Høres merkelig ut. Hos meg tar EAC+FLAC ca. 4 minutter per CD. Utstyret erOS skrev:Etter å ha rippet mye til Apple Lossless med iTunes prøver jeg meg med EAC+Flac i kveld. Første ut er Telarc 1812 på hybrid SACD og den har gått i over 12 minutter på første spor nå og er enda ikke ferdig. Dere som kan dette: skal det ta så lang tid? Kjører på IBM Thinkpad 42 (1,8GHz med 1GB RAM).
mvh,
OS
Ved et par anledninger har EAC trengt mye lengre tid enn dette for å rippe CDen. Et av tilfellene var Dvorak Cellokonsert på Living Stereo med Piatigorsky - det tok timer. Normalt benytter EAC ca 20 min med de innstillinger jeg bruker. MvhOS skrev:Etter å ha rippet mye til Apple Lossless med iTunes prøver jeg meg med EAC+Flac i kveld. Første ut er Telarc 1812 på hybrid SACD og den har gått i over 12 minutter på første spor nå og er enda ikke ferdig. Dere som kan dette: skal det ta så lang tid? Kjører på IBM Thinkpad 42 (1,8GHz med 1GB RAM).
Jeg har sjekket dette programmet. Ved å kjøre vaw-filer gjennom det får en 17 bit istedenfor 16 når en HDCD er rippet. Jeg har sammenlignet de to resultatene, ie. 16 og 17 bit, og det er ikke mulig å høre forskjell i mitt anlegg.coolbiz skrev:Nå kan vi spille HDCD, folkens!
Det har blitt laget et program som leser 16/44.1 HDCD-enkodet wav og konverterer til 24/44.1 wav. Det omtales her: http://forum.doom9.org/showthread.php?t=129136
Jeg har prøvd det og det fungerer som avertert, men jeg har ikke høy nok kvalitet på avspillingskjeden for øyeblikket til at jeg hører forskjell. Nivå-forskjellen gjør det dessuten litt ekstra vanskelig.
Såvidt jeg forstår arbeides det med en versjon av programmet som kan benyttes som plugin til SlimServer.
Cello Concerto in Bm,Op.104 ? Hos meg tok det 4 minutter. FLAC instillingene er: -6 -V -T "ARTIST=%a" -T "TITLE=%t" -T "ALBUM=%g" -T "DATE=%y" -T "TRACKNUMBER=%n" -T "GENRE=%m" -T "COMMENT=%e" %s -o %dachri-d skrev:Ved et par anledninger har EAC trengt mye lengre tid enn dette for å rippe CDen. Et av tilfellene var Dvorak Cellokonsert på Living Stereo med Piatigorsky - det tok timer. Normalt benytter EAC ca 20 min med de innstillinger jeg bruker. MvhOS skrev:Etter å ha rippet mye til Apple Lossless med iTunes prøver jeg meg med EAC+Flac i kveld. Første ut er Telarc 1812 på hybrid SACD og den har gått i over 12 minutter på første spor nå og er enda ikke ferdig. Dere som kan dette: skal det ta så lang tid? Kjører på IBM Thinkpad 42 (1,8GHz med 1GB RAM).
HDCD pakker 20 bits lyd inn på vanlig 16 bits CD. Når dette blir lest av HDCD-decoderen så bli det pakke ut fra 16 bits til 20 bits - det er jo nettop det som er poenget med HDCD. HDCD gir derfor større dynamikk enn vanlige CD'er når de blir avspilt med en HDCD dekoder.achri-d skrev:Jeg har sjekket dette programmet. Ved å kjøre vaw-filer gjennom det får en 17 bit istedenfor 16 når en HDCD er rippet. Jeg har sammenlignet de to resultatene, ie. 16 og 17 bit, og det er ikke mulig å høre forskjell i mitt anlegg.coolbiz skrev:Nå kan vi spille HDCD, folkens!
Det har blitt laget et program som leser 16/44.1 HDCD-enkodet wav og konverterer til 24/44.1 wav. Det omtales her: http://forum.doom9.org/showthread.php?t=129136
Jeg har prøvd det og det fungerer som avertert, men jeg har ikke høy nok kvalitet på avspillingskjeden for øyeblikket til at jeg hører forskjell. Nivå-forskjellen gjør det dessuten litt ekstra vanskelig.
Såvidt jeg forstår arbeides det med en versjon av programmet som kan benyttes som plugin til SlimServer.
Annen digital-digital konvertering har jeg ikke prøvd så det er mulig at noen kan ha nytte av informasjonen om det oppsamples til 24/96 eller lignende.
Mvh.
Vi skriver om to forskjellige ting.Lexluthor skrev:HDCD pakker 20 bits lyd inn på vanlig 16 bits CD. Når dette blir lest av HDCD-decoderen så bli det pakke ut fra 16 bits til 20 bits - det er jo nettop det som er poenget med HDCD. HDCD gir derfor større dynamikk enn vanlige CD'er når de blir avspilt med en HDCD dekoder.
Jeg tenkte mest på feilkorreksjonen som kan settes til forskjellige nivåer. Er CDens overflate litt slitt vil EAC slite og tar tid.Lexluthor skrev:Cello Concerto in Bm,Op.104 ? Hos meg tok det 4 minutter. FLAC instillingene er: -6 -V -T "ARTIST=%a" -T "TITLE=%t" -T "ALBUM=%g" -T "DATE=%y" -T "TRACKNUMBER=%n" -T "GENRE=%m" -T "COMMENT=%e" %s -o %d
1) Du må rippe til et tapsfritt format dersom dette skal kunne sammenlignes med vanlig CD-spiller, f.eks. FLAC. MP3 blir aldri noe stort på et bra stereoanlegg.Biggen skrev:Heisann
Jeg har nettopp fått en SB i hus, og har rippet musikk til den store gullmedalje. Ved første lytting synes jeg at lydbildet var vesentlig ¨trangere¨ enn med cd-spiller. Bassen var tammere, og toppen langt fra så luftig. Prøvde så ¨svitch - metoden¨ og fikk mistanken bekreftet. Jeg har brukt samme kabler til SB som til cd'n(Nordost blue heaven) . Er det dac som må prøves, eller er det andre enkle ting som kan gjøres? Må legge til at jeg ikke er av de mest rutinerte i hverken teknikk eller terminologi, og sliter litt med å forstå noen av de viderekomne artikuleringene her.
Dersom du hadde en bra cd-spiller før så er dette en god beskrivelse av lydkarakteristikken i SB3. Jeg opplevde den som relativt engasjerende, men også noe lukket og med mindre definisjon og skyv i bassen enn mye annet. Den er grei nok til prisen lydmessig, men ikke noe mer. Det er alt det andre + evt muligheten for ekstern DAC folk kjøper den for.Biggen skrev:Heisann
Jeg har nettopp fått en SB i hus, og har rippet musikk til den store gullmedalje. Ved første lytting synes jeg at lydbildet var vesentlig ¨trangere¨ enn med cd-spiller. Bassen var tammere, og toppen langt fra så luftig. Prøvde så ¨svitch - metoden¨ og fikk mistanken bekreftet. Jeg har brukt samme kabler til SB som til cd'n(Nordost blue heaven) . Er det dac som må prøves, eller er det andre enkle ting som kan gjøres? Må legge til at jeg ikke er av de mest rutinerte i hverken teknikk eller terminologi, og sliter litt med å forstå noen av de viderekomne artikuleringene her.
En DAC vil uansett og utvilsomt bety en merkbar nivåheving. Har prøvd et par ulike DAC'er og landet tilslutt (som en rekke andre SB-eiere) på en Benchmark DAC-1.Biggen skrev:Heisann
Hva mener du med "regulert"? Så lenge boksen får 5v er det vel greit, vel?gin skrev:Hei
Strømforsyningen til SB er regulert og du kan IKKE benytte en "kjip" eliminator fra Claes Ohlson.
Det er kanskje her jeg har misforstått? Men jeg mener bestemt at noen har prøvd:gin skrev:Hei
Strømforsyningen til SB er regulert og du kan IKKE benytte en "kjip" eliminator fra Claes Ohlson.
Da er det altså to ulike meninger om emnet, så vidt jeg kan forstå. Men ting som er for gode til å være sanne, er gjerne det.....gin skrev:Du kan lese litt om strømforsyninger til SB i denne tråden;
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,10382.15.html
Som du ser er det ikke snakk om batterieliminatorer fra Claes Ohlson, men greier som koster minst like mye som din nye SB :-\
Easy CD-DA Extractor (fra Poikosoft) er en av de som er forholdsvis enkle og forståelige å bruke.Biggen skrev:Takker og bukker for gode tilbakemeldinger. Jakten på Dac er igang. Jeg har bare rippet over til itunes (sikkert fysj og fysj blant kjennere). Men kan noen forlkare meg hvordan jeg ripper cd'er i flac el.?? Må jeg laste ned noe? Eller er det tilsvarende vma som kan taes i windows??
Anbefaler dBpoweramp Music Converter, både til ripping og konvertering.Biggen skrev:Takker og bukker for gode tilbakemeldinger. Jakten på Dac er igang. Jeg har bare rippet over til itunes (sikkert fysj og fysj blant kjennere). Men kan noen forlkare meg hvordan jeg ripper cd'er i flac el.?? Må jeg laste ned noe? Eller er det tilsvarende vma som kan taes i windows??
Classic Records (www.classicrecords.com) har mye bra musikk i sine DAD utgivelser (96KHz/24bit) og HDAD utgivelser (96KHz/24bit på den ene siden og 192KHz/24bit på den andre siden). Jeg har tre av førstnevnte og en av sistnevnte og 96KHz/24bit laget lar seg enkelt rippe (med f.eks DVD Audio Extractor). Jeg fikk ikke til å streame filene via min Squeezebox til ekstern DAC som tar 96KHz så jeg samplet de ned til 48KHz med dbpoweramp og resultatet ble veldig bra! Du kan også kjøpe CD'er for nedlastning fra Linn Records (www.linnrecords.com).maxmekker skrev:Noen som vet om det er mulig med Upsampling via squeezern? Byttet ut min cd spiller med en Squeezebox. Det gjorde ting veldig bra. Enkelt, full tilgang til hele musikksamlingen på ett øyeblikk. Bruker lavry dac, skal om en ukes tid låne en driverk, så kan jeg a b teste hva som egentlig er best. Er det noen sted en kan få tak i musikk med 96 i stedet for 44 khz sampling? Hvor mye bedre lyd gir dette? Har ikke Slim Device upsampling? Noen som vet?
Backup... du har husket backup? Det er mye jobb å rippe tusen plater, og det er veldig mye jobb dersom du må gjøre det to ganger...Biggen skrev:Ja, da var cd'ene rippet, og fy for en jobb. 1000 cdër, og extern hard-disk på 500 GB
Jeg kan skrive under på at det er mye jobb! Rippet tidligere i år ca. 1000 CD'er med iTunes og holder nå på og rippe de på nytt sammen med 500 til med EAC+Flac og det går tregt! Bruker noen dager tre PC'er samtidig.mteinum skrev:Backup... du har husket backup? Det er mye jobb å rippe tusen plater, og det er veldig mye jobb dersom du må gjøre det to ganger...Biggen skrev:Ja, da var cd'ene rippet, og fy for en jobb. 1000 cdër, og extern hard-disk på 500 GB
Jeg mener å ha lest at DAC'en i SB bare tar opp til 48KHz men det kan virke som om et 96KHz signal blir nedsamplet til 48KHz også før det sendes ut på digital out.maxmekker skrev:Hva klarer Squeezern og gi ut? klarer den ikke mer enn 48 khz? Eller finnes det noen annen løsning på dette? Har forsøkt oppsamplet noe musikk 96 khz, men min dac viser ikke mer en 48? Noen tanker rundt dette?