nb skrev:
Men siden man kan lese i samme test at Biltema "dreper dynamikken" er det selvsagt ingen grunn til å ta testene særlig seriøst.
Veldig morsomt.
Som jeg nevnte tidligere i tråden - innen jeg ble kabelskeptiker så brukte jeg en del tid i hifi-blader og på nettet, og leste vurderinger av kabler. Det er spesielt opplysende å lese hvordan samme kabel kan ha en temmelig imponerende spennvidde av effekter på lyden.
En dag vil sannheten gå opp for de fleste - at kabler i dag utgjør en måte å bygge overhead på, at de innhentes til en forbausende lav bulkpris, og at de kan selges videre til en forbausende høy enhetspris.
En ting som burde vekke bekymring, og som er årsak til at en viss kabelaktør kom i skammekroken hos noen danske forhandlere, er at kabler er blitt et omsetningsmiddel pga dette ville spennet mellom fremstillingskost og utsalgspris.
Et mulig scenario.
1. En kabel har en antatt markedsverdi, i form av veiledende pris. Det er denne som kommuniseres i kataloger og gjennom publikasjoner som hifi-blad, og i butikk.
2. Som man etterhvert har skjønt, så er det mulig å prute seg til et fint avslag, spesielt om man kommer til å kjøpe en komponent som passer til strekket.
3. Forhandlerne har en innkjøpspris fra produsent, som i mange tilfeller ikke er allment kjent.
4. Men produsenter kan finne på å distribuere kabler ut i markedet, utenom forhandlerleddet, for at disse skal selges i annenhåndsmarkedet.
5. Kablene omsettes da f.eks. til 1/3 av veiledende, noe som anses som meget attraktivt for dem som drømmer om å ha dette strekket i anlegget.
6. Og dermed er kablene faktisk blitt en særvaluta - at de omsettes på denne måten undergraver selvsagt forhandlerleddets bestrebelser på å innarbeide kablene, og det kan medføre at en forhandler som bare noe måneder før var med på å lansere kabelen avslutter sitt samarbeid med produsenten.
Sånn helt hypotetisk, selvsagt.
Dette ville vært bortimot umulig dersom kabelen ble laget på gamlemåten, i gamlelandet, fordi marginen da ikke ville tillatt det handlingsrommet som en Chi-Fi leverandør åpner for.