Omtrent midt i lydbildet hos meg.Lurte bare på noe ang albumet fra Cannonball Adderley " Somethin Else" og sangen Autum Leaves; Har dere saksofonen på høyre side, eller skal den være i midten? Tenkte jeg muligens har koblet en ledning eller 2 feil
God ide - da prøver jeg meg på litt selv-kobling! Takk!RCA kontakter med skruetilkobling er skjelden vare. Bare for testingen sin del kan du kjøpe en billig RCA kabel som kan slaktes og noen sukkerbiter eller liknende som tar tynne ledninger.
Mvh
KJ
Har 6 pakker med 4MM inner sleeves fra Vinyl Storage solutions til salgs for en billig penge.Disse: https://vinylstoragesolutions.ca/co...alable-crystal-clear-cpp-25-sleeves-to-a-pack
Helt konge kvalitet.
Jeg skjønner ikke hva det betyr når man oppgir mV for input, max ? Hvilken RIAA er dette ?Klare for kanskje helgas dummeste spørsmål?
Om en MM-pu har 3.6mV output og riaa-trinnet er 2.5mV input, har dette noe å si??
Vi får nå virkelig håpe den har mer enn 20-30mV max input, som i bestefall kun gir deg i underkant av 19dB overload margin. Ved 26-34dB er du innafor.Det har ingentig å sie i praksis. De 2,5 mV er hvad der kræves for å gi en specifik udgansspænding. Du vil så få en lidt højere... og lidt bedre signal/støjforhold.
Det eneste som er vigtig er "max input", før forvrængning opstår. Det vil typisk være omkring 20-30 mV, så du er i "safe zone"
Du kan se på riaa, preamp og effekt som en serie med forsterkere, alltså ikke bare tre, men kanskje fem-seks. Hver av disse har sitt støybidrag som summeres mot høyttaler. Om man legger mesteparten av gain på det siste leddet, forsterker man også støybidraget fra de foregående leddene. Om man legger mest gain tidlig, vil man i mindre grad forsterke foregående ledds bidrag underveis.Forhold mellom støy/sus og gaininnstilling på riaa. Noen hevder Vis vedlegget 656604 at det at det blir mindre støy med lavere gain på riaa, men i virkeligheten blir jo støyen den samme da man må kompensere med økt volum. Har valget mellom 40 - 60 på riiaa
Bruker å sjekke med å spille f.eks en symfoni på ca. 90 dbu lytteposisjon. Det er ofte store dynamiske sprang, og overganger som er helt stille. Da forsterker står på "full guffe" bli det ikke helt "tyst". Er det riaaen som komponenten som må forbedres, eller må man ved vinylspilling akseptere et støyproblem i forhold til CD osv.Du kan se på riaa, preamp og effekt som en serie med forsterkere, alltså ikke bare tre, men kanskje fem-seks. Hver av disse har sitt støybidrag som summeres mot høyttaler. Om man legger mesteparten av gain på det siste leddet, forsterker man også støybidraget fra de foregående leddene. Om man legger mest gain tidlig, vil man i mindre grad forsterke foregående ledds bidrag underveis.
Mao høy gain på RIAA er alltid å foretrekke, alltså så tidlig i kjeden som mulig.
Joda, mente lydtrykket. Men her blir det spørsmålet om man aksepterer et visst S/N.S/N i et trinn er konstant og ofte(alltid) oppgitt, volumknotten et dempeledd. Når du skrur volumet helt opp slipper du gjennom og forsterker støyen fra leddet før volumet. Samme gjelder RIAA, høyere gain betyr høyere gain på støyen fra leddet foran. Ja, RIAA er det svake ledd i forsterkerkjeden, men selve vinylen har jo også begrenset S/N som bør dominere når nål treffer rille.
Ps! dBu er en signalspenningsref og 90dbu=24500V. Du mente vel dB?
Det er vel ingen annen måte enn å teste andre riaatrinn for å verifisere hvordan lydkvaliteten øker eller forringes.Joda, mente lydtrykket. Men her blir det spørsmålet om man aksepterer et visst S/N.
Opplever faktiskt at jeg kanskje blir en bedre lytter når jeg spiller vinyl. I og med at det er imperfekt er jeg mer konsentrert i lyttesituasjonen, og det er jo viktig for å oppfatte det som er av informasjon på plastskiva.
Skal leses proceed amp, og Nagaoka 500 mp.Det er vel ingen annen måte enn å teste andre riaatrinn for å verifisere hvordan lydkvaliteten øker eller forringes.
Har en Technics 1200 g/Nagaoka 500 mo, og et prosjekt RS riaatrinn. Forsterkersettet består av proceed små og pre. Så her er det vel en totalvurdering som er avgjørende hvor langt man kan strekke strikken for å nå den høye enden av anleggets kapasitet.
Som du ser er det 2 innlegg der - hvor jeg beskriver forskjell mellom 3 pick-uper - hvor jeg opplever størst forskjell mellom de 2 første. Det var det jeg ville fremføre med disse 2 inleggene, etter en veldig kort lytting.Det høres litt besynderlig ut at du ikke hører særlig forskjell på en konisk nål og en MicroLine nål.... I tillegg til ML og SH har jeg også en ATN95C og forskjellene er umiddelbare, åpenbare og anseelige både når det gjelder klang og oppløsning.
Ja, her var det sammenligning mellom en original, ATN3600L, som har spilt godt over 500 timer - aldri rengjort.Alt er relativt, og skilnaden mellom ein utlevd pickup og ny, kan nok opplevast som større enn skilnaden mellom rund og mikro. Vidare er kanskje armkvaliteten ikkje heilt på det nivået som gjev utteljing av meir påkosta nåleslipingar.
Nja, de store forskjellene her er mellom AT95C og ML/SH: de får du midt i fleisen. Mellom ML og SH er de mer subtile, men likefullt enkelt hørbare her.Som du ser er det 2 innlegg der - hvor jeg beskriver forskjell mellom 3 pick-uper - hvor jeg opplever størst forskjell mellom de 2 første. Det var det jeg ville fremføre med disse 2 inleggene, etter en veldig kort lytting.
Du brenner av de høyeste adjektivene på forskjell mellom VM95E og VM95ML - jeg gjør nok heller det på forskjellen mellom VM95E og originalen ATN3600L. Så får vi heller være uenige
Aha, det var oppklarende. Jeg får bare beklage at mine innlegg ikke fikk frem det jeg menteNja, de store forskjellene her er mellom AT95C og ML/SH: de får du midt i fleisen. Mellom ML og SH er de mer subtile, men likefullt enkelt hørbare her.
Imidlertid ser det ut som om jeg har blingsa og misforstått, siden jeg trodde du mente at forskjellen mellom 3600L og AT95E var større enn mellom 3600L og AT95ML. Det var veldig merkelig syntes jeg - eller det hadde vært merkelig hvis det hadde vært det du sa. Nå når jeg har blitt korrigert så er det du sier helt naturlig.
Beklager forvirringen!
Ja, er jo det. Men jeg liker ikke å håndtere nålene ML nålen var løs i pakken den kom i sammen med cartridgen og jeg var redd for å ødelegge noe, fikk den på plass da. Venter ikke noe underverker med C allikevel.Det er jo bare å nappe ut en av de andre nålene og slotte inn C-en....
Er det ikke bare ordkløveri?? Flueknepperi??Vi får nå virkelig håpe den har mer enn 20-30mV max input, som i bestefall kun gir deg i underkant av 19dB overload margin. Ved 26-34dB er du innafor.
Nei, egentlig ikke! Men ok du ga meg 34dB.Er det ikke bare ordkløveri?? Flueknepperi??
Når det gjelder signal støyforhold ift forsterkingen i RIAA-trinnet så er SN ofte ikke er veldig påvirket av forsterking, og vi kan for praktiske formål stort sett anta SN er ganske upåvirket av forsterkingen. Men nede i flisespikkeavdelingen så er det sjelden slik, et par tre fire dB i variasjon på SN ved justering av forsterkingen vil en antagelig kunne se i mange tilfeller (dvs med et fast nivå ut). Om SN blir bedre eller dårligere med økende forsterking avhenger helt og holdent av hvordan RIAA-trinnet er skrudd sammen....
[nerde_modus_på ]
Litt mer generelt og teoretisk om støy fra hhv MC og MM ...:
Først og fremst - Pickuper er ikke støyfrie. De har en egenstøy som er bestemt av spoleimpedansen, først og fremst motstanden, men for MM-pickuper kan også induktansen i samvirke med lastimpedansen være viktig. For det meste så er SN ut av pickupen ikke dominerende men likevel.
«En typisk» MM pickup med 5 mV ut fra en kildeimpedans med 500 ohm og 500 mH har et SN på ca 85 dB, inkludert RIAA pre og post EQ, men ellers uvektet og ulastet. Typisk last på en MM inngang med 47K reduserer SN til ca 79 dB.
«En typisk» lavimpedandt MC pickup med 500 µV ut fra en kildeimpedans på 5 ohm og 20 µH har også et SN på ca 85 dB inkl RIAA pre og post EQ, uten vekting eller last. Lasten på en MC påvirker ikke støyen nevneverdig, men kan redusere nivået ut av pickupen med noen dB.
Den observante lesaren ser at 100X på kildeimpedansen gjør samme utslag for SN som 1/10 på utgangsspenningen. I den store sammenhengen, dvs montert på en platespiller og med en phonoforsterker så er disse SN tallene ikke de mest vesentlige, og normalt er signal støyforholdet ut av platespillerriggen dominert av SN i platene/rillene og dernest fra snurra. Med «perfekte» plater så har de beste platespillerne et SN fra lager, motorsystem etc. et sted rundt 70-75 dB. HiFiNews målte rumble på Technics SL-1000R til 74,9 dB B-vektet, igjennom platerilla.
Når det kommer til inngangstrinnene på phonoforsterkeren/RIAA - så er det «flere ganger» enklere å lage en MM inngang som matcher SN ut av en «typisk» MM pickup, enn det er å lage en MC inngang som matcher SN fra en «typisk» MC pickup. Vanskeligheten er ikke så mye knyttet til forsterking som det er knyttet til støytetthet i forsterkerelementene på inngangen, støy pr Hz, eller retter sagt [støy]/rot(Hz). Jeg ser da bort fra å bruke transformatorer på for å bruke en MC på en MM-inngang, Transformatorer unngå i stor grad utfordringene med å lage en over gjennomsnittlig god MC-inngang (SN vesentlig bedre enn 75 dB med 500µV inn) , men gode transformatorer koster en god slump penger og har sine egne utfordringer
Til «den typiske» MM skal man «bare» finne et passende J-FET trinn med mindre støytetthet enn ca 2,8 nV/rot(Hz) - bipolare inngangstrinn er ikke like enkle her på grunn av kildeimpedansen fra MM i samvirket med strømstøy og bias på inngangstrinnet. De beste J-FET OPAMPene har en støytetthet på inngangen rundt 3,3 nV/rot(Hz) så det er ikke veldig utfordrende å unngå at MM-inngangen unødig begrenser SN fra pickupen.
Til den «typiske» MC skal man finne en forsterker med en støytetthet på inngangen som er mindre enn 0,28 nV/rot(Hz). De aller mest støysvake OPAMPEne har en spenningsstøy på inngangen rundt 0,9 nV/rot(Hz) (jf. AD797) og vi trenger 10 av dem i parallell for å matche støyen ut av MC-pickupen. Jeg tror ikke jeg har hørt om noe RIAA-trinn som bruker 10X AD797 i parallell. Med så mange kretselementer i parallell så er det heller ikke trivielt å lage et kretsutlegg som ikke ødelegger potensialet.
OPAMPER er brukt som eksempler over fordi data er lett tilgjengelige.
En annen side av saken, som kan være like viktig i praksis, er hvor følsomme hhv MC og MM er for den elektromagnetiske støyen som omgir husalteret. MM reddes litt av at den har høyere signalnivå, men typiske MM-pickuper har også et mer åpent magnetsystem med lav magnetisk flux, som det er lettere å påvirke direkte. Høyimpedante systemer er mer mottakelige for innstrålt støy. MC pickuper har som kjent utfordringer med svært lave signalnivåer, men de har stort sett lukkede magnetsystemer, med høy magnetisk flux, som ikke er så direkte påvirket av omkringliggende magnetfelter. Lavimpedante systemer er også mindre mottakelige for innstrålt støy.
[nerde_modus_off]
...
Angående SN med platespilling så vil jeg ta fram et innlegg jeg skrev i en annen tråd :
Når det gjelder signal støyforhold ift forsterkingen i RIAA-trinnet så er SN ofte ikke er veldig påvirket av forsterking, og vi kan for praktiske formål stort sett anta SN er ganske upåvirket av forsterkingen. Men nede i flisespikkeavdelingen så er det sjelden slik, et par tre fire dB i variasjon på SN ved justering av forsterkingen vil en antagelig kunne se i mange tilfeller (dvs med et fast nivå ut). Om SN blir bedre eller dårligere med økende forsterking avhenger helt og holdent av hvordan RIAA-trinnet er skrudd sammen.
Med et oppsett av Platespiller, PU og RIAA som er optimalisert mht støy, så vil en typisk kunne få et SN ved avspilling et sted rundt 70-75 db med klinisk rene plater, og at der det gjerne SN i vinylrilla sammen med nåla på PU som er begrensende. Dernest kommer SN i snurra, HFN målte rumble på Technics SP1000R rundt 74-75 dB som er SOTA. Så kommer RIAA med SN som kan ligge rundt 80 dB (uvektet, men inkl samspillet med PU) og til slutt på rangstigen kommer SN i motorsystemet på PU som «typisk» kan ligge rundt 85 dB.
mvh
KJ