Her kom jo Høvdingen selv med litt oppklarende info som jeg verket etter å tilføre denne debatten, da jeg synes det er på sin plass å få dette her i litt perspektiv. Jeg tenkte kanskje at grunnen til at han ikke sa dette tidligere var et ønske om å unngå uønsket fokus på private temaer og at alle skal mene noe om hvordan ting skal gjøres, som resultatet gjerne blir.
Men støttemedlemsskap altså; problemets kjerne er utvilsomt at de fleste av oss kraftig undervurderer hva som kreves og hittil har vært krevd av Høvdingen av både arbeidstimer og utlegg av egne midler for å få HFS hit.
Noe som jeg jo også synes er forståelig, da jeg ikke hadde fanaring om dette selv før jeg tilfeldigvis fikk et bittelite innblikk.
Man ser noen reklamebannere øverst på siden, hører ikke så mye om driften, og tenker at dette nok er en grei business ja. Men det er jo tydelig at disse ikke på langt nær har dekket drift og utvikling av HFS.
Situasjonen (for man tror vel ikke for alvor at det er snakk om bløffing heller?) synes å være at de ca. 80 lappene som det er ytret bekymringer om er nokså lite sett i forhold til det som el jefe har lagt ut så langt for å få til de forandringene som det ivrig blir ytret ønsker om hver gang slikt blir tatt opp. Jammen grei ordning for oss
Sure enough, jeg forstår at man mener at det sikkert ikke er snakk om at fattighuset truer, men hvordan Høium Hifi går har jeg ikke peiling på, og det har heller ingenting med denne saken her å gjøre.
At businessen har hatt særskilte goder av HFS i forhold til de andre sjappene; beklager, jeg klarer ikke å se hvordan det skulle være lønnsomt å legge så mye arbeid i å drifte et gratis forum med et gratis torg som flommer over av Hi-Fi-knask til en rimelig penge, dette måtte jo være ens egen butikks verste konkurrent? Reklameverdien?
Jeg har i alle fall fulgt HFS i mer enn ti år, for en stor del daglig, og jeg kan ikke huske å ha sett noe som tilsier at det å drive den gir noen fordeler å snakke om.
Poenget: Jeg vet ikke hvordan det er med andre, men jeg synes
ikke det er greit at en mann som prøver å få til noe som kommer meg og så mange andre til gode, som takk for innsatsen skal måtte punge ut store summer av egen lomme, og tilbringe utallige timer av sin egen tid med å få alt til å funke knirkefritt for meg. Tid som helt sikkert kunne vært brukt på andre aktiviteter enn å lappe på lekegrinda til en skokk av HFSere som alltid har noe å klage på og mase om og ikke levner arbeidet bak en tanke.
Og all bekymringen om den medaljen, som jeg er nokså sikker på at det tenkende mennesket driter inderlig i (slik jeg ser det har de som måtte bedrive dømming av andre basert på noe slikt frontet seg selv særdeles ufordelaktig, og håpet var at fellesskapet kunne benytte anledningen til å rettlede de moralsk trengende).
Jeg er likevel glad for å se at man ikke er opptatt av å få slike bekreftelser med skrytepotensiale (stønn, troen på mennesket visner likevel, ironisk) og at det slås ned på mobbetendenser på slikt grunnlag. Men må det mases på Høvdingen om dette også?
Jeg håper bare at det samtidig er naturlig å være like bevisst på at vi i anstendighetens (og selvrespektens) navn ikke kan tillate oss å snyltesurfe på en annens rygg, uansett hvordan dette løses.
Uansett er det helt frivillig å bidra eller ei, jeg skjønner ikke at det skal gi så voldsomme kvaler å se dette her omtalt. Dersom man har sine grunner til å avstå så bør man stå for det, og ingen har noe med å legge seg opp i hvem som velger hva og hvorfor. Men ikke forlang at et tema som angår så mange og som faktisk er en dyd av nødvendighet skal gjemmes bort av den grunn.
Når regnskapet begynner å tendere til å være i balanse skal det nok bli en mulighet til å diskutere det (og en slutt på «maset»), men dessverre tror jeg at det å legge ut for et prosjekt som HFS er en utakknemlig deal, fordi det vil skrikes om skumming lenge før det kommer i balanse.
Men det er selvsagt mulig jeg bare er både naiv og kynisk om hverandre(?)