Gode produkter låter bra rett ut av esken, men jo mer elektronikkomponenter det er i en så kan nok begrepet innspillingstid ha noe for seg, men at 'innspillingen' skal gi god grunn til de store ordene som brukes ("det låt veldig bra ut av esken, men etter 150 t låter det myyyYYYyyye bedre.") utover placeboeffekten og forventningen om at det skal endre seg, er jeg tvilsom til.Hvorfor endres ting alltid til det bedre ved innspilling av div.hifi utstyr?
Eller er det oppe i hodet ting blir innspillt?
Høyrer du skilnad på ein pickup når temperaturen endrar seg i rommet frå t.d. 18 grader til 23 grader?Gode produkter låter bra rett ut av esken, men jo mer elektronikkomponenter det er i en så kan nok begrepet innspillingstid ha noe for seg, men at 'innspillingen' skal gi god grunn til de store ordene som brukes ("det låt veldig bra ut av esken, men etter 150 t låter det myyyYYYyyye bedre.") utover placeboeffekten og forventningen om at det skal endre seg, er jeg tvilsom til.
Da mener i alle fall jeg at om en forsterker er varm etter å ha vært påslått lenge nok kontra en fysisk kald/nettopp påslått forsterker kan utgjøre hørbare forskjeller. En NAD 218 jeg hadde i min ungdom låt mindre dårlig etter å ha vært påslått 30 min, og som nypåslått og kald låt den påtakende elendig, grovkornet som en billig bilstereoforsterker. Luxmanen jeg har nå hører jeg fint lite forskjell på enten den er kald eller varm, men jeg liker tanken på, når jeg kjenner på topplokket at varmen stiger opp av den, at den spiller penere da jf nypåslått. Så forsterkere kan det ha en hensikt å bare la dem stå på. Dessuten er forskjellene så små at hørselen vår neppe 'husker' hvordan de ytterst små forskjellene låt sist uke. Så sofistikert hørsel har ikke vi mennesker.
PU og høyttalere derimot... "Gummiopphenget skal myknes"", sies det. (Armen som kommer ut av PU-huset har gummioppheng) Gummi myknes ikke opp av bevegelse. Økende temperatur mykner gummi, og lavere temp gjør den stivere, samt sollys tærer på den og i kombinasjon med høy alder krakkelerer den. Gummi av god kvalitet beholder elastiteten sin lenge, og at noen få timer med spilling (bevegelse) jf faktisk levetid på gummiopphenget skal endre elastiteten/dempeegenskapene etter få timer er derfor en myte for min del. Gummi blir jo derimot iblandet tilsetningsstoffer under produksjonen for å nettopp beholde egenskapene/kvalitetene sine lengst mulig.
Har samme pu. Hvor mange timer gikk det før den var innspilt?men lyden fra min DV-20x2L gikk i alle retninger de første ukene, og det var ikke alltid gøy.
Din Ikea løsning er helt klart bedre enn min midlertidige Ikea løsningI slike fex er vel noe IKEA greier?
Nei, tror ikke det, og av to årsaker: temperaturforskjellen må nok være mye større før menneskelig hørsel kan oppfatte endringen som følge av elastiteten til gummiopphenget i PU, og i løpet av tiden det tar å varme opp rommet 5 grader, og dermed gummiopphenget på PU, har en uansett glemt hvordan det låt fra børjan. En umiddelbar a/b-test med temperaturforskjell på 5 grader hvor alt er romtemperert er vel en umulig oppgave.Høyrer du skilnad på ein pickup når temperaturen endrar seg i rommet frå t.d. 18 grader til 23 grader?
Vet ikke... Lenge siden nå.Har samme pu. Hvor mange timer gikk det før den var innspilt?
Faktisk er min erfaring at armen skal henge litt med rompa sammen Ortofon. Nesten usynlig, men kanskje en grad eller to under vater.Jaha, så armen skal uansett være i vater?
Har ikke mer å justere på for å senke armen i opphenget.Faktisk er min erfaring at armen skal henge litt med rompa sammen Ortofon. Nesten usynlig, men kanskje en grad eller to under vater.
Sikkert bra.. Bare hold den i vater du.Har ikke mer å justere på for å senke armen i opphenget.
Det høres mye ut, all den til 1mm hev/senk (på en 9" arm) utgjør under 0,3 grader.Faktisk er min erfaring at armen skal henge litt med rompa sammen Ortofon. Nesten usynlig, men kanskje en grad eller to under vater.
Enig! Skjøt litt fra hofta! Skal nesten ikke synes, bare føles!Det høres mye ut, all den til 1mm hev/senk (på en 9" arm) utgjør under 0,3 grader.
Tiltredes. Med en radialarm er det ikke noe poeng å etterstrebe «mikrometernøyaktighet». Det blir uansett ikke perfekt noen andre steder enn i tangeringspunktene på plata, dvs maks to steder under avspilling. Og det blir stort sett to tangeringspunkter nesten uansett hvor mye en slingrer i monteringen av PU. Utover det så er det et et spørsmål om å balansere mellom mer eller mindre sporingsfeil på ulike deler av plateradiusen.Før du gjør som resten av oss og går av skaffet med finjusteringer og div geometrier, ha i bakhodet at det temmelig store avvik i denne leken. Plater er buklete, forskjellig tykkelse og annet snusk. Har klart meg i mange år med Ortofons enkle og justering av VTA på øret, klart har man flyttbare armbaser kan feks dr Feickerts protractor gjøre oppsett enklere, men på en 1200 er alt PnP.
Råder deg derimot til å kjøpe testplate, enten ortofons eller hifi news sin. De gjør det enkelt å justere antiskatingen og sjekke at den sporer ihh.
Riktig justert antiskating er helt avgjørende for å få pickupen til å spore riktig. Få deg en testplate, feks Vinyl Essensials. Med en slik kan en, når en spiller av sporene for sporingsegenskaper- og en nærmer seg limit for PU, kan en høre hvordan justering av antiskating påvirker forvregningen i hver kanal, og vekslende mellom h/v-kanal når en skrur på antiskating-justeringen. (det skal være like mye/lite forvregning i h/v kanal ved respektive 50-60-70?-80??-90???-100???? micron)Har kun brukt ortofons enkle protractor for innstilling av cadenzaen. Det finnes sannsynligvis flere andre alternativer for å øke nøyaktigheten. Tips tas i mot med glede!
Vil jo at pickupen skal få maks mulighet for å prestere.
Brukte medfølgende "overheng måler", og justerte deretter med protractoren. Tenker en testplate kan være bra som referanse, for å avgjøre hvorvidt pickupen avleser adekvat.Tiltredes. Med en radialarm er det ikke noe poeng å etterstrebe «mikrometernøyaktighet». Det blir uansett ikke perfekt noen andre steder enn i tangeringspunktene på plata, dvs maks to steder under avspilling. Og det blir stort sett to tangeringspunkter nesten uansett hvor mye en slingrer i monteringen av PU. Utover det så er det et et spørsmål om å balansere mellom mer eller mindre sporingsfeil på ulike deler av plateradiusen.
Vinyl engine har et par verktøy for å studere variasjoner i geometrien :
Med en SL1200 så er det aller enkleste å bruke Techincs sin egen «overhang gauge». 52 mm fra nåletippen til bajonettfestet på headshellet, nålefanen i flukt med akseretningen på headshellet og så er man i mål med Techincs sin egen geometri (dvs det er vel en japansk geometri som ikke sammenfaller med Löfgren eller Stevenson). Eller så kan man gjøre det superenkelt for seg selv og kjøpe en Ortofon Concorde eller tilsvarende og ikke tenke mer på geometri.
Vis vedlegget 661171
mvh
KJ
Nei igjen, nålefanen er den som skal siktes inn, med nålen i målepunkt.Når det gjelder å fiksere pickupen, er det vel pickupen som skal være korrekt etter protractoren, altså de parallelle linjene på malen. Evt. vride pickupen i headshellet hvis det er nødvendig.
Protractoren til Ortofon og «gaugen» til Techincs har mest sannsynlig ulik geometri mht hvilke tangeringspunkter de sikter etter, så det er neppe noen gevinst å bruke den ene til å kontrollere oppsettet med den andre.Brukte medfølgende "overheng måler", og justerte deretter med protractoren. Tenker en testplate kan være bra som referanse, for å avgjøre hvorvidt pickupen avleser adekvat.
Antiscatingen på technics 1200 g bruker jeg å stille på samme verdi som nåletrykket, i dette tilfellet 2,3.Protractoren til Ortofon og «gaugen» til Techincs har mest sannsynlig ulik geometri mht hvilke tangeringspunkter de sikter etter, så det er neppe noen gevinst å bruke den ene til å kontrollere oppsettet med den andre.
Ei testplate eller to er kjekt å ha, spesielt mht å stille inn antiscatingen som AOC nevner. Men heller ikke antiscatingen kan bli helt «riktig» rett og slett fordi det er for mange variabler som trekker i ulike retninger (nålesliping, nåletrykk, frekvens, nivå og radiusen til platesentrum ift armgeometrien) og scating-kraften som skal motvirkes er ikke «konstant». Men når du med ei testplate får sporingsfeil omtrent samtidig i begge kanaler så er antiscatingen satt «godt nok».
mvh
KJ
Hva skal jeg si, drivverk arm er snart 35 år.Neste gang - hvis det blir noen neste gang - blir det tangetialarm på meg...
Prøv. Tipper at du hører liten forskjell. På Delos hører jeg helt marginale forskjeller (jeg kan sitte i godstolen og svitsje impedans med fjernkontrollen). Forskjellene er så små at jeg neppe kunnne tatt dem i en blindtest eller utelukke at de er innbillning....Jeg kjøpte meg en Audio Innovations S1000 Step Up Transformer i går. Den skal brukes i et 47K MM phono-trinn. Er det noen som kan hjelpe meg med nøyaktig hvilken impedanse denne gir på Low og High Impedance?