Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Den har ikke din i det hele taget,
    når jeg benytter den, lodder jeg direkte på wire.
    Men jeg benytter den ikke,
    for jeg har endnu bedre armkabel i et gammelt vdH d-300 (blev markedsført som ht-kabel tilbage i 80érne).

    Men 501 benytter jeg til gengæld imellem pre- og amp. og forøvrigt det bedste kabel jeg har haft her.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Kabelen som fulgte med en SME-arm har etter all sannsynlighet en 'DIN'. Trenger kanskje ikke starte diskusjonen om DIN og 'DIN', men kabelen som leveres fra SME er terminert, og om det er noe annet, så snakker vi ikke bare om en hjemmemekka/modifisert kabel, men også en hjemmemekka/modifisert arm. Det håper jeg ikke er tilfelle.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hvorfor er den ikke bra? Er det ikke samme VdH 501, som på min 312S og V, og det meste annet fra den kanten?
    Jo, de bruker samme 501 silver hybrid, men jeg har kun lest at andre kabler er bedre. Finner mange tråder fra utlandet hvis man googler litt. Jeg har ikke hørt sme iv med andre kabler så jeg kan ikke uttale meg. Noen som har sme armer med andre kabler som kan si noe om saken?
    Du finner nok tråder hvor alt som er standard kritiseres, og foreslås byttet med en eller annen ettermarkedsløsning. Det er bare sånn det er, rett eller galt, audiofilien vil bytte det ut med noe som de selv har 'funnet'.

    SME-kablene er nok riktig gode. Jeg har testet Cardas 33AWG fra ebay, og en ferdigkabel fra Oyaide. Forskjellene var små, forsiktig sagt. Jeg har originalkablene nå, riktignok kortet med og reterminert med WBT phonoplugger. Funker smaskens.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Det var en sme kabel på brukten med kle rca plugger. Selgeren mente at med kle så ble det mye bedre bass. Ble din original kabel forbedret med WBT plugger?
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Kabelen som fulgte med en SME-arm har etter all sannsynlighet en 'DIN'. Trenger kanskje ikke starte diskusjonen om DIN og 'DIN', men kabelen som leveres fra SME er terminert, og om det er noe annet, så snakker vi ikke bare om en hjemmemekka/modifisert kabel, men også en hjemmemekka/modifisert arm. Det håper jeg ikke er tilfelle.
    Det er bare hurtigst muligt, at rive stik ud af arm og kabel og lodde disse til hinanden.
    Det gør vejen så meget nemmere for de svage pu-signaler. :cool:
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Vanskelig å mene noe, egentlig. WBT er veldig fine saker, solid og ordentlig laget. Mine er nextgenvariant, men jeg husker ikke nummeret i farta, crosswind har det samme. Alt ble loddet på skikkelig vis av hans bror, som kan det. Men så er det hva som er hva oppi det hele. Kablene ble kortet inn fra 1.25 m som er standard? til 60-70 cm, som jeg trengte. i tillegg er standardkabelen klar-ferdig-gå for trafo med en jordingsterminal via jordleder fra 'DIN', og en fra skjermen til hver kanal, og den andre fra skjermene på hver av kanalene. Den nye kabelen har flytende skjerm i RCA (phono)-enden, og kun jord fra 'DIN' til chassis på RIAA.

    Jeg synes den nye kabelen har et lite hår stillere/ svartere bakgrunn, men ellers syntes jeg ikke det var noe nevneverdig forskjell å merke.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Rudi nevnte at de nyere sme armene hadde vdh 501 silver hybrid kablene. Men når kom de nyere sme armene på markedet?
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg fikk dr.feickert testplata idag og fikk kjørt litt platter speed. Også måtte jeg sette antiskate på maks(3g) for å ikke få forvrengning i høyre kanal i den siste testsporet. Er det normalt at det er så stor avvik mellom vtf og antiskate?
    IMG_0286.jpg
    IMG_0287.jpg
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Har kjøpt meg ny platespiller med SME 309 arm, er på jakt etter en pu og riia med trøkk og fyrighet. Noen anbefalinger? Maks kr 20 000,- tilsammen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg fikk dr.feickert testplata idag og fikk kjørt litt platter speed. Også måtte jeg sette antiskate på maks(3g) for å ikke få forvrengning i høyre kanal i den siste testsporet. Er det normalt at det er så stor avvik mellom vtf og antiskate?
    Normalt er jo et relativt begrep:). Går ut fra at PU´r er justert riktig. Hvilket stifttrykk har du?
    På mine spillere (etter HI-FI News testplate) er det i området fra omtrent tilsvarende stifttrykk til noe over. Men, i tillegg til litt "grov" skalering på arm (Thorens/Rega) kan det jo være avvik på skalahjul (Linn) som jeg ikke er herre over.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Stifttrykket er målt til akkurat 2g med digitalvekt. PUen skal være riktig stilt, men jeg er jo nybegynner så alt er mulig hehe. Får kjøpe hifi news plata så får jeg teste den også.

    Angående resultatet til platterspeed, hvordan leser man tallene? Syns rå frekvensen var litt høy...



    Har kjøpt meg ny platespiller med SME 309 arm, er på jakt etter en pu og riia med trøkk og fyrighet. Noen anbefalinger? Maks kr 20 000,- tilsammen.
    Hvilken spiller kjøpte du?
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Har kjøpt meg ny platespiller med SME 309 arm, er på jakt etter en pu og riia med trøkk og fyrighet. Noen anbefalinger? Maks kr 20 000,- tilsammen.
    Lyric har noen igjen av whest two, som de selger til ca 7k,tror jeg. Knallbra riaa, som koster dobbelt i UK. Zu audio dl-103 er fyrrige saker. Utsolgt hos zu om dagen, men jeg fikk kjøpt en nesten ny på ebay til grei pris. AT33PTG2 er visst en match made inn haven med sme 309. Selges sammen i sl-1200 i oppgraderingspakke fra et engelsk firma jeg ikke husker navnet på i farten, men jeg leste en lyrisk omtale av pakka deres for litt siden. Det var et par forslag godt under budsjettet.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Stifttrykket er målt til akkurat 2g med digitalvekt. PUen skal være riktig stilt, men jeg er jo nybegynner så alt er mulig hehe. Får kjøpe hifi news plata så får jeg teste den også.

    Angående resultatet til platterspeed, hvordan leser man tallene? Syns rå frekvensen var litt høy...



    Har kjøpt meg ny platespiller med SME 309 arm, er på jakt etter en pu og riia med trøkk og fyrighet. Noen anbefalinger? Maks kr 20 000,- tilsammen.
    Hvilken spiller kjøpte du?
    Kjøpte denne;)
    IMG_0559.jpg
    Avid Sequel SP. Bruker Rega exact pu og Rega Phone riia. Låter meget bra men har nok mer å hente.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg sikla fælt på Sequel spilleren også, men den var litt for dyr for meg. Kanskje en gang i fremtiden. Drømmen er iallfall Acutus Ref Sp med sme V arm :cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sikla fælt på Sequel spilleren også, men den var litt for dyr for meg. Kanskje en gang i fremtiden. Drømmen er iallfall Acutus Ref Sp med sme V arm :cool:
    Litt dyr for meg også en fikk en grei deal på demo modellen. Tenkte at her har jeg en spiller med potensiale som er stort nok for mitt anlegg i lang lang tid.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Har kjøpt meg ny platespiller med SME 309 arm, er på jakt etter en pu og riia med trøkk og fyrighet. Noen anbefalinger? Maks kr 20 000,- tilsammen.
    Lyric har noen igjen av whest two, som de selger til ca 7k,tror jeg. Knallbra riaa, som koster dobbelt i UK. Zu audio dl-103 er fyrrige saker. Utsolgt hos zu om dagen, men jeg fikk kjøpt en nesten ny på ebay til grei pris. AT33PTG2 er visst en match made inn haven med sme 309. Selges sammen i sl-1200 i oppgraderingspakke fra et engelsk firma jeg ikke husker navnet på i farten, men jeg leste en lyrisk omtale av pakka deres for litt siden. Det var et par forslag godt under budsjettet.
    Beklager, jeg husket litt feil. Det var en SME IV-arm de brukte.

    http://flickread.com/website/pdf/579a266dc498b.pdf
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Strømling: Jeg har en at33ptg/ii som du kan teste på din sme 309 om du vil. Bare til å hente den i Oslo.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Send pm så kan vi avtale når du kan hente den neste gang du er i Oslo.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har ikke hørt så mange andre riaa, men jeg liker det jeg hører fra Pulsus. Det ligger noen tester på youtube, så kan du høre andre eksperter omtale den. Min neste riaa blir nok en Pulsare II.

    Jeg likte den så godt for en periode hadde jeg to Avid Pulsus hjemme. Planen var to billigere spillere, men solgte den ene for å finansiere dyrere spiller.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Med CBPS vil din spiller lett gruse min, det har jeg stor tro på. Min var ekstrem ustabil med original strømforsyningen.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    Det er mange bra riia der ute, hvilken som er bra/best avhenger av øra og selvfølgelig matching med pick up.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Med CBPS vil din spiller lett gruse min, det har jeg stor tro på. Min var ekstrem ustabil med original strømforsyningen.
    Mye mulig, sammy, men kanskje ikke. En ting jeg har lært meg gjennom mine år som audiot er at overraskelsene kommer.

    Men uansett. Det funker hjemme hos meg også, så da er det godt nok. Inntil videre, om ikke annet.
     

    Brightside

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2012
    Innlegg
    297
    Antall liker
    112
    Sted
    Arendal
    BERGEN

    Heisann!
    Er det noen Bergensere her som kan anbefale platesjappe?

    Når jeg er i Bergen pleier jeg å gå innom Rockade Musikk i marken.
    Men er det noen gode plasser å se på vinyl? Gjerne brukt.
    Jeg har akkurat startet med vinyl.
    Vanskelig å by på vinyl i ulike grupper på nett, når man ikke har snøring på hva ting "bør" koste.

    På forhånd takk :)
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor låter det så dårlig? Jeg hadde/har en rega rp6 med Fono riia og exact pu som jeg syntes spilte meget dynamisk og bra. Så kjøpte en jeg Avid Sequel med SME 309 arm og flyttet pu over på denne. Riia og pu er samme som på rega rp6 men dynamikken og luftigheten er borte.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg ville nok bytta ut pickup og RIAA i stedet for spiller og arm, var jeg deg.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Enig med Zomby_Woof. Du har mye å hente å bytte ut pu og riaa. En Dynavector XX2 hadde nok passa fint på 309 armen :cool:
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    At nye dyre plater fortsatt kommer med trange papir inner er fantastisk! Lyden det lager når du tar ut plata 1ste gang får rygghåra til å stå.
    Tar aldri ei ny plate ut av disse h******* stive papirsleevesene. River de forsiktig opp i små biter og legger de i peisen - hvor de hører hjemme! Mofi inner sleeves all the way.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Ja den er ikke lei, men vet ikke hvor bra den ville passet mht å drive REF75SE. For stivt prismessig også, brukt alt på drivverk:cool:
    Om det hadde latt seg gjøre m. hjemlån..... Ellers ser jeg at Figge er svært fornøyd m. Trilogy 907. Aner ikke pris.

    mvh
     
    Sist redigert:

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    Det er sjelden lurt å bytte ut noe som spiller bra, sjansen for å få det dårligere er stor selv om man skulle kalle det oppgradering. Jeg ville prøvd å høre om noen hadde noe riia/pick up du kunne fått låne for å teste om det hjelper nok. Hvis ikke kan det kanskje være like greit å gå tilbake til start med en rega for å spare tid å penger, blir fort stygg dyrt å famle i blinde med feil kjøp å kanskje ende med dårligere lyd enn du hadde.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Det er sjelden lurt å bytte ut noe som spiller bra, sjansen for å få det dårligere er stor selv om man skulle kalle det oppgradering. Jeg ville prøvd å høre om noen hadde noe riia/pick up du kunne fått låne for å teste om det hjelper nok. Hvis ikke kan det kanskje være like greit å gå tilbake til start med en rega for å spare tid å penger, blir fort stygg dyrt å famle i blinde med feil kjøp å kanskje ende med dårligere lyd enn du hadde.
    Ja skal testes før det blir noe mer kjøp :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn