Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.775
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Ja, eg kan stadfeste at belta på min vpi ssm scoutmaster (med to motorar i separat kabinett, eiga straumforsyning og spesialtallerk) endrar lyden når eg skifter til andre reimer/belter, for ikkje å nemne endringar når eg skifter mellom reimdrift og mellomhjulsdrift.
    Kan du bytte mellom reim drift og mellomhjul? Det er jo interessant at lyden forandrer seg. Har du målt om hastigheten forandrer seg?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.182
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Ja, det dukker opp en og annen, men til priser godt over det jeg "gidder" å betale. For min del er det jo bake en kuriositet det hadde vært kult å ha på hylla:)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.988
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vurderte sterkt å gå den veien da jeg hadde SME 3009 Series II Improved. Heftig slipning, FG70 om jeg husker rett.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.988
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sannsynligvis FG70. VdH-nålen er hønsetenner, og satt vel på de tidlige supermyke OM40-ene, som passer til SME Series III Concorde-armrøret og Infinity Black Widow og andre superlette.

Sist redigert:

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.696
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Leste dette.
    "OM 40 = van den Hul II (4 x 70 μm) , laget i Sveits av Fritz Gyger
    40 stylus for Super OM 40 = Fritz Gyger 70 (5 x 70μm)"

• Liker
    Reaksjoner: Yyz

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.477
    Er tidlig VdH profil trygge da? Jeg mener han selv har uttalt den kunne være litt agresiv i vinylsporet med større slitasje på vinylen. Jeg snurret med en DL-103D med boron cantilever og Van Den Hul nål noen år på alle favorittalbummene mine og husker jeg fikk litt knip i magen da jeg hørte om dette.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.988
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener å ha lest meg til at VdH-profilen er det som i dag er kjent som Microline/Microridge/SAS. At japanerne i kjent stil kopierte og forbedret og at van den Hul selv var akkurat like pengelens etterpå.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Kjøpte en nagaoka jt-80 black i går. Spiller fint men ble litt overrasket når de i bruksanvisningen skriver følgende: The stylus wears after 150-200hours and will begin to affect the sound quality. Replace the stylus as early as possible to enjoy the best possible sound quality and prevent damage to the disc grooves

150-200 timer? Det er jo knapt et par mnd med bruk, kan jo ikke stemme?

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.696
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte en nagaoka jt-80 black i går. Spiller fint men ble litt overrasket når de i bruksanvisningen skriver følgende: The stylus wears after 150-200hours and will begin to affect the sound quality. Replace the stylus as early as possible to enjoy the best possible sound quality and prevent damage to the disc grooves

150-200 timer? Det er jo knapt et par mnd med bruk, kan jo ikke stemme?
    Sykt hvis det stemmer, holdt på å kjøpe en jeg også for litt siden.
    Håper det er trykkleif...

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.427
    Torget vurderinger
    2
    koniske 200-300, Elliptiske klarer 400-500 timer, Microridge/Microline /SAS/ 1000 timer. I følge gamle og nye hifikilder

• Liker

lurvis

vegspringar
    Ble medlem
    17.03.2015
    Antall liker
    6.117
    Sted
    Nesodden-Toten-Valdres
    Torget vurderinger
    0
    " The second part of the question, "when should a stylus be replaced?" is not quite as difficult to answer, though the answer can only be an approximation. As a rule of thumb, a diamond stylus should be replaced after 800 to 1,000 hours of playing time. "
    Den tommelfingerregelen er vel utgått? Timeantallet har vel steget før nålutskiftning finner sted pga.forhåpentligvis bedre vinylhygiene hos platefolket nå enn før med ultralydvaskere etc?

Uttern

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Antall liker
    479
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    At pickup- produsentene hevder dette er vel ikke rart. De vil selge så mye som mulig.

vim

Innkjøpsansvarlig
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    10.809
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Jasmine Fire MC (7395,-)
    Noen som har erfaring med denne?
    Terje skrøt uhemmet av den på Hortenmessa og han selger jo laaaangt dyrere...
    Jeg går allerede mentalt i posisjon for neste pickupkjøp merker jeg - sånn ca. 1000 timer før enn jeg nok behøver 🥴
    Clearaudio Concept MC skal nok få kjøre sitt liv ut, men skader jo ikke å sondere terrenget litt. Jeg har svært liten peil på hva som ville være neste naturlige valg av PU
    1697394229980.png

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.988
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ikke erfaring, men jeg leser jo litt da. Ikke spesielt imponerende spesifikasjoner til prisen. Jeg ser f.eks tre-fire pickuper fra Audio-Technica med bedre specs i det prisleiet pluss minus en tusenlapp.
    Jeg var forresten interessert i en av tonearmene til Jasmine. Ikke veldig lenge. Rart med det når man finner et produkt som omtales som det nye store i sitt sjikt og så blir det bare stille. Ingen tester publiseres. Stille stille.

vim

Innkjøpsansvarlig
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    10.809
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Ikke spesielt imponerende spesifikasjoner til prisen. Jeg ser f.eks tre-fire pickuper fra Audio-Technica med bedre specs i det prisleiet pluss minus en tusenlapp.
    Hva ser du på av specs på en PU da? Her er jeg blank gitt :)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.988
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    :) Nåleslipning, nålefane, kanalseparasjon, frekvensområde og toleranse.
    Den har elliptisk nål på aluminiumsfane, 20-20000Hz +/-1dB, 27 dB separasjon.
    Min MC-pickup, som er tusenlappen rimeligere, har Microlinenål på gullplettert borfane, 15-50000Hz, 30 db kanalseparasjon. AT33PTG/II.

• Liker
    Reaksjoner: vim

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.956
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    :) Nåleslipning, nålefane, kanalseparasjon, frekvensområde og toleranse.
    Den har elliptisk nål på aluminiumsfane, 20-20000Hz +/-1dB, 27 dB separasjon.
    Min MC-pickup, som er tusenlappen rimeligere, har Microlinenål på gullplettert borfane, 15-50000Hz, 30 db kanalseparasjon. AT33PTG/II.
    Står ingenting om frekvensområdet der, kun linearitet 20-20k som ikke er hinsides ille imo

• Liker

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.306
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Bare så synd det er umulig å få hørt på en presumptivt interessant pickup, med mindre man bor i nærheten av selger eller kjenner en som har. Jeg ville heller ikke kjøpt en Jasmine gitt hva den har av specs, men det betyr jo ikke at en eller annen, eller for den del mange, ville foretrukket den over en teknisk overlegen pickup.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn