Starten på noe godt (Håper jeg)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.599
    Torget vurderinger
    10
    Jeg tror det har noe å si. Jernkjernespoler har langt høyere induktans enn luftspoler. Tipper at induktansen er tydelig høyere med den bolten oppi. Ta bort bolten og strips fast spolen istedet :)

Dyret

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror det har noe å si. Jernkjernespoler har langt høyere induktans enn luftspoler. Tipper at induktansen er tydelig høyere med den bolten oppi. Ta bort bolten og strips fast spolen istedet :)
    Skal se på dette ja. Her må det måles ;)

El-retur

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Hehe. Det ble gjort Ragwo! Men fy faen for noe dritt! Lukter drit i hele huset. Var noe klin å rense. Tok lang tid og smakte ikke akkurat blomster... Nei... Gi meg en Øl ;-)
    Jammen godt jeg ikke har betalt penger for dette :p:p:p
    Smaker ikke direkte dårlig,men kan ikke påstå det smaker godt heller.
    Synes krabbe er mye oppskrytt.
    Russer krabbe er derimot veldig godt og har mye mat,minner litt om luxus crabstick.

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Hehe. Det ble gjort Ragwo! Men fy faen for noe dritt! Lukter drit i hele huset. Var noe klin å rense. Tok lang tid og smakte ikke akkurat blomster... Nei... Gi meg en Øl ;-)
    Russer krabbe er derimot veldig godt og har mye mat,minner litt om luxus crabstick.
    Det er vel heller slik at luxus crabstick minner om russer krabbe. :rolleyes: Krabbe som er fersk og god er noe av det bedre i min munn. :)

Dyret

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel heller slik at luxus crabstick minner om russer krabbe. :rolleyes: Krabbe som er fersk og god er noe av det bedre i min munn. :)
    Det er godt vi er forskjellig Fandrese. Hadde blitt en trist verden uten mangfold ;)

Dyret

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    I kveld har det heldigvis ikke vært noe overtidsjobbing. Og med Kvinnen på jobb og begge kidza ute av huset, ble det litt fikkling på rør-fronten ;)
    Tok for meg musikk-engelen. Mr Lukasz Fikus aka Mr. Lampizator skulle få bevise hva han er god for.
    Jeg visste att det hadde vært folk i forsterkeren før, men jeg trodde ikke det var så ille som det var. Veldig mye av det Lampizator beskriver i modden sin var allerede gjort. Det som var den store utfordringa her, var att kortet i min forsterker ikke var i nærheten av likt det som var beskrevet i artikkelen.
    Fikk fjernet to motstander, og bypass koblet 4. MEN. Alle kondensatorer i signalveien er byttet fra firkanta kina-greier, til runde No-name og Russiske.
    Feedback fra utgangstrafoene er også fjernet, og sist men ikke minst, muligheten til å bytte mellom triode og pentode. Alt etter Mr. Lampizator`s oppskrivt.

Her er smårør-kortet alle modifikasjonene er gjort på. (Bortsett fra triode/pentode kabelen, som er gjort på bryteren.)
    20161026_185420_rot.jpg
    20161026_191435.jpg

Da dette var gjort, ble forsterkeren startet, og alt så bra ut. Først uten KT88røra, og så med. Men da jeg skulle spille musikk var det ikke noe lyd i den ene kanalen. Det viste seg å være en kabel fra smårørkortet til det ene KT88 røret som hadde røket. En quick-fix med loddebolten, og vi var i gang.

Bias justert, og det speller gitt!

Kortet etter mod.
    20161026_212745_rot.jpg

Litt av Akvariekroken. (God-hjørnet) ;)

20161026_205411_rot.jpg

Dyret

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    HAHA! Snakk om tulling da... Har titta på skjema, gått over alt som har blitt gjort med engelen. Men det var noe rart. Det ene øret var liksom så rart.
    Noen minutter med febrilsk feilsøking, bias-justering og kaldsvette, for å finne ut att den ene høyttaleren var fase-snudd! :mad::p:rolleyes:

M.v.h.
    ... Amatør ...

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    HAHA! Snakk om tulling da... Har titta på skjema, gått over alt som har blitt gjort med engelen. Men det var noe rart. Det ene øret var liksom så rart.
    Noen minutter med febrilsk feilsøking, bias-justering og kaldsvette, for å finne ut att den ene høyttaleren var fase-snudd! :mad::p:rolleyes:

M.v.h.
    ... Amatør ...
    Hahaha.... been there, done that! Ikkje berre ein gong, men fleir! :cool::rolleyes:;)

Dyret

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1

M.v.h.
    ... Amatør ...
    Hahaha.... been there, done that! Ikkje berre ein gong, men fleir! :cool::rolleyes:;)
    Ja det er fort gjort. Men flaut som f. ;-)

Dyret

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Da var prosjekt kjellerlemmed ferdig for i år. Så nå er det kanskje noe HiFi relatert på gang? Tiden vil vise sier dem.

• Liker
    Reaksjoner: TT.
    T

TT.

Gjest
    Vi venter i spenning blandt brudeslør, blomsteroppsatser og bordkort. Skal vi ta den rosa sangen mens vi venter? *FNIS* ;)

cbarth1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Antall liker
    2.514
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Spoler er utrolig følsomme. Jern påvirker mest, men rustfritt eller alu i kjernen vil garantert påvirke den også...

T

TT.

Gjest
    Spoler er utrolig følsomme. Jern påvirker mest, men rustfritt eller alu i kjernen vil garantert påvirke den også...
    Hvis så er, så ikke bruk de billige stripsene fra Biltema, men de enda billigere fra Jula :rolleyes:
    Hallo, aluminium i en spole vil være upåvirket av magnetfeltet spolen skaper. Har du fått en magnet til å sitte på aluminium noen gang?

6bm8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Antall liker
    650
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Umagnetisk matriale i spolen er ikke noe problem, selv om det er av metall. Problemet er bare at en del billig rustfritt ikke er 100% umagnetisk.

• Liker
    Reaksjoner: TT.

cbarth1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Antall liker
    2.514
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Umagnetisk matriale i spolen er ikke noe problem, selv om det er av metall. Problemet er bare at en del billig rustfritt ikke er 100% umagnetisk.
    Skal ikke dra denne langt, men selv om et metall ikke er magnetisk så vil det påvirke spolen. Kobber, messing, aluminium eller syrefast er alle materialer som vil styrke magnetfeltet i en spole om de plassert inni dem.

Se for dere en induktiv sensor. Selv om den er beregnet for jern, så vil den trigge på andre metaller om de er nære eller store nok.

En spole induserer et elektromagnetisk felt. Denne elektromagnetismen er "bølger" av energi. Jern er det metallet som reflekterer disse bølgene mest effektivt, men alle faste metaller vil reflektere disse "bølgene".

Jern kan nok være 60-70% mer effektivt enn kobber eller syrefast, men om du plasserer metall i senter av en luft-spole så kan jeg garantere at verdien på spolen vil endre seg...

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.599
    Torget vurderinger
    10
    Hva i all verden har skjedd med Blusounden?

Dyret

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Her har deg skjedd litt siden jeg var innom sist. Så hyggelig! Jeg får dreie meg en bolt i plast tenker jeg.
    Takk for innspill alle sammen! Setter pris på det!

TT: Vi tar den rosa ja, for den er så fiiiin!!! ;-)

Dyret

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Nei har nok ikke det. Den ene er original. Den andre har fått ett lampizator utgangstrinn. ;-)

Dyret

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Så var det Laurdag igjen, og en liten tur inn i mimrehjørnet er på sin plass. :p

For ca 5 år siden, i min HiFi histories spede barndom (har snart lært å gå :p) var det billigeste eBay ting som var i høysete. Jeg kjøpte som det første forsterkerprosjektet 4 stk LJM L25D. Disse har det vært litt snakk om frem og tilbake over flere år har jeg sett, og noen mener dette er søppel, og andre syntes det er artig å leke med. Har vel til gode å høre att dette er "the shit", men jeg er litt så kresen med leketøyet mitt.

Som nevt tidligere kjøpte jeg 4 stk moduler, og leken endte ganske fort i ett herlig smell, og vond lukt. Da ble prosjektet møysommelig pakket ned, og båret ned i kjelleren.
    Her for ett par dager siden, fikk jeg for meg att dette må jo endres på. Så turen gikk ned trappa til kjelleren, og undertegnede stupte inn i skapet, for å finne herligheten.

Det jeg fant var ganske positivt. 2 stk originale L25D og to stk modda, og ødelagt. Den ene hadde blitt offer for litt donorvirksomhet, men ikke de delene jeg trenger for å få liv i de to som ikke er rørt.

20161027_212950_rot.jpg

Her er bilde av alle 4.

20161027_221341_rot.jpg
    20161027_221407_rot.jpg

Loddebolten ble kvesset, også får vi se hvordan det går denne gangen. Kansje man kan få noe lyd i disse etter 5 år?

20161027_225551_rot.jpg

Ferdig modda moduler.

20161027_225522_rot.jpg

Ble litt til overs ja ;)

Litt mer roting i skuffer og skap, fant jeg mer jeg kan bruke til dette noe over snittet useriøse prosjektet.
    Jeg aner ikke hva jeg skal med denne forsterkeren, om jeg får dette til å spelle noen gang da. ;)
    Den røde tråden her (som faktisk er rød ;)), er att jeg ikke skal kjøpe noe mer til dette. "Man taver hva man haver", er tingen.

Så her har jeg forsøkt å stabble opp sånn ca hvordan det kan tenkes å se ut inne i ett kabinett, om jeg noen gang kommer så langt da ;)
    20161028_195730_rot.jpg

Deleliste er som følgende:
    Connex Electronics softstart.
    Noratel 500VA 2x45VAC trafo.
    2 stk brolikerettere.
    PSU elektrolyttbank er hjemmelaget og har 6x2200uF/100V pr module.
    Noratel 10VA 2x12VAC trafo til softstart.
    LJM Speaker Protection
    LJM L25D forsterker moduler

Så får vi se da ;)

Noen som har noen tips og triks, ris eller ros til dette?

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Dethe ser ut som blir en hyggestund med mulighet for litt.blårøyk. H6 blir aktive? 8)

Fikk rota meg ned på trelasten i dag og kjøpt inn noe støv. Litt kos må en ha på en sen lørdag aften. :rolleyes:

2016-10-29 23.53.13.jpg

Dyret

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Blir nok ikke noe H6 amper dette fandrese. Aner ikke hva jeg skal med dette, men det er morro å bygge, og kansje få noe til å virke til og med. Om man er heldig da :p

Hva skal du bygge nå da fandrese? lukter jeg H6 her eller?

Dyret

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Ellers skjer det ikke veldig mye i heimen. Har titta litt på å konvertere heating til smårøra på Musikk engelen til DC. Og koble om KT88 røra. Sliter med litt brum, og misstenker att dette kommer av AC-heating i smårøra. Time vill shåw...

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Blir nok ikke noe H6 amper dette fandrese. Aner ikke hva jeg skal med dette, men det er morro å bygge, og kansje få noe til å virke til og med. Om man er heldig da :p

Ja, jeg kjenner til den dragningen mot å prøve ut ting. I alle slike prosjekter er det ting å finne ut.

Hehehe. .. Det ser jo nesten slik ut, men nei det blir ikke H6 I denne omgang heller det motsatte. Kassene skal fylles med stillhet - isolasjon. 8) Samtidig skal de være benk for diffusorer på frontveggen. Håpet er at de vil dempe litt I tillegg til det å fungere som benk. :)

Dyret

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1

Ja, jeg kjenner til den dragningen mot å prøve ut ting. I alle slike prosjekter er det ting å finne ut.

Hehehe. .. Det ser jo nesten slik ut, men nei det blir ikke H6 I denne omgang heller det motsatte. Kassene skal fylles med stillhet - isolasjon. 8) Samtidig skal de være benk for diffusorer på frontveggen. Håpet er at de vil dempe litt I tillegg til det å fungere som benk. :)
    Se her ja! Dempning er viktig ja. Gleder meg til å forske på det i fremtiden ;)

Dyret

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    I kveld er kvelden for de store utfordringer :p Kvinnen skal jobbe en deilig 12 timer, og kommer ikke hjem før i morra tidlig. Og da tar han far frem loddebolten :rolleyes: (Den var ikke så stygt ment som den var skrevet:p)

Har modda litt igjen da. Kom sikkert ikke som ett sjokk, og i første omgang var det musikk engelen som fikk en tur under lupen. Jeg har en svak mettalisk summelyd som jeg ikke klarer å bli kvitt, og i den forbindelse tok jeg den siste modden Mr. Lampizator foreslår i sin reworking oppskrift. Og gjøre om oppvarminga av røra. Denne har jo to strømtrafoer, og det ene paret KT88 rør og to smårør er koblet i paralell med 6.3VAC.
    Modden går ut på å koble alle KT88 røra på en av trafoene, og likerette den andre, for oppvarming av smårøra.

Dette er nå gjort, men jeg fikk desverre ikke bort den metalliske summelyden. Men. Lyden i forsterkeren ble så absolutt bedre. Mye bedre. Bassen ble dypere.

Så da er det bare å lete vidre etter summelyden...

El-retur

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Så var det Laurdag igjen, og en liten tur inn i mimrehjørnet er på sin plass. :p

For ca 5 år siden, i min HiFi histories spede barndom (har snart lært å gå :p) var det billigeste eBay ting som var i høysete. Jeg kjøpte som det første forsterkerprosjektet 4 stk LJM L25D. Disse har det vært litt snakk om frem og tilbake over flere år har jeg sett, og noen mener dette er søppel, og andre syntes det er artig å leke med. Har vel til gode å høre att dette er "the shit", men jeg er litt så kresen med leketøyet mitt.

Som nevt tidligere kjøpte jeg 4 stk moduler, og leken endte ganske fort i ett herlig smell, og vond lukt. Da ble prosjektet møysommelig pakket ned, og båret ned i kjelleren.
    Her for ett par dager siden, fikk jeg for meg att dette må jo endres på. Så turen gikk ned trappa til kjelleren, og undertegnede stupte inn i skapet, for å finne herligheten.

Det jeg fant var ganske positivt. 2 stk originale L25D og to stk modda, og ødelagt. Den ene hadde blitt offer for litt donorvirksomhet, men ikke de delene jeg trenger for å få liv i de to som ikke er rørt.

Vis vedlegget 407511
    Her er bilde av alle 4.

Vis vedlegget 407512 Vis vedlegget 407513
    Loddebolten ble kvesset, også får vi se hvordan det går denne gangen. Kansje man kan få noe lyd i disse etter 5 år?

Vis vedlegget 407515
    Ferdig modda moduler.

Vis vedlegget 407514
    Ble litt til overs ja ;)

Litt mer roting i skuffer og skap, fant jeg mer jeg kan bruke til dette noe over snittet useriøse prosjektet.
    Jeg aner ikke hva jeg skal med denne forsterkeren, om jeg får dette til å spelle noen gang da. ;)
    Den røde tråden her (som faktisk er rød ;)), er att jeg ikke skal kjøpe noe mer til dette. "Man taver hva man haver", er tingen.

Så her har jeg forsøkt å stabble opp sånn ca hvordan det kan tenkes å se ut inne i ett kabinett, om jeg noen gang kommer så langt da ;)
    Vis vedlegget 407516

Deleliste er som følgende:
    Connex Electronics softstart.
    Noratel 500VA 2x45VAC trafo.
    2 stk brolikerettere.
    PSU elektrolyttbank er hjemmelaget og har 6x2200uF/100V pr module.
    Noratel 10VA 2x12VAC trafo til softstart.
    LJM Speaker Protection
    LJM L25D forsterker moduler

Så får vi se da ;)

Noen som har noen tips og triks, ris eller ros til dette?
    Hadde noe en slike irs2092 amper +en som var større tidligere,var ganske ok med effekt i de,men syntes de var litt vel kvasse i toppen og veldig tørr i lyden.
    Har lest at de kan bli mye bedre med litt modding,tror de kan være gode som bass amp.
    Mye skrap på ebay,men en del bra også.
    Solgte mine forsterker kort for en del år siden,vet a de blir brukt som pianoforsterker hos en kompis,virker hel fint enda.

Dyret

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Hadde noe en slike irs2092 amper +en som var større tidligere,var ganske ok med effekt i de,men syntes de var litt vel kvasse i toppen og veldig tørr i lyden.
    Har lest at de kan bli mye bedre med litt modding,tror de kan være gode som bass amp.
    Mye skrap på ebay,men en del bra også.
    Solgte mine forsterker kort for en del år siden,vet a de blir brukt som pianoforsterker hos en kompis,virker hel fint enda.
    Ja det er mange som sier akkurat det du sier der. Har ikke tatt i disse på fem år som sakt, og fikk de aldrig til å spille uten ganske betyderlig med brumm...
    Så man prøver igjen. Dette er bare for morro, og det blir ikke lagt veldig mye vekt på noe som helst egentlig. Morro om det speller da ;)

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.645
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ser at Scaniagutten selger ett denon kabinett. Burde være stort nok :)
    Liker prosjektene dine :) Tommel opp!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn