Den er bra nok! Blindtester motbeviser jo det du påstår og jeg tror ikke på st du har gullørerPå tide å oppgradere DAC, hører jeg.
Den er bra nok! Blindtester motbeviser jo det du påstår og jeg tror ikke på st du har gullørerPå tide å oppgradere DAC, hører jeg.
MQA og DSD128 er veldig bra, så i blind test hadde jeg sikkert gjettet feil her og der. Men du trenger ikke gullører for å høre forskjell på Spotify og DSD128.Den er bra nok! Blindtester motbeviser jo det du påstår og jeg tror ikke på st du har gullører
Vi kaller det heller oppgraderingsønsket. Ettersom stereoanlegget ble bedre, syntes jeg Spotify låt helt supert. Særlig etterhvert som jeg prøvde forskjellige DACer. Å gå fra Chromecast via rca-kabel til å plugge CC Audioen inn i en Denon AVR 2809 var jo et kjempeløft, og enda bedre ble det med BluSounden jeg kjøpte meg etterhvert. Men selvsagt ville jeg finne ut om det ble vesentlig bedre med Tidal, først CD-kvalitet og så Master, ettersom "alle" snakket om det.Så Spotify ble antatt for dårlig etterhvert som stereoanlegget ble bedre, derav overgang til Tidal. Så ble det oppdaget at CD egentlig var best av alt.
Gikk du da tilbake til Spotify?
Det er lett å høre at våre tiders lydproduksjoner, iallfall i popsegmentet, låter grandiost og punchy. Jepp, riktig så lekkert, selv om det kan bli en anelse too much på et velvoksent hifianlegg. Men det er jo så klart for å låte bra på en mindre smarthøyttaler. Jeg har aldri hørt airpods, men jeg merker meg jo at når jeg løper med mine JBL Reflect Mini, så har jeg jo en tendens til å digge nettopp disse nyere, storslagne pop-produksjonene. Legg merke til hvor mye "kjipere" 90-tallspopen låter. På den tiden hadde jo de fleste et mer eller mindre "ordentlig" stereoanlegg i stua med fulltonehøyttalere - det var før selv "mini-anleggenes" tid. Våre dagers små smarthøyttalere er jo langt fra noen fulltoner, de er små høyttalere som digitalt presses til å spille "bass".Hvis man spekulerer i at de aller fleste på Spotify hører musikk på vei til skole/jobb eller på ulike smarthøyttalere/Sonos, aka typiske steder lyd er viktigere enn høy lydkvalitet, så vil jo naturlig de som mastrer/mixer musikken ha fokus på akkurat dette.
-Disse typiske brukerene ønsker jo også selvsagt litt trøkk/punch i musikken selv i støyende omgivelser, og opplasted resultat er nok desverre deretter.
Viktig at de fleste er fornøyd, antall avspillinger trumfer det meste. (det er jo det som gir penger i kassa)
Sånn sett vil det ikke hjelpe at Spotify øker bitrate/kvaliteten heller.
Er det slik at Qubuz, i motsetnad til to andre, strøymer "lossless komprimert" PCM i 16/44.1 (eller høgare), utan fiksfakseri som MQA eller DSD?Jeg har Qubuz og synes det er betydelig bedre enn Spotify og Tidal…
Qobuz bruker ikke MQA nei.Er det slik at Qubuz, i motsetnad til to andre, strøymer "lossless komprimert" PCM i 16/44.1 (eller høgare), utan fiksfakseri som MQA eller DSD?
Bra artikkel.Jeg ramlet tilfeldigvis over en forklaring av normaliseringen til Spotify som kanskje er interessant for noen.
Dette betyr som sikkert endel allerede vet at man i mindre grad incentiveres til å dynamisk komprimere hardt i produksjonsleddet (som er bra) https://www.jeloysound.no/artikler/...9-64BAHTPAzXertR7jlvz2RihovUZrboM0UUWRWyc5wuI
Sikker på at du ikke sov i den timen også?At DSD er noe ganske annet og suger bigtime vet vi.
Ja, men usikker på hvorfor det er relevant / hva det poengterer. Det blir jo akkurat like dårlig på ethvert annet medium også. Men det er kanskje poenget ditt? At hvordan det mastres er viktigere?Sant. Men vi kan være ganske sikker på at den låta der ikke blir noe bedre i høyere oppløsning på Spotify.
Det var nytt for meg. Har du noen konkrete eksempler om hvem og hvordan man gjør det?Qobuz bruker ikke MQA nei.
Etter decodingen av flac, så er det ren PCM som tyter ut.
DSD er foresten ikke fixfakseri. I flere tiår har DSD vært brukt som det råe digitale opptaket i studio.
SACD-formatet er DSD, etc.
Link til info på hva Qobuz tilbyr av formater:
https://www.qobuz.com/se-en/info/Qobuz-Vous/The-audio-formats-available-at179478
Det er vel naudsynt å levera vaporware når stadig fleire av alternativa tilbyr dette utan noko vidare styr.Utrolig enkelt å si... "Vi jobber med det", det er til og med helt gratis å si det...
Apple Music er tilgjengelig på Andriod.Det er vel naudsynt å levera vaporware når stadig fleire av alternativa tilbyr dette utan noko vidare styr.
Hadde det ikkje vore for at vi har ein i familien som bruker Android, hadde det vore ei smal sak å byta til Apple Music til same pris som vi betalar for Spotify. Hadde mista den kjekke integreringa med pi-streameren min, då.
Takk! Det hadde eg ikkje sjekka eingong.Apple Music er tilgjengelig på Andriod.
Dette er lovende! Ikke at jeg mistenker det vil bli et kvantesprang, men dette kan i alle fall holde nevrosene under kontroll.The subscription tier, dubbed "Supremium" internally, will become Spotify's most costly plan and include HiFi audio. Spotify first announced its intention to offer HiFi audio in 2021 but subsequently delayed the launch of the feature for unknown reasons.
Enig, tør bare ikke håpe for tidlig. Spotify har vært luremus flere ganger alleredeHåper at dette stemmer, liker Spotify ennå bedre om det blir hifi
Må ha Spotify uansett, slik som du sier på grunn av resten av familien - samt at ved besøk/fester så er det jo ingen som har noe annet enn Spotify i min omgangskrets. Men jeg hadde gladelig betalt en 100-lapp ekstra i måneden for å få hele Spotify sitt (store) bibliotek i FLAC med CD-kvalitet for å slippe å ha Qobuz på sidenBare det ikke gjør slik at alt blir dyrere, hadde det ikke vært for resten av familien så hadde Spotify vært ute av huset for lengst.
Enig i detMå ha Spotify uansett, slik som du sier på grunn av resten av familien - samt at ved besøk/fester så er det jo ingen som har noe annet enn Spotify i min omgangskrets. Men jeg hadde gladelig betalt en 100-lapp ekstra i måneden for å få hele Spotify sitt (store) bibliotek i FLAC med CD-kvalitet for å slippe å ha Qobuz på siden
Synes egentlig Spotify utklasser alle andre på alt bortsett fra lydkvalitet. Så kommer dette så vet vertfall jeg hva jeg kommer til å gjøre.Dette blir bra, Spotify er helt suverent når det å finne ny musikk, og Connect passer meg bra. Og jeg er enig med Brummund, det er bra nå, men blir det muligheter for Hifi så vil mulige nevroser holdes i sjakk over tid.