Springerbakken HiFi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.182
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Du har mye gammelt gull - du burde ha din egen tråd med det ingen kunne tru…

hvor høye er de horna, sånn ca?
    Har mye gammelt, ja. Klarer ikke å få meg til å selge, men i år har jeg faktisk fått kvitta meg med noe da. Taglitallene er solgt (eller, nesten gitt bort), mine forrige surround og senterht er solgt, samt noe annet som har havna på lager i låven. Problemet er at det bare blir mer av alt alikevel...:LOL:

Horna er rett rundt 90cm høye. Jeg har originaltegninger fra Audioscan. Den er beregna for en høyttaler med bredde på 29,4cm. mine er det doble av dette, med to høyttalere.

• Liker
    Reaksjoner: bia

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.182
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20231107_231321.jpg

Beklager halvråttent ark og dårlig bilde. Er dette av interesse så kan jeg sikkert deschiiffrere tegningen og komme opp med noe bedre! :LOL:

• Liker

bia

Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.774
    Torget vurderinger
    9
    Utrolig fristende å hive seg på et aldri så lite BLH prosjekt, men for husfreden tenker jeg at det får vente til litt.
    Det har vært ymtet frempå om å heller bruke tiden på noe oppussing.

Ellers har det vært en travel dag. Hypexene forsvant nærmest på minuttet og er pakket og sendt.
    i tillegg har jeg fått tid til å sveive igang grammofonen. Det er faktisk snart et par måneder siden sist den ble brukt aktivt.

Dagens blandede drops:
    IMG_0629.jpeg

bia

Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.774
    Torget vurderinger
    9
    Når forrige prosjekt ikke gikk helt etter planen vurderer jeg gjenbruk av kassene. Har tidligere sett Beta 8 i bassrefleks på bilder. Når jeg nå ser målene er de ikke så langt fra det som er på tegningene.
    Kunne det være noen her som har hørt denne eller noe lignende med en fulltone?

En kjapp runde på en kalkulator kom opp med kurven under. Hvis det stemmer må det da være et veldig bra resultat på den driveren?

IMG_0661.jpeg

IMG_0657.png

mvh

bia

Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.774
    Torget vurderinger
    9
    Alltid noe som surrer it toppetasjen, bare så synd at man blir avbrutt av å måtte reise på jobb og sånn...
    god heg til deg også.

bia

Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.774
    Torget vurderinger
    9
    Trålet platebutikker i Aberdeen i dag. Med alt som kan strømmes i dag er ikke lysten så stor til å handle lenger. Det ble én - nesten for skams skyld.

IMG_0668.jpeg
    IMG_0665.jpeg

bia

Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.774
    Torget vurderinger
    9
    Ble tid til ekskursjon i dag. Turen gikk til dette stedet:

IMG_0685.jpeg

Synes det er utrolig morro at man kan komme inn uanmeldt å få høre på utstyr som dette, selv etter man har forklart at man ikke skal kjøpe noe.

Denne gangen ble det Fyne og Kudos jeg fikk muligheten å lytte til. Ganske forskjellig presentasjon av musikk de to leverer.

IMG_0682.jpeg

Fyne hadde ganske smal sweetspot med utrolig holografi hvor høyttalerene forsvant helt i lydbildet. Dyp og definert bunn, oppløst oppover uten å bli hardt, men syntes det manglet litt varme og var distansert.
    Kudos virket å ha bedre spredning, litt mindre oppløst, men varm i mellomtonen. Holografien var bra men ikke ekstrem slik som Fyne. Bunnen på Kudos kunne godt vært strammere - en hel del etter min smak.
    Det hadde vært utrolig gøy å hørt begge ht i kontrollerte, dvs, egne omgivelser, og med skikkelig elektronikk 😋

IMG_0684.jpeg

mvh

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.937
    Torget vurderinger
    23
    Synes det er utrolig morro at man kan komme inn uanmeldt å få høre på utstyr som dette, selv etter man har forklart at man ikke skal kjøpe noe.
    Men sånn var det jo i hifisjappene i gamle dager..... har ikke tall på hvor mange timer jeg plagde folket på Audioscan i deres storhetstid.. og det samme gjalt for El-Spectra, Nimbus, Oslo Hifi Senter og et par andre. Aldri noe pes den gang, bare å si hva en ville høre på så ordnet det seg!

bia

Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.774
    Torget vurderinger
    9
    Nei, jeg skal ikke være stygg, det hele er en løfteanretning som ligger på en europalle på et verksted. Vanskelig å se den virkelige størrelsen.
    Tipper den er på et lite tonn.
    satte tankene i sving da 😄
    mvh

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    13.998
    Sted
    Sørlandet
    Nei, jeg skal ikke være stygg, det hele er en løfteanretning som ligger på en europalle på et verksted. Vanskelig å se den virkelige størrelsen.
    Tipper den er på et lite tonn.
    satte tankene i sving da 😄
    mvh
    AMV?

bia

Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.774
    Torget vurderinger
    9
    First Watt F6, First Watt Aleph J og Pass XA30.5. Når man endelig får kloa i en Aleph J har man ingenting å bruke den på 🙁

Tok Aleph i innbytte på høyttalerene. Etter hard prioritering blir det nok til at den blir lagt ut for salg igjen. Litt surt igrunn…

IMG_0380.jpeg

bia

Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.774
    Torget vurderinger
    9
    Snart, snart….

I mellomtiden er det tandberg 1210 💪

Åsså ligger det et påbegynt fulltoneprosjekt i kjelleren. Dét prosjektet blir dessverre ikke ferdig før gjestetoalettet er ferdig renovert. Minstemann sier til vennene sine at "pappa har herpa doen"!

bia

Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.774
    Torget vurderinger
    9
    Ja, det er kilden som er viktigst!

neida, jeg tenkte meg å kjøre dsp på 1210’ene så blir det så godt som gull 😄

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.022
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Moro å høre at du fikk solgt talerne og ser du søker etter nye som jeg ikke kjenner men ser spennende ut :)
    Lykke til og det gleder meg at du er litt tilbake på kjøret :)

mvh

• Liker

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.402
    Torget vurderinger
    10
    Den der ser genial ut med dsp som har PEQ og FIR. Må være noe av det mest optimale i et standard system 👍

bia

Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.774
    Torget vurderinger
    9
    Var på tur i går og leverte fra meg en forsterker. Klarte å slå to fluer i ett smekk og fikk med meg et par stativhøyttalere hjem 😂
    IMG_0510.jpeg

TAF

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Antall liker
    442
    Torget vurderinger
    14
    Hva er dette?

TAF

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Antall liker
    442
    Torget vurderinger
    14
    Spennende. (y) En ht som jeg kunne tenk å hørt selv. Den har det rette "look,et" og får mye god omtale.

• Liker

bia

Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.774
    Torget vurderinger
    9
    Det er verdt en lytt. Har bare hatt lyd en liten time nå men det virker lovende.

TAF

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Antall liker
    442
    Torget vurderinger
    14
    Lånt eller kjøpt?

bia

Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.774
    Torget vurderinger
    9
    Kjøpt 😎

TAF

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Antall liker
    442
    Torget vurderinger
    14
    Da får jeg gratulere med flotte talere. Skal bli spennende å høre va du mener om dem etter hvert.

• Liker

trondav

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Antall liker
    479
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    21
    Det ble en kort karriere for Eversoloen ..... du får si i fra om du trenger hjelp fra en med datakortet ;-)

bia

Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.774
    Torget vurderinger
    9
    Den var supergrei på ipaden, men jeg likte rett og slett lyden bedre i rasberry pi. Jeg vet det er omdiskutert å høre forskjell på transporter, og streamere men slik ble det altså hos meg…

bia

Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.774
    Torget vurderinger
    9
    Da har jeg fått testet litt frem og tilbake og resultatet er litt overraskende.

Høyttaleren responderer veldig på forskjellig utstyr. Med Pass Labs 30.5 fikk jeg rett og slett ATC vibber, utrolig kontrollert og fint over hele registeret med en stram og nyansert bunn. First Watt F6 er på mange måter litt mer forsiktig og har ikke samme kreftene, men til gjengjeld er den mer raffinert, "musikalsk" og virker mer oppløst uten å være hard i toppen.
    Bare for å ha gjort det koblet jeg opp First Watt Aleph J før den eventuelt ble solgt. For å si det mildt var overralskelsen stor når det gikk opp for meg hvor godt den faktisk fungerer med sine 12w i 4 ohm. Kombinasjonen har en oppløsning og åpenhet som er vanskelig å komme bort fra. Den har ikke samme kanllharde kontroll som Pass Labs, men den tar det igjen på alle andre parametere. Når jeg ser meteret på Pass'en er det tydelig at høyttalerene liker godt med strøm når man drar på, så hvordan Aleph kan klare seg så godt er et mysterium.
    Utrolig gøy at det fungerer så godt, og i et øyeblikk av fornuft/idioti legger jeg derfor ut F6 for salg da den er litt midt imellom XA30.5 og AlephJ - Den gylne middelvei ville vel noen ha sagt :)

God Helg!

IMG_0536.jpeg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn