spiller som tåler å stå på svaiende tregulv når den spiller

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Bartesam skrev:
Dårlig erfaring med Oracle Delphi Mk 3. Pickupen hoppet og spratt bare jeg gikk forbi. Gode erfaringer med Yamaha YP-D8, Micro Seiki DDX og DQX 1000 :)
Takk for tilbakemeldingen! Noen har alt foreslått Oracle Delphi som en av de jeg burde vurdere, men den ble jeg fortalt lå hindsides budsjettet mitt .....og godt var det da.
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
zimon skrev:
Når jeg kikker på Michell Gyro SE/Gyrodec ser jeg at de bruker DC motor. Står ikke spesifisert på websidene deres (sparsomt med info), men jeg ser at de tilbyr oppgradering fra AC til DC motor for de som har eldre versjoner av Gyro/Gyrodec, så da antar jeg at dagens kommer med DC motor. Og da lurer jeg selvagt på betydningen av dette, AC eller DC, hipps om happ?
Lagga skrev:
Papst, fabrikken som leverte AC motorer til Michell, la ned produksjonen av denne spesifikke motoren. Alternativet som passet for GyroDec'ens motorhus, var tilfeldigvis en DC motor.
Det var forklaring på endringen, takker for den. Men er det hipps om happ hva som velges? Spør ikke etter en lengre innføring i svakstrøm her, bare en pekepinn for forbrukeren: Om alt annet er likt, og en spiller har DC motor, den andre AC, hva velger du? Eller er forskjellen av så liten betydning at slikt skuer man normalt ikke til?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.467
Antall liker
26.626
Torget vurderinger
24
Av de jeg kjenner til er det bare Michell som har vært laget med begge deler. Du kan med andre ord stort sett ikke velg.
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Fosse skrev:
Av de jeg kjenner til er det bare Michell som har vært laget med begge deler. Du kan med andre ord stort sett ikke velg.
Takk, men nå var det et hypotetisk valg jeg snakket om, for å klarhet i om det ene er bedre enn det andre ikke et spørsmål om jeg skule velge mellom to spillere av samme merke der motor var eneste forskjell. Beklager om jeg er tungnem her, men om man sammenligner to spillere, og legger alle variabler på bordet, så er vel driverkets motor en av dem man kan ta med i pro&con vuderingen man gjør. Om en spiller kommer med AC det andre med DC, hva fortrekkes - isolert sett?

BTW: Siden du kjenner Avid, if you please, den nye Diva II, det gjelder bruk av materiale. I en gruppe på nettet spør en kar om råd (om et bytte fra Scoutmaster til Diva vil være en oppgradering, nedgradering eller gjøre liten forskjell). Han som svarer snakker varmt om lydbildet til Diva, men sier :"Be sure to include a decent support in your budget. Unfortunately, the Avid Diva Platform is awful; Sorbomush feet are the last thing you need under a suspended 'table." Noe i det han sier om materialet i Diva II?
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
9.202
Antall liker
30.318
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
zimon skrev:
Men er det hipps om happ hva som velges? Spør ikke etter en lengre innføring i svakstrøm her, bare en pekepinn for forbrukeren: Om alt annet er likt, og en spiller har DC motor, den andre AC, hva velger du? Eller er forskjellen av så liten betydning at slikt skuer man normalt ikke til?
Med fare for å bli sablet ned av alle med meninger om likestrøm kontra vekselstrøm, vil jeg si at det er uten betydning. Det som derimot KAN være av betydning, er kontakten motoren har med resten av spilleren. Om du ser Byggetrinn 2 tråden min, ser du at motoren er skrudd fast i plexiplaten.
Kort tid etter (eller samtidig med?) overgangen til ny motor, fjernet Michell motoren fra plexiplaten, de laget et hull der motoren var, og monterte istedet den på en egen søyle som står rett på underlaget, slik at motoren stikker opp gjennom hullet i plexiplaten.

Denne modifikasjonen kan også utføres på eldre spillere.

:)

Morten
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.467
Antall liker
26.626
Torget vurderinger
24
zimon skrev:
Fosse skrev:
Av de jeg kjenner til er det bare Michell som har vært laget med begge deler. Du kan med andre ord stort sett ikke velg.
Takk, men nå var det et hypotetisk valg jeg snakket om, for å klarhet i om det ene er bedre enn det andre ikke et spørsmål om jeg skule velge mellom to spillere av samme merke der motor var eneste forskjell. Beklager om jeg er tungnem her, men om man sammenligner to spillere, og legger alle variabler på bordet, så er vel driverkets motor en av dem man kan ta med i pro&con vuderingen man gjør. Om en spiller kommer med AC det andre med DC, hva fortrekkes - isolert sett?

BTW: Siden du kjenner Avid, if you please, den nye Diva II, det gjelder bruk av materiale. I en gruppe på nettet spør en kar om råd (om et bytte fra Scoutmaster til Diva vil være en oppgradering, nedgradering eller gjøre liten forskjell). Han som svarer snakker varmt om lydbildet til Diva, men sier :"Be sure to include a decent support in your budget. Unfortunately, the Avid Diva Platform is awful; Sorbomush feet are the last thing you need under a suspended 'table." Noe i det han sier om materialet i Diva II?
De færreste spillere gir mulighet for å teste begge motortyper, og hvordan vet du at du har testet motorer av samme relative kvalitet?
Poenget mitt er at de rådene du får på en del av disse spørsmålene blir umulig å tolke fordi det finnes så lite relevant erfaring på det, og det du vil få av innspill vil være svært farget av hva den enkelte eier.
Jeg personlig tror det finnes fordeler og ulemper med begge prinsipper, og hva som er å foretrekke kan avhenge av spilleren og dens kvaliteter og svakheter. Hva med størrelsen på motoren?

Ta underlag for eksempel. Nå har vi hørt at Michell er lite påvirkelig for underlag, så sier jeg kanskje det motsatte (uten at jeg har sagt det), for hva sammenligner vi med? Ja, Michell er mindre påvirkelig enn VPI, men mer påvirkelig enn andre ting.

Jeg har kun hørt Acutus og Acutus Reference, kjenner ikke de andre modellene.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.272
Antall liker
24.851
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
AC/DC synes jeg ikke man skal gruble over men høre på. ;D
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Fosse skrev:
De færreste spillere gir mulighet for å teste begge motortyper, og hvordan vet du at du har testet motorer av samme relative kvalitet?
Nei det vet jeg jo ikke, men mente da ikke teste, i ordets rette forstand, bare sammenligne på papiret.

Poenget mitt er at de rådene du får på en del av disse spørsmålene blir umulig å tolke fordi det finnes så lite relevant erfaring på det, og det du vil få av innspill vil være svært farget av hva den enkelte eier.
Jeg personlig tror det finnes fordeler og ulemper med begge prinsipper, og hva som er å foretrekke kan avhenge av spilleren og dens kvaliteter og svakheter. Hva med størrelsen på motoren?
For å ta det siste først, det jeg egentlig spør om her er jo om det i hifi sammenheng har vist seg at motor av type AC er bedre enn type DC, eller omvendt. Om du eller andre syns det er et rart spørsmål, så syns ikke jeg det - som ikke har fulgt med på lang tid. Her har man jo sterke meninger om alt fra signalkabler til nåletupper, noen ganger med stor og varig uenighet, andre ganger med rimelig konsensus om at noe generelt er å fortrekke fremfor noe annet Men nå har du jo nå svart på det jeg spurte om, takk takk. :)

Når det gjelder de rådene jeg får, så jo, er klar over det du sier. Lite relvant efaring, og selvsagt noen subjektive erfaringer som kanskje har særlig overføringsverdi til akkurat min situasjon, enten det gjelder forslag om konkrete spillere eller andre ting. Det er mange variabler og parametre å skue til når man sammenligner produkter. Man velger ikke en spiller over en annen bare fordi den ene har motor av type A, den andre av type B, og man sammenligner selvsagt ikke motorer ut fra bare en variabel. Men pdas kan slike "tidbits" være med å påvirke ens totalvurdering. Hvor stor vekt med tilordner noe, og hvor rasjonelt det egentlig er, om noen god målestokk for det finnes, er en annen sak.

Ta underlag for eksempel. Nå har vi hørt at Michell er lite påvirkelig for underlag, så sier jeg kanskje det motsatte (uten at jeg har sagt det), for hva sammenligner vi med? Ja, Michell er mindre påvirkelig enn VPI, men mer påvirkelig enn andre ting.
Forstår, og jeg innser jo også her at det er lett å bli "enøyd". I mitt tilfelle handler det om et erfart problem. Da er det selvsagt lett å fokusere bare på akkurat det problemet, søke løsning på det ene, og glemme alle andre preferanser, behov og problemer ... inntil man klarer å ta "helikopter perspektivet" å få overblikk igjen, der man kan se ting i litt større sammeheng, trekke inn flere vurderingsmomenter osv, ikke bare "det ene". Forhåpentligvis
havner jeg der før det er forsent. Worst case scenario i denne sammeheng: Jeg ender opp med en spiller som tilfredstiller mitt kravet om å spille uten "dansende stift" bare jeg går over gulvet, men ellers så tilfredstiller den lite
og ender derfor opp som støvsamler.

Ellers, ad erfaring, så håper jeg noen av hifi-skribentene får dette med seg, slik at de i sine tester kan si noe om under hvilke forhold spilleren de tester trives best mtp underlag og bevegelser osv. Ikke med det sagt at de skal drive ekstremtesting som vi f.eks. av og til finner i databladene, der de tester bærbare datamaskiners holdbarhet ved å slippe de i gulvet fra ulike høyder for se hvor mye juling de tåler før de gir opp.:)

Fikk forøvrig dvd'en til Michael Fremer i posten i går, den om hvordan sette opp en spiller. Helt på slutten der viste han frem et monster av en spiller som vel var nærmest helt avkoblet/frikoblet fra omgivelsene (så lenge huset står). Husker ikke hva den het, men kanskje en sånn jeg burde satse på? :)

Jeg har kun hørt Acutus og Acutus Reference, kjenner ikke de andre modellene.
Takk og beklager. Litt mye forlangt å forvente at en som sitter med toppmodellen til Avid følger med på utviklingen av budsjettmodellen deres. Det jeg hadde i tankene når jeg skrev var vel at du kanskje kunne si noe om hvordan budsjettmodellen aviker fra de større på kritiske punkter, da Avid - som andre produsenter, gjerne hevder å lage de rimeligere modellene over samme lest - eller neste samme lest - som de dyre. Eller i det minste at de bygger på erfaringer fra sine dyre modeller når de lager budsjett-utgavene. Men glem det, jeg holder akkurat på å skrive noen ord om Diva II og endringeri forhold til den opprinnelige Diva her, iallfall som synes relvant ut fra tema for tråden her... kommer.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.524
Antall liker
2.980
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
zimon skrev:
Sorry, aner ikke hvem Dr.House er... Å...han legen i en tv-serie.. Har han greie på hifi og vinyl da? :D
Hugh Laurie som spiller Dr. House er en meget habil musiker :)
Det er vel en grunn til at div. hifiprodukter får plass i serien......kanskje han er en av våre artsfrender og litt mer enn normalt interessert i SOTA? ;D



Sorry OT
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Ang. Avids Diva II har jeg etpar kommentarer. I de utenlandske nettstedkommentarene du refererer til, virker det som om man forholder seg til Diva II som en spiller avkoblet fra underlaget med fjærer. Til overmål refereres det til en uttalelse fra Avid selv som bekrefter at alle deres spillere er "suspended". Dette var korrekt helt til Diva II tok over for Diva. Diva II baserer seg nemlig på en kombinasjon av elastomer/sorbotan i tre forskjellige hardhetsgrader og relativt høy masse. Uttalelsen fra Avid er dermed ikke helt ny, og ikke relevant som sådan.Fyren på nettet tar altså grundig feil. Sorbotan brukes fordi spilleren IKKE er "suspended". Hos meg ble spilleren brukt direkte på racket, uten noen form for underlag. Det fungerte utmerket. At en bruker uttaler seg negativt om Avids bruk av elastomer/sorbotan, betyr jo ikke at det er noe man nødvendigvis skal passe seg for. Folk lirer som kjent av seg mye rart på nettet..... ;)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.467
Antall liker
26.626
Torget vurderinger
24
Diskusjonen om motor er interessant den, poenget mitt var bare at jeg ikke synes du skal velge spiller etter motorprisipp.
Jeg var også redd for at du ville få en mengde innspill som bare remser opp egne produkters fortreffelighet (sitter i glasshus og vet det).
Når vi snakker om underlag og dets påvirkning så er det også viktig å skille mellom ømfintlig i forhold til avsporing, og i hvilken grad underlaget setter sin signatur på lyden.
Som nevnt har jeg hatt en Michell Orbe SE og jeg var aldri plaget med at stiften hoppet (selv om jeg monterte den på vegghylle etterhvert), men, det valgte underlaget satte en klar signatur på lyden. Derfor vil jeg si at spilleren er følsom for underlag, men det var aldri noe problem å gå i stua, selv med Orben på noen skarve reoler.
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
zimon skrev:
BTW: Siden du kjenner Avid, if you please, den nye Diva II, det gjelder bruk av materiale. I en gruppe på nettet spør en kar om råd (om et bytte fra Scoutmaster til Diva vil være en oppgradering, nedgradering eller gjøre liten forskjell). Han som svarer snakker varmt om lydbildet til Diva, men sier :"Be sure to include a decent support in your budget. Unfortunately, the Avid Diva Platform is awful; Sorbomush feet are the last thing you need under a suspended 'table." Noe i det han sier om materialet i Diva II?
Svarer meg selv. Og skal i grunn her ikke diskutere materialet (sorbotan) som de har brukt, men bare påpeke at den nye modellen Avid Diva II er endret på vesentlige punkter i forhold til den forrige Diva modellen, endringer som synes relevant ifht temaet her. Og det er kanskje noen her som foreslår Diva II uten å fått dette med seg, med unnak for de som selv har Diva II så klart, eller har hatt den til test o.l.

For de som vil se bilde av den nye og den gamle modellen følger linker her:
DIVA (forrige modell) http://www.avidhifi.co.uk/old_diva.htm
DIVA II (den nye) http://www.avidhifi.co.uk/diva.htm

Den viktigste endringen i lys av tema for denne tråden, slik jeg ser det, skal jeg vise med noen sitater fra Avid sine websider, om hhv den nye og den forrige modellen.

fra http://www.avidhifi.co.uk/diva2_design.htm, mine uthevninger:
At this price level we wanted to give isolation but avoid the sometimes-daunting task of setting up a sprung suspension. We wanted to make as close to a 'plug and play' design as possible, but having the same quality principles as our other established turntables.

Subsequent to the original Diva, we undertook development work using a material commonly called sorbathane. A rubber compound commonly used for isolating sensitive items, its properties have been tailored to specifically suit our requirements for wideband linear vibration isolation. This has been successfully used with our Isolating Support Platform and now employed to great effect with Diva II.

A triple layer isolation system means the typical vibrations a turntable has to endure are absorbed, giving the stylus the freedom of external vibration it requires giving a coloration free sound. Placement of any turntable is critical and we would suggest a rigid, stable structure the best place to locate the Diva II.
For den opprinnelige Diva modellen var løsningen en annen:

fra: http://www.avidhifi.co.uk/old_diva.htm, mine uthevninger:
The suspension is the same as the Volvere/Sequel, but upside-down. As there is no baseboard the suspension is located by the feet. Each spring can be frequency optimised so that perfect vertical bounce is achieved, this giving better isolation and improved sonic performance especially when the turntable is subject to feedback or external disturbance such as road traffic noise. Adjustment is quick and easy by holding the spring and turning the foot. Machined from solid stainless steel, its weight gives it a secure location on almost any surface. It is important however that the turntable is located on a flat, level surface for best performance. Once the suspension is calibrated it will not require 'retuning' later as it self locks in position. A machined stainless steel and aluminium cover is then fitted giving the turntable a nice purposeful appearance.
Det som ble tidligere ble presentert som en enkel og rask justering ved å holde en fjær og skru på en fot, hevdes med introduksjon av Diva II å ha blitt for komplisert for den vanlige bruker. Forklaringen ligger nok like mye eller mer i, som de selv sier, behovet for å tilpasse seg markedet, produsere en rimeligere spiller, og for å få det til; få ned materialkostnadene. Derav valgte løsninger.

Den som leser info man finner på weben deres kan lese at utviklingen av den opprinnelige Diva var sterkt influert av markedet i Japan, der etterspørsel etter spillere som kunne ta to armer og 12" arm ble avgjørende for utviklingen av Diva. Når Diva II utvikles har Avid trukket seg ut av det japanske markedet, og de begrunner da endringene slik, sitat "with our decision to withdraw from that market, its design concept looked out of place with our other models."

(Som et ps til dette, se tråden 9" vs 12"arm - AVID vs VPI, http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=31443.0der jeg limte inn et par sitat fra hhv AVID og VPI som illusterer noe ulik "filosofi" hva gjelder bruk og ikke-bruk av 12" arm.)

Diva II har som en følge av endringene også blitt en lettere modell enn den forrige, fra ca 11,5 til 9kg nettovekt. Tallerken i Diva II, som er laget av MDF, har en oppgit vekt på 2,5kg, mens den forrige modelen, som var laget av MDF og glass, hadde oppgitt vekt på 3,3kg. Det eneste tallerken på Diva II nå ser ut til å ha til felles med sine storebrødre, modellene Volvere and Sequel, er samme platematten. Ellers forsvant som nevnt også muligheten til å montere 12" arm og to armer.

Endringene får da også følger for prisen, som vel var det Avid ønsket, i et forsøk på å få et større nedslagsfelt i markedet, der "The ever-escalating cost of materials, the Diva was pushed out of its intended original price position" Hos importøren (planetsnapa) fant jeg en prisliste datert i 1.mars 2006 der Diva var priset til kr 17.990. Har vært i kontakt med Snapa. Listepris for Diva II er ikke fastsatt enda, men vil trolig ligge rundt 15k om jeg ikke tar helt feil. I hjemlandet UK koster den 1000 pund hos forhandler (sjekket bare en, på nett).

Så tilbake til "dempingen" i Diva II. De skriver at de bruker samme materiale i Diva II som de har benyttet i den plattformen http://www.avidhifi.co.uk/platform.htm de utviklet til den opprinnelige Diva. Altså sorbotan (sp?). De sier plattforment ble utviklet etter ønske fra forhandlere som vil ha en lettere måte å flytte sin Diva på, skjønt det er vel rimelig å tenke at det kanskje kan ha vært flere grunner til at de laget en plattform. At det kan være behov for å dempe og skjerme selv en allerde dempet og skjermet spiller er vel ikke utenkelig?

Det er godt mulig at løsningen de har valgt til Diva II funker generelt, og for andre. Men om løsningen funker eller ikke overlater jeg til andre å teste. Mulig er Avid Diva II en knall-god spiller i prisklassen, en som "spiller som en drøm" i sitt rette miljø. Jeg tror bare ikke at miljøet mitt med svaiende tregulv er "det rette" for Diva II. Det er mulig jeg tar feil, men jeg har ikke tenkt å legge penger på bordet for å prøve om så er tilfelle. En Diva med justerbare fjær tror jeg hadde passet bedre....

(Mulighet for to armer og 12" arm hadde også passet godt, av andre grunner. Ingen planer om 12" arm i dag, men kjekt å ha muligheter. To armer derimot, i stedet for armer med avtagbart pickup skall som jeg har etterlyst i en annen tråd nylig, og som erstatning for avtagbare armrør som VPI-folket kan nyte.. jada. Og for å ta en annen avsporing med samme, tanken har slått meg, hva med en VPI arm på denne og andre spillere som kan ta armer med rega-feste? Kanskje blir JMW-armene fremtidens "RB300 erstatter"...om de da ikke er for dyre til det...?)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Nå ligger det jaggu en Oracle Delphi V på bruktbørsen. Det blir budsjettsprekk siden du trenger en arm i tillegg. Men fytterakker'n for en skjønnhet!

http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,33885.0.html

Den er flytende opphengt og gode greier, så den skulle passe ditt behov helt utmerket. Assorterte armbaser følger med. Start med en Rega på denne, så er du i gang. SME kan du jo ta en annen gang.

;)
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Zomby_Woof skrev:
Nå ligger det jaggu en Oracle Delphi V på bruktbørsen. Det blir budsjettsprekk siden du trenger en arm i tillegg. Men fytterakker'n for en skjønnhet!

http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,33885.0.html

Den er flytende opphengt og gode greier, så den skulle passe ditt behov helt utmerket. Assorterte armbaser følger med. Start med en Rega på denne, så er du i gang. SME kan du jo ta en annen gang.
Takker for tips. Bartesam litt lengre opp i tråden rapporterte dårlig erfaring med den spilleren, rett nok i Mk3 versjonen ifht til tema her. http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?action=profile;u=556 Nå vet ikke jeg om han forsøkte å justere fjæringen, glemte å spørre, men om han leser her svarer han kanskje på det.

Slik jeg forstår det er flytende oppheng ikke noen mirakelkur per se for problemet som er drøftet her. F.eks dersom oppheng/fjæring er for mykt og/eller ikke lar seg justere, så kan det gjøre vondt værre i denne sammheng.
Jf innlegg lengre opp av ch som forklarer hvordan opphenget fungerer som et lavpassfilter http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?action=profile;u=7304...altså om vibrasjonsfrekvensene fra gulvet er under eller i nærheten av opphengets resonansfrekvens, blir beveglsen forsterket, og det blir værre enn det ville bli uten oppheng.

Et tema uten enkle svar dette, der personlige erfaringer ikke alltid har direkte overføringsverdi (les kan være nokså unikt betinget)...pdas kan vi etterhvert få "ringet inn" noen spillere som hos flere har vist seg ikke å føre til avsporing ("dansende stift") ved rystelser av moderat grad som følger av "svikt i tregulvet" (moderat grad: dvs ved normal bruk av et rom, der man går over gulvet, reiser seg fra stolen osv) ....uten at det dermed gir noen endelig garanti ....
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er naturligvis en mulighet for at gulvet og fjæropphenget i spilleren har samme resonansfrekvens. I så fall vil nok 'dansen' ingen ende ta..

Men uansett er det nok en god tommelfingerregel at flytende spillere, som regel, fungerer bedre på vanskelige gulv. Svaret vet du først når spilleren er i hus, dessverre.
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Zomby_Woof skrev:
Det er naturligvis en mulighet for at gulvet og fjæropphenget i spilleren har samme resonansfrekvens. I så fall vil nok 'dansen' ingen ende ta..

Men uansett er det nok en god tommelfingerregel at flytende spillere, som regel, fungerer bedre på vanskelige gulv. Svaret vet du først når spilleren er i hus, dessverre.
Det jeg også kommer frem til, at det gjelder som en god tommelfingerregel, men ikke uten unntak altså. Pdas er det jo nyttig å høre andres erfaringer. Om flere som har erfart problemet sier at de har hatt gode erfaringer med spiller "X", så virker det jo noe tryggere å satse på spiller "X" enn spillere som ingen har slik erfaring med, eller motstridene erfaringer med osv.
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
9.202
Antall liker
30.318
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
AC/DC synes jeg ikke man skal gruble over men høre på. ;D
Kloke ord! Have tickets, will travel......... ;D ;D ;D
 
Topp Bunn