Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    OS skrev:
    maxmekker skrev:
    Hva klarer Squeezern og gi ut? klarer den ikke mer enn 48 khz? Eller finnes det noen annen løsning på dette? Har forsøkt oppsamplet noe musikk 96 khz, men min dac viser ikke mer en 48? Noen tanker rundt dette?
    Jeg mener å ha lest at DAC'en i SB bare tar opp til 48KHz men det kan virke som om et 96KHz signal blir nedsamplet til 48KHz også før det sendes ut på digital out.
    Det er riktig, max er 24 bit 48kHz, har skrevet litt om det her:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,10382.285.html

Veeegard

Medlem
    Ble medlem
    24.09.2007
    Antall liker
    0
    Jeg ble squeezebox-venn i dag :p

Men skulle gjerne hatt noen med god peiling på dette, da den varierer mye.
    Den kan hakke veldig mye, for så å ende med å slå seg av, er dette vanlig?

Kjører kabel inn til squeezien og trådløst fra bærbare maskina.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.368
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tviler vel egentlig på at det er SB-ens skyld med hakking osv; tyder mer på at nettverket ditt ikke fungerer optimalt. Lurer på om jeg ikke heller ville kjørt bærbaren med kabel og SB-en trådløst, da bufferen i SB holder til et minutts spilling, og denne oppførselen tyder på at den rett og slett ikke får nok "mat" å arbeide med. Bruker du laptopen til surfing osv mens den forer nettverket med musikk, eller gjør den ikke annet? Oppdatert firmwaren i ruteren?

Bernt K

Veeegard

Medlem
    Ble medlem
    24.09.2007
    Antall liker
    0
    Har nå prøvd meg litt mer, og du har så rett. Det er nok ikke sb som er problemet, den fungerer fint. Hvilket jeg fant ut da jeg koblet pc med kabel og sb trådløst ja :)
    Prøvde med en annen pc, trådløst begge veier og da funket det perfekt, så er nok pc'n min det er noe gærnt med, noe som er ganske irriterende. Noen som har noen formening om hva jeg bør gjøre? Oppdatert driver og application til nettverkskort, samt formatert men det kom seg ikke, så lurer på å reklamere på den, for det kan jo ikke være meningen at nettverkskortet skal vere så ustabilt?

Også ett lite spørsmål til slutt, må man bruke den serveren i nettleser som musikkavspiller? Hadde vert fint å kunne brukt f eks winamp :)
    Finnes det også en knapp for "random" avspilling, og ikke bare shuffle playlisten?

Ellers er jeg strålende fornøyd :)

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.368
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg forstår ikke hva du mener med å bruke slimserver som musikkavspiller? Fjernkontroll direkte på SB-en er jo eneste salige vei å gå, Å gå om pcen for å spille er håpløst, imo. Om du kan spille random vet jeg ikke; hører nesten utelukkende på klassisk musikk, og da er random styggedom 8)

Bernt K

Veeegard

Medlem
    Ble medlem
    24.09.2007
    Antall liker
    0
    Jeg bruker for det meste pc'n som musikkavspiller, og lurer på om jeg kan bruke f eks winamp som avspiller, i steden for slimserver i nettleseren?

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.368
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror nok du må bruke slimserver hvis du absolutt vil bruke pcen. La meg dog få si at da går du glipp av det som virkelig gjør SB så brukervennlig, nemlig å kun bruke pc som server, og så styre all avspilling med fjernkontrollen. Endog vil jeg gå så langt som å si at da kunne du like gjerne kjørt uten hele SBen og kjørt rett fra pc med kabling til stereoanlegget, da hele hensikten med SB og annen nettverksbasert avspilling er nettopp å kvitte seg med pcen i selve avspillingskjeden. YMMV, selvsagt, men jeg bruker kun webgrensesnittet når jeg sitter ved pcen og ikke gidder å reise meg for å finne fjernkontrollen. Du "handicapper" hele konseptet ved å tviholde på pc som avspiller.

Bernt K

Veeegard

Medlem
    Ble medlem
    24.09.2007
    Antall liker
    0
    Poenget er jo viss jeg for eksempel sitter i senga og surfer/msn samtidig som jeg skal høre musikk som er på andre siden av rommet.

Enkelt og greit spørsmål. Hvordan jeg bruker SB er jo opp til meg, selvfølgelig veit jeg at å kutte ut pc'n er en stor del av poenget med SB.... Men det var jo heller ikke det jeg spurte om.

M

marsboer

Gjest
    Da går du bare inn på slimserver via web-grensesnittet og styer SB3 herfra

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.368
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Veeegard skrev:
    Poenget er jo viss jeg for eksempel sitter i senga og surfer/msn samtidig som jeg skal høre musikk som er på andre siden av rommet.

Enkelt og greit spørsmål. Hvordan jeg bruker SB er jo opp til meg, selvfølgelig veit jeg at å kutte ut pc'n er en stor del av poenget med SB.... Men det var jo heller ikke det jeg spurte om.
    Nei, men det du spurte om fikk du tidlig svar på, nemlig at Slimserver er den proprietære serverløsningen til Slimdevices/ Logitech for bruk med Squeezebox/ Transporter. (Eller: Det var fullt mulig å tolke det jeg sa i den, riktige, retningen...)

Bernt K

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Noen som har formening om hva som er best av yamaha 1700 sin dac og sb'n.
    Vurderer å kjøre analogt, men orker ikke kjøpe kabler hvis det viser seg at yamahen er bedre.

Biggen

Medlem
    Ble medlem
    22.06.2003
    Antall liker
    0
    mteinum skrev:
    Biggen skrev:
    Ja, da var cd'ene rippet, og fy for en jobb. 1000 cdër, og extern hard-disk på 500 GB
    Backup... du har husket backup? Det er mye jobb å rippe tusen plater, og det er veldig mye jobb dersom du må gjøre det to ganger...
    Backup er på plass. Invisterte i externe hard-disker over en lav sko. Plassert en (med bilder og musikk) hos svigermor i tilfelle huset skulle brenne. Blir jo nesten paranoid av slikt arbeid.
    Men SB'en er komt for å bli. Oppdager jo stadig musikk jeg ikke visste jeg hadde )random mix) Har ikke hørt så mye god og variert musikk på lenge.

Luvaton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    http://erland.homeip.net/download/

Dette er en must side for de av dere som liker å leke seg litt med SB/transporter/slimserver

Har nå satt opp min SB3 slik at jeg kan spille smarte spillelister som: top rated, never played, random by genre, resently added osv. + den logger alt jeg spiller til last.fm, slik jeg får anbefalinger på ny musikk jeg bør sjekke ut.

Dette blir bare mer og mer genialt ;D

maxmekker

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Antall liker
    330
    Torget vurderinger
    2
    Brukervenligheten på Squeezeboxen er helt fantastisk. Jeg kjører min Squeezebox sammen med Lavry dac 10. Noen som vet hvor god den egentlig er som avspiller? (Squeezeboxen)
    Hadde tidligere en cd spiller til ca 20 000 som jeg kastet ut til fordel for Squeezeboxen. Følte det at lyden ble varmere, flyttet seg langt mer ut til sidene enn tidligere. Litt usikker, men har en følelse at lydbildet ble noe dypere også. Kanskje med cd spilleren som drivverk at jeg fikk litt mer følelse av ansikt hos vokalisten.
    Lyden ble annerledes enn det den var før, kanskje litt vanskelig å definere alt. Er det mange her som har gjort seg opp noen betraktninger om hvor bra den er som avspiller?
    Ett virkelig pluss er at hele platesamlingen bare er noen få tastetrykk unna. Har aldri spilt så mye og så mye forskjellig musikk. Jeg kommer ikke til å gå tilbake til noe annet. Kanskje med tiden en bedre nettverkspiller ;D

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    maxmekker skrev:
    Brukervenligheten på Squeezeboxen er helt fantastisk. Jeg kjører min Squeezebox sammen med Lavry dac 10. Noen som vet hvor god den egentlig er som avspiller? (Squeezeboxen)
    Hadde tidligere en cd spiller til ca 20 000 som jeg kastet ut til fordel for Squeezeboxen. Følte det at lyden ble varmere, flyttet seg langt mer ut til sidene enn tidligere. Litt usikker, men har en følelse at lydbildet ble noe dypere også. Kanskje med cd spilleren som drivverk at jeg fikk litt mer følelse av ansikt hos vokalisten.
    Lyden ble annerledes enn det den var før, kanskje litt vanskelig å definere alt. Er det mange her som har gjort seg opp noen betraktninger om hvor bra den er som avspiller?
    Ett virkelig pluss er at hele platesamlingen bare er noen få tastetrykk unna. Har aldri spilt så mye og så mye forskjellig musikk. Jeg kommer ikke til å gå tilbake til noe annet. Kanskje med tiden en bedre nettverkspiller ;D
    Som konverter betragtet er f.eks. transprteren ikke dårlig. Hvor det går galt er når den skal varetage det den er skabt til. Ved overførsel fra PC lyder det fladt og kedeligt nærmest ulideligt. Lavede en del eksperimenter forleden og det kræver kun et anlæg der er tilstrækkeligt godt.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Duelund_Support skrev:
    Som konverter betragtet er f.eks. transprteren ikke dårlig. Hvor det går galt er når den skal varetage det den er skabt til. Ved overførsel fra PC lyder det fladt og kedeligt nærmest ulideligt. Lavede en del eksperimenter forleden og det kræver kun et anlæg der er tilstrækkeligt godt.
    Med forbehold om at jeg misforstår deg litt nå. Om du får flat og kjedelig lyd fra en PC, så har du desverre gjort noen feil når du setter det hele opp.

Det er ingen grunn til at det skal låte noe forskjell om informasjonen ligger lagret på en tynn redbok plastplate (aka CD) eller på en plate i en harddisk. Så tidlig i prosessen er det faktisk så enkelt som at et bit er et bit. Det blir selvfølgelig litt kjedelig når en ikke lenger kan bruke 5-sifrede tall på eksotiske drivverk, luksuriøse dempeanordninger, magiske kabler, svindyre rack, sandposer formet som mus.....men lyden, lyden den er like bra. Har sett folk som i utgangspunktet var svært skeptiske til PC, men har senere byttet 100-200k drivverk/DAC-løsninger for å gå over til PC-basert avspilling..... og de går aldri tilbake. Den EKSTREMT gode brukevennligheten (spesielt når en har store musikksamlinger og er flink til å organisere/tagge) på enkelte av disse løsningene (Sonos, SB, Transporter etc) er bare en stor bonus.

Transporter er genial sånn sett. Alt i et, med en bra DAC. Selv bruker jeg Sonos pga. multiromsfunksjonen og fjernkontrollen. Har en Meridian 861 som tar seg av DAC-jobben. Har ikke fått noe bedre lyd enn det jeg har nå av noen andre CD-spillere (som drivverk).

Vekk med alle fordommer! :)

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Duelund_Support skrev:
    Hvor det går galt er når den skal varetage det den er skabt til. Ved overførsel fra PC lyder det fladt og kedeligt nærmest ulideligt.
    Skal ikke lage dette til en krangletråd, det står jo tross alt venner her.....
    Men må si jeg er helt enig med D_S, som drivverk kontra et godt cd-drivverk duger dessverre ikke SB3.

R

Aubi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2007
    Antall liker
    1
    RoDa skrev:
    Men må si jeg er helt enig med D_S, som drivverk kontra et godt cd-drivverk duger dessverre ikke SB3.

R
    Det var fint å høre. Må si at jeg blir litt nervøs ved tanken på at dette kunne være så bra som andre påstår. Jeg har tross alt lagt betydelig med penger og prestisje ned i det mer tradisjonelle jeg holder på med.

M

marsboer

Gjest
    Hvis jeg forsto D_S rett så snakker han om det å spille av filer fra datamaskinen i stedet for å kun bruke Transporteren som DAC.

Dette stemmer ikke med min erfaring i mitt anlegg, men det er jo praktisk for meg :)

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    marsboer skrev:
    Dette stemmer ikke med min erfaring i mitt anlegg, men det er jo praktisk for meg :)
    Helt klart!
    Brukervennligheten er jo mildt sagt overlegen cd-spillere, og dersom det låter bra i ditt anlegg så er det jo helt topp!
    Dessverre opplevde jeg det ikke slik i eget anlegg.

Mvh
    Rolf

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Duelund_Support skrev:
    maxmekker skrev:
    Det du mener er at den låter bedre når signalet blir overført fra et tradisjonelt drivverk, enn når den får signalet fra pc? Var det riktig forstått?

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Nei, det låter bedre når Benchmark DAC1 blir forsynt fra Sony XA50 enn når den blir forsynt fra SB3.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    RoDa skrev:
    Nei, det låter bedre når Benchmark DAC1 blir forsynt fra Sony XA50 enn når den blir forsynt fra SB3.
    SB3 er jo bare et produkt. Det er flere som modifiserer SB3 også, noe som etter sigende skal gi store lydmessige forbedringer. Aner ikke hvordan jittertall, S/N ratio etc et på SB3 vs. Transporter, men sistnevnte skal være forbedret på en rekke punkter.

Det er også vel så viktig at codec brukt på komprimering av musikken er av god kvalitet.

B

Back_Door

Gjest
    Jeg har en litt morsom konfigurasjon på mitt anlegg. Jeg bruker en liten uskyldig Squeezebox til å mate dac i DEQX. En Squeezebox som kilde i et anlegg til totalt 700 000 kr!
    Skal, når tiden tillater det, sammenligne med både Transporter og en cd-spiller av høy klasse. Likevel savnes det pr i dag ingen ting. Tror grunnen til de forskjellige erfaringer rundt dette, er forskjellen i følsomhet som de ulike impliserte dac-er har i forhold til drivverk. Som i så mange andre tilfeller, kan det dermed heller ikke her overføres erfaringer fra den ene til andre som en form for fasit. ;) F.eks. er de innebygde justeringsmuligheter for lydbildet i en DEQX langt mer hørbare enn de forskjeller et drivverk normalt kan varte opp med i sammenhengen.

maxmekker

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Antall liker
    330
    Torget vurderinger
    2
    Back_Door skrev:
    Jeg har en litt morsom konfigurasjon på mitt anlegg. Jeg bruker en liten uskyldig Squeezebox til å mate dac i DEQX. En Squeezebox som kilde i et anlegg til totalt 700 000 kr!
    Skal, når tiden tillater det, sammenligne med både Transporter og en cd-spiller av høy klasse. Likevel savnes det pr i dag ingen ting. Tror grunnen til de forskjellige erfaringer rundt dette, er forskjellen i følsomhet som de ulike impliserte dac-er har i forhold til drivverk. Som i så mange andre tilfeller, kan det dermed heller ikke her overføres erfaringer fra den ene til andre som en form for fasit. ;) F.eks. er de innebygde justeringsmuligheter for lydbildet i en DEQX langt mer hørbare enn de forskjeller et drivverk normalt kan varte opp med i sammenhengen.
    Høres bra ut. Gleder meg til å høre resultatene av denne testingen. Hadde noen innom i dag for å få litt hjelp til å bedømme lyden. Han sa uten å blunke at det spilte bedre med Squeezeboxen enn med cd spilleren jeg brukte tidligere som drivverk.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes cd-spilleren/drivverket mitt låter marginalt bedre enn SB3 men jeg har såpass mye musikkfiler at jeg bruker den 70% av spilletiden antar jeg

Pengvim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    har litt lyst på en Squeezebox må jeg si.. veldig enkelt og greit når man f.eks. jobber med studiene og ikke vil drive med anlegget så mye samtidig. :)

achri-d

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    RoDa skrev:
    Du svarer på D_S sitt Transporter innspill med henvisning til SB3, er det trykkfeil - eller er det korrekt og impliserer at du ikke har hørt Transporter i noen konstellasjon?

D_S skriver: "Som konverter betragtet er f.eks. transprteren ikke dårlig. Hvor det går galt er når den skal varetage det den er skabt til. Ved overførsel fra PC lyder det fladt og kedeligt nærmest ulideligt. Lavede en del eksperimenter forleden og det kræver kun et anlæg der er tilstrækkeligt godt."

Mvh.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Har hørt transporter, men ikke i eget anlegg.
    Min uttalelser er kun basert på erfaringer med sqeezebox, beklager hvis det ble misoppfattet.

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.006
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Pengvim skrev:
    har litt lyst på en Squeezebox må jeg si.. veldig enkelt og greit når man f.eks. jobber med studiene og ikke vil drive med anlegget så mye samtidig. :)
    Det spørs veeeldig mye på hvor mange plater du har... 5-6-7 hundre - og du har mye rippe jobb som da nødvendigvis må gå på bekostning av skolearbeid. Men når det først er gjort så er den meget så hyggelig å bruke.

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    mteinum skrev:
    Pengvim skrev:
    Det spørs veeeldig mye på hvor mange plater du har... 5-6-7 hundre - og du har mye rippe jobb som da nødvendigvis må gå på bekostning av skolearbeid. Men når det først er gjort så er den meget så hyggelig å bruke.
    Men lyder ad helvede til.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Duelund_Support skrev:
    mteinum skrev:
    Pengvim skrev:
    Dypp den i linolje så blir det sikkert bra.....

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Næppe. Og det var dog et utroligt Stupidt indlæg.

B

Back_Door

Gjest
    Duelund_Support skrev:
    mteinum skrev:
    Pengvim skrev:
    Hva gjør egentlig en så seriøs og kunnskapsrik person som deg på denne VENNEtråden??

Det må da være nedverdigende for deg å skrive innlegg til oss uvitende som jo egentlig ikke har greie på god lyd? Kunne vi ikke heller fått tilbud om kontakt via PM, om vi skulle ha behov for din kunnskap?

Rhesus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Antall liker
    11
    Skal sette opp EAC for å rippe. Er det noe poeng i å lage noen spesiell directorystruktur med tanke på squeezebox, eller spiller det ingen rolle. Jeg hadde tenkt meg noe slikt: /Artist/Album/ for enklere browsing med filbrowser.

Luvaton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Rhesus skrev:
    Skal sette opp EAC for å rippe. Er det noe poeng i å lage noen spesiell directorystruktur med tanke på squeezebox, eller spiller det ingen rolle. Jeg hadde tenkt meg noe slikt: /Artist/Album/ for enklere browsing med filbrowser.
    IKke nødvendig med slik filstruktur så lenge alt er tagget skikkelig. Jag har slik struktur, men bare fordi jeg er katalogfrik av gammel vane. Så lenge du finner filer via filbrowser er det helt klart det beste, men via slimserver har det ikke noe å si.

Aubi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2007
    Antall liker
    1
    Rhesus skrev:
    Jeg får ikke EAC til å gjøre dette automatisk, men det er lite heft å gjøre dette manuelt. God orden og struktur over musikken er et must med musikk fra PC. Jeg går ut i fra at de fleste har sett en samling som det laptopbildet i siste Fidelety. Når ikke et spor er merket på samme måte, og alt er et eneste kaos, så blir det vanskelig å forholde seg til for mennesker og maskiner.
    Jeg har gjort det slik du foreslår, men tenk deg godt om hvordan du vil ha det før du begynner. Det er ikke enkelt å forandre, uten å gjøre jobben om igjen.

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    ;D Jeg har blitt overtalt; og har blitt overbevist! (nesten).
    Squeezebox er det mest geniale siden "slized bread" !!!
    Potensialet er i allefall til stede...

Arne K

ragfur

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2004
    Antall liker
    14
    Aubi skrev:
    Rhesus skrev:
    Jeg får ikke EAC til å gjøre dette automatisk, men det er lite heft å gjøre dette manuelt. God orden og struktur over musikken er et must med musikk fra PC. Jeg går ut i fra at de fleste har sett en samling som det laptopbildet i siste Fidelety. Når ikke et spor er merket på samme måte, og alt er et eneste kaos, så blir det vanskelig å forholde seg til for mennesker og maskiner.
    Jeg har gjort det slik du foreslår, men tenk deg godt om hvordan du vil ha det før du begynner. Det er ikke enkelt å forandre, uten å gjøre jobben om igjen.
    Hvis du lagrer filene på rota av musikkbiblioteket så fikser EAC resten selv ved å gå til meny EAC - EAC options:

se "naming scheme.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn