Takk for det motoren.
Er jo litt skummelt å kjøpe noe en ikke har hørt, men kombinasjonen av høyttalerens bestykning og pris ble til slutt for stor fristelse. Diskant og mellomtone element er vist over her. Standard Accuton. Bassene er spesialbygget fra Seas og har alumembran fra Prestige og motorsystemet til Excel, men med mye kraftigere magnet. Kabinettet virker også velbygget. Mellomtonekammeret er V formet med en taggete innside og har opptil 90mm tykke vegger. Frontbaffelen er CNC frest aluminium hvor elementene er bakmontert. Høyttaleren veier 76kg.
Er vel to ukers angrefrist på postordre, men så langt er det ikke noe som tyder på at de vil gå i retur. Har spilt litt på de nå, uten sub og noen form for dsp. Etter litt rask utprøving synes jeg det låter best med begge bassportene plugget igjen med de medfølgende skumproppene. Blir noe mindre nivå i bassen, men den oppleves fastere og mer presis. I mitt rom, og med min plassering har jeg en kraftig peak på 40Hz. Dette kan være forklaringen på at det låter best med bassportene plugget igjen. Det passive filteret har mulighet for +3dB i bassen og -3dB i toppen via brytere på baksiden.
Lydmessig så bærer det i korte trekk preg av nøyaktighet og kontroll. Lav forvrenging og god integrering mellom elementene. God kapasitet over hele linja. Kan spille grisehøyt, langt høyere enn hva som er behagelig.
Jeg kommer til å sette opp aktiv deling for subtårn samt bass og mellomtone i Divine Alpha for så å korrigere med dsp. Skal gjøre meg litt bedre kjent med høyttaleren og hvordan den fungerer i rommet før jeg begynner med det.