Takk for grundig svar, Zomby! Jeg kommer ikke til å stille armen til hver plate, men ønsker en arm som gjør det lettere å lytte seg frem til korrekt VTA. 312S ble ikke mindre aktuell nå, for å si det slik.
Det er ingen naturlov at det «skal» være ulike signalnivå eller ulik forsterking mellom RCA og XLR eller ved konvertering den ene eller andre veien....
Syns imidlertid at det er rart at signalstyrke på RCA kontra XLR er lik. Den skal jo vere 6db over...
...
Men da har jo du en glimrende mulighet til å sammenlikne de to og gi svar på mitt spørsmål.Jeg har en puvekt lik den du har, hvor selve huset/vekten ar i metall. Denne reagerer slik du beskriver når jeg skal måle stifttrykket på mc pickuper.
Jeg har også en kinakopi, med samme design (kanskje/sikkert lik innmat) men med hus i plast.
Denne slår ikke ut før nåla ligger på vektplaten.
Jeg har også lurt på om verdien som vises i display ikke er korrekt med bruk av førstnevnte vekt og mc pickup.
Jeg bruker altså plastvekten for å unngå å lure mere på det
Det skal ikke spille noen rolle. Når du holder pickupen viser måleren kraften mellom hånden din og måler. Når pickupen ligger på måleren er kraft og motkraft mellom måler og pickup lik null. Det eneste som gjenstår er gravitasjonskraften, altså vekten.Men da har jo du en glimrende mulighet til å sammenlikne de to og gi svar på mitt spørsmål.Jeg har en puvekt lik den du har, hvor selve huset/vekten ar i metall. Denne reagerer slik du beskriver når jeg skal måle stifttrykket på mc pickuper.
Jeg har også en kinakopi, med samme design (kanskje/sikkert lik innmat) men med hus i plast.
Denne slår ikke ut før nåla ligger på vektplaten.
Jeg har også lurt på om verdien som vises i display ikke er korrekt med bruk av førstnevnte vekt og mc pickup.
Jeg bruker altså plastvekten for å unngå å lure mere på det
Først tester du med 5gr loddet på begge to og "kalibrerer" begge. Begge skal da vise eksakt 5,000 gr med loddet. Når dette er gjort tester du begge på din PU. Om resultatet viser det samme på begge har det ingen betydning. Alternativt vil da den med magnetisk plate vise et lavere stifttrykk.
Det var min tanke også. Bør ikke ha noe å si.Det skal ikke spille noen rolle. Når du holder pickupen viser måleren kraften mellom hånden din og måler. Når pickupen ligger på måleren er kraft og motkraft mellom måler og pickup lik null. Det eneste som gjenstår er gravitasjonskraften, altså vekten.Men da har jo du en glimrende mulighet til å sammenlikne de to og gi svar på mitt spørsmål.Jeg har en puvekt lik den du har, hvor selve huset/vekten ar i metall. Denne reagerer slik du beskriver når jeg skal måle stifttrykket på mc pickuper.
Jeg har også en kinakopi, med samme design (kanskje/sikkert lik innmat) men med hus i plast.
Denne slår ikke ut før nåla ligger på vektplaten.
Jeg har også lurt på om verdien som vises i display ikke er korrekt med bruk av førstnevnte vekt og mc pickup.
Jeg bruker altså plastvekten for å unngå å lure mere på det
Først tester du med 5gr loddet på begge to og "kalibrerer" begge. Begge skal da vise eksakt 5,000 gr med loddet. Når dette er gjort tester du begge på din PU. Om resultatet viser det samme på begge har det ingen betydning. Alternativt vil da den med magnetisk plate vise et lavere stifttrykk.
Regner med at det er svar til mitt spm. Så jeg bør altså justere VTA så lav, altså så nær platen som mulig?Min ringe erfaring er at du enten vil ha den helt i null, eller bittelitt negativ (litt lavere bak). Det siste funker best hos meg, med min pickup, men for å være sikker på hva som funker hos deg, må du nesten bare prøvelytte til litt forskjellige innstillinger.
Eh, nei.Regner med at det er svar til mitt spm. Så jeg bør altså justere VTA så lav, altså så nær platen som mulig?Min ringe erfaring er at du enten vil ha den helt i null, eller bittelitt negativ (litt lavere bak). Det siste funker best hos meg, med min pickup, men for å være sikker på hva som funker hos deg, må du nesten bare prøvelytte til litt forskjellige innstillinger.
Slik at armen er vannrett med platen når stiften står på platenRegner med at det er svar til mitt spm. Så jeg bør altså justere VTA så lav, altså så nær platen som mulig?Min ringe erfaring er at du enten vil ha den helt i null, eller bittelitt negativ (litt lavere bak). Det siste funker best hos meg, med min pickup, men for å være sikker på hva som funker hos deg, må du nesten bare prøvelytte til litt forskjellige innstillinger.
Jeg har en slik Whest PS30R, og kan si at den låter helt konge her hos meg i alle fallSer at det har ligget ute en Whest PS30r RIAA til salgs på Torget i lang tid. Har hørt mye bra om West. Er det noen som har erfaring med PS30? Blir litt skeptisk når noe ligger ute i ukesvis. Kan det være fordi produktet befinner seg i Danmark, eller er prisen for høy, eller er det rett og slett fordi at det er et dårlig produkt?
Den er vannrett med platen. så vidt jeg kan bedømme. No worries then, selv om PU kan justere til å komme enda nærmere platen når armlifteren er i bruk..?Slik at armen er vannrett med platen når stiften står på platenRegner med at det er svar til mitt spm. Så jeg bør altså justere VTA så lav, altså så nær platen som mulig?Min ringe erfaring er at du enten vil ha den helt i null, eller bittelitt negativ (litt lavere bak). Det siste funker best hos meg, med min pickup, men for å være sikker på hva som funker hos deg, må du nesten bare prøvelytte til litt forskjellige innstillinger.
Dette er greit som et sted å starte. Mange her på forumet anbefaler å bruke ørene, og det er jo fint hvis man har gullører som mange åpenbart har. Jeg vil anbefale at du finner Fremers (Stereophile) utmerkede artikel(er) om SRA (stylus rake angle) som ikke må forveksles med VTA. Spesielt med de nye "krassere" nåleslipinger er dette viktig. Med en god gammeldags konisk sliping som f.eks. Denon 103, er dette mindre kritisk. Han anbefaler en SRA på ca. 92 grader, altså en tilting framover. Det sier seg selv at å justere dette "on the fly" bakerst på armen er en umulig oppgave. 1 grads tilting av diamanten vil medføre flere milimeter opp eller ned ved armbasen. Har selv veldig god erfaring med et billig USB mikroskop og skimsing av selve PU'en i headshellet. Endring av VTF får også stor betydning for SRA, dette pga. den korte avstand mellom diamant og nåleoppheng.Den er vannrett med platen. så vidt jeg kan bedømme. No worries then, selv om PU kan justere til å komme enda nærmere platen når armlifteren er i bruk..?Slik at armen er vannrett med platen når stiften står på platenRegner med at det er svar til mitt spm. Så jeg bør altså justere VTA så lav, altså så nær platen som mulig?Min ringe erfaring er at du enten vil ha den helt i null, eller bittelitt negativ (litt lavere bak). Det siste funker best hos meg, med min pickup, men for å være sikker på hva som funker hos deg, må du nesten bare prøvelytte til litt forskjellige innstillinger.
Det man trenger er en Fidelity Research/Ikeda B60, dette er en armbase som man kan justere trinnløst "on the fly".Dette er greit som et sted å starte. Mange her på forumet anbefaler å bruke ørene, og det er jo fint hvis man har gullører som mange åpenbart har. Jeg vil anbefale at du finner Fremers (Stereophile) utmerkede artikel(er) om SRA (stylus rake angle) som ikke må forveksles med VTA. Spesielt med de nye "krassere" nåleslipinger er dette viktig. Med en god gammeldags konisk sliping som f.eks. Denon 103, er dette mindre kritisk. Han anbefaler en SRA på ca. 92 grader, altså en tilting framover. Det sier seg selv at å justere dette "on the fly" bakerst på armen er en umulig oppgave. 1 grads tilting av diamanten vil medføre flere milimeter opp eller ned ved armbasen. Har selv veldig god erfaring med et billig USB mikroskop og skimsing av selve PU'en i headshellet. Endring av VTF får også stor betydning for SRA, dette pga. den korte avstand mellom diamant og nåleoppheng.Den er vannrett med platen. så vidt jeg kan bedømme. No worries then, selv om PU kan justere til å komme enda nærmere platen når armlifteren er i bruk..?Slik at armen er vannrett med platen når stiften står på platen
Steen
Men hva skal det tjene til?Den er vannrett med platen. så vidt jeg kan bedømme. No worries then, selv om PU kan justere til å komme enda nærmere platen når armlifteren er i bruk..?Slik at armen er vannrett med platen når stiften står på platenRegner med at det er svar til mitt spm. Så jeg bør altså justere VTA så lav, altså så nær platen som mulig?Min ringe erfaring er at du enten vil ha den helt i null, eller bittelitt negativ (litt lavere bak). Det siste funker best hos meg, med min pickup, men for å være sikker på hva som funker hos deg, må du nesten bare prøvelytte til litt forskjellige innstillinger.
Flott plinth. Er det til 301? Hvor mye må en ut med for denne?Her er mitt platespillerprosjekt. Hvertfall Plinth'en.
Denne er fra Layers of Beauty.
Med hjelp til armmontering og diverse annet så håper jeg at dette prosjektet snart er klart for spilling.
Med flytting og bygging/oppussing av hus så har platespilleren blitt utsatt. Har alt av deler og utstyr så nå er det bare å
vente på noen skikkelig gode regnværsdager her på Vestlandet, slik at man kan gjøre noe fornuftig inne
Geir.
Evt SL-1210 fra TechnicsDet man trenger er en Fidelity Research/Ikeda B60, dette er en armbase som man kan justere trinnløst "on the fly".Dette er greit som et sted å starte. Mange her på forumet anbefaler å bruke ørene, og det er jo fint hvis man har gullører som mange åpenbart har. Jeg vil anbefale at du finner Fremers (Stereophile) utmerkede artikel(er) om SRA (stylus rake angle) som ikke må forveksles med VTA. Spesielt med de nye "krassere" nåleslipinger er dette viktig. Med en god gammeldags konisk sliping som f.eks. Denon 103, er dette mindre kritisk. Han anbefaler en SRA på ca. 92 grader, altså en tilting framover. Det sier seg selv at å justere dette "on the fly" bakerst på armen er en umulig oppgave. 1 grads tilting av diamanten vil medføre flere milimeter opp eller ned ved armbasen. Har selv veldig god erfaring med et billig USB mikroskop og skimsing av selve PU'en i headshellet. Endring av VTF får også stor betydning for SRA, dette pga. den korte avstand mellom diamant og nåleoppheng.Den er vannrett med platen. så vidt jeg kan bedømme. No worries then, selv om PU kan justere til å komme enda nærmere platen når armlifteren er i bruk..?Slik at armen er vannrett med platen når stiften står på platen
Steen
Mvh.
Rolf
Hehehe, vinylnevrosen forsvinner nok ikke helt før du kommer hit og tar en siste sjekk, impulse. Alt var seff perfekt etter at du satte riggen opp. Men så hoppet jeg i det og skrudde på armen for å tilpasse en platematte, nemlig .Pust med magan nå, gunner. VTA er i boks hos deg. ������
Det skulle jeg gjerne ha gjort, men for øyeblikket har jeg ingen MC pu, bruker MI og ingen snodige utslag. Sorry.Men da har jo du en glimrende mulighet til å sammenlikne de to og gi svar på mitt spørsmål.Jeg har en puvekt lik den du har, hvor selve huset/vekten ar i metall. Denne reagerer slik du beskriver når jeg skal måle stifttrykket på mc pickuper.
Jeg har også en kinakopi, med samme design (kanskje/sikkert lik innmat) men med hus i plast.
Denne slår ikke ut før nåla ligger på vektplaten.
Jeg har også lurt på om verdien som vises i display ikke er korrekt med bruk av førstnevnte vekt og mc pickup.
Jeg bruker altså plastvekten for å unngå å lure mere på det
Først tester du med 5gr loddet på begge to og "kalibrerer" begge. Begge skal da vise eksakt 5,000 gr med loddet. Når dette er gjort tester du begge på din PU. Om resultatet viser det samme på begge har det ingen betydning. Alternativt vil da den med magnetisk plate vise et lavere stifttrykk.
Det samsvarer bra med min opprinnelige teori også, men alltid greit å lufte et slikt tema for å sjekke om andre har en annen oppfatning/mening. Så langt har ingen kommet på banen med noe annet, og man kan jo da trekke slutning av at Hi-Fi Stasjonens salgsargument (Antimagnetisk måleplate i aluminium ! Uproblematisk nøyaktig måling selv med pickuper som har meget kraftige magneter !) ikke har noen praktisk verdi.Det skal ikke spille noen rolle. Når du holder pickupen viser måleren kraften mellom hånden din og måler. Når pickupen ligger på måleren er kraft og motkraft mellom måler og pickup lik null. Det eneste som gjenstår er gravitasjonskraften, altså vekten.
Du kan taen titt på FIDELITYs VINYL ABC:Hei. Jeg er relativt ny på vinylfronten,og er avhengig av hjelp for å justere og sette opp spillerne ved skift av pickup. Noen som vet om det arrangeres kurs i dette? Burde jo være et marked for dette?
Det er ein del faktorar som kjem inn. Drivverk har eigenlyd. Nokre av dei skapar veldig ro i lydbildet, slik at du får denne "svarte bakgrunnen" til musikken (Nottingham-spelarane var svært gode på dette feltet). Andre har fantastisk dynamikk, og får understreka slike moment i musikken (døme her er visse mellomhjulspelarar og dyre, direktedrivne spelarar med tung tallerken)Siden alt kan diskuteres:
hva går man i teorien glipp av hvis man kjøper seg en "grei" Dj spiller som f.ex Pioneer plx 1000 eller en Technics 1200/1210
sammenlignet med en annen tradisjonell spiller i samme priskategori?
De er det vel fremdeles?Audiophile-Arve skrev:Nokre av dei skapar veldig ro i lydbildet, slik at du får denne "svarte bakgrunnen" til musikken (Nottingham-spelarane var svært gode på dette feltet).