Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Enten er vel spilleren satt opp feil eller så matcher pickup arm dårlig. Jeg gjetter på første da SME-armen skulle være rimelig anvendelig.

    Riaa er det jo ikke, i og med at riaa og pickup var med fra forrige kombinasjon.

    Det å få en god platespiller til å låte dårlig er såre enkelt, bare å snu den opp ned.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Enten er vel spilleren satt opp feil eller så matcher pickup arm dårlig. Jeg gjetter på første da SME-armen skulle være rimelig anvendelig.

    Riaa er det jo ikke, i og med at riaa og pickup var med fra forrige kombinasjon.

    Det å få en god platespiller til å låte dårlig er såre enkelt, bare å snu den opp ned.
    Den ble satt opp av forhandler, pleier å ha rimelig peiling han som gjorde det. Får testet en annen riia i morgen.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Bra!

    Poenget mitt er bare at forklaringen på det du opplever neppe har å gjøre med riaa, da riaa skal matches mot pickup (og eventuelt) forforsterker og alle tre var del av tidligere oppsett.

    Jeg kjenner Avid godt selv om jeg har litt mindre kjennskap til spilleren din. Det jeg i hvert fall vet er at den skal spille alt annet enn kjedelig når den er satt opp korrekt.
    Skal jeg våge meg på å gjette så handler dette om 1) match picup-arm, 2) du liker ikke karakteren på SME-armen eller den er 3) satt opp feil.
    Eventuelt kan du forsøke å bytte tonearmskabel, det er vel det stedet i kjeden jeg mener kabel har mest å si.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Bra!

    Poenget mitt er bare at forklaringen på det du opplever neppe har å gjøre med riaa, da riaa skal matches mot pickup (og eventuelt) forforsterker og alle tre var del av tidligere oppsett.

    Jeg kjenner Avid godt selv om jeg har litt mindre kjennskap til spilleren din. Det jeg i hvert fall vet er at den skal spille alt annet enn kjedelig når den er satt opp korrekt.
    Skal jeg våge meg på å gjette så handler dette om 1) match picup-arm, 2) du liker ikke karakteren på SME-armen eller den er 3) satt opp feil.
    Eventuelt kan du forsøke å bytte tonearmskabel, det er vel det stedet i kjeden jeg mener kabel har mest å si.
    Tusen takk for hjelp. Alt er ikke håpløst her altså, men lurer på om det er blitt noe basstungt. Støygulv er feks mye lavere her enn på Rega rp6. Men smekket er på en måte borte.Har vurdert AVID riia og er blitt anbefalt Lyra Delos pu. Tror du dette ville passet med arm?
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    Det er haugevis av kombinasjoner som kan prøves for eksempel Audio Technica at33sa/ptg sammen med en riia fra for eksempel Jasmine eller Trichord det bør kunne gi noe av smekket tilbake, men det er jo nettopp her Rega spillerene er veldig sterke.
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^^
    Få nå endelig sjekket oppsettet av platespiller først.
    Erfaringsmessig har forhandlere absolutt null peiling på dette.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Spilleren din skal ikke være basstung. Jeg innbiller meg at den er "lettere på foten" enn f.eks Acutus. Jeg opplevde nok (subjektivt og lenge siden) at Avid sin RIAA i hvert fall ikke var slank i bunnen. Er låseskruene til armsleden skrudd hardt til? Prøv å løsne de litt (mindre moment).
     

    malla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.01.2006
    Innlegg
    172
    Antall liker
    190
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    6
    Heisann!
    Er det noen Bergensere her som kan anbefale platesjappe?

    Når jeg er i Bergen pleier jeg å gå innom Rockade Musikk i marken.
    Men er det noen gode plasser å se på vinyl? Gjerne brukt.
    Jeg har akkurat startet med vinyl.
    Vanskelig å by på vinyl i ulike grupper på nett, når man ikke har snøring på hva ting "bør" koste.

    På forhånd takk :)
    Ligger en brukt butikk i Nygårdsgaten. Som har mye brukt vinyl.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Rega RP6 er vel kjent for og gå "litt" i overkant fort, kanskje noe av dynamikken befinner seg i høyere hastighet.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Var så heldig å få EVO2 innom en tur fikk teste hans ARS mini basis. Det var noe annet både i bassen og toppen:cool:
     

    Brightside

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2012
    Innlegg
    297
    Antall liker
    112
    Sted
    Arendal
    Heisann!
    Er det noen Bergensere her som kan anbefale platesjappe?

    Når jeg er i Bergen pleier jeg å gå innom Rockade Musikk i marken.
    Men er det noen gode plasser å se på vinyl? Gjerne brukt.
    Jeg har akkurat startet med vinyl.
    Vanskelig å by på vinyl i ulike grupper på nett, når man ikke har snøring på hva ting "bør" koste.

    På forhånd takk :)
    Ligger en brukt butikk i Nygårdsgaten. Som har mye brukt vinyl.
    Tusen takk! Vanskelig å se på nett hva som fremdeles er åpent.
     

    PatSharpX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2006
    Innlegg
    558
    Antall liker
    100
    Sted
    Oslo
    Jeg har en eldre NAD spiller, som vel egentlig er en rebrand av en Rega Planar spiller(?).
    Denne trenger en ny pickup og jeg tenker at den kanskje bør få litt generelt vedlikehold.
    Har ikke noe særlig peiling på slikt, men er dette noe butikker gjør og dermed også bytter pickup?
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    Det er heldigvis ganske begrenset med vedlikehold en slik spiller behøver, kanskje en olje dråpe ned lager en sjelden gang og en ny drivreim så går den nok lenge til. Og bytte av pick up fikser de fleste butikker du event velger å handle fra.
     

    PatSharpX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2006
    Innlegg
    558
    Antall liker
    100
    Sted
    Oslo
    Det er heldigvis ganske begrenset med vedlikehold en slik spiller behøver, kanskje en olje dråpe ned lager en sjelden gang og en ny drivreim så går den nok lenge til. Og bytte av pick up fikser de fleste butikker du event velger å handle fra.
    Takk.
    Da tar jeg bare med meg spilleren min en dag jeg, så kan de evt se om det er noe annet som burde byttes ut også.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er heldigvis ganske begrenset med vedlikehold en slik spiller behøver, kanskje en olje dråpe ned lager en sjelden gang og en ny drivreim så går den nok lenge til. Og bytte av pick up fikser de fleste butikker du event velger å handle fra.
    Takk.
    Da tar jeg bare med meg spilleren min en dag jeg, så kan de evt se om det er noe annet som burde byttes ut også.
    Bare for å presisere: Om oljen er forurenset eller gammel, så skal lageret rengjøres og ny olje i riktig mengde skal tilsettes. Dvs - det skal ikke tilføres en dråpe ekstra i ny og ne:). Ny drivreim kan nok kanskje være på sin plass, avhengig av hvor gammel reima er. Noe utover det skal neppe være nødvendig å bytte ut - om ikke spilleren er "misbrukt".
    Relatert til hva flere andre har opplevd - og redegjort for her på HFS, så ville jeg vært betenkt med å la HFK få jobben med å bytte- og justere opp PU.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er heldigvis ganske begrenset med vedlikehold en slik spiller behøver, kanskje en olje dråpe ned lager en sjelden gang og en ny drivreim så går den nok lenge til. Og bytte av pick up fikser de fleste butikker du event velger å handle fra.
    Takk.
    Da tar jeg bare med meg spilleren min en dag jeg, så kan de evt se om det er noe annet som burde byttes ut også.
    Bare for å presisere: Om oljen er forurenset eller gammel, så skal lageret rengjøres og ny olje i riktig mengde skal tilsettes. Dvs - det skal ikke tilføres en dråpe ekstra i ny og ne:). Ny drivreim kan nok kanskje være på sin plass, avhengig av hvor gammel reima er. Noe utover det skal neppe være nødvendig å bytte ut - om ikke spilleren er "misbrukt".
    Relatert til hva flere andre har opplevd - og redegjort for her på HFS, så ville jeg vært betenkt med å la HFK få jobben med å bytte- og justere opp PU.
    Akkurat det var min umiddelbare tanke også etter å ha vært innom en filial og forhørt meg litt om bytte av pickup tidligere. Ikke noe vondt å si om HFK egentlig, men de jeg har støtt på der de siste årene har hovedsaklig vært selgere, og ikke så mye hifientusiaster sånn jeg har oppfattet dem. Og selgere er jo gjerne trent opp til å selge det butikken fører, og ikke alltid til det beste for kunden som kanskje ikke vet bedre. Uansett, det jeg skulle si var at vinyleksperten i filialen jeg var innom ikke helt hadde begreper IMO om hvilke pu'er som passet og ikke passet på spilleren min.

    Utenom det har jeg egentlig bare fått knallfin service hos HFK.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Heisann!
    Er det noen Bergensere her som kan anbefale platesjappe?

    Når jeg er i Bergen pleier jeg å gå innom Rockade Musikk i marken.
    Men er det noen gode plasser å se på vinyl? Gjerne brukt.
    Jeg har akkurat startet med vinyl.
    Vanskelig å by på vinyl i ulike grupper på nett, når man ikke har snøring på hva ting "bør" koste.

    På forhånd takk :)
    Ligger en brukt butikk i Nygårdsgaten. Som har mye brukt vinyl.
    Tusen takk! Vanskelig å se på nett hva som fremdeles er åpent.
    Han tenker på Samleren som ligger like ved Grieghallens sørlige ende, i Nygårdsgaten. Klassikeren er selvsagt Apollon, som ligger nær Garage, også i Nygårdsgaten. De serverer også kaffe og øl, så det er ei skikkelig guttesjappe. Roccade kjenner du allerede, også en butikk med historie. På Åsane Senter har de en butikk som heter Play.com eller noe slikt, og de har godt utvalg i brukt vinyl.
     

    PatSharpX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2006
    Innlegg
    558
    Antall liker
    100
    Sted
    Oslo
    "Her trengtes det både nye fustasjeopphengsforkoblinger, røykvender og grønn overledning. Det ble dessverre dyrt, gitt!" ;)
    Relatert til hva flere andre har opplevd - og redegjort for her på HFS, så ville jeg vært betenkt med å la HFK få jobben med å bytte- og justere opp PU.
    Det blir nok Stereofil i Grensen, handlet der endel og aldri opplevd at de er mer opptatt av salg enn hva jeg faktisk er ute etter.
    Men fint å ha i bakhodet ja.
    Har litt samme opplevelse hos HFK, blir mye "salg" og ikke så mye rådgivning som man kanskje er ute etter.

    Over til noe annet, er en clamp vært pengene?
    Jeg ser ofte at en del vinyl jeg spiller er ujevn, så tenkte kanskje å kjøpe en clamp/puck, men usikker på om det faktisk er noe poeng.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    prøvde clamp på min rega p3 uten att det ga noe som helst fordeler.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Mht clamp så kommer det jo også an på hva lageret er dimensjonert med mht vekt. Hvordan det stiller seg for Rega må andre svare på.
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Jeg har en VPI classic med både clamp og platekrans, og det er platekransen som gjør jobben med å rette platene, ikke clampen.
    R
     

    Brightside

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2012
    Innlegg
    297
    Antall liker
    112
    Sted
    Arendal
    Han tenker på Samleren som ligger like ved Grieghallens sørlige ende, i Nygårdsgaten. Klassikeren er selvsagt Apollon, som ligger nær Garage, også i Nygårdsgaten. De serverer også kaffe og øl, så det er ei skikkelig guttesjappe. Roccade kjenner du allerede, også en butikk med historie. På Åsane Senter har de en butikk som heter Play.com eller noe slikt, og de har godt utvalg i brukt vinyl.
    Takk! Var innom samleren. De var stengt. Prøver igjen nestegang. Takk for tips. Og takk for tipset om Åsane senter. Det visste jeg ikke. Skal prøve den også neste gang.
     

    PatSharpX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2006
    Innlegg
    558
    Antall liker
    100
    Sted
    Oslo
    Jeg har en VPI classic med både clamp og platekrans, og det er platekransen som gjør jobben med å rette platene, ikke clampen.
    R
    Platekrans, hva er det egentlig?
    Nå føler jeg meg som en ordentlig vinylnewbee.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Platekrans er en metallring man setter rundt kanten på platen for å rette ut ujevnheter.

     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hva er vekta på den kransen, og hvordan monteres den?
    Kun nysgjerrig, og er veldig lat mht å lese på nettet. :D
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg veit om tre-fire ulike platekransar som er tilgjengelege. Ein slik sak er ein diger ring, typisk laga av dreia rustfritt stål, slik at det kan leggjast på vinylplata såvidt innpå denne. Laga med presisjon, slik at ikkje pickupen kjem i kontakt med metallet, eller at kransen fell ned.
    Den fyrste var det Kenwood som laga som utstyr til sin legendariske monsterspelar L07D. Denne var litt dillete å plassere - etter å ha lagt på plata, måtte ein mal leggjast på, og deretter platekransen. Den kunne lett skubbast ut av posisjon, om ein var uvøren.
    Sjølv om denne var litt plundrete, var det tydeleg effekt av bruken av platekransen, og når ein også fekk bruke vanleg platestrammar (og ein svært effektiv pickuparm med dønnsolid kontakt med underlaget ved hjelp av ei strammemekanisme som kunne brukast etter å ha justert vta i fart), var det fleire som ynskte seg noko liknande. Det dukka difor opp nokre handlaga platekransa, som entusiastar med tilgong på det rette utstyret hadde dreia ut av rustfritt stål.
    Så var det VPI, som laga den definitivt beste platekransen. Veldig lett å bruke, då han berre leggjast over plata, og sentrerar seg sjølv utan nokon mal. Diverre passar den ikkje på alle platetallerkar, og det tryggaste er å ha ein VPI-spelar (desse er svært gode, spesielt om du kan få til rimdrive og ein "supertallerken")
    Den siste eg har prøvd, er Clearaudio sin. Denne er den tyngste, og dyraste, og fungerer svært godt. Men han er meir plundrete å plassere enn VPI, for du må bruke ein "spider" - ein mal som sentrerar kransen.
    Fordi mange platekransar er dillete, og ganske dyre, er det ikkje særleg utbreidd praksis å bruke slikt. Men dei er noko av det mest effektive tweak du kan finne på, spesielt på litt tynne eller skeive plater. Har du hovuddelen av platesamlinga som 180 og 200 grams nypressingar, er det ikkje nødvendig med platekrans. Men om du har mykje anna vinyl, er det svært fornuftig med ein slik.
    Vekta er vel ein par-tre kg
     

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    730
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Rimelig kostbar den originale platestrammeren til VPI. Den har vel økt ytterligere pga kronekursen de siste årene. Er det noen som lager billigere platestrammere som fungerer med VPI?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Enkelte produsenter lager klamper som skal skrus på, f eks Oracle. Dermed slipper man stor tyngde. Prinsippet kunne vel også brukes på platekrans?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    I prinsippet, ja. Men hvem vil skjære gjenger i ytterkant av tallerkenen på en eksisterende spiller? Og så tilsvarende i ringen? Og hvor praktisk blir det å håndtere i hverdagens bruk? Holde igjen tallerkenen mens man skrur på en ring som er enda større i ytterdiameter?

    Denne tanken ville jeg nok sluppet taket i ganske kjapt.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det må da være en hæl..... prosess å skru på en krans hver gang man skulle avspille ei plate. Mothold, som Zomby er inne på, såpass stor diameter, fine gjenger å forsøke å entre osv. Nope, i teorien - ja, i praksis temmelig klønete. Skruklamp, eller klamp som "kniper" om spindlen derimot er en løsning som fungerer og avhjelper en god del, om enn ikke like mye som en krans.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skjønner ikke helt at 180g plater ikke trenger platekrans.... Vibrasjoner som oppstår i lettere/tynnere plater vil vel også kunne oppstå i plater som veier litt mer?
    Jeg har ikke prøvd platekrans , men ser absolutt poenget med slike og vil prøve å skaffe en som passer til spilleren min.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Om jeg får velge? Jeg vil ha fjæroppheng, DD, og vakuum. Nå med en gang, takk. Og til en betalbar pris.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Mine erfaringar med platekrans er i hovudsak dei eg har på eigen VPI SSM, med ekstra tung spesialtallerken. Eg har også hatt til utprøving andre, og då spesielt VPI Scout med akryltallerken, og Clearaudio med liknande akryltallerken.
    Når eg ikkje brukar platekrans, må eg uansett ha ein platestrammar for å halde plata på plass, eller så må eg ha ei ikkje ønskjeleg platematte på tallerkenen. Så i praksis spelar eg uhyre sjeldan utan platestrammar eller/og platekrans.
    Fjernar eg platestrammaren og platekransen, ligg ikkje tynne plater skikkeleg, og då er det veldig greitt. Strammar er godt nok når plata er "perfekt", og i andre tilfelle er det best med kransen i tillegg.
    Med akryltallerken var det kanskje endå viktigare med krans, men eg hugsar ikkje så nøye akkurat dette. Derimot hugsar eg svært godt kombinasjonen Technics SL 1000 mkII/PlatterMatter/Michellstrammar (med pakning). Dette var svært funksjonelt. SL 1000 har ikkje gjenga senterspindel, men tåler nesten kva som helst av press. Så ei tynn plate kan pressast (ved hjelp av ein pakning som held midten av plata litt høgre enn platestrammaren sin ytterkant, som har ein liten kant som syter for at etiketten og ikkje vinylen vert litt kraftigare pressa ned i Plattermatta. Samstundes er det veldig enkelt å gripe fatt i "skruen" på Michellstrammaren, og la SL 1000 bruke si enorme kraft til å skru av. Ekstremt brukarvennleg
    Men VPI SSM, med krans og lodd, fungerer nesten på same måten, og har kanskje endå betre lydlege kvalitetar (eit snev betre dynamikk)
    Det er altså svært få løysingar å velje mellom., og dei kostar litt for mykje, alle saman. Det billegaste er å få dreia ein krans hos ein entusiast med det rette utstyret. Det er ein ganske krevjande jobb, så du må rekne med å betale litt, der også.....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn