Litt betraktninger rundt Kirmuss Audio og hans foredrag om vinyl restoration som jeg deltok på i går - med forbehold om at jeg misoppfattet noe av det som ble formidlet. Dette var interessant.
Kirmuss er en fargerik fyr som utvilsomt har holdt på med mye forskjellig – og man skal ikke fornekte at han besitter mye ulik kunnskap og har forsket en del på dette, men...
Han er temmelig kategorisk i sine uttalelser og kommer med en del påstander som kanskje ikke helt holder vann.
Jeg tviler ikke på at hans konsept fungerer. Det er hans bastante meninger om at ikke noe annet fungerer, man kan stille seg litt spørrende til.
Selve vinyl restoration prosessen og en del annet underlag rundt hans teorier gjengir jeg ikke. De kan dere selv lese- og se videoer av her:
https://kirmussaudio.com
Her er noen av hans påstander, og noen av mine kommentarer til de:
Kjøp ikke re-mastred vinyl og re-issues utgitt etter 2008. De er alle basert kun på digitale filer. Selv MoFi har blitt tatt i juks da de har angitt at flere av deres utgivelser er basert på analoge tapes – selvom disse ikke lenger eksisterer.
Tja, ja, jo. Han begrunner det med brannen i arkivet til Universal i 2008 der mange master tapes gikk tapt. Men, alt gikk ikke tapt og det er jo lagret master tapes andre steder i verden også da. Så man kan ikke være så kategorisk.
Kjøp kun sort vinyl. Årsaken er at den sorte fargen kommer fra karbontilsetning som har en ”smørende” effekt ved avspilling. Farget, eller klar vinyl har ikke dette og vil raskere bli slitt.
Tja, mulig det stemmer. Kan være troverdig.
Vinylpellets er dyrt og flere pressingplants sparer penger ved å male opp kasserte/underkjente plater og gjenbruke dette. Og for å spare tid fjerner de ikke pålimt label, slik at labelrestene blir med i neste smeltebatch.
Tja, mulig det – og det er jo i såfall ikke bra.
Flere pressingplants holder platene i pressen i for kort tid. Den skal/må være minimum 3 minutter for at platen skal kjølnes tilstrekkelig. For å øke kapasiteten kjører de på kortere tid, med den risiko at platene kan bli skjeve og at støv/møkk/partikler som legger seg på platen etter at den tas ut av pressen lett kan "smeltes" fast i vinylen.
Tja – også mulig, og det er heller ikke bra.
En plate bør ikke avspilles mer enn en gang pr. døgn – og da helst kun den ene platesiden. Årsaken er den høye temperaturøkningen stiften skaper, og vinylen må avkjøles helt før den avspilles igjen.
Dette er det jo høyst delte meninger om, uten at jeg har kunnskap eller belegg for å hevde at det ene er riktig og det andre er feil.
Det er kun 2 alternativer for å rengjøre en vinylplate. Enten ved å bruke hans vasker og renseprosess eller kun å manuelt børste støv vekk. Alt annet vil kun gjøre vondt verre.
Hmm...
Kun hans 35khz vasker (m/passiv 70khz funksjon – hva nå det betyr?) fungerer for vinyl. Alle andre vaskere på markedet basert på høyere frekvens vil over tid til ødelegge rillene. Alle andre UL-vaskere på markedet er kun såpeboblemaskiner uten reelt fungerende ultralyd. Han underbygger dette ved å vise alu-folie eksempler benyttet i egen og andres maskiner. Her nevnte han eksempelvis AudioDesk som en slik såpeboblemaskin.
Han sier samtidig at hans vasker er basert på en standard UL-vasker, så deler av det han hevder her, på generelt grunnlag, er jo ikke riktig.
Sidemonterte transducere fungerer ikke.
Hvorfor ikke, ble ikke nevnt, men det var direkte rettet mot Degritter, som har dette som en av sine forcer.
Høyere frekvenser er kun egnet til å bruke i laboratoriesammenheng for å rense produkter der boblene må kunne trenge inn i trangere rom/hull osv enn bunnen av en platerille – og mot materiale som ikke skades av den høyere effekten den høyere frekvensen gir.
Han mener at vinyl vil direkte skades (over tid) ved bruk av vaskere med høyere frekvens enn 35khz. Så hevder han at UL-vaskere med høy frekvens angriper rustfritt stål. Litt snodig at de fleste UL-vaskere som benyttes kommersielt i både industri og på labs verden over har en fellesnevner – karet er i rustfritt stål, uansett hvilke frekvens de jobber på.
DIY vaskere m/plass til 6-, 8,- 10 plater fungerer ikke fordi det blir stående bølger mellom platene. Det bør være minimum 2,5 cm mellom platene.
Ja, i teorien er dette rett, men om en vasker har en sweeperfunksjon så vil det motvirke stående bølger. På min kommentar til at man kan jo redusere antall plater i en slik DIY maskin, så var svaret, uten videre utdyping, at det hjalp ikke :-o. Min erfaring fra min egne forrige vasker, basert på en slik løsning var at jeg opplevde bedre vaskeeffekt jo færre plater jeg hadde i karet samtidig.
Utfordringen ved vask av vinyl ligger i å fjerne slippmiddelet fra produksjon, og om dette ikke fjernes vil dette ”brennes” fast i vinylen sammen med partikler når den spilles – og vil høres som knitring, pops osv. Dette vil forsterkes ved hver avspilling.
Vinylen må dermed påføres en rensevæske som løser opp både dette - og evt rester som sitter igjen i platerillene etter forsøk på å vaske (eller kosmetisk sminke) plater på annen måte og/eller er vasket i en annen type vinylvasker. Samtidig må væsken midlertidig kunne endre vinylen til å bli positivt ladet. Både vinyl og vann er i utgangspunktet negativt ladet og vil dermed frastøte hverandre, slik at væsken ikke trenger ned i rillene og kan jobbe mot materien som befinner seg der. Kun hans væskeblanding har disse egenskapene.
Man kan enkelt se det ved at en slik væske vil ”perle” på vinylen om man legger den horisontalt og påfører en dråpe av den – mao den vil ikke trenge ned i rillene, men perlen vil renne av, uten å etterlate seg et fuktig parti, om man snur platen på høykant.
Dette er jo enkelt å teste, og det har jeg gjort i dag. Og dette var litt interessant. Samtlige av de 3 væskeblandinger jeg har holder en tildels dråpeform ved påføring, men samtidig flyter de ned i rillene. Når jeg løfter platen opp i vertikal stilling så er det Isoprop/Zalo/Vann blandingen som preller lettest av – og etterlater minst fuktig område i rillene. Så – hans påstand om at det kun er hans væske som har akkurat denne egenskapen ser ikke ut til å stemme.
Rensevæsker som leveres fra andre inneholder enten substanser/tilsetninger som enten skader vinylen/rillene, eller ikke virker.
Det er jo en påstand det ikke uten videre er enkelt å hverken verifisere, eller dementere.
En væskeblanding bestående av vann, alkohol og wetting agent vil ikke kunne rense en plate. Den fjerner kun støv, overflatepartikler, noe fettmerker og mikrober (sopp osv).
Det er godt mulig at en slik blanding ikke er tilstrekkelig effektiv til å fjerne alt. Selv har jeg inntrykk av at mine andre 2 væskeblandinger er mer effektive enn Isoprop/Zalo/Vann. Og selvom jeg kun har et billig USB-mikroskop - i motsetning til hans profesjonelle mikroskop - har jeg sjekket riller etter vask uten å kunne se spor av urenheter. Og, platene har heller ikke hatt pops som tilsier at renseprosessen ikke har klart å fjerne slipemiddel osv.
Hans rensevæske kan ikke brukes i andre vaskere da væsken og det den løser opp fra platerillene vi tette disse – og angripe og ødelegge pakninger osv.
Ok, igjen en påstand det er vanskelig å verifisere/dementere.
En ”vanlig” vaskeprosess fjerner kun løs materie og det bygges et høyere og høyere belegg i rillene av det gjenværende over tid. Han lover dermed minimum 1,3db høyere nivå etter gjennomføring av hans renseprosess.
Dette skal de visstnok ha hørt under før/etter avspilling på messen, så det virker jo å være troverdig. Når materie i rillene fjernes, så vil jo nålen både gå dypere ned i rillen og jobbe mot rilleveggen og ikke "møkkalaget" som ligger utenpå rillen. Spørsmålet som ikke er besvart er om man også ville fått samme effekt ved vask i en annen UL-vasker med bruk av annen type rensevæske. Ikke godt å si, all den tid det ikke er prøvd.
Etter å ha gjennomgått hans prosess hevder han at platen renset en gang for alle – og i etterkant kun vil ha behov mekanisk fjerning av løst støv, osv. Da forutsatt "riktig" håndtering og oppbevaring.