Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Takker for info - til dere begge. Veldig moro å lære seg om dette, spennende greier :D
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Har blitt mye vinylspilling etter de nye nålene kom i hus. Bytter litt på, men havner som regel ganske fort tilbake på AT-VM95ML, synes den låter fremdragende på alt.
    Fullstendig enig. I forhold til pris er den helt uovertruffen og uten tanke for pris er den også veldig, veldig god
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Har en pen Beogram 1900 stående i anlegg nr. 2. PU er en original MMC20EN, med elliptisk slipning. Låter greit og har god rytmikk, men kunne ønske noe mer liv i toppen. Noen som kjenner til Soundsmith-modellene som passer til B&O?
     

    Vedlegg

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Har SoundSmith på 2 av mine, og det er topp kvalitet. Etter at B&O sluttet å lage disse selv overtok SoundSmith produksjonen av de - på lisens.

    Sjekk også evt med Thomas på Elektronisk Bureau. Han selger PU´s til B&O fra Tonar (som produseres av SoundSmith).
     

    traum6

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    95
    Antall liker
    28
    Sted
    mo i rana
    Nå låter krevende innspillinger "riktig". Eksempelvis DJ koze plata knock knock helt fantastisk. Så luxman E 200 gjør nok mye riktig etter mine preferanser. Fikk heldigvis kjøpe dette for 5000,- , noe jeg tror er en svært god pris. Tror det er vanskelig å få noe bedre i den prisklassen.
     

    Vedlegg

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    2.003
    Antall liker
    4.779
    Torget vurderinger
    1
    Har bestilt en DL-110 til min DP-59L.... Må visst smøre meg med tålmodighet noen uker til...
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Prøver igjen -

    Holer det med en slik for å sjekke pick-upen?:


    Lastet ned og skrev ut en midlertidig for å få sjekket, de 2 jeg har montert selv var fine - men originalen (Conical) som fulgte med spilleren måtte justeres en del.... kan det medføre ekstra laber lyd på for eksempel de siste par låtene på vinylen?
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    3.845
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Prøver igjen -

    Holer det med en slik for å sjekke pick-upen?:


    Lastet ned og skrev ut en midlertidig for å få sjekket, de 2 jeg har montert selv var fine - men originalen (Conical) som fulgte med spilleren måtte justeres en del.... kan det medføre ekstra laber lyd på for eksempel de siste par låtene på vinylen?
    Hvis du vil ha det helt nøyaktig og hente det siste ut av pickupen er denne til å anbefale:


    Har hatt en slik en til alle mine tidligere spiller/arm kombinasjoner og mener definitivt at den er verdt hver krone. Det tar litt tid og kitt tålmodighet hjelper men resultatet blir meget bra.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Det er kanskje på tide å minne om Conrad Hoffmans Custom arc template generator.
    http://www.conradhoffman.com/chsw.htm (pkt 3 på lista)

    Da kan en praktisk lage bue-protraktor til hvilken som helst arm. Bue protractorer er veldig greie å jobbe med.

    Mvh
    KJ
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Stiller meg bak anbefalingen av Mint Best Tractor, men er et stykke fra å mene at den er nødvendig. Gratisutgavene fra Hoffman og Vinyl Engine er alt en trenger og vil en gjøre det maks enkelt for seg selv så er MoFis GeoDisc helt fab. Med sistnevnte får en ikke stilt inn alt til en fraksjon av en millimeter, men det er da heller ikke nødvendig. Jeg brukte en slik i årevis og var alltid fornøyd med resultatene. Lider man ikke nevneverdig under audiophilia nervosa er den et ypperlig valg.

    Skal man først ha en audiofilt godkjent løsning er imidlertid Best Tractor et ypperlig valg. Den lages til din spesifikke kombinasjon av arm/spiller og gjør det enkelt å få alle innstillinger 100% nøyaktig. Den kan også bestilles i den geometrien man vil ha (Baerwald er standard) og så er den mer oppbevaringsvennlig enn f.eks en Feickert. :rolleyes:
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Når man først er inne på å anbefale protraktorer. WallyTractor gjør alt det du skriver at Best Tractor gjør. Med det hyggelige tillegget at den kan brukes for alle armer som finnes og som vil bli produsert i fremtiden, pluss både Baerwald og Loefgren. Og mulighet for å stille inn etter nyere eller eldre plater. Ja, den er dyr.

     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vurderte Wally (og Feickert) da jeg sist skiftet arm, men BT er fryktelig kjekk i forhold til at jeg bare kan putte den i en skuff. Skifter en arm i hytt og pine er nok Wally et yppelig valg, men her tenderer de til å forbli i årevis.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Ser den og er absolutt enig. Jeg er vel en sånn som har en lei tendens til å skifte det meste i hytt og pine 😊
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Har vært der selv, for all del, men heldigvis begynner det å bli en stund siden nevrosene la seg.

    PS: ser jeg minnet deg på at du hadde en Geo Disc du egentlig skulle selge... :giggle:
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    PS: ser jeg minnet deg på at du hadde en Geo Disc du egentlig skulle selge... :giggle:
    Det er helt riktig! 😁 På grunn av nettopp nevnte nevroser, har jeg alt for mye liggende som bør selges. Må prøve å få det ut før jeg glemmer det igjen 😊
     

    RuneSound

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.05.2018
    Innlegg
    58
    Antall liker
    150
    Sted
    Kr. Sand
    Torget vurderinger
    1
    Hei godtfolk, har akkurat fått tak på en Thorens TD124, denne har en SME3009 arm Som er ombygd til 3012, skal visst være gjort av en her på sentralen... Er det noen som har noe info rundt en slik ombygging, og råd mtp pickup valg jeg bør se/tenke på...

    På forhånd takk!
    61C4B790-FC12-456A-BA81-DA5D3CC333A9.jpeg
     

    traum6

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    95
    Antall liker
    28
    Sted
    mo i rana
    Noen tips til oppgradering fra Nagaoka mp 500 til en mc pickup, 10 - 20 000 kr klassen?Har null erfaring med MC pickup, men tenkte å gi min technics 1200 g muligheten å få bære en annen pickup i tillegg til nagaokaen, som jeg er storfornøyd med.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Technicsen takler vel det meste av pickuper, så det kommer nok mest an på RIIAen din. Evt. anbefalinger blir selvsagt det man selv liker og for min del blir det f.eks Audio-Technica ART9 til rundt ti lapper og Benz Ebony TR til rundt det doble (før den obligatoriske HiFi-rabatten). ART9 gir 0.5mV ut med en intern impedans på 12 Ohm og er således enkel å få til, mens Ebony TR kun leverer 0.1mV med en impedans på 1 Ohm og krever en RIIA som er helt tyst og leverer plenty gain (minimum 65dB, men gjerne 70).
     

    traum6

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    95
    Antall liker
    28
    Sted
    mo i rana
    Technicsen takler vel det meste av pickuper, så det kommer nok mest an på RIIAen din. Evt. anbefalinger blir selvsagt det man selv liker og for min del blir det f.eks Audio-Technica ART9 til rundt ti lapper og Benz Ebony TR til rundt det doble (før den obligatoriske HiFi-rabatten). ART9 gir 0.5mV ut med en intern impedans på 12 Ohm og er således enkel å få til, mens Ebony TR kun leverer 0.1mV med en impedans på 1 Ohm og krever en RIIA som er helt tyst og leverer plenty gain (minimum 65dB, men gjerne 70).
    Luxman E 200 Riia. Har tenkt litt på ortofon cadenza bronze/ black.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Javisst, det burde jeg husket.... Den vil takle Cadenzaene uten problemer om det er der du havner. Jeg ville kanskje tenkt på å anskaffe et tyngre headshell for å øke den effektive massen og evt. bruke den ekstra motvekten som følger med spilleren om nødvendig, men det kan jo like godt gjøres i etterkant.
     

    traum6

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    95
    Antall liker
    28
    Sted
    mo i rana
    Når pickup er i hende, må det selvfølgelig monteres i passende headshell av adekvat kvalitet. Blir spennende å få sammenlignet lydforskjellen fra mp 500 til en eventuell cadenza bronze eller black, eller når jeg drar til Oslo en annen pickup. Her vil prisen være en faktor å medregnet.👍
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har ikke hørt MP-500, men etter sigende er det jo en svært kompetent pickup. Det gitt så tror jeg ikke du skal forvente å bli slått i bakken av kvalitetsforskjellen. En liten dult i ryggen er mer sannsynlig. Min erfaring er i alle fall at forskjellen mellom en topp MM og en topp MC er ganske liten og på ingen måte er i nærheten av å forsvare den typiske prisforskjellen.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Min erfaring er i alle fall at forskjellen mellom en topp MM og en topp MC er ganske liten
    Nå er det lett å prøve å finne noe en kan være uenig om bare for å ha noe og diskutere, skal prøve å unngå det. :) Bare si: Uenig!
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Min erfaring er i alle fall at forskjellen mellom en topp MM og en topp MC er ganske liten
    Veldig avhengig av både kvalitet på- og match mot RIAA spør du meg - under ellers gitt forhold at tonearmens masse er egnet for aktuell compliance.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nå er det lett å prøve å finne noe en kan være uenig om bare for å ha noe og diskutere, skal prøve å unngå det. :) Bare si: Uenig!
    Du er ikke alene om det, som nettopp ble bekreftet. Uansett, den diskursen har blitt ført over mange tiår og utallige forum, så en repeat her er neppe nødvendig.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Uansett, den diskursen har blitt ført over mange tiår og utallige forum, så en repeat her er neppe nødvendig.
    Det var det jeg tenkte også, så istedet for en endeløs diskusjon har vi funnet noe vi kan enes om.🥰
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.439
    Sted
    Under stjernene
    Du har i det minste et phonotrinn som ikke burde gjøre skam på det presisjonsinstrumentet du er i ferd med å montere. :)
    Ja det balla sæ til.
    Var egentlig bare på jakt etter DAC.
    Så ble det preamp med RIAA og DAC.
    Har ikke angra på det.🌞
    Hvor lang innspillingstid kan en regne med på PU?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn