) kan kanskje se av nettsidene til sota om det er vesentlige likeheter/ulikheter i byggverket her?

Med en sånn kommer arm i tillegg. Hvor mye koster en arm? Sjekket for en stund siden pris
på Jelco SA-750D fra http://www.jelco-ichikawa.co.jp/e_tone_arm.htm. Den var tidligere omtalt
som sjensasjonelt billig her, så en på forumet (da jeg søkte) som sa han betalte vel 3500 for den hjem i postkassa i fjor sommer, men nå har Yen kursen endret seg kraftig, så prisen ville bli ca 7500 hjem i postkasse (ink. mva)
da jeg sjekket for litt siden.

Og her har du meg, som startet med å se på spillere i prisklassen 0-10, med Sota kommer jeg vel over 20 :eek:

PS: Den Jelco armen ble foreslått pga av mitt ønske om avtagbart pu-skall (tråden ligger her http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=30920.0). I den tråden fikke
jeg dessuten høre om vpi-armer med avtagbart armrør....hmmm...vil de JMW9 armene passe med Sota'en?
Hmmm. Og hvor mye koster nå en VPI Classic, som de sier kan stå like ved subwooferene uten å nykke?
He he....svimmel...

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
ch skrev:
25 k for en Sapphire? Blir det 35-40 k for en Star eller Nova?
Skrev mens du postet, de det innlegget. Star 35k. Nova, vet ikke.

I

ijustpop

Gjest
Har ikke et tregulv som svaier veldig, men har busser som får stua til å riste (kjenner det greit når jeg sitter i sofaen) selv om det er 4 etasjer ned. Min Rega står på et mdf møbel(vegghylle umulig på den veggen utstyret står), og spiller seg fint igjennom alt. Fjæropphengt spiller til under 10k, da tror jeg du må på bruktmarkedet.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Wergeland skrev:
Fjæropphengt spiller til under 10k, da tror jeg du må på bruktmarkedet.
Har skjønt det nå ja. Men jeg er vel ikke den første her som har startet med et prisleie og havnet i et annet tenker jeg. :) Nåvel, jeg har ikke handlet noe enda. Får vel trekke pusten litt her tenker jeg. Takker for input og erfaring med Rega på mdf.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.160
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
zimon skrev:
Jeg kan vurdere Sattelite, sier importøren, 14k u/arm. Sier den har drivverk som bygger på samme prinsippet med fjæret talerken og armbase. Nå har jeg ikke spesifikt nevnt for ham behovet jeg startet denne tråden med, spurte bare om priser, og svarte at Sapphire ble for dyr når jeg fikk de. Så fikk jeg pris på Sattelite. Dere som kjenner de dyrerer modellen til Sota (Sapphire og opp) kan kanskje se av nettsidene til sota om det er vesentlige likeheter/ulikheter i byggverket her?
Ett steg ned fra Sapphire er Jewel. Da byttes stålfjærene ut med elastikk, men prinsippet med 4 opphengspunkter og masseutlikning er det samme. EDIT: Tror jeg. Det går ikke klart fram om subchassis henger.
Ett steg ned fra Jewel er Satellite. Da byttes platetallerkenen fra Sapphire ut med den som sitter på Comet, men opphenget er som Jewels.
Ett steg ned fra Jewel er Comet, men det vil du ikke. Både avfjæringsprinsippet, muligheter for tonearmsjustering og utseendet er gone da.

Dr. House hadde vel en Satellite med Regaarm på kontoret om jeg husker og så riktig...

Jeg tror det er omtrent en brukt SOTA på markedet årlig. Kanskje omtrent to.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
cash 63 skrev:
Og en spacedeck kan du oppgradere med Heavyplatter+ psu og då
blir den sortere i bakgrunn og ligner på Hyperspace, iværtfall resonans fri
på stødigt underlag.
Og om vinlymediet noens sinne skulle dø ut, så har du uansett ei sabla solid bokstøtte!

Nei fra spøk til revolver, en stor massiv spiller med enda større tallerken...skal noe til for sette den i bevegelse i den grad at stiften hoppper. Annen feedback noe annet sikkert. Bare her på forumet vi liker feedback, og takk for den! :)

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Valentino skrev:
Ett steg ned fra Sapphire er Jewel. Da byttes stålfjærene ut med elastikk, men prinsippet med 4 opphengspunkter og masseutlikning er det samme. EDIT: Tror jeg. Det går ikke klart fram om subchassis henger.
Ett steg ned fra Jewel er Satellite. Da byttes platetallerkenen fra Sapphire ut med den som sitter på Comet, men opphenget er som Jewels.
Ett steg ned fra Jewel er Comet, men det vil du ikke. Både avfjæringsprinsippet, muligheter for tonearmsjustering og utseendet er gone da.
Takk det var en grei oversikt du.
Dr. House hadde vel en Satellite med Regaarm på kontoret om jeg husker og så riktig...
Så den duger bare til pausemusikk da?

Sorry, aner ikke hvem Dr.House er... Å...han legen i en tv-serie.. Har han greie på hifi og vinyl da? :D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
zimon skrev:
Valentino skrev:
Takk det var en grei oversikt du.
Så den duger bare til pausemusikk da?

Sorry, aner ikke hvem Dr.House er... Å...han legen i en tv-serie.. Har han greie på hifi og vinyl da? :D
Han spiller vinylplater om ikke annet. Det er en kul serie

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.160
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Dr. House er kul. Gal mann. SOTA på kontoret.

Skrev feil oppi der. Et steg ned fra Jewel er Comet Ett steg ned fra Satellite er Comet.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
"House" er verdens lengste TV-gjesp, spør du meg. Vinyl på kontoret eller ikke. Men når det er sagt må jeg komme med en anbefaling. Prøv Avids fantastiske Diva II ! Bygget som en tanks, immun overfor rystelser, en lydkvalitet som overgår Gyro SE med klar margin (jeg har eid tre Gyrodecks, så jeg er ikke helt grønn her...), PRAT, sort bakgunn i massevis, dynamikk og et fandenivoldsk driv.. til en svært hyggelig pris med en Avid-modifisert Rega RB300-arm.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.160
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
House er kul, TV er gjesp. Når de ikke sender filmer med JB.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
jeg har 4 sesonger med House klare til deg impulse. Avid Diva II elsker jeg høyt. den lille illsinte rakkeren står og spiller forrykende her NÅ. Takk for hjelpen med justering og oppsett av Avid rakkeren impulse :) skapfans av House foren eder!!!

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
31.082
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
SOTA er flotte spillere, når det gjelder oppheng, deler de vel tankegang med Michell, GyroDec og Orbe har også sine chassis hengende fritt i fjærer.
Som Fosse er inne på kan GyroDec oppgraderes til Orbe Light, alternativt kan man gå for en full Gert Pedersen, det er en modding som henter fram det beste fra to verdener.
Impulse nevner Avid, skal også være gode saker, kjenner dem ikke inngående, og vet ingenting om hvor gode de er til å svelge unna vibrasjoner fra svaiende tregulv, så skal ikke si noe om dem - som du merker går vi kjapt i skyttergravene for å promotere "våre" spillere..... ;D

Tror vel ikke du trår veldig feil med noen av disse kandidatene, morsomt at Impulse nevner tre GyroDec's, den jeg har nå er også MIN tredje, to ganger før har jeg fått for meg at gresset er grønnere på den andre siden, men nå er jeg endelig ferdig med det infantile tøyset, denne blir, denne skal jeg bli gammel med, og den skal være her når jeg sjekker ut.

Det er egentlig ikke vanskeligere enn som så, for meg.

;)

Morten

PS Morsom tråd

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=27278.0

DS

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Lagga skrev:
SOTA er flotte spillere, når det gjelder oppheng, deler de vel tankegang med Michell, GyroDec og Orbe har også sine chassis hengende fritt i fjærer.
Som Fosse er inne på kan GyroDec oppgraderes til Orbe Light, alternativt kan man gå for en full Gert Pedersen, det er en modding som henter fram det beste fra to verdener.
Impulse nevner Avid, skal også være gode saker, kjenner dem ikke inngående, og vet ingenting om hvor gode de er til å svelge unna vibrasjoner fra svaiende tregulv, så skal ikke si noe om dem - som du merker går vi kjapt i skyttergravene for å promotere "våre" spillere..... ;D
Skyttergrav, å, næ, det har jeg ikke merket noe til. ;) Nei. alvorlig talt, syns det er flott jeg, brenner man for noe så brenner man, har man opplevd noe stort så vil man gjerne at andre skal få erfare det samme, eller i det minste forstå hvorfor man brukte så mye penger på den tingen :), eller å unngå å tråkke i de samme grøftene som en selv tråkket i osv osv. Kort sagt. BRA! :)

Tror vel ikke du trår veldig feil med noen av disse kandidatene, morsomt at Impulse nevner tre GyroDec's, den jeg har nå er også MIN tredje, to ganger før har jeg fått for meg at gresset er grønnere på den andre siden, men nå er jeg endelig ferdig med det infantile tøyset, denne blir, denne skal jeg bli gammel med, og den skal være her når jeg sjekker ut.

Det er egentlig ikke vanskeligere enn som så, for meg.
He he. Men jo, alt som nevnes her er jo bra, så det kan ikke bli mye feil - uansett hvordan man trår. Svært nyskjerrig på den Avid Diva, men fant jo tidligere ut her at den nok havner over mitt budsjett (som vel nok er tøyelig, men ikke som en buksestrikk), men mulig jeg får et "uimotståelig tilbud" vi får se, vil uansett lære litt mer om den...om den spiller fjellstøtt på gyngende grund, ikke bare at den avviser vibrasjoner som gir soniske følger,
men at stiften ikke hopper bare man går (litt hardt) på gulvet, reiser seg for brått osv.

PS: Fikk en mld fra en som nylig har kjøpt en Gyro og sier at nå kan han spille så høyt han bare vil uten noen form for feedback...

Takk, leser i morgen eller en annen fredag...seint for meg her, ikke sovet enda, på jobb om noen timer, natta.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
impulse skrev:
Men når det er sagt må jeg komme med en anbefaling. Prøv Avids fantastiske Diva II ! Bygget som en tanks, immun overfor rystelser, en lydkvalitet som overgår Gyro SE med klar margin (jeg har eid tre Gyrodecks, så jeg er ikke helt grønn her...), PRAT, sort bakgunn i massevis, dynamikk og et fandenivoldsk driv.. til en svært hyggelig pris med en Avid-modifisert Rega RB300-arm.
Hører Avid hviskes her, mens andre merkes ropes ut, så da tenker jeg at noe må det være med dette merket :) Avhenger for meg av hva "hyggelig pris" innbærer, hadde jo avskrevet denne litt tidligere her da jeg så en prislite fra et par år tilbake, men vi får se om det dukker opp noen "uimoståelige tilbud" :). "Immun overfor rystelser"? mener du da primært vibrasjoner og bølger og slik "feedback" som kan farge lyden, påvirke stiftens sporing og "opptak" and what not når man spiller, eller mener du også immun mot litt større utslag, som når jeg stor tung mann går over gyngende tregulv - og da uten at stiften danser?

PS: Lastet ned manualen og så skritt for skritt hvordan sette sammen en ny diva...og da slo deg meg, det er jo bare noen "metall biter" i kryss her og der, litt gummi og sånn, kan sikkert mekke en sånn sjøl på "sløyden"..eller? :D

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Jeg greidde i alle fall ikke å fremprovosere noen rystelser da jeg hadde Diva II i hus,så den er i det minste veldig godt isolert. Greier du å lage en Diva II på sløyden, er du et geni og kan legge epp til en lang og fruktbar karriere som platespillerprodusent.... ;D

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
31.082
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Audiophile-Arve skrev:
Dei som ikkje har råd til ein Avid, kan gjerne gå for ein Dual 701. Denne let seg ikkje provosere så lett.
;D
En deilig dæsj med sprø humor Arve, thanks!

;D

Morten

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
impulse skrev:
Jeg greidde i alle fall ikke å fremprovosere noen rystelser da jeg hadde Diva II i hus,så den er i det minste veldig godt isolert.
Når det gjelder evnen til å kunne spille "fjellstøtt" når noen går over det sviktende tregulvet mitt, også om jeg ikke kan ha veghylle til spilleren, som var utgangspunktet her, merker jeg meg flg fra Avid FAQen:

[url skrev:
http://www.avidhifi.co.uk/faq.htm#] ] What support should I use under my turntable?

All our turntable designs employ sprung suspension, keeping unwanted vibration away from the stylus and whilst the supporting surface is less important than designs with little or no isolation, there are still some factors to take into account.

Sprung isolation systems only have a limited degree of movement, otherwise they become too bulky for practical use and there design becomes compromised. As such you should take care not to place the turntable were large sudden movements will occur, such as racks on loose floorboards or insecure walls.

Ideal situations are light rigid wall shelves mounted to secure solid walls or racks onto firm or solid floors.

You need to make sure however not to use very heavy racks on thick carpet for instance as the whole structure will move at a frequency below the turntables isolation frequency and will then constantly move.
Men det som sies om vegghylle som det idelle er kanskje noe de fleste produsentene vil si uansett, uavhengig av designløsninger?

Hvorfor kan jeg ikke få både i pose og sekk? Hva med en Avid Diva II (lekker) med Sota Sapphire fjæring (stødig), VPI arm med avtagbart rør (velspillende og praktisk) og VPI motor (som jeg mener å ha lest er bedre enn andre i prisklassen?), en Heavyplatter fra Nottingham (massiv død vekt), til prisen av en Gyro SE?

Greier du å lage en Diva II på sløyden, er du et geni og kan legge epp til en lang og fruktbar karriere som platespillerprodusent.... ;D
Tror ikke jeg skal prøve. Men jeg begynner nå i det minste å forstå hvorfor noen velger å bygge selv, og at andre velger å betale MYE for å fylle både posen og sekken så langt det lar seg gjøre.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Lag deg en selv da vel ? sånn som denne på bilde , vpi motor bla a....men jeg er redd prisen stikker avgårde så det holder....

Diva II støttes fullt ut , jeg har hørt den myue dyrere acutus ved flere anledninger , det er den aller beste fjærende spillern jeg har hørt...(og den dyreste)

2 + med avid....1-de kan tingene sine , og oppgraderinger er tilgjenglig mht strømforsyninger etc)

2- ny spennende modell og en iportør som vet hva ordet service betyr,,,,,liten og god....det er snapa det !

I motsetning til Gyroens importør , der blir du mer ett nummer i rekka er jeg redd....

Espen

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
ssm skrev:
Lag deg en selv da vel ? sånn som denne på bilde , vpi motor bla a....men jeg er redd prisen stikker avgårde så det holder....

Diva II støttes fullt ut , jeg har hørt den myue dyrere acutus ved flere anledninger , det er den aller beste fjærende spillern jeg har hørt...(og den dyreste)

2 + med avid....1-de kan tingene sine , og oppgraderinger er tilgjenglig mht strømforsyninger etc)

2- ny spennende modell og en iportør som vet hva ordet service betyr,,,,,liten og god....det er snapa det !
Betviles ikke. Ser at forrige Diva modell var noe tyngre, kunne ta to armer, og 12" arm. Ikke Diva II. Relvansen for meg her er at jeg da ikke uten videre kan søke opp og lese hva Diva eiere av i fjor og tidligere har gjort av erfaringer ad mostandsdyktighet mot bevegelser i underlaget...Forklaringen på at den er gjor lettere fremgår bl.a. her http://www.avidhifi.co.uk/diva2_design.htm (markedet/pris mv) Forklaringen på at de ikke gir mulighet for 12" armer på dagens modeller finner man i FAQ'en deres, http://www.avidhifi.co.uk/faq.htm#link9, med henvsning til den "virkelige verden" av ikke-perfekt justerte pickuper o.l. Nåvel, 12" hadde jeg knapt tenkt på før jeg begynte å lese her på forumet, skulle bare en spiller med arm jeg :) Ikke to heller, bare én. Men når jeg først har innsett muligheten for to armer, så .....(ad behovet, se min tidligere tråd om avtagbart pickup-skall...http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=30920.0). Det var i den tråden du informert meg om at VPI armene har avtagbare rør, som gjør det langt lettere å veksle mellom to pickuper enn ved bytte av skall. Et alternativ hadde jo vært to armer :)

Men men, så er det vel slik at man ikke kan få både i "pose og sekk" likevel da, iallefall ikke uten vrenge lommeboka enda et par ganger...

Men just to be safe, he he, når jeg nå først har en vpi-mann på tråden her, er det ingen her på forumet som til nå har funnet en måte å selv "isolere" VPI spillere på, utenom vegghylle altså, men såpass at de også tåler å stå i noe som igjen står på "gyngende trelgulv", ikke som i eksempelet det vises til flg http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=18607.msg357723#msg357723 med en vpi som altså ikke tåler at man går over gulvet?

Motor: Mener å lest et sted at motoren på VPI SCOUT-serien er bedre en de fleste andre i samme prisklasse, som skulle gi mer stabil gange, høyere dreiemoment(?), raskere oppspinning, eller noe i den
duren
, et eller annet, men jeg kan ikke finne tilbake til hvor jeg så dette - så jeg kunne sammenligne med Diva. Ser at Diva II kommer med en "24v 12mNm ac synchronous" motor. Når jeg kikker på Michell Gyro SE/Gyrodec ser jeg at de bruker DC motor. Står ikke spesifisert på websidene deres (sparsomt med info), men jeg ser at de tilbyr oppgradering fra AC til DC motor for de som har eldre versjoner av Gyro/Gyrodec, så da antar jeg at dagens kommer med DC motor. Og da lurer jeg selvagt på betydningen av dette, AC eller DC, hipps om happ?

Er vel best jeg lar dere i fred snart tenker jeg......

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.252
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Lagga skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Dei som ikkje har råd til ein Avid, kan gjerne gå for ein Dual 701. Denne let seg ikkje provosere så lett.
;D
En deilig dæsj med sprø humor Arve, thanks!

;D

Morten
Det er så at Avid er merkbart betre enn ein Dual 701 lydmessig. Sjølv om eg ikkje har høyrt anna enn toppmodellen, er eg rimeleg overtydd om at dette gjeld alle modellar, også når den gamle er plastra og smurd. Men gamle 701 let seg ikkje provosere særleg mykje av plassering på elles vaklevorne møblar. Kan lesast om på http://www.audiophile.no/?did=9076647, sjølv om du då vert nøydd til å sjå foto av Bose 901. Omlegginga av sidene våre har ført til litt feilplasserte foto innimellom...

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
31.082
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
zimon skrev:
Når jeg kikker på Michell Gyro SE/Gyrodec ser jeg at de bruker DC motor. Står ikke spesifisert på websidene deres (sparsomt med info), men jeg ser at de tilbyr oppgradering fra AC til DC motor for de som har eldre versjoner av Gyro/Gyrodec, så da antar jeg at dagens kommer med DC motor. Og da lurer jeg selvagt på betydningen av dette, AC eller DC, hipps om happ?
Papst, fabrikken som leverte AC motorer til Michell, la ned produksjonen av denne spesifikke motoren. Alternativet som passet
for GyroDec'ens motorhus, var tilfeldigvis en DC motor.

:)

Morten

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.499
Sted
Hus
Dårlig erfaring med Oracle Delphi Mk 3. Pickupen hoppet og spratt bare jeg gikk forbi. Gode erfaringer med Yamaha YP-D8, Micro Seiki DDX og DQX 1000 :)

Topp Bunn