Spotify HiFi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.858
    Antall liker
    21.849
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Spotify over BT kommer jo veldig an på BT-protokollen da.
    Guttungen (han som er hobbysanger) bruker mest sin etterhvert ganske gamle Android-telefon og et par Sennheiser Momentum 3 (?) i øret-dingser. Usikker på hva den gamle Samsungen hans støtter.
    Jeg bruker Spotify Connect på stereoanlegget, webspilleren på kontoret, Blåtann til Phonakene når jeg bare har telefonen tilgjengelig, og CarPlay i bilen.

    Men når jeg kan velge og virkelig har tid til å høre etter blir det lokale filer heller enn Spotify. Jeg er ordentlig kjempeflink på det viset.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.846
    Antall liker
    966
    om man bryr seg om lydkvalitet er ikke en teoretisk begrensning fra streaming det man burde fokusere på uansett. de fleste har store akustiske kompromiss i høyttalerene de bruker. en respons som varierer kraftig fra merke til merke, spredning som ikke matcher mellom drivere og det faktum at de ikke evner å spille det hørbare frekvensområdet engang. hvor mye bedre vil ikke 192kbit mp3 låte i eskalert system kontra lossless over hyllevarer fra hifiklubben etc?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.858
    Antall liker
    21.849
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Joa. Jeg pleier å sjekke innstillingene på telefonen til folk som synes at Spotify låter dritt og finner ofte årsaken der.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.753
    Antall liker
    1.978
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvis Spotify øker prisene igjen uten å gi noe mer er det over og ut for min del etter ca 15år som betalende kunde.
    Syns alle strømmetjenester går feil vei, men det er jo også business modellen deres. Shitification
    Det som irriterer meg mest er at det stadig forsvinner musikk og spillelistene blir bare fylt av gråe hull
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.846
    Antall liker
    966
    glemt prisøkning på alt annet de siste 15årene? i starten hadde ikke spotify norsk moms heller, som ble innført på digitale tjenester et par år senere, så 1/5del går til staten.
    renoverte et bygg for ikke lenge siden, nesten over natta økte glass med 50%...
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.753
    Antall liker
    1.978
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Høyere pris men dårligere tjeneste er ikke akkurat noe som klinger godt i mine ører.
    Når man I tillegg har et vanvittig overskudd sier det meg at de ikke har økte kostnader som følger inntektsøkningen.
    Se bare på de andre strømmetjenestene prisene skyter I været samtidig som kvaliteten går ned.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.742
    Antall liker
    7.891
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Høyere pris men dårligere tjeneste er ikke akkurat noe som klinger godt i mine ører.
    Når man I tillegg har et vanvittig overskudd sier det meg at de ikke har økte kostnader som følger inntektsøkningen.
    Se bare på de andre strømmetjenestene prisene skyter I været samtidig som kvaliteten går ned.
    Hva konkret er det som blir dårligere og dårligere?
    Så vidt jeg har merket er det kun en sjelden gang at låter forsvinner fra biblioteket, så må være noe annet du sikter til.
    Var mer vanlig for 10+ år siden, men de siste 5+ årene kan jeg ikke si at jeg har merket noe til det.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.753
    Antall liker
    1.978
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hva konkret er det som blir dårligere og dårligere?
    Så vidt jeg har merket er det kun en sjelden gang at låter forsvinner fra biblioteket, så må være noe annet du sikter til.
    Var mer vanlig for 10+ år siden, men de siste 5+ årene kan jeg ikke si at jeg har merket noe til det.
    Er spesielt at musikkbiblioteket blir mindre ja. I tillegg til at de promoterer egenlagd musikk
    Det spørs litt hva man hører på, men for meg som hører mye på gammel elektronika så forsvinner det mye, spesielt remixer og editer.
    Radioedit finner man alltids...
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.417
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Horten
    Er jo en grei sammenheng med at om et firma sparer på kostnader, så blir overskuddet større. ;)

    Som jeg har nevnt tidligere i tråden, det eneste jeg antar Spotify måler på er kundetilfall ev kundeflukt.
    Dette er nøkkelparametrene i en business hvor volum er tingen.

    Så det å fortsatt være kunde, men klage på pris eller kvalitetet, blir som å å klage på lånerenter/forsikringer og aldri likevel bytte selskap.
    Det er jo ingen firma som gir kundene noe extra om man ikke må.:cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.179
    Antall liker
    705
    Torget vurderinger
    1
    Går de break-even på det, så tror jeg heller de holder seg på dagens tilbud.
    Litt usikker på hva du mener med å gå "break-even" og holde seg til dagens tilbud. Spotify er en pengemaskin for aksjonærene. Høy avkastning stiler krav til utvikling av tjenester. Spotify er mer enn spillelister, man må se på det som en mediaplattform som også inneholder lydbøker og podcasts.

    Aksjetoppen fra pandemien er snart tatt igjen og kjøpte man på et heldig tidspunkt i 2023 så har man hatt over 150% avkastning på investeringen. Til sammenligning gir DnB sparekonto 2,5% (uten binding). Det kaller jeg å gå break-even.

    aksje spotify.JPG
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.742
    Antall liker
    7.891
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Litt usikker på hva du mener med å gå "break-even" og holde seg til dagens tilbud. Spotify er en pengemaskin for aksjonærene. Høy avkastning stiler krav til utvikling av tjenester. Spotify er mer enn spillelister, man må se på det som en mediaplattform som også inneholder lydbøker og podcasts.

    Aksjetoppen fra pandemien er snart tatt igjen og kjøpte man på et heldig tidspunkt i 2023 så har man hatt over 150% avkastning på investeringen. Til sammenligning gir DnB sparekonto 2,5% (uten binding). Det kaller jeg å gå break-even.

    Vis vedlegget 1018065
    Med break-even mente jeg hvis økte inntekter fra å tilby lossless går opp i opp med de økte kostnadene for å kunne levere dette. De vil trolig ikke tape nevneverdig kundemasse uansett om de ikke kommer med lossless siden andel audiofile ift antall kunder totalt er forsvinnende liten. Så derfor jeg tviler på at Spotify vil tilby lossess med mindre de faktisk ser at det vil kunne gi et økt overskudd. Men jeg har ingen fasit, kun tanker rundt hvordan jeg ser det :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.159
    Antall liker
    6.651
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenker at å få tilgang til "all" musikk hvorsomhelst og nårsomhelst på den måten Spotify tilbyr er en ekstremt verdifull tjeneste, og den er latterlig lavt priset i forhold til verdien det gir meg.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    838
    Antall liker
    420
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Utfordringen til Spotify Hifi er vel at en klar overvekt av kloden ikke bryr seg om de lytter til musikk i mp3, CD-kvalitet eller hires. De fleste "ikke audiofile" lytter i dag til streaming i bilen eller via bluetooth propper eller headset. Mange gjør det også på farten, slik at støyende omgivelser ikke gjør det enklere ift å gi hørbare forskjeller.

    Hvis man hadde stilt seg opp på Karl Johan og spurt 100 forbipasserende om tror at lydkvaliteten på Spotify er den samme som på CDen, så tror jeg det hadde vært en klar overvekt av JA. De fleste som hører på nyere musikk har kanskje aldri hørt albumet på CD, eller de har kanskje ikke utstyr til å spille av en CD hjemme heller. Det er nok mye smarthøyttalere som man kobler seg opp med bluetooth eller wifi, for ikke å snakke om lydplanker. Bluetooth er jo komprimerende i seg selv, så for den gjennomsnittlige verdensborger så vil det ikke kvaliteten på streamingtjenesten påvirke den hørbare lydkvaliteten i stor grad.

    Spotify lever nok godt på at de var først ute, slik at de fleste som ikke er opptatt av lyd ikke tenker over at det finnes alternativer., og når folk uansett opplever lyden som bra så ser man ingen grunner til å bytte heller.

    Vi som er opptatt av lyd er nok dessverre i et betydelig mindretall der ute.
    Det kommer nok ikke noe Spotify Hifi før Spotify ser at de kan klare å tjene inn oppgraderingen i maskinpark/båndbredde mot dyrere abonnementstyper. De er nok ikke interessert så lenge ikke betalingsvilligheten overstiger deres økte kostnad på å innføre CD-kvalitet. Går de break-even på det, så tror jeg heller de holder seg på dagens tilbud.

    Bare mine tanker rundt det :)
    Med tanke på de eventuelt 100 stk som ble spurt om lydkvaliteten, hvor mange av de bruker propper/hodetelefoner med kabel, som i praksis er det som må til for å få tapsfri lyd i ørene?
    Derfor har det egentlig ingen praktisk betydning om Spotify Hifi eksisterer, siden få telefoner støtter LDAC og aptX også, som må til for å gi bedre lydkvalitet.
    Jeg vet ikke bitrate på «spatial audio», men dette er jo irrelevant for de som lytter til Spotify uansett.

    Spotify Hifi er nok er stykke unna, og dette med lønnsomhet, er nok et regnestykke de har regnet på i mange år.
    Tidal har få brukere globalt, og sannsynligvis er disse også mer opptatt av lydkvalitet, enn brukere av Spotify.
    I USA er vel Amazon Music ganske store, og de har vel også høyoppløst musikk.
    Apple Music har vel under 100 millioner brukere, under halvparten av Spotify.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenker at å få tilgang til "all" musikk hvorsomhelst og nårsomhelst på den måten Spotify tilbyr er en ekstremt verdifull tjeneste, og den er latterlig lavt priset i forhold til verdien det gir meg.
    Veldig enig i dette, rent bortsett fra at jeg ville ha formulert det som strømmetjenestyer generelt, og ikke Spotify spesielt.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.611
    Antall liker
    3.143
    Torget vurderinger
    0
    Er jo en grei sammenheng med at om et firma sparer på kostnader, så blir overskuddet større. ;)
    Datatrafikk er kostnader.........og overskuddet blir større når kundene får lavere kvalitet(færre bits & bytes) uten at de merker det......?
    Det fine med datatrafikk...... er vel den lette tilgangen på manipulering av mottakerens utstyr..... :unsure:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn