Musikkmannen
Musikk i fokus
Har ikke plukket ut hos s&s men hos Schinmel, Yamaha og Kawai. Utrolig kjekk, men slitsomt oppgave.
Unnskyld meg men hva er det du blir sur for her?Først og fremst stabil gange og taktfast solid musikk. Du vil merke at pianomusikk og lange toner er langt bedre( stabilitet) Sjøsyken fra en strikkspiller blir helt borte med en Technics. Med et justerbart AT headshell kan du dessuten fininnstille overheng og Azimuth som vil gi større kanalseparasjon og bedre stereoperspektiv. Rett og slett en helt annen liga enn P3. Stillere, bredere og åpnere lydbilde. Du vil kunne utnytte finere nåleslipninger på en helt annen måte Med Azimuth og VTA justering.
En Technics 1200 blir aldri feil.Satt på spissen : Rega P3 lager lyd, Techics 1200 gjengir musikken riktig. Ikke noe å lure på…
Unnskyld meg , men hva er du du blir sur for her da?Først og fremst stabil gange og taktfast solid musikk. Du vil merke at pianomusikk og lange toner er langt bedre( stabilitet) Sjøsyken fra en strikkspiller blir helt borte med en Technics. Med et justerbart AT headshell kan du dessuten fininnstille overheng og Azimuth som vil gi større kanalseparasjon og bedre stereoperspektiv. Rett og slett en helt annen liga enn P3. Stillere, bredere og åpnere lydbilde. Du vil kunne utnytte finere nåleslipninger på en helt annen måte Med Azimuth og VTA justering.
En Technics 1200 blir aldri feil.Satt på spissen : Rega P3 lager lyd, Techics 1200 gjengir musikken riktig. Ikke noe å lure på…
Først og fremst stabil gange og taktfast solid musikk. Du vil merke at pianomusikk og lange toner er langt bedre( stabilitet) Sjøsyken fra en strikkspiller blir helt borte med en Technics. Med et justerbart AT headshell kan du dessuten fininnstille overheng og Azimuth som vil gi større kanalseparasjon og bedre stereoperspektiv. Rett og slett en helt annen liga enn P3. Stillere, bredere og åpnere lydbilde. Du vil kunne utnytte finere nåleslipninger på en helt annen måte Med Azimuth og VTA justering.
Kommenterer du deg selv?Unnskyld meg men hva er det du blir sur for her?
Du fikk en angry smiley fra en som heter Steen (eller noe sånn).Hve er galt med svarfunksjonen her nå da?
Du må legge til @Steen .Hve er galt med svarfunksjonen her nå da?
Jeg har Rega RP6, med Tango-pulley og to Reference belter.På tide med en faktaopplysning ?
Sammenligner man Rega P3 med en Technics 1200, Technics er 6 ganger bedre på hastighetskontroll. Om det høres? Ja det gjør det. det koster å være kar… men bare litt , , slik er det noen ganger… og det er ting som er dårligere enn Rega P3 som koster 300 000 kr .
Gode spillere ligger i allefall under 0.1% peak wow. De beste under 0.05%. Visse Rega P10 med den ekstra gode beltevarianten ligger under 0.1%.
Det er allment akseptert at wow under 0.2% ikke er særlig hørbart på popmusikk. Noen folk er ikke så sensitive for wow som andre og lever helt greit med det. Mye annet enn hastighet som teller for en platespillef selvsagt, men korrekt stabil hastighet er ganske grunnleggende da syns jeg. Men få produsenter tør spesifisere det. Rega og Project skal ha honnør for å vise åpenhet om dette.
Vis vedlegget 936534
Vis vedlegget 936535
Hjertelig takk for knall tilbakemelding. Har fått troen på at jeg kan øke lyttegleden enda mer med å bytte til en 1200GR fra min Rega P3. Hører jo at det er forbedringspunkter når Regaen spiller. Har aldri lyttet til mere påkostede platespillere, så jeg har kun digitalt å sammenligne med. Virker også som 1200GR er en passende/brukervennlig spiller for en analog-amatør som meg.På tide med en faktaopplysning ?
Sammenligner man Rega P3 med en Technics 1200, Technics er 6 ganger bedre på hastighetskontroll. Om det høres? Ja det gjør det. det koster å være kar… men bare litt , , slik er det noen ganger… og det er ting som er dårligere enn Rega P3 som koster 300 000 kr .
Gode spillere ligger i allefall under 0.1% peak wow. De beste under 0.05%. Visse Rega P10 med den ekstra gode beltevarianten ligger under 0.1%.
Det er allment akseptert at wow under 0.2% ikke er særlig hørbart på popmusikk. Noen folk er ikke så sensitive for wow som andre og lever helt greit med det. Mye annet enn hastighet som teller for en platespillef selvsagt, men korrekt stabil hastighet er ganske grunnleggende da syns jeg. Men få produsenter tør spesifisere det. Rega og Project skal ha honnør for å vise åpenhet om dette.
Vis vedlegget 936534
Vis vedlegget 936535
Om du ikke liker "disco"-look´et og ikke får bruk for fader´en til å speede hastighet opp og ned,Virker også som 1200GR er en passende/brukervennlig spiller for en analog-amatør som meg.
Er den mer eller mindre samme? Jeg hørte noen youtube-reviews hvor de hevdet byggekvaliteten var langt bedre på GR, og at det er bedre komponentvalg kontra SL-1500C. Har du sammelignet disse spillerne i eget oppsett?Om du ikke liker "disco"-look´et og ikke får bruk for fader´en til å speede hastighet opp og ned,
da sjekk ut SL-1500C. Mer eller mindre samme spiller uten "disco"
Nope, men har hørt begge i andre oppset.Har du sammelignet disse spillerne i eget oppsett?
interessant drøftelse, husker min første spiller på 70 tallet hadde stroboskoplampe og striper langs kanten, men min spiller nå har ikke noen metode for å sjekke rpm.Har forklart min "angry-likes" til Balle Clorin på PM så det er heretter en ikke-sak.
Legger ved en måling av min strikk-spiller fra 1968 med et ti år gammelt belte bare for moro skyld. Den er i daglig drift ennå.
Vis vedlegget 936572
Steen
RPM app til din telefon.interessant drøftelse, husker min første spiller på 70 tallet hadde stroboskoplampe og striper langs kanten, men min spiller nå har ikke noen metode for å sjekke rpm.
Hva slags verktøy bruker dere for å få slike måledata og hvem selger slikt?
Om jeg bruger min DT-2234C tachometerÅ bruke telefonen med app vil, ihvertfall i noen grad, gi en ubalanse.
Produsenter av platespillere legger mye i at det ikke skal være ubalanse i tallerken, og så slenger man en diger rektangulær telefon oppå for å måle avvik.
Ja, jeg registrerer at gjentakende målinger viser omtrent samme resultat, men evt avvik vil også avhenge av type drivverk, prinsipp og tallerkenvekt.
Du kan jo bare printe ut en stroboskop skive, fra VinylEngine f.eks.....jeg har også en test lp med 3000hz på, kjører den inn på Platterspeed appen men den er sikkert ikke tilgjengelig mere, alternativt kan du bruke multimeter med hz lesning koblet på en utgang....interessant drøftelse, husker min første spiller på 70 tallet hadde stroboskoplampe og striper langs kanten, men min spiller nå har ikke noen metode for å sjekke rpm.
Hva slags verktøy bruker dere for å få slike måledata og hvem selger slikt?
Nyttig info du kommer med her. Det fikk meg til å sjekke litt. Jeg som har riaa fra før , en project rs-etteller annet, kunne kanskje ha sett på en Technics SL-100C. Det skal vel være samme spiller som 1500C (annen PU), uten innebygd riaa. Litt av utfordringen er at jeg ikke bor i nærheten av forretninger som selger slike, så håndspåleggelse blir litt vanskelig…Nope, men har hørt begge i andre oppset.
Hvis det ikke var fordi. jeg var fanatisk strikkspille-fan kunne jeg mere enn fint levd med
med en 1500C
Når det er sagt....... alle kan synse noe på Youtube. Det gi´r jeg ingenting for.
Gå i butikk, rør ved den, prøv den, få den demonstrert, da kanskje du endrer mening
Skrevet i beste mening !!!
EDIT: Svada fra Hestens Munn om SL-1500C:
Teknologierne, som er blevet til gennem udviklingen af SL-1200-serien og high-end-modellen SL-1000R, blev gavmildt tilføjet til drivmotor-enheden - en afgørende del af pladespilleren. Motoren driver udelukkende den trådløse single rotor-motor med direkte drev, som SL-1200GR er udstyret med af hensyn til pladens høje rotationspræcision og højpræcisions lydsignal. Der skabes optimal motorkontrol for den inertielle masse fra den tolags-opbyggede pladetallerken, som vinylpladen anbringes på, med dæmpende gummi på hele bagsiden, for at eliminere uønsket resonans i den sprøjtestøbte aluminiumsplade. Derved bliver ujævn rotation elimineret. Det sprøjtestøbte chassis i aluminium er solidt integreret med et specielt materiale, som består af ABS blandet med glasfibre, for at opnå en tolags-konstruktion. Isolatoren består af en fjeder og gummi, for at sikre optimale vibrationsdæmpende egenskaber. Tonearmen er en balanceret, universel s-formet tonearm - også en Technics tradition. Ved at gøre brug af højpræcisions lejer med samme gimbal-støddæmpningskonstruktion og maskinelt kabinet som SL-1200-serien, opnår man høj følsomhed. Dertil kommer, at driftsikkerheden er yderligere forbedret med det aftagelige strømkabel og de guldbelagte udgange, som ikke forringer lydkvaliteten, for PHONO- og LINE-terminalerne.
Jeg har brukt alt som finnes, strobedisk + lampe, strobedisk og kvartstyrt lys fra KAB, accellerometer/gyroskop (Shaknspin), 3150hz testplater og Software WF meter, , iPhone og Android apps og videotachometeret jeg la i post 7310 er spot on , sammenlignet med Strobedisk og KAB lyset, Testplater er litt variable og telefonappene på min iphone må ligge på +0.2% i absolutt hastighet for å matche strobedisken. Shaknspin må også ligge litt overFramerate i nyere mobiler er nok høyere enn pulsgivere til selv de beste DD motorene i dag så jeg spekulerer i om noen er smart nok til å benytte kamera i mobilene til å lage hastighetstester?
Altså benytte framerate i kamera som tidstager. Jeg antar lagene av drivere og bloatware er like ødeleggende for tidspresisjon til bevegelsesensoren som til kamera så man koder trolig sin egen timer uansett.
Hva er det som ikke fungerer? Varierende resultat?Tror nok de fleste bruker en app på tlf, men jeg har ikke fått det til å fungere særlig bra.
technics 1210 mk7, med mindre technics har maskinert "dottene" på tallerken feil så viser appen feil. Hvis jeg drar ned hastigheten til appen viser riktig så går dottene baklengsHar du vurdert om det er platespillerens feil? Et dårlig belte kan gjøre mye ugang…
Her..er kablene jeg må ha..Hvor ble det av det innlegget med en fornuftig priset kabel fra platespiller til RIAA, fleksibel kabel laget på mål og med valgbare plugger, tror det var Belden eller Mogami som var råmaterialet. Husker jeg lika innlegget, men klarer ikke søke det opp. Fant det ikke under Blue Jeans…
Det var muligens Yannis Tomé det var snakk om?
https://cabledesigns.co.uk/
Litt klønete nettsted å navigere, men det er stort utvalg der.
Y. Tomé? Bruker Mogami Mini Starquad for Thorens og mini-din derfra. Godsaker det.