Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.731
    Antall liker
    18.915
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Farget eller svart vinyl? Temaet har sikker vært diskutert mange ganger før. Jeg velger ofte farget vinyl, men tanken har begynt å spinne på om det er et lurt valg.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    24.447
    Antall liker
    40.730
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Farget eller svart vinyl? Temaet har sikker vært diskutert mange ganger før. Jeg velger ofte farget vinyl, men tanken har begynt å spinne på om det er et lurt valg.
    Ja si det 🤔 Kjøper også farget hvis jeg kan velge og det er god lyd i de jeg har kjøpt :) Har ikke testet farget opp mot sort vinyl.

    mvh
     

    Yyz

    Medlem
    Ble medlem
    12.02.2023
    Innlegg
    25
    Antall liker
    5
    Sted
    Fana
    Farget eller svart vinyl? Temaet har sikker vært diskutert mange ganger før. Jeg velger ofte farget vinyl, men tanken har begynt å spinne på om det er et lurt valg.
    Så vidt eg har forstått , så skal det være lik lyd , svart vinyl er jo også farget , med ett fargestoff som gjør vinylen hardere , med dagens teknologi så har farget og sort vinyl lik lyd
    Mener selv at farget vinyl kan ha mer "bakgrunn støy"
    Picture disc , er laget på en annen måte
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.802
    Antall liker
    38.853
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Farget eller svart vinyl? Temaet har sikker vært diskutert mange ganger før. Jeg velger ofte farget vinyl, men tanken har begynt å spinne på om det er et lurt valg.
    I utgangspunktet kan jeg ikke påstå at farget eller transparent vinyl nødvendigvis står tilbake for sort. Klarer likevel ikke fri meg helt fra følelsen av gimmik og at flere produsenter bruker farge som salgsargument fremfor kvalitet på pressing. :unsure:
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.731
    Antall liker
    18.915
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Er enige om at farget vinyl er bare en salgs gimmik. Jeg klarer likevel ikke la være å ikke velge bort farget. Hvis noe klarer å overbeviser meg om at lyden er bedre på sort vinyl så har jeg et argument for å ikke velge farget vinyl. Kall det gjerne hjelp til selvhjelp🤪
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.343
    Antall liker
    38.343
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke hørt noe forskjell mellom farget og sort, vinylplater med "fotoprint" derimot... har returnert samtlige.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.155
    Antall liker
    1.152
    Torget vurderinger
    10
    Vet ikke jeg heller, men tror sort gir sortere bakgrunn, noe som visstnok er in for tiden.
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Lurer på om ikke det kan ha en bitteliten betydning. I svart vinyl er fargestoffet karbon, som er elektrisk ledende, og dermed kanskje gir litt mindre potensiale for statisk oppbygging. Hva alle de andre fargene er aner jeg ikke, kan sikkert være både det ene og andre av mekaniske og elektriske egenskaper. Ellers kan det tenke at det påvirker ledeevnen for varme, og dermed påvirker hvor lang pressetid som er riktig, og så videre. Det største problemet der er muligens at det er forskjeller som man må lære seg og forholde seg til?

    Aner ikke. Men opplever stort sett svart vinyl som det bittelille hakket bedre på statistikk som bare er intuitivt "regna" på...

    Picturedisk er noe herk. Vanlige plater, uansett farge og splatter og hva det måtte være er fra en forvarma klædd som legges i midten og presses så den fyller hele pressa, renner over kantene og så skjæres til. Picturedisc er en film med bildetrykk mellom to tynne filmer av plast som smeltes sammen i pressa, men uten at plasten får flyte fra senter og utover.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.872
    Antall liker
    24.026
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har slik barnlig glede over min orange solsplatter-pressing av Max Richters The New Four Seasons…
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.343
    Antall liker
    38.343
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Lite gir mer sjelefred enn farget lp-plate som forplanter fargen ned i akrylplaten.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.686
    Antall liker
    17.782
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Farget eller svart vinyl? Temaet har sikker vært diskutert mange ganger før. Jeg velger ofte farget vinyl, men tanken har begynt å spinne på om det er et lurt valg.
    Svart vinyl kommer av at PVC'n tilsettes karbon.

    Carbon has conductive properties, so adding it to the PVC increases the overall conductivity of the material, lessening the accumulation of static, and therefore, dust, on a record. By coloring records black with carbon-based pigment, manufacturers ensure their records last longer and sound better.

    Videre er det noe uenighet om karbontilsetningen også har en "smørende" effekt i tillegg, som også vil øke levetid på både plate og stift.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.167
    Antall liker
    8.546
    Torget vurderinger
    1
    Svart vinyl kommer av at PVC'n tilsettes karbon.

    Carbon has conductive properties, so adding it to the PVC increases the overall conductivity of the material, lessening the accumulation of static, and therefore, dust, on a record. By coloring records black with carbon-based pigment, manufacturers ensure their records last longer and sound better.

    Videre er det noe uenighet om karbontilsetningen også har en "smørende" effekt i tillegg, som også vil øke levetid på både plate og stift.

    Det må være mer enn fargen/karbon som avgjør tilbøyeligheten til oppbygging av statisk elektrisitet i plata. Plater presset hos Pallas i Tyskland (sorte) er ekstremt statiske; jeg unngår å spille dem - de tildekkes av støv på sekunder.....
     
    Sist redigert:

    Yyz

    Medlem
    Ble medlem
    12.02.2023
    Innlegg
    25
    Antall liker
    5
    Sted
    Fana
    Det må være mer en fargen/karbon som avgjør tilbøyeligheten til oppbygging av statisk elektrisitet i plata. Plater presset hos Pallas i Tyskland (sorte) er ekstremt statiske; jeg unngår å spille dem - de tildekkes av støv på sekunder.....
    Platevask , ordner det
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.686
    Antall liker
    17.782
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ (^^^) Det kan godt være at andre faktorer spiller inn. Vet ikke mer om dette enn hva man man unisont er enige om årsaken til at karbon tilsettes.
    Hvorfor plater fra en spesifikk pressing plant skulle ha andre egenskaper er unektelig noe merkelig. Ser det nevnes at de ikke tilsetter anti-statiske tilsetninger.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.167
    Antall liker
    8.546
    Torget vurderinger
    1
    ^ (^^^) Det kan godt være at andre faktorer spiller inn. Vet ikke mer om dette enn hva man man unisont er enige om årsaken til at karbon tilsettes.
    Hvorfor plater fra en spesifikk pressing plant skulle ha andre egenskaper er unektelig noe merkelig.

    Det må være andre tilsetninger i vinylen som varierer. Det er stor forskjell i statisk elektrisitet i forskjellige pressinger. I gamle dager, altså ikke nypresset vinyl, er min erfaring at japanske og amerikanske pressinger er minst plaget med statisk elektrisitet sånn generelt....
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.686
    Antall liker
    17.782
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Som jeg akkurat har redigert inn i forrige innlegg:
    Ser det nevnes (av noen) at de ikke tilsetter anti-statiske tilsetninger, hvilket gjøres av andre. Årsak skal være at lyskvalitet reduseres med disse tilsetninger.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.731
    Antall liker
    18.915
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har null problemer med statiske plater etter at jeg byttet platespiller. Jeg har heller ikke opplevd redusert lydkvalitet på farget vinyl, men fint å høre om andre har sammenlignet😀 Jeg kommer helt sikkert til å forsette å svi av de ekstra kronene for farget vinyl.
     
    Sist redigert:

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.745
    Antall liker
    1.673
    Sted
    Stavanger
    Har null problemer med statiske plater etter at jeg byttet platespiller. Jeg har heller ikke opplevd redusert lydkvalitet på farget vinyl, men fint å høre om andre har sammenlignet😀 Jeg kommer helt sikkert til å forsette å svi av de ekstra kronene for farget vinyl.
    Liker dårlig noen farger er elendige å se riper å hakk i
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.348
    Antall liker
    2.229
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg liker farget vinyl og kan ikke si jeg hører noe forskjell. Ang statisk elektrisitet er det mye forskjellig, men syns egentlig alle er noen støvmagneter.
    Har vurdert å plassere diverse rundt i huset for å ta seg av støv innsamlingen. Håper de skremmer vekk hybel kaninene også
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    4.020
    Antall liker
    1.353
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Vinyl kommer i mange kvaliteter, noen billige Hits album er ikke statiske og har ingen støy, noen audiophile albums er helt håpløse, helt bingo her egentlig. Har en Clearaudio plate og det er vel noe av det beste jeg har har opplevd. Min Beatles Sergeant Pepper foto plate var ikke statisk og hadde ingen støy heller.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Har plater som ser skinnende og mint ut men allikevel knitrer som pokker selv etter grundig vask i UL vasker.
    Her tror jeg det kan være et poeng å spørre oss selv hva det er vi egentlig ser når vi studerer en plate med øyet. Jeg tror først og fremst at det øyet fanger er området mellom rillene, snarere enn nede i rillene. For det første er dette området mye større i utstrekning, for det andre er det plant i stedet for å være modulert av musikksignalet, for det tredje er der i en vinkel som gjør at vi klarer å fange refleksjoner på en mye mer avslørende måte.


    Plater som ser flotte ut kan fort være velholdte eksemplarer av dårlige pressinger, eller skadd av dårlig/skadd pickup. Eller det kan være pressinger fra den tiden de resirkulerte usolgte plater ved å male dem opp, med papirlabel, og presse nye plater av det.
     

    ELJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.222
    Antall liker
    2.240
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    24
    Her tror jeg det kan være et poeng å spørre oss selv hva det er vi egentlig ser når vi studerer en plate med øyet. Jeg tror først og fremst at det øyet fanger er området mellom rillene, snarere enn nede i rillene. For det første er dette området mye større i utstrekning, for det andre er det plant i stedet for å være modulert av musikksignalet, for det tredje er der i en vinkel som gjør at vi klarer å fange refleksjoner på en mye mer avslørende måte.


    Plater som ser flotte ut kan fort være velholdte eksemplarer av dårlige pressinger, eller skadd av dårlig/skadd pickup. Eller det kan være pressinger fra den tiden de resirkulerte usolgte plater ved å male dem opp, med papirlabel, og presse nye plater av det.
    Har begge kategorier, plater med overflatiske rifter som ikke ser bra ut men som spiller helt utmerket og skinnende rent utseende som knitrerer fælt. Irriterende når vinylen blir gradert nm/m og spiller med peiskos.
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Jepp. Og på en måte er det ofte korrekt gradering, av en pressing som ikke holder mål. Mint er strengt tatt "som ny" Som et eksempel min oransje Susanne Sundfør som låter som støyende FM-radio mellom to kanaler. Sånn låt plata da jeg spilte den første gangen, eneste gangen, og fortsatt. Er den noe annet enn NM nå?
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    ELJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.222
    Antall liker
    2.240
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    24
    Jepp. Og på en måte er det ofte korrekt gradering, av en pressing som ikke holder mål. Mint er strengt tatt "som ny" Som et eksempel min oransje Susanne Sundfør som låter som støyende FM-radio mellom to kanaler. Sånn låt plata da jeg spilte den første gangen, eneste gangen, og fortsatt. Er den noe annet enn NM nå?
    Skjønner ikke helt hvor du vil hen. Ingen klarer å se mellom rillene. Umulig å gradere en lp uten å ha spilt den. Vet at det mange som bare ser på overflaten og graderer den. Det kan være veldig feil.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn