Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    1.334
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Hmm, vet ikke bestilte her https://snvinyl.co.uk/Vinyl-Check , den dukket aldrig opp så jeg bestilte her istedet https://www.kleifrirecords.com/tacet-vinyl-check_p3376874.htm. , jeg bor i Portugal.

    Takk , Det viser seg at Ultimate Analog VTA sporet har feil modulasjon dvs lateral , men det må være Vertikal for å fungere . Skandale. Får skaffe med TACET platen i samlingen . Pr nå er det visuell sjekk og måling på mobilbilde for å sikre arm og PU parallell med plate

    Noen som vet om denne selges i Norge? Finner den på Amazon . Men ikke lokalt
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.753
    Antall liker
    10.174
    Torget vurderinger
    2
    Takk fant en på Amazon ( desverre Fanden spiser fluer) solgt fra aBanbury UK . Håper den kommer fram
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.753
    Antall liker
    10.174
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som har fått noe ut av å måle evt lytte på VTA sporet på Vinyl:check?
     

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    127
    Antall liker
    128
    Jeg har ikke prøvet det endnu. Købte pladen for at måle lidt på det.

    Generelt er jeg ikke så fokuseret på VTA da jeg mener det er tæt på umuligt at ramme det samme som skærehovedet. Jeg mener at SRA er den interessante af de to ved nåle med skarpe slibninger. Men de to hænger jo sammen så man kan ikke justere den ene uden den anden også påvirkes.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.753
    Antall liker
    10.174
    Torget vurderinger
    2
    Nettopp og man må endre armhøyden nesten 4mm for å endre SRA/VTA 1 grad. Jeg har målt frekvensresponsen ved 1.3 graders endring i VTA og det er såvidt antydning til effekt… er litt usikker på om folk bare gjentar en myte de har lest eller virkelig selv hører forskjell på 1mm endring i armhøyde
     

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    127
    Antall liker
    128
    Lige præcis. Det er nok mine dårlige øre.

    Men jeg har aldrig været i stand til at høre en forskel på 1 mm i de forsøg jeg har lavet med en VDH-1 slibning. Så jeg er derfor også meget skeptisk med hensyn til denne myte.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.075
    Antall liker
    8.928
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har målt frekvensresponsen ved 1.3 graders endring i VTA og det er såvidt antydning til effekt… er litt usikker på om folk bare gjentar en myte de har lest eller virkelig selv hører forskjell på 1mm endring i armhøyde

    Har testet dette en del her også og har akkurat samme oppfatning. Kanskje er det forskjell på slipninger i så måte, men jeg har nå vært innom en del forskjellige.... Men det nok ørene våre skal du se.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.283
    Antall liker
    24.886
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En endring i frekvensrespons er jo gjerne hørbar, i alle fall for oss som har trent på slikt.
    Alt annet likt vil maksimal høyfrekvent energi tilsvare riktigst SRA skulle jeg mene.
    Jeg sier dog ikke at 0,3 grader endring av SRA er hørbart.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.753
    Antall liker
    10.174
    Torget vurderinger
    2
    VTA sjekk med Pink noise testsporene på Ultimate test record , kompensert for RTA til å gi rett linje. Ikke veldig godt spor men dugelig for å se relative endringer tenker jeg(.pickupen min er fin og rett ved andre testplater)

    Både mono( vertikal modulasjon som skal være VTA følsom) og latarel modulasjon.
    Liten målebar forskjell med med å heve 2.2 mm opp eller 2.2 mm ned ( totalt 1.3grader). Høreri ikke noe forskjell på 2.2 mm opp, ikk hørt på 2.2mm ned

    PS ha ikke hevet armen men endret vinkel med å bruke ulik tykkelse på platematte
    1654235758562.png


    Normal frekevnsrespons med en god test plate Clearaudio TRS-1007
    1654235948752.png
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.753
    Antall liker
    10.174
    Torget vurderinger
    2
    Interessant men dyr sak. Usikker på hvor godt den vil fungere med beltedrift, å holde igjen dingsen vil skape sluring av beltet og ujevn hastighet , tror systemer blir villedet da,,, men kul og absolutt relevant sak for de med direkte drift.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    1.334
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Er det noen som har fått noe ut av å måle evt lytte på VTA sporet på Vinyl:check?
    Målt og målt Fru Blom, jeg har ikke tilgang til avansert måleutstyr, har bare Signalscope på Ipad, som ikke er kalibrert! Det forhindrer meg ikke i å måle hvit støy respons på kassett f.eks., men når det kommer til det sporet på Tacet platen så jeg på Signalscope angående 1000hz tonen, prøvde å justere arm opp en del men så egentlig ikke noen forskjell.
    Frekvens sweep prøvde jeg å måle, det fungerer ikke når man måler med multimeter, høyere i frekvens blir jo mv mye mindre og jeg vet ikke hvordan man kompenserer for det, desuten blir neste frekvens annonsert på platen. Avspilling av f.eks. 16kHz tone er en, for meg, god ide for å sjekke kanalbalanse. Har ikke eksperimentert så mye, litt avansert for meg tror jeg.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.778
    Antall liker
    3.263
    Torget vurderinger
    0
    Usikker på hvor godt den vil fungere med beltedrift...
    Her er en av platespillerne slik at jeg kan bære/bevege den rundt i rommet mens musikken spiller...beltedrift
    Valentino har noe tilsvarende......flytende oppheng på tallerken og arm.....tåler mye bevegelse uten å miste rytmen :unsure:
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.126
    Antall liker
    3.760
    Torget vurderinger
    9
    Interessant men dyr sak. Usikker på hvor godt den vil fungere med beltedrift, å holde igjen dingsen vil skape sluring av beltet og ujevn hastighet , tror systemer blir villedet da,,, men kul og absolutt relevant sak for de med direkte drift.
    også bare 50 000,- da 😂
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.283
    Antall liker
    24.886
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Her er en av platespillerne slik at jeg kan bære/bevege den rundt i rommet mens musikken spiller...beltedrift
    Valentino har noe tilsvarende......flytende oppheng på tallerken og arm.....tåler mye bevegelse uten å miste rytmen :unsure:
    Det er ikke relevant.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.778
    Antall liker
    3.263
    Torget vurderinger
    0
    Alt kan måles...
    Mye som måles kan ikke høres...
    Mange dingser kan måle mye som ikke kan høres...
    Mye som ikke kan høres.....koster skjorta....og litt til.... :unsure:
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.778
    Antall liker
    3.263
    Torget vurderinger
    0
    En spiller blir børstet støv av og etter mange videoer på Youtube
    og tips her på Sentralen ble det tid for en liten operasjon...
    Men hvem har forårsaket feilen?

    DSCN8871_1024_I.jpg


    DSCN8871_1024_II.jpg
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.778
    Antall liker
    3.263
    Torget vurderinger
    0
    Det ble lyd, men etter litt "research" så er det rimelig å anta at den har stått på spilleren siden ny......1977
    Starter bra, men sliter når kompleksiteten øker med bl.a. strykere på alle kanter....
    Hvor mange timer har stiften rillet fra før? Kan være den normale syklusen er passert....... for spilleren er rimelig velholdt av tidligere eier....
    Uansett så kan den brukes som testeksemplar for "sliten stift" i lytteseanser, selv om noen vil synes den oppleves helt grei.... :unsure:
    PS! Bildet under er tatt før rengjøring....

    IMG_20220322_090210_1024.jpg
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.075
    Antall liker
    8.928
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg snuser litt på dette her. 1200X, 12MP. Garantert ikke allverdens stødig, men fjernkontrollen burde gjøre at bildene blir skarpe likevel, kontra de mange modellene der man må trykke så selve skjermen for å ta et bilde.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.753
    Antall liker
    10.174
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan skal du komme nær nok nålen med den der da? man må visst inn til 10mm for å få skarpe bilder i følge Fremer/analogPlanet

    Jeg ønsker meg noe jeg kan ta bilder av nålen med pickup montert på armen ( har ikke avtagbart headshell)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.075
    Antall liker
    8.928
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    "Focusing range: 10-40mm"

    Har ikke noe behov for å ta bilder av pickup på arm for min del.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.778
    Antall liker
    3.263
    Torget vurderinger
    0
    hva er ditt inntrykk? tør nesten ikke kjøpe denne modellen... Vis vedlegget 823451
    Leser mange reviews så blir litt vant med mange klager når ting er billig og enkelt. Fikk mitt USB-mikroskop som "bonus" da jeg startet abb. på Digital-Foto magasinet for en stund tilbake...
    Så langt er resultatet greit nok til mitt bruk der ting er mikroskopiske i størrelse (y)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.753
    Antall liker
    10.174
    Torget vurderinger
    2
    Har du en slik kjip spiller som du ikke kan skifte kun stiften på...? :unsure:
    Ja MC forbanna SME V arm , og skjelvne fingre gjør PU bytte er et helvete jeg ikke gjør hvert år.. ledningene var trange også så jeg tør ikke gjøre det med mindre jeg må bytte pickup.. noen som vil bytte en SME 309 mot en SME V ;)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.778
    Antall liker
    3.263
    Torget vurderinger
    0
    Ja MC forbanna SME V arm , og skjelvne fingre gjør PU bytte er et helvete jeg ikke gjør hvert år.. ledningene var trange også så jeg tør ikke gjøre det med mindre jeg må bytte pickup.. noen som vil bytte en SME 309 mot en SME V ;)
    huff å huff......kameraet her er bare 1280x720.....så ikke lett å se om stiften er årsaken til litt redusert nivå fra 18 kHz og oppover.... :unsure:

    stylus_side_720.jpg



    stylus_up_720.jpg



    stylus_up_cr_720.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn