Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Liotheles skrev:
    Valentino skrev:
    Den kan noe som Classic ikke kan: 24/96.

Og for eplekjekke gutter finnes iPeng...
    og den kan enda mer.........
    1. Bedre DAC
    2. Bedre digital output
    = Bedre lyd?
    Vurderer å bytte ut min Classic med enten Duet eller denne nye Touch. Kan Duet også avspille 24/96?
    Forskjellen blir vel ellers at Duet gir deg infoen i handa, mens Touch normalt blir studert fra avstand. Går ut fra at displayet på Touch gir bedre oversikt via sitt større display, på tross av avstandsbetraktning? Gir begge versjoner mulighet for visning av vu-meter eller lignende? Jeg har satt pris på dette i Classic modellen da det viser et relativt bra bilde på graden av komprimering i musikken.

Et annet viktig moment: Hvor god er lesbarheten fra avstand på Touch sammenlignet med Classic?

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Og så har den mini jack slik at en kan bruke IR-Blast plug-in for å kontrolere feks volum på forsterker, det mangler på reciver'en

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.273
    Torget vurderinger
    32
    De siste dagene har jeg hatt problemer med at Squeezecenter ikke finner Transporteren min. Noen som har noen gode ideer om hva det kan skyldes, og hva jeg eventuelt kan gjøre for å bøte på problemet?

Roy

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.009
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Karma skrev:
    Kan Duet også avspille 24/96?
    Nix, samme begrensning som classic; 48kHz/24bit - dette er den største grunnen til at jeg kommer til å bytte.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    R.E.S. skrev:
    De siste dagene har jeg hatt problemer med at Squeezecenter ikke finner Transporteren min. Noen som har noen gode ideer om hva det kan skyldes, og hva jeg eventuelt kan gjøre for å bøte på problemet?

Roy
    Det kan være at du har rotet deg inn på mysqueezebox.com med Transporteren din. I så tilfelle må du koble Transporteren tilbake - enten via din konto i mysqueezebox.com (velg spiller og trykk "disconnect") eller ved hjelp av fjernkontrollen i menyen på Transporteren (velg "connect to Squeezeserver").

Hvis alt annet slår feil, pleier det å hjelpe å slå av alt det trådløse og starte router etc. på nytt.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.273
    Torget vurderinger
    32
    Da var jeg koblet opp igjen. Takk for hjelpa. Jeg skrudde av alt og da funket det til slutt.

Roy

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.838
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Karma skrev:
    Forskjellen blir vel ellers at Duet gir deg infoen i handa, mens Touch normalt blir studert fra avstand. Går ut fra at displayet på Touch gir bedre oversikt via sitt større display, på tross av avstandsbetraktning? Gir begge versjoner mulighet for visning av vu-meter eller lignende? Jeg har satt pris på dette i Classic modellen da det viser et relativt bra bilde på graden av komprimering i musikken.

Et annet viktig moment: Hvor god er lesbarheten fra avstand på Touch sammenlignet med Classic?
    På avstand er skriftstørrelsen på touch som mellomstor skrift på Classic. Touch skifter til liten skrift når du nærmer deg med fingrene. VU-meter finnes,det er kulere enn på Classic, og det uten McIntosh-grønnfarge!
    http://wiki.slimdevices.com/index.php/SqueezePlay_7.5.0_Release_Notes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Valentino skrev:
    Karma skrev:

På avstand er skriftstørrelsen på touch som mellomstor skrift på Classic. Touch skifter til liten skrift når du nærmer deg med fingrene. VU-meter finnes,det er kulere enn på Classic, og det uten McIntosh-grønnfarge!
    http://wiki.slimdevices.com/index.php/SqueezePlay_7.5.0_Release_Notes
    Takk for hjelpen!
    Her finner man jo det meste man trenger å vite. Eneste jeg ikke finner noe info om, er hvilken type strømforsyning denne Touch bruker. Er det noen som vet om det er samme type (switchmode) som for Classic? I så fall får jeg vel fortsatt bruk for min Welborne strømforsyning..

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.838
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den bruker switchmode. Men Classic fikk en mindre støyende forsyning etterhvert, og jeg tror du hadde den tidlige. Jeg er langt fra sikker på om det er noe å hente på å bytte PSU på Touch.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Jeg er antagelig like usikker på akkurat det, som du er.. ;)
    Den vil uansett ikke kunne fortstyrre mine forsterkere i hvert fall. Men hva med DEQX..?
    Det enkleste er vel når alt utstyret bruker samme type strømforsyning. Nå vet jeg jo heller ikke hva som blir aktuelt for kommende oppgraderinger på elektronikkfronten. Kanskje jeg uansett bør beholde Welborne...Sånn for nevrosens skyld? :D

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.838
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

3rd party applet-utviklerne er i gang. Her en idé til et VU-meter for mørkets opplevelser. Nevermind at prosenter og dB ikke liner opp som de skal.

pcnr

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Antall liker
    384
    Kan ikke veldig mye om disse enhetene, men lurer likevel på en ting - har skjønt at dersom man kobler til en ekstern DAC m/klokke til Transporteren, så "tillater" Transporteren at det er klokka til den eksterne DAC'en som benyttes.

Dette må jo gi lydmessige fordeler?

Gjelder det samme for den nye touch-enheten. Noen som vet?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.838
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er riktig det du skriver om wordclock in til Transporter, pncr. Jeg kan ikke bekrefte lydmessige fordeler, men det står muligens noe om det i testen som ligger ute hos Oslo Audio Society.
    Touch har ikke wordclock in.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nå er jeg her igjen:

Etter at jeg oppgraderte til versjon 7.5.0, har jeg fått problemer med å få SqueezeServer til å starte samtidig med Windows.

Jeg har gått inn i Squeezebox Control Panel og tastet den rette kombinasjonen av brukernavn og passord der jeg velger automatisk oppstart - opptil flere ganger - trykker "Apply" og "OK", og da skulle man tro at alt var greit. Men det er det ikke. Når jeg etterpå åpner Squeezebox Control Panel, står det ikke "brukernavn" - det jeg har tastet inn, altså - i brukernavnfeltet, men ".\brukernavn". Det har altså sneket seg inn to ekstra tegn - ".\" . Er det slik hos dere også?

Takknemlig for hjelp - igjen.

HKviking

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.02.2008
    Antall liker
    14
    Ulf-B skrev:
    Nå er jeg her igjen:

Etter at jeg oppgraderte til versjon 7.5.0, har jeg fått problemer med å få SqueezeServer til å starte samtidig med Windows.

Jeg har gått inn i Squeezebox Control Panel og tastet den rette kombinasjonen av brukernavn og passord der jeg velger automatisk oppstart - opptil flere ganger - trykker "Apply" og "OK", og da skulle man tro at alt var greit. Men det er det ikke. Når jeg etterpå åpner Squeezebox Control Panel, står det ikke "brukernavn" - det jeg har tastet inn, altså - i brukernavnfeltet, men ".\brukernavn". Det har altså sneket seg inn to ekstra tegn - ".\" . Er det slik hos dere også?

Hos meg så er Username - Password tomt. Du kan sjekke hva som er setting under "services" (Høyreklikk på My Computer, manage, services). Hos meg så er det satt til å kjøre som "Local Systems Account"

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjører Squeezebox Server og Squeezeplayer 7.6 på en Windows 7 64bit HTPC. Flac filene mine er lagret på en QNAP SS-839 NAS. Jeg vil kjøre Server på lokal HTPC siden jeg også benytter Inguz romkorreksjon og ønsker samtidig å dele filene med andre maskiner i huset uten at de skal måtte plages av min romkorreksjon.

Når det gjelder avansert windows og nettverksbruk er jeg desverre lysegrønn ???. Problemet mitt er at jeg ikke finner ut hvordan jeg vha. Squeezebox Server kan benytte et domene/NAS som krever innlogging for å få tilgang på biblioteket. Forslag til å komme i mål og få spilt av musikken mottas derfor med stor takk :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    HKviking skrev:
    Ulf-B skrev:
    Nå er jeg her igjen:

Hos meg så er Username - Password tomt. Du kan sjekke hva som er setting under "services" (Høyreklikk på My Computer, manage, services). Hos meg så er det satt til å kjøre som "Local Systems Account"
    Hmmm....

Nå har jeg sjekket, og under "min datamaskin", finner jeg under "tjenester" ganske riktig listet opp Squeezebox Server, som PCen er har oppfattet skal starte "automatisk". Så langt, så godt - problemet er at Squeezebox Server står oppført med "logg på som" + ".\brukernavn" - ikke med "brukernavn". Det er denne ekstra ".\" som åpenbart vipper det hele av pinnen.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vel, vel - nå er det på'an igjen. Squeeze Server nektet å starte. Når jeg går inn i Squeezebox Control Panel og trykker "start Squeeze Server", skjer det absolutt ingenting. Jo - det blinker til med gladmeldingen "Squeeze Server running" et kort, lykkelig øyeblikk, men går over til "Squeeze Server stopped" når markøren flyttes for å lukke vinduet.

Da er det til å laste ned og installere på nytt - og krysse fingrene.

Jeg kan ikke si annet enn at jeg begynner å bli litt lei av dette tullet.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ja, jeg kjører Norman.

Jeg har stilt inn brannmur og alle unntak i Norman slik Logitech Support Center har angitt. Det virket i går.

I startmenyen får jeg beskjed om at nye programmer er installert. Når jeg klikker på "min datamaskin", og går inn under "tjenester og programmer", ser jeg ikke snurten av Squeeze Server - den er ganske enkelt blitt borte fra listen, eller - rettere sagt -ikke kommet inn på den. Så programmet er på en måte installert, men er ikke registrert som program i systemet.

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    373
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Hei. Jeg har et lite problem med ett The Police coverphoto som dukker opp med jevne mellomrom på Duet fjernkontrollen.
    Det kan være at det er tilfeldig, men har ikke sjekket det. Siste timen har det poppa opp på en tre fire sanger.

Litt irriterende bare da alt annet fungerer som det skal!

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Da har jeg sendt mail til Logitech Customer Support - dette blir for dumt.

Det er nesten så jeg får lyst til å kutte ut hele Squeezebox-satsingen her hjemme, og heller gå for noe som har et høyere nivå på driftssikkerheten. Hvis det finnes noe slikt, da.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.285
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    room skrev:
    Hei. Jeg har et lite problem med ett The Police coverphoto som dukker opp med jevne mellomrom på Duet fjernkontrollen.
    Det kan være at det er tilfeldig, men har ikke sjekket det. Siste timen har det poppa opp på en tre fire sanger.
    M.a.o: Er problemet ditt at dette bildet ikke alltid dukker opp på kontrolleren når spiller dette albumet?

Er det spesifikke sanger bildet er der og andre det ikke er der (alltid)?
    Isåfall tyder det på at noen sanger er tagget med bildet inn i filen og andre ikke.

Hva heter bildet?

(hvis bildet heter cover eller folder skal det normalt alltid vises).

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.285
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Ulf-B skrev:
    Det er nesten så jeg får lyst til å kutte ut hele Squeezebox-satsingen her hjemme, og heller gå for noe som har et høyere nivå på driftssikkerheten. Hvis det finnes noe slikt, da.
    Ulf-B, det er noe som på godt norsk heter "never change a winning team". :-\

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    373
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    united59 skrev:
    room skrev:
    M.a.o: Er problemet ditt at dette bildet ikke alltid dukker opp på kontrolleren når spiller dette albumet?

Er det spesifikke sanger bildet er der og andre det ikke er der (alltid)?
    Isåfall tyder det på at noen sanger er tagget med bildet inn i filen og andre ikke.

Hva heter bildet?

(hvis bildet heter cover eller folder skal det normalt alltid vises).
    Det er et The Police cover som dukker opp på helt andre sanger enn den platen den skal.
    Den dukker også opp på rett plass dvs, Police plata.
    Artistnavnet og sangen er riktig iforhold til det som blir spilt, men dette Police coveret dukker opp her og der for og si det enkelt.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    united59 skrev:
    Ulf-B skrev:
    Ulf-B, det er noe som på godt norsk heter "never change a winning team". :-\
    Så sant, så sant....

Men er det noen som kan gi meg et hurtigtips til hvordan jeg kan få installert 7.4.1-versjonen igjen? Det virket jo i hvert fall. Får prøve det - før jeg gir opp.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    united59 skrev:
    Har du vurdert å kvitte deg med Norman?

Gamle versjoner her:
    http://downloads.slimdevices.com/
    Takk for hjelpen!

Norman er nok en del av min relasjon med datamannen vår på jobben. Han hjelper meg - så sant jeg ikke tukler med IT-strategien hans. Som ikke er noen stor strtegi - når sant skal sies - men i den inngår Norman.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.285
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    room skrev:
    Det er et The Police cover som dukker opp på helt andre sanger enn den platen den skal.
    Den dukker også opp på rett plass dvs, Police plata.
    Artistnavnet og sangen er riktig iforhold til det som blir spilt, men dette Police coveret dukker opp her og der for og si det enkelt.
    Men bildet dukker vel ALLTID opp på akkuarat de samme sangene? I såfall er det trolig noe feil med taggingen for akkurat disse sangene, best da å fjerne taggene (bruk f.eks. Mediamonkey eller andre tagge-programmer). Å rydde opp i feiltagging er en kjedelig oppgave...
    Det kan også være sånn at en kopi av dette bildet ligger i feil mappe(r). Da er det enkelt å bare slette det der.
    Hvordan har du organisert biblioteket ditt? Bruker du Itunes?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Å prøve å gå tilbake til 7.4.1-versjonen virket heller ikke.

Ingenting starter - og det pussige er at jeg kommer heller ikke inn på den IP-adressen jeg alltid har brukt for Squeeze Server: http:\\127.0.0.1:9000 - selv når jeg skriver adressen manuelt inn i adressefeltet. Dette webområdet kan ikke vises ..... Enerverende.

PS: Jeg har koblet alle Squeezeboxene mine til SqueezeCenter på den bærebare PCen - som fortsatt kjører på 7.3.3. Da får jeg nettradio og musikk fra harddisk som før. Eneste aberet er at Squeezebox Radio på kjøkkenet ikke forstår seg på 7.3.3 - men det er i det minste ikke øredøvende stille i huset lenger.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Har nå både en Transporter og en Squeezebox Boom her hjemme og begge fungerer uten et hikk til enhver tid. Transporter er kablet mens Boom er trådløs. Det er imidlertid mulig det er høyere problemrate på Controlleren/Duet, noe det virker som.

Jeg har 100% stålkontroll på alt av tags samt at jeg reencoder alt med nyeste FLAC-versjon slik at jeg aldri sitter på FLAC-filer med latente encodingsproblemer eller rare id3-tags i flac-filer og lignende. Dette gjøres helautomatisk med script på serveren så det er ikke noe merarbeid.
    Jeg har også 100% stålkontroll på alt på nettverket, dvs DNS, DHCP, NTP, trådløst og kablet nett samt serveren som SB Server kjører på med permissions og det som hører med.

Med andre ord tror jeg at jeg kan utelukke SB som hovedsynderne der folk har problemer, selv om feil selvfølgelig kan forekomme der som alle andre plasser (bare ikke her hjemme på mine enheter ;) )

Når jeg tenker meg om, kanskje jeg skal skrive en slags guide/veiledning på hvordan man får optimal utnyttelse av tags generelt og FLAC-filer spesielt rettet mot SqueezeboxServer. Det er nemlig store fordeler som kan høstes ved å gjøre dette korrekt, samt at man unngår diverse tilsynelatende merkelige problemer som alle stort sett har sin naturlige forklaring bare man blir klar over dem.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Squeezeboxene er greie nok, de - og det er vel i og for seg programvaren også. Problemet er at alt henger sammen med alt. Hos meg virket f.eks. 7.5.0 versjonen prikkfritt i en lang periode - helt til i går kveld. I løpet av natten ble PCen min oppdatert - det skjer automatisk - og da jeg logget meg på igjen etter at PCen - igjen automatisk - hadde slått seg av og på i natt, var helvete løs. Ikke mulig å få i gang Squeeze Server. Ikke mulig å spille musikk. Hvorfor? Ja, se det.... En dataekspert kan kanskje forklare det - men jeg er bare et alminnelig menneske med ualminnelig interesse for å trykke på "play"-knappen - det er alt jeg er opptatt av.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.285
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    marsboer skrev:
    Når jeg tenker meg om, kanskje jeg skal skrive en slags guide/veiledning på hvordan man får optimal utnyttelse av tags generelt og FLAC-filer spesielt rettet mot SqueezeboxServer. Det er nemlig store fordeler som kan høstes ved å gjøre dette korrekt, samt at man unngår diverse tilsynelatende merkelige problemer som alle stort sett har sin naturlige forklaring bare man blir klar over dem.
    YESS PLIIIS! ;D

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    4
    Ulf-B skrev:
    Squeezeboxene er greie nok, de - og det er vel i og for seg programvaren også. Problemet er at alt henger sammen med alt. Hos meg virket f.eks. 7.5.0 versjonen prikkfritt i en lang periode - helt til i går kveld. I løpet av natten ble PCen min oppdatert - det skjer automatisk - og da jeg logget meg på igjen etter at PCen - igjen automatisk - hadde slått seg av og på i natt, var helvete løs. Ikke mulig å få i gang Squeeze Server. Ikke mulig å spille musikk. Hvorfor? Ja, se det.... En dataekspert kan kanskje forklare det - men jeg er bare et alminnelig menneske med ualminnelig interesse for å trykke på "play"-knappen - det er alt jeg er opptatt av.
    Skal jeg driste meg til å tippe at det er en squeezebox service som ikke starter???
    Er det slik at den omstarten i natt var første omstart du hadde etter at du oppgraderte til 7.5.0?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Liotheles skrev:
    Ulf-B skrev:
    Skal jeg driste meg til å tippe at det er en squeezebox service som ikke starter???
    Er det slik at den omstarten i natt var første omstart du hadde etter at du oppgraderte til 7.5.0?
    Jeg har et vagt minne av at det ikke er første omstart etter oppgraderingen. Disse omstartene står og lyser titt og ofte - det er ikke noe jeg legger merke til annet enn at jeg må logge meg på en og annen morgen i stedet for å gå rett i mailboksen. Skjer rett som det er. Men nå får jeg jo ikke startet første gang heller - selv etter avinstallering og nyinstallering. Avinstallerte 7.5.0 og installerte den igjen - no dice! Avinstallerte denne igjen, og gikk tilbake til 7.4.1 - som har virket etter haugevis med omstarter - men heller ikke den lot seg starte nå.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn