Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Lurer litt på dette med rillestøy



    Den ligger der konstant på 25Hz, ganske kraftig styrke. Mest plagsomt når jeg lytter med hodetelefoner - heldigvis kan jeg med RME dacen og dens equalizer enkelt fjerne mye av problemet.

    Problemet er på alle plater - i varierende styrke, på alle pickupene. Har kvaliteten på platespilleren noe å si her? Hvordan løser man dette problemet best?

    Du som gjettet at det er Your Song med Elton John som spilles når bildet ble tatt - har rett 😁
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Bare å filtere bort. Vinyl har ingen lyd-informasjon under 30 Hz, mellom 30 - 15khz eller 40 - 16khz pga vinylformatets begrensninger mht rille-bredde vs tykkelse på PUnåla.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Bare å filtere bort. Vinyl har ingen lyd-informasjon under 30 Hz, mellom 30 - 15khz eller 40 - 16khz pga vinylformatets begrensninger mht rille-bredde vs tykkelse på PUnåla.
    Forbannet tøvprat! Vinylformatet fikser glatt 7Hz - 50kHz. 70-tallets quadrofoni modulerte to av kanalen i området 20-40kHz. Hva plateprodusentene velger å gjøre er en annen sak. Men du kan banne på at de færreste stopper nedad på 30Hz og oppad på 16kHz!
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Hvor har du lært det?
    Innlysende. Jo lavere frekvenser jo grovere riller, jo høyere frekvenser jo smalere riller. Nåla skal helst ikke 'romstere fritt' i de groveste rillene med de laveste frekvenser, og nåla skal helst fortsatt spore godt i rillene ved de høyeste frekvenser. Vinylformatet har mange kompromisser, og én av de er at lydteknikerene må ta hensyn til frekvensomfang som påvirker rillenes bredde veiet opp mot forskjellige nåleslipninger.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Forbannet tøvprat! Vinylformatet fikser glatt 7Hz - 50kHz. 70-tallets quadrofoni modulerte to av kanalen i området 20-40kHz. Hva plateprodusentene velger å gjøre er en annen sak. Men du kan banne på at de færreste stopper nedad på 30Hz og oppad på 16kHz!
    DU tøver. Et raskt søk bekrefter det jeg sier. Om du kan engelsk, i tillegg til å avfeie argumenter som "forbannet tøvprat", kan du lese det jeg limer inn nedenfor. At vinylformatets potensielt KAN er ikke det samme som at det GJØR.


    Audiodrom



    MJ 07.12.2017
    NEW VINYL ERA
    Sales of CDs has been exponentially declining since its 2001 peak. The number of downloaded digital albums and songs grows but leaves open bleeding wounds in profit of labels due to unauthorized sharing and copying. High resolution discs like BlueRay Audio or SACD, despite superior sound quality, commercially failed. Is the vinyl resurgence a sustainable solution or just a hype?

    FRONT-New-Vinyl-Era


    Foremost, the vinyl return is a welcome and heavily supported phenomenon – there is no other way than that a consumer needs to purchase an album that cannot be copied or shared online, thus securing the profits for labels. Oh, and it is so cool and trendy to have a turntable at home, say lifestyle magazines. And audiophiles? They remain a niche within the niche. The new era of vinyl, however, has arrived.
    An (un)resurgence of vinyl
    “It is incredibly booming sales”, journalists rave about the vinyl record comeback. And they support the story with images like these:
    1-Vinyl-Shop
    2-Vinyl-growth

    Indeed, it is a fantastic accomplishment for the format that was once considered stone dead. There is no doubt that the vinyl sales is increasing dramatically, the last reports show over 47% growth versus previous year for Christmas season. The problem is that the numbers are not seen in the proper context – look at the following chart that reveals more of the truth:
    3-vinyl-sales-history

    Is the vinyl resurfacing steeply? Yes! Is it something that could be considered a real major boom? Not at all. The vinyl remains far behind its historical sales, however, it has one important advantage - profitability. Adele’s 25 album is sold at 1.80€ per song on vinyl (including shipping), and at 0.74€ per song as a download from Amazon.de. Distribution costs of course add something to the price of vinyl but consumer has to buy an album, not individual songs, which multiplies the profit.
    When we take a closer look on the sales of LPs and EPs (the pale beige segments) in the context of the whole audio industry, the volume is hardly noticeable:
    4-Media-Sales-RIAA

    One also needs to realize what I outlined in the first paragraph: The number of the really downloaded albums and songs vastly differs from the reported figures due to grey sharing and copying. Means that the purple and red segments are at least triple or more probably four times the size in reality. If everyone who owns an album or a song in a digital format had paid for it, the labels and their distributors would have been drowning in money.
    Unfortunately, it has a usual scenario instead, even in our audiophile world – someone downloads something from someone else without paying (as real men never pay), then sends it from a laptop placed on anti-vibration feet through asynchronous link or Bluetooth to a DAC of a cigarette box size. This way money are saved and thousands of songs are accumulating on a hard disk while you walk your dog. Quite recently I encounter such a practice at a high-end equipment dealer who was copying 4TB of music files from friend to his own library. Four terabytes are the equivalent of 6,000 CDs or 100,000 songs in FLAC.
    Well, now we know that we are actually witnessing a resurgence of a niche market, not a major trend which will remain digital until something even more progressive is invented. However, the vinyl has its magic for many of us, me included, though it is seriously flawed.
    New-Vinyl-Era

    The overpaid sound of vinyl
    "The vinyl disc is a steadily collapsing medium," says multiple Grammy Award winning mastering engineer Bob Ludwig. "The closer it gets to the label, the more the information is getting compromised."
    Bob Ludwig is the owner of Gateway Mastering and a well-known person in the audiophile community - his credits include Dire Straits, Led Zeppelin, Alison Krauss, Beck, Sarah McLachlan, Rolling Stones or Daft Punk.
    Of vinyl's inherent deficiencies, reproducing bass is one of its most obvious. When Ludwig was hired to provide the remastering for The Band’s Music From Big Pink, he got the album's master tapes from Capitol Records. On the box was a note from the cutting engineer who had made the original vinyl master, saying the album's extreme low end had to be cut out.
    “Vinyl's capable of a lot, but only if the grooves are wide enough for the needle to track them properly. A longer album means skinnier grooves, a quieter sound and more noise. Likewise, the ear-rattling sounds of dubstep weren't really meant for your turntable. If you had taken Skrillex into Motown Studios, they would've said, ‘It's uncuttable!’" says Adam Gonsalves (Portland Mastering). This is the reason why vinyl masters were routinely cut below 40Hz and equalized over 16kHz to avoid playback issues.
    Too much bass in one speaker could make the needle skip out of the groove, as would too much sibilance — a harsh "s" — in a singer's voice. “It should basically be in mono," Gonsalves says. Otherwise, "that's a hard path for a needle to trace."
    Another respected name in the engineering business is Bob Clearmountain (Toto, David Bowie, Robbie Williams, Bruce Springsteen, Bob Marley). "I'd just listen and go: 'Jesus, after all that work, that's all I get?' It was sort of a percentage of what we did in the studio," he says. "All that work and trying to make everything sound so good, and the vinyl just wasn't as good, [...] suddenly it's got noise and ticks and pops, for me that's an extremely unmusical event."
    "There's basically nothing you can do to make an hour-long album on one record sound good".
    When Clearmountain mixed vinyl albums for Columbia Records, he says the label required the test pressing of each LP to play on an old, cheap turntable without skipping, or it would have to be mixed again. To achieve such a compatibility the vinyl master must be compromised and EQed.
    Pete Lyman (mastering engineer of Shelby Lynne, Weezer and Europe) adds. “To get an album longer than 40 minutes to fit onto one LP, high frequencies and bass are the first things that go.” There's also extra distortion because he has to cut the master lacquer at a lower volume to fit all that extra music onto the LP. “As soon as you have to cut that record at a quieter volume, you're going to hear more surface noise, because you're going to have to turn your stereo up to accommodate the lower level on the disc."
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Innlysende. Jo lavere frekvenser jo grovere riller, jo høyere frekvenser jo smalere riller. Nåla skal helst ikke 'romstere fritt' i de groveste rillene med de laveste frekvenser, og nåla skal helst fortsatt spore godt i rillene ved de høyeste frekvenser. Vinylformatet har mange kompromisser, og én av de er at lydteknikerene må ta hensyn til frekvensomfang som påvirker rillenes bredde veiet opp mot forskjellige nåleslipninger.
    Du får lese deg opp på Shibata, kvadrofoni, half speed mastering.

    Visst vil de fleste erfarne produsenter inngå visse kompromisser, men det går på tid/kostnad vs dynamikk/båndbredde. Den teoretiske båndbredden er fra 7Hz-50kHz+ og teoretisk dynamikk 75dB, men det er ikke praktisk og lønnsomt som regel.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har kvaliteten på platespilleren noe å si her?
    Hvordan løser man dette problemet best?
    Ja!
    Billigst er jo å legge inn et filter, best er å bytte til bedre platespiller. Som regel lite interessant som skjer der nede så det må du vurdere selv, men selv om du filterer rumble kan det påvirke lyden oppover også.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Endelig en tråd med skikkelig underholdningsverdi ;)
    Neppe. Da må du prøve kabelforumet. Akkurat nå har vi bare en besserwisser her som presenterer hans meget begrensede og feilaktige kunnskap som fakta. Fakta kan enhver innhente ved noen få google-søk. Derfor vil en neppe se flere fargerike innlegg i denne sammenhengen. Med mindre forståsegpåeren klarer å grave fram noe mer falsk info fra nettet😎
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Lurer litt på dette med rillestøy



    Den ligger der konstant på 25Hz, ganske kraftig styrke. Mest plagsomt når jeg lytter med hodetelefoner - heldigvis kan jeg med RME dacen og dens equalizer enkelt fjerne mye av problemet.

    Problemet er på alle plater - i varierende styrke, på alle pickupene. Har kvaliteten på platespilleren noe å si her? Hvordan løser man dette problemet best?

    Du som gjettet at det er Your Song med Elton John som spilles når bildet ble tatt - har rett 😁
    I tidligere tider hadde alle forsterkere et rumble-filter for å håndtere rumble på datidens main stream platespillere. Enten permanent som på min QUAD 33 eller som en egen knapp. QUAD 33 kutter bratt ved 30Hz. Siden jeg har en svært bra spiller, som forøvrig også er drøyt førti år gammel, fjernet jeg for lenge siden dette filteret. Jeg har en sub i anlegget. Og kan ikke memorere en eneste plate som genererer støy langt der nede. Der er nærliggende å tro at du har et problem med spilleren din.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Takker for fine svar :)

    Jeg skal teste litt mer, prøve flere pick-uper og skiver, gå litt mer vitenskapelig til verks. Prøve å justere litt også.

    Jeg opplever det bare problematisk med hodetelefonene - de har respons ned til 5Hz. Bruker platespilleren på anlegg med sub, men opplever ikke problemet noe særlig der.

    Vil helst ikke bruke noe filter.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Takker for fine svar :)

    Jeg skal teste litt mer, prøve flere pick-uper og skiver, gå litt mer vitenskapelig til verks. Prøve å justere litt også.

    Jeg opplever det bare problematisk med hodetelefonene - de har respons ned til 5Hz. Bruker platespilleren på anlegg med sub, men opplever ikke problemet noe særlig der.

    Vil helst ikke bruke noe filter.
    Den 25Hz-stolpen din burde ligge nede på -50 til -70dB tenker jeg om det ikke er noe dypass der. Prøv å spille blank rille. Helst på en testplate, men start/slutt på en fin plate vil også duge. Leser du da fortsatt av -25dB på 25Hz har du et alvorlig problem med spilleren din. Type rådebank i lageret😊 Om denne 25Hz-en bare oppstår når musikk spilles tyder det på et armresonans-problem vil jeg tro.

    PS! Sjekk om frekvensen øker om du øker hastigheten til 45. I så fall er det garantert drivverket som er synderen.

    PS2! Resonansfrekvensen til arm + PU bør ligge rundt 10Hz. Sjekk ditt oppsett her Resonans. Lander du på 12-13+ har du et problem der.
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Den 25Hz-stolpen din burde ligge nede på -50 til -70dB tenker jeg om det ikke er noe dypass der. Prøv å spille blank rille. Helst på en testplate, men start/slutt på en fin plate vil også duge. Leser du da fortsatt av -25dB på 25Hz har du et alvorlig problem med spilleren din. Type rådebank i lageret😊 Om denne 25Hz-en bare oppstår når musikk spilles tyder det på et armresonans-problem vil jeg tro.
    Spiller vinyl nå - en gammel Saga skive - og 25Hz stappelen holder seg rundt -25dB, synker litt når det blir stille mellom låtene. Den beveger seg også med musikken, når den starter. Men jeg hører egentlig ikke mer enn "vanlig" vinyl støy på denne skiven. Lurer på om jeg blir litt lurt av å se på spectral analyzeren - det leveres ikke bass i forhold til hva den viser?

    Jeg lytter til en del digital musikk med bass nede i dette området - og når 25Hz stappelen beveger seg tilsvarende der, så kjenner jeg skikkelig bass. Det skjer ikke her.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Spiller en annen skive - Eldorado med Åge - 25Hz stappelen ligger nå rundt -20dB og over. Tror RME dacen ikke er tenkt til vinyl 😁 spørs om den ikke plukker opp noe helt annet.

    Det låter fint.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Spiller en annen skive - Eldorado med Åge - 25Hz stappelen ligger nå rundt -20dB og over. Tror RME dacen ikke er tenkt til vinyl 😁 spørs om den ikke plukker opp noe helt annet.

    Det låter fint.
    Heftige åttitallstrommer på Eldorado mener jeg å huske. Men noe særlig musikk nedi der tviler jeg på at det er. Hvordan er oppsettet ditt? Har du prøvd å kjøre spiller - riaa - forsterker? No fuzz ADDA.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Heftige åttitallstrommer på Eldorado mener jeg å huske. Men noe særlig musikk nedi der tviler jeg på at det er. Hvordan er oppsettet ditt? Har du prøvd å kjøre spiller - riaa - forsterker? No fuzz ADDA.
    Jeg bruker Yamahas MusicCast som er innebygget i vinylspilleren, sender til en Yamaha dac/streamer og så digitalt til RME dacen. Men jeg har også vinylspilleren koblet analogt (line) til Yamaha prossessoren, som også har MusicCast. Så jeg prøvde også analogt, så sende fra prossessor til Yamaha streamer videre til RME dac.

    Samme signalet på 25Hz stappelen.

    Jeg har igjen å teste å ikke bruke den innebyggede riaa i vinylspilleren, får se om jeg tester å koble opp i morgen eller noe.

    God produksjon på Eldorado skiva.

    Men lydproblemet, hvis det egentlig er noe - står ikke i forhold til det 25Hz stappelen viser. Var nok heller at jeg hadde lyttet til mye høy digital godt innspilt musikk en periode og så gikk over til et par ikke så gode vinyler og la merke til 25Hz stappelen og tenkte litt feil.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.040
    Antall liker
    20.224
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    En anden teori kunne være (da 25Hz er præcis ½ netfrekvens), at det er en elektronikfejl i din Yamaha-spillers strømforsyning??
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Tenkte jeg på også, men vi ser jo ikke hva som skjer under 25.
    Det viser seg at den nederste stappelen, 25Hz, også går i været hvis jeg gir dacen en signal på 5Hz eller 10 eller 15Hz (frekvensgenerator på nett)

    Virker som den nederste stapelen går opp både hvis det er 25Hz og lavere i frekvens.

    Da er det nok ingen "feil" i visningen som jeg trodde.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    Bare å filtere bort. Vinyl har ingen lyd-informasjon under 30 Hz, mellom 30 - 15khz eller 40 - 16khz pga vinylformatets begrensninger mht rille-bredde vs tykkelse på PUnåla.

    Jeg har vinylplater som går ned til 6Hz.....
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ikke noen forskjell ved bruk av intern eller ekstern Riaa.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Det viser seg at den nederste stappelen, 25Hz, også går i været hvis jeg gir dacen en signal på 5Hz eller 10 eller 15Hz (frekvensgenerator på nett)

    Virker som den nederste stapelen går opp både hvis det er 25Hz og lavere i frekvens.

    Da er det nok ingen "feil" i visningen som jeg trodde.
    Ja, det er rimelig. For dette displayet er ingen frekvensanalysator. Så 25Hz-stolpen vil nok fange ganske vidt rundt 25Hz. Men om du har et lydprogram på PC-en kan du frkvensanalysere signalet der. Uansett skal 25Hz-stolpen være temmelig lav om spilleroppsettet dit er friskt.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ja, det er rimelig. For dette displayet er ingen frekvensanalysator. Så 25Hz-stolpen vil nok fange ganske vidt rundt 25Hz. Men om du har et lydprogram på PC-en kan du frkvensanalysere signalet der. Uansett skal 25Hz-stolpen være temmelig lav om spilleroppsettet dit er friskt.
    Har dessverre ikke noen mulighet til å få inn signalet digitalt med god kvalitet nok under 25Hz inn til pc.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Trøste og bære! Jeg gidder ikke bruke lørdagskvelden på overbevise én enkelt påståertulling her på forumet om at han ikke har peiling. Google litt og du finner riktige svar😎

    PS! Jeg leser både engelsk og tysk.
    Du uttrykker deg på en måte som heldigvis ikke er normalt på andre arenaer, og men signaturen din 'kan' jo være en forklaring. Jeg håper ikke du snakker til dine kolleger ved evt faglige uenigheter, eller andre folk rundt deg på den måten. Under her kan du lese et lite utdrag av artikkelen. Navnene til folkene står der i et tidligere innlegg. Da kan du sende dem et brev hvor du kaller dem 'ting', som du liker så godt når du mener noe annet.

    "How closely a stylus is able to track micro-curvature of the groove dictates the final treble playback limit of a turntable set up. With the best 6µm cartridges it is possible to achieve theoretical extension to around between 40kHz (first track) and 20kHz (last track). With common 8µm styli the extension drops to 30kHz (first track) and 15kHz (last track). That is why, as already explained, for the playback compatibility reasons vinyls were typically equalized to a 40Hz-16kHz range to be on safe side."
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.719
    Torget vurderinger
    1
    Istedenfor å kaste ballen frem og tilbake med ord som "Tøvprat", "kan du lese engelsk, tysk etc.?" - er det ikke smartere å vise til seriøse kilder og fremlegge argumenter på den måten.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    for the playback compatibility reasons vinyls were typically equalized to a 40Hz-16kHz range to be on safe side."
    At enkelte vinyl masseutgivelser av metervare pop er produsert etter disse retningslinjene er vel ikke så uventet? Man tok hensyn til forventet avspillingsutstyr. Det samme skjer i dag med digitale kilder, men i mye større grad og omfang. CD'er er kraftig komprimerte for å kunne avspilles på diverse bærbare plattformer og over dab radio. Selv i CD'ens glansdager på 80-tallet kunne man oppleve CDer som var mer komprimerte og gjerne kuttet i bassen sammenlignet ved vinylutgivelsen av samme plata fordi de skulle være "avspillbare" i bilen eller discman.....
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg forstår hva @AOC prøver å forklare, men at produsenter ofte tar noen snarveier og spanske løsninger setter ikke det grensen for hva som er praktisk mulig å gjengi fra en LP. Det betyr heller ikke at samtlige skiver er produsert med samme forakt til mediet som disse anerkjente rattskruerne fremviser i livets høst.

    a95.JPG
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Hva tror dere om nyere vinyl og mastering - er det egentlig samme greia som blir gitt ut på cd/streaming? Tenker da mest på vanlig rock og pop utgivelser.

    Er ganske ny på vinyl etter 20 års pause og opplever at mange av de gamle 70 og 80 talls vinylene låter veldig bra (ofte bedre enn cd), mens nye utgaver ikke gir særlig mer enn komprimerte cd utgaver. Har ikke handlet så mange nye, brukte noen tusenlapper, men det stoppet jo fort etter lytting :confused:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hva tror dere om nyere vinyl og mastering - er det egentlig samme greia som blir gitt ut på cd/streaming? Tenker da mest på vanlig rock og pop utgivelser.

    Er ganske ny på vinyl etter 20 års pause og opplever at mange av de gamle 70 og 80 talls vinylene låter veldig bra (ofte bedre enn cd), mens nye utgaver ikke gir særlig mer enn komprimerte cd utgaver. Har ikke handlet så mange nye, brukte noen tusenlapper, men det stoppet jo fort etter lytting :confused:
    Du kan feks lese her hvilke hensyn som bør tas hva gjelder mastering av LP vs Digital

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg tenker mer på det underlaget eller "filene" om man vil som blir sendt for klargjøring for vinylproduksjon. At det ikke blir laget noen egen master med høyere dynamikk til vinyl. Man bruker den samme labre masteren som for cd.
    Om du leser det jeg linket ser du at det foreligge en egen tilpasset master til vinyl. Men når det gjelder produksjon tror jeg at det har vært en viss gjenlæringskurve og jeg opplever at ny vinyl er javnt over bedre nå enn bare for noen år siden. Du må ha vært svært uheldig i dine kjøp om du bare har endt opp med "komprimerte CDer". Finnes massevis av fantastiske nyutgivelser trykket i PVC.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Om du leser det jeg linket ser du at det foreligge en egen tilpasset master til vinyl. Men når det gjelder produksjon tror jeg at det har vært en viss gjenlæringskurve og jeg opplever at ny vinyl er javnt over bedre nå enn bare for noen år siden. Du må ha vært svært uheldig i dine kjøp om du bare har endt opp med "komprimerte CDer". Finnes massevis av fantastiske nyutgivelser trykket i PVC.
    Ja de tilpasser den - men underlaget de har å jobbe med ble først laget for digital release.

    Leser en del artikler som dette:



    Regardless of what you may have been told, most vinyl these days is cut directly from a CD production master – and it’s been that way for years.
    Les gjerne i kommentarfeltet om han som ville ha laget vinyl - ikke cd - og gutta i vinylklargjøringen komprimerte musikken fra DR13 til DR6. Av gammel vane kanskje 😁

    Kan hende du har rett, artikkelen er noen år gammel og ting kan ha forandret seg noe og at jeg har vært uheldig. Jeg har noen bestillinger inne på noen utgaver jeg har lest mye bra om.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Internett er full av meninger og uttalelser, det gjør dem ikke nødvendigvis sanne. DR tall mellom vinyl og CD feks kan egentlig ikke sammenlignes og påstanden om at vinyl er kuttet på en umodifisert CD master er veldig utbredt betviler jeg.

    Synes som sagt det har vært et positivt oppsving i kvalitet de siste årene, så tviler ikke på at det har vært en del snusk og snarveier. Produsenter som Simply Vinyl huskes med gru
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ja, DR tall for vinyl stemmer ikke. Handlet en ganske dyr boks med album hvor jeg leste at disse skulle har rundt DR10 - i forhold til cdene som ligger rundt DR6. Men vinylene låter like ille.

    Merkelig at det skal være så vanskelig å lage ok produkter.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Internet, from our friends in Oxford....

    We live in a world of information, the cyberspace is chock a block of it,
    half of it is boring, the other half is plain useless,
    but 1 % of it is great value
    and 1% of that 1%, is lethal.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Istedenfor å kaste ballen frem og tilbake med ord som "Tøvprat", "kan du lese engelsk, tysk etc.?" - er det ikke smartere å vise til seriøse kilder og fremlegge argumenter på den måten.
    Tøvprat er tøvprat og skal kalles ved sitt riktige navn. AOCs utsagn "Vinyl har ingen lyd-informasjon under 30 Hz, mellom 30 - 15khz eller 40 - 16khz pga vinylformatets begrensninger mht rille-bredde vs tykkelse på PUnåla." er tøvprat. Punktum. Jeg synes Høvdingen heller burde slå ned på de som presenterer løgn som sannheter på forumet. Og jeg har vist til seriøse kilder. De finner en ved å google f. eks. RIAA.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Du uttrykker deg på en måte som heldigvis ikke er normalt på andre arenaer, og men signaturen din 'kan' jo være en forklaring.
    Signaturen ble jeg tilegnet i en tråd om DAB. Siden jeg synes DAB er fine greier mener en av forummedlemmene at jeg må være mindre begavet og politisk forkvaklet:p
    Kan forresten ikke memorere at Høvdingen slo ned på den uttalelsen fra hvem det nå var...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn