Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.825
    Antall liker
    18.228
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det er en direkte motstridende påstand.
    Når man ser det store utvalget på Youtube og løsninger
    for fjerning av "ulyd" så er problemet stort, vanskelig
    og spriker kostnadsmessig i alle retninger.....
    Absolutt ikke motstridende.
    Les hva jeg skriver.
    Om man bruker god gammel vasketynner, så skal jeg garantere at platen blir heeelt ren, men neppe spillbar etterpå.
    Derav utfordringene/kompromissene jeg nevner.
    Relativt mye av det man finner om temaet (og mange andre temaer) på YT er regelrett vås, men du har jo «tradisjon» for å tro at det meste som finnes der er ubestridte sannheter.

    Problemet er ikke stort, og det er en del løsninger som fungerer tilfredsstillende, og andre som ikke er fullgode.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.762
    Antall liker
    10.176
    Torget vurderinger
    2
    Ta oppfordringen! Ta nå oppvasken et annet sted!
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.825
    Antall liker
    18.228
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Jada, bare litt klønete å kommentere et innlegg i en annen tråd.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.276
    Antall liker
    24.855
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vakkert hack fra Audiokarma. Dersom du har en Clearaudio V2 er det fullt mulig å bytte nål (Ikke hør på Clearaudio). Her har en Clearaudio Concept V2 fått ny nål:
    1689632465795.png

    1689632492081.png

    Jepp. Litt trimming av en AT-VMN95ML og Concept V2 er et ganske annet dyr enn originalen.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.193
    Antall liker
    1.499
    Fint med litt oppfrisking av denne, ikke helt nye, modifiseringen. Gjorde det selv med min V2 for noen år siden, dog med en skarve AT-VMN95E for å se om det funka. Og det gjorde det, såpass at det er den som sitter på ene spilleren ennå . Den rød/brune varianten er faktisk mer kledelig enn den grønne:).
    Steen
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    323
    Antall liker
    326
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en Rega P3 med audio technica at 150 mm pu. Vurderer å kjøpe meg en Technics sl-1200gr eller 1210gr. Tenkte til å begynne med å bruke AT-150 pu-en. Noen som kan si meg hva jeg kan forvente meg av lydmessig endring og forhåpentligvis oppgradering? Vet ikke om jeg er inne på riktig tråd, da jeg er nybegynner ift vinyl😊
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.762
    Antall liker
    10.176
    Torget vurderinger
    2
    Hvor ble det av det innlegget med en fornuftig priset kabel fra platespiller til RIAA, fleksibel kabel laget på mål og med valgbare plugger, tror det var Belden eller Mogami som var råmaterialet. Husker jeg lika innlegget, men klarer ikke søke det opp. Fant det ikke under Blue Jeans…
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.762
    Antall liker
    10.176
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en Rega P3 med audio technica at 150 mm pu. Vurderer å kjøpe meg en Technics sl-1200gr eller 1210gr. Tenkte til å begynne med å bruke AT-150 pu-en. Noen som kan si meg hva jeg kan forvente meg av lydmessig endring og forhåpentligvis oppgradering? Vet ikke om jeg er inne på riktig tråd, da jeg er nybegynner ift vinyl😊
    Først og fremst stabil gange og taktfast solid musikk. Du vil merke at pianomusikk og lange toner er langt bedre( stabilitet) Sjøsyken fra en strikkspiller blir helt borte med en Technics. Med et justerbart AT headshell kan du dessuten fininnstille overheng og Azimuth som vil gi større kanalseparasjon og bedre stereoperspektiv. Rett og slett en helt annen liga enn P3. Stillere, bredere og åpnere lydbilde. Du vil kunne utnytte finere nåleslipninger på en helt annen måte Med Azimuth og VTA justering.

    En Technics 1200 blir aldri feil.Satt på spissen : Rega P3 lager lyd, Techics 1200 gjengir musikken riktig. Ikke noe å lure på…
     
    Sist redigert:

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.470
    Antall liker
    5.263
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hvor ble det av det innlegget med en fornuftig priset kabel fra platespiller til RIAA, fleksibel kabel laget på mål og med valgbare plugger, tror det var Belden eller Mogami som var råmaterialet. Husker jeg lika innlegget, men klarer ikke søke det opp. Fant det ikke under Blue Jeans…
    Det var muligens Yannis Tomé det var snakk om?
    https://cabledesigns.co.uk/

    Litt klønete nettsted å navigere, men det er stort utvalg der.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    9.036
    Antall liker
    23.160
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Sjøsyken fra en strikkspiller blir helt borte med en Technics.
    Sjøsyken fra en strikkspiller :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
    Dagens !!!
    Da har jeg hørt den også.
    Noen som kan henvise til online apotek med den beste medisinen mod dette (føler, jeg bli´r
    skikkelig dårlig nå med 2 dyre strikkspillere i hovedopsettet) :ROFLMAO::ROFLMAO:
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.762
    Antall liker
    10.176
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan berolige med at med litt jobb med riktig belte og omsorg kan en strikkspiller gå jevnt den også, men det krever at man kan måle og justere, min strikkmaskin er nesten på Technics nivå nå,… inntil væromslaget til høsten… da må det justeres igjen…

    IMG_8844.png

    PS 33.40 gir 33.33 med nåla i rillene..

    Kan man ikke justere hastighet eller strikkstramhet eller posisjon , fraråder jeg folk til å måle rpm hastigheten, bedre å leve i lykkelig uvitenhet…!!
    Sett på noe fin musikk, og åpne en vin, det er den beste medisin
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.276
    Antall liker
    24.855
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hvor ble det av det innlegget med en fornuftig priset kabel fra platespiller til RIAA, fleksibel kabel laget på mål og med valgbare plugger, tror det var Belden eller Mogami som var råmaterialet. Husker jeg lika innlegget, men klarer ikke søke det opp. Fant det ikke under Blue Jeans…
    Y. Tomé? Bruker Mogami Mini Starquad for Thorens og mini-din derfra. Godsaker det.
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    845
    Antall liker
    466
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Byttet fra Technics SL10, til Rega P3 med Dynavector DV23RS i 1988. Det var ett formidabelt løft i lydkvalitet. Ei heller noe hastighetsavvik på P3'n heller.
     
    • Wow
    Reaksjoner: HoJ

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.470
    Antall liker
    5.263
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Byttet fra Technics SL10, til Rega P3 med Dynavector DV23RS i 1988. Det var ett formidabelt løft i lydkvalitet. Ei heller noe hastighetsavvik på P3'n heller.
    Hvordan vet du hvor mye av forbedringen kom fra ny platespiller og hvor mye som kom fra ny pickup?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    845
    Antall liker
    466
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    DV23RS, kostet da 1500,- kroner mindre enn det elementet som satt på SL10. Totalpris i 88 på P3, inkl Dynavector var 3500,- i 88. SL10 kostet da over 7000,-. Dobbelt så dyr, og med en lydkvalitet ( les dynamikk, og innsikt i innspillinga) som ikke holdt mål, ift Rega komboen. Så enkelt :)
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    845
    Antall liker
    466
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Men når sant skal sies. Har i dag en Kuzma Stabi (store eikeplanken) med en Wheaton Triplanar arm og Benz LP pickup. Låter forrykende, i mine ører. Hver gang jeg ser en Denon DP59, 60, etc. Da får jeg lyst til å handle, synes de er jæskla fine da :) . Men selge Kuzmaen, ALDRI.
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    845
    Antall liker
    466
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Det var det jeg gjorde. Forklar gjerne hvorfor mat og lyd er så forskjellig.
    Mat, da er det snakk om smak. I musikk går det mot helt klare preferanser på spesifikke instrumenter. Er sjøl hornist, selvstudert røver i 50år som sådan, og visst ikke kilden er i stand til tilnærmet å få det til å ligne på originalen med tanke på dynamikk, spenn i registeret etc. Kjenner man i tillegg til hvilket orkester som er innspillt skal man "helst" kunne høre om det er ett Paxman, Aleksander, el Wiena-horn det spilles på, og da snakker man ikke lenger om smak. Låter det billigblikk/ Biellands fiskebollbokser av Stephan Dohr og Sarah Willis i Berlinerfilharmonikerne, da snakker vi ikke om smak. Beklager visst noen av mine kommentarer virker ufine, er ikke meninga. Mvh
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.088
    Antall liker
    8.951
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Mat, da er det snakk om smak.

    Om lyd og mat er så vesensforskjellig så er det jo ganske pussig at preferansene spriker sånn ca. like mye innen begge områder. Jeg har sett opptil flere mennesker påstå at deres vintage Crossley låter bedre enn noe annet de har hørt og utover det så trenger man neppe lete utenfor forumet for å se hvor store sprik det er i nettopp smak og behag innenfor reproduksjon av lyd.

    I musikk går det mot helt klare preferanser på spesifikke instrumenter.

    Gjør det nødvendigvis det? Du har helt sikkert rett når det gjelder deg selv, men å ta det for gitt at det samme gjelder alle andre tenker jeg er rimelig feilslått. Tvert imot så tenker jeg at det finnes like mange beveggrunner for å like det ene eller andre her som på et hvilket som helst matforum.

    Beklager visst noen av mine kommentarer virker ufine, er ikke meninga.

    Ingen fare, jeg tåler mye mer enn som så.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.470
    Antall liker
    5.263
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    DV23RS, kostet da 1500,- kroner mindre enn det elementet som satt på SL10. Totalpris i 88 på P3, inkl Dynavector var 3500,- i 88. SL10 kostet da over 7000,-. Dobbelt så dyr, og med en lydkvalitet ( les dynamikk, og innsikt i innspillinga) som ikke holdt mål, ift Rega komboen. Så enkelt :)
    Jeg betviler ikke dine lytteinntrykk. Det jeg stusset over, er at du gir platespilleren all æren for forbedringen du opplevde, når det jo også dreier seg om to ulike pickupper. Det blir, som du selv sier, litt "enkelt".
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    845
    Antall liker
    466
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Joda, ser den helt klart. Men forskjellen var i mine ører helt klart bedre, på alle områder, med fordel Rega komboen. I tillegg til halve prisen.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.762
    Antall liker
    10.176
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan melde at det er forskjell på et Yamaha flygel og Petroff. Før kostet konas Yamaha 120k og Petroff 180k. Så jeg tenkte nå å foreslå at hun oppgraderte til det litt større Petroff med større rikere klang i de øvre oktaver, men da jeg så dagens Petroff pris på over 300k holdt jeg kjeft, får heller tåle den litt spissere toppen på Yamaha. Men jeg vet i allefall hvordan live musikk høres ut. Anlegget står i nabostuen for direkte sammenligning . Det taper alltid uansett . Uansett PU , spiller eller kilde…

    PS når platespillere koster mer enn et salong-flygel begynner det å bli latterlige priser .
    Min nye -i skapet for PU sjekk spiller- platespiller kostet forøvrig 350kr.
     
    Sist redigert:

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    845
    Antall liker
    466
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Sånn er det nå bare. Bortsett fra live konserter hvor teknikkern er på bærtur, og scenelyden er høyere enn utlyden:sick:
     

    HoJ

    Superamatør
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.826
    Antall liker
    39.535
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan melde at det er forskjell på et Yamaha flygel og Petroff. Før kostet konas Yamaha 120k og Petroff 180k. Så jeg tenkte nå å foreslå at hun oppgraderte til det litt større Petroff med større rikere klang i de øvre oktaver, men da jeg så dagens Petroff pris på over 300k holdt jeg kjeft, får heller tåle den litt spissere toppen på Yamaha. Men jeg vet i allefall hvordan live musikk høres ut.
    Bare å kaste hammerne på Yamaha'n og erstatte med de blå hammerne fra Renner eller de grønne fra Abel, så er du langt på vei...
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.762
    Antall liker
    10.176
    Torget vurderinger
    2
    Joda, leverandøren pigger opp hammerene for litt mykere klang
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    845
    Antall liker
    466
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Så ett program om Leif Ove Andsnes for noen år siden. Han skulle være solist med NYPhilharmonic. Skildringen av hvordan han gikk fram for å finne riktig instrument fikk meg til å gape. Det sto vel bortimot 10 Steinway instrumenter i lokalet, som han skulle velge blant. Han forklarte underveis hva han hørte etter mens han prøvde, og for meg var det litt av en aha-opplevelse å se å høre på. Han avfeide fort brorparten av flyglene før han satt igjen med 2, el det var 3 stykk han måtte prøve mere inngående. Han snakket hele tiden om hvilket uttrykk han kunne få ut av instrumentet. Det var virkelig ett lærerikt program å se.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn