Trådløse nettverksproblemer
Jeg antar at du bor i tettbygd strøk siden det er snakk om en leilighet i Oslo. Da er det med stor sannsynlighet mange trådløse nettverk i området og stor konkurranse om de få ikkeoverlappende kanalene i 2,4 GHz-frekvensbåndet. Dette forverres videre av at mange benytter noen av kanalane imellom som ikke bør benyttes fordi det bare lager støy, men brukerne forledes av utstyrets autoinnstillinger. Dette forverres ytterligere av at man ved å bunke sammen kanaler kan øke båndbredden, men dette er en egoistisk kanalallokering som ikke tar hensyn til naboer.
Dette forverres ytterligere av at mye annet trådløst utstyr inkl. trådløse hjemmetelefoner og mikrobølgeovner benytter samme frekvensområde.
5 GHz er ofte bedre av flere grunner inkl. at færre mennesker har trådløst nettverksutstyr som benytter det, jeg tror det er mindre annet trådløst utstyr som benytter det, langt flere ikkeoverlappende kanaler, 5 GHz dempes raskere av vegger o.l. slik at man plages mindre av nabolaget.
Du kan benytte programmet inSSIDer til å få en oversikt over nabolagets trådløse nettverk, men trenger annnen programvare (m.m.) for også å få oversikt over øvrige støykilder.
I min stue opplever jeg tidvis at min bærbare PC faller ut. Det trådløse nettverket blokkeres av et eller annet og er kun tilgjengelig i så korte blaff at PCen ikke kan tilknytte på nytt. I disse korte blaffene er dog signalstyrken helt normal.
Når jeg ser på dette med inSSIDer, ser jeg at alle de lave kanalene er tomme. Normalt er det en god del nettverk der. De høye ser derimot rimelig normale ut. Jeg antar derfor at noen i nabolaget benytter et eller annet annet trådløst utstyr eller noe annet som blokkerer/slår ut de trådløse nettverkene i deler av kanalområdet, men at de bruker det ganske sjelden og kun i en halv time +/-.
Fra et tidligere innlegg fikk jeg inntrykk av at ditt trådløse nettverksaksesspunkt eller router er plassert i ditt arbeidsrom. Hvis det er tilfelle, bør det være mulig å strekke en nettverkskabel. Da er man kvitt alle problemer. De fleste av mine squeezeboxer har kablet nettverk, og jeg plages vel stort sett kun av (ganske sjeldent) krøll med mysqueezebox.com eller nettradiostasjoner.
Et alternativ er å benytte ethernet via strømnettet. Det skal visstnok ofte fungere bra til slike formål.
Apropos vist signalstyrke: Fysisk klientplassering er kun en av flere faktorer. Klientens antenner m.m. har betydning, og alle squeezeboxprodukter er ikke like i denne sammenheng. Videre varierer den raskt og til dels mye som man kan se med inSSIDer, men det tror jeg ikke nødvendigvis at squeezeboxproduktene viser. De viser muligens et slags gjennomsnitt for et bevegelig vindu eller noe lignende.