Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    Superamatør
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.849
    Antall liker
    39.574
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Merker jeg blir litt trist av alt som har med vinyl å gjøre... Skal opereres 10 mai, etter det blir det mange måneder med bare en funksjonell arm = null vinylspilling for min del 😭
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.110
    Antall liker
    8.993
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ditto! Men...virkelig flere måneder uten vinyl? Selv med en arm i fatle kan man jo få tuklet en plate ned på og opp fra tallerkenen?
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.894
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Merker jeg blir litt trist av alt som har med vinyl å gjøre... Skal opereres 10 mai, etter det blir det mange måneder med bare en funksjonell arm = null vinylspilling for min del 😭
    Du får be inn en kompis eller tre med 2 fungerende armer på en øl og vinylsnurring 🎼🤘😉
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.831
    Antall liker
    3.316
    Torget vurderinger
    0
    Merker jeg blir litt trist av alt som har med vinyl å gjøre... Skal opereres 10 mai, etter det blir det mange måneder med bare en funksjonell arm = null vinylspilling for min del 😭
    Du får gjøre som oss andre og ta en periode uten strømper.......og så starter du hardtrening fra i dag.....så blir det en trivelig rekonvalesens.....MED vinyl (y)
     

    rotecop

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.200
    Antall liker
    1.031
    Torget vurderinger
    2
    Har operert begge skuderene selv. Ved de fleste inngrep er det forventet litt bevegelse og opptrening. Tipper du finner en teknikk når du blir skikkelig nøden på vinyl :)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.110
    Antall liker
    8.993
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Har operert begge skuderene selv.

    Ditto her, og jeg vil tro enhver slik operasjon vil innebære forsiktig opptrening fra et tidlig stadium for å forsikre opprettholdelse av fullt funksjonsnivå.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.193
    Antall liker
    1.499
    Det finnes ikke bedre. Kjøp en ny. Min har overlevd i 40 år (med litt mekking), men hårene er like fine som da den var ny.
     
    S

    Slettet medlem 32125

    Gjest
    Det finnes ikke bedre. Kjøp en ny. Min har overlevd i 40 år (med litt mekking), men hårene er like fine som da den var ny.
    Ok. Gammal denne også. Trodde kanskje det var noe bedre å oppdrive. Syntes den legger igjen mye støv. Mulig det er på tide som du sier å investere en hundrelapp🙄
     

    rotecop

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.200
    Antall liker
    1.031
    Torget vurderinger
    2
    Har den orgnale Hunt børsen. Den er veldig bra. Pleier ta det grøvste av støvet med en som ligner din. Så Hunt til finpusen:)
    Denne hos Mala ligner på Hunt. Men har ikke sett kvaliteten på denne fra Mala.
    Screenshot_20220415-214205.png
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.280
    Antall liker
    24.868
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har også en Super Extatic.
    Noe annet og, men den er til støvfjerning før vaskemaskinen. Edit: Discwasher, som Berxter under.
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.852
    Antall liker
    4.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tilståelse: Jeg bruker fortsatt en ørgammal Discwasher- med vann... 3 ørsmå dråper på kanten, som strykes varsomt ut. Tar faktisk ganske godt. Karbonbørsten til de platene som ser bra ut, Discwasheren til dem som er litt grimete fra gammelt innercover. Neste skritt er OkkiNokki, og hvis det heller ikke er nok, blir de satt i UL-kø (og hvis det blir for dårlig, er Trondheim Renholdsverk neste stasjon). Den gamle Diplomat karbonbørsten er grei til det meste. De to kombibørstene som er vist frister...
    folder.jpg
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    9.059
    Antall liker
    23.242
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Samme som min Super Exstatic tror jeg, veldig bra!
    Akkurat. Som alternativ finnes inget bedre (y) . Samme to rekker av kulfiber, men med en bred fløyl imellem.
    Absolutt min foretrukne. Så mye, at jeg kjøpte 2 (for å ha en ekstra), da min nå 30 + år gamle ble pensionert.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen her som systematisk rengjør platebørstene?
    I så fall hvordan? Noen stilige kreative metoder?
    Selv stryker jeg børsten over en grovere børste eller en stiv kant, og det har hendt at jeg har holdt den foran støvsugeren. Jeg vurderer å lage et opplegg for støvsuger, men har ikke bestemt meg for løsning.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.762
    Antall liker
    10.180
    Torget vurderinger
    2
    Det er en innebygget renser i holderen på min, den drar støvet, Vask med vann er unødvendig tenkerjeg . Støvsuger må være grelt nok , om tuten er ren
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.829
    Antall liker
    16.746
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ingen fasit, men dette er en kort oppsummering av mine erfaringer:

    Kostbar, men evig god:

    1650108273625.png
    1650108371729.png
    1650108347503.png


    RAMAR, håndlaget i Berlin: 6 doble rader med karbonfibre + 2 rader med geitehår + nålebørste




    Det samme er faktisk Big Fudge. Egentlig er den ment å være våtrenser, men funker usedvanlig bra som tørrbørste.

    1650109494404.png



    Dernest Levin Design i geitehår. Effektiv, men kanskje skulle jeg ønske meg at hårpryden var kortere og på den måten enda et hakk mer effektiv.
    Støvkorn unnslipper i mindre grad enn den tradisjonelle karbonfiberbørsta, men heller ikke denne fanger alt.
    (Jeg bruker også en billig geitehårsbørste med korte hår - den er minst like effektiv (eller motsatt) som Levins børste)).

    1650109812192.png




    Tradisjonell børste med karbonfibre:
    Den gamle traveren karbonbørsten 🤔.
    Tja, skal man være helt ærlig, så må vi vel innrømme at børsten aldri klarer å fjerne støvet fra plata.
    Støvkorn har en lei tendens til å "forsvinne", eller unnslippe under børsten
    I beste fall blir støvet liggende igjen som en stripe.

    1650109922248.png


    Da er det langt mer å foretrekke den bredere varianten med dobbel rekke av karbonfiber med stoff i mellom.
    Denne klarer faktisk en god del av hva den er laget for:

    1650110367690.png

     
    S

    Slettet medlem 32125

    Gjest
    Ingen fasit, men dette er en kort oppsummering av mine erfaringer:

    Kostbar, men evig god:

    Vis vedlegget 809977 Vis vedlegget 809979 Vis vedlegget 809978

    RAMAR, håndlaget i Berlin: 6 doble rader med karbonfibre + 2 rader med geitehår + nålebørste




    Det samme er faktisk Big Fudge. Egentlig er den ment å være våtrenser, men funker usedvanlig bra som tørrbørste.

    Vis vedlegget 809994


    Dernest Levin Design i geitehår. Effektiv, men kanskje skulle jeg ønske meg at hårpryden var kortere og på den måten enda et hakk mer effektiv.
    Støvkorn unnslipper i mindre grad enn den tradisjonelle karbonfiberbørsta, men heller ikke denne fanger alt.
    (Jeg bruker også en billig geitehårsbørste med korte hår - den er minst like effektiv (eller motsatt) som Levins børste)).

    Vis vedlegget 810000



    Tradisjonell børste med karbonfibre:
    Den gamle traveren karbonbørsten 🤔.
    Tja, skal man være helt ærlig, så må vi vel innrømme at børsten aldri klarer å fjerne støvet fra plata.
    Støvkorn har en lei tendens til å "forsvinne", eller unnslippe under børsten
    I beste fall blir støvet liggende igjen som en stripe.

    Vis vedlegget 810001

    Da er det langt mer å foretrekke den bredere varianten med dobbel rekke av karbonfiber med stoff i mellom.
    Denne klarer faktisk en god del av hva den er laget for:

    Vis vedlegget 810002
    Oppleves som mindre god ja den øverste der.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.193
    Antall liker
    1.499
    Dette emnet kan vel diskuteres herfra til evigheten, men min personlige erfaring med alt som involverer fløyel ,er at sånne "børster" presser ymse artikler ned i rillene i stedet for å fjerne de. At Audioquest sin doble rekke med karbonhår etterlater støv er jeg uenig i, og vippe-rensingen av hårene er et mønsterpatent. I mitt gamle hode er alternativet til karbonhår rett og slett platevask.
    Steen
     

    RC30

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2005
    Innlegg
    166
    Antall liker
    270
    Prøvde en slik på noen platesider i går kveld, og etter mitt syn er den veldig mye bedre enn standard to-rekker karbonbørste. Anbefales!
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.762
    Antall liker
    10.180
    Torget vurderinger
    2
    Dette emnet kan vel diskuteres herfra til evigheten, men min personlige erfaring med alt som involverer fløyel ,er at sånne "børster" presser ymse artikler ned i rillene i stedet for å fjerne de. At Audioquest sin doble rekke med karbonhår etterlater støv er jeg uenig i, og vippe-rensingen av hårene er et mønsterpatent. I mitt gamle hode er alternativet til karbonhår rett og slett platevask.
    Steen
    Har samme problem som andre med den dobble Audioquest, den skyver bare støvet rundt uten å fange noe særlig , og mange moderne varianter av den designen har så stive karbonfiber at den riper opp platene i tillegg. møkka verktøy. min gamle filtrull fra 1973 er beste, men jeg har rota den bort..
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.193
    Antall liker
    1.499
    Har samme problem som andre med den dobble Audioquest, den skyver bare støvet rundt uten å fange noe særlig , og mange moderne varianter av den designen har så stive karbonfiber at den riper opp platene i tillegg. møkka verktøy. min gamle filtrull fra 1973 er beste, men jeg har rota den bort..
    :) ja, det er dumt den ikke leveres med bruksanvisning. Er fristende å lage en kort GIF og vise hvordan min brukes, men det blir for harry. Ergerlig dog, hvis de nye kulfiberbørster er å regne som piasavakoster. 3000 for en platebørste er da heller ingen ting å regne i HiFi-sammenheng.
    Steen
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.762
    Antall liker
    10.180
    Torget vurderinger
    2
    Jod man skal holde den stille og så mot slutten dreie den på skrå mot rotasjonen. Før man drar den radielt bort. Men for mye støv løsner . Det værste er at hårene er altfor stive på den jeg har , med litt statisk elektrisitet suger støvet seg tilbake til platen. Decca varianten fra 1985 er bedre med mykere hår som holder mer på støvet og ikke kan ripe platene
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.831
    Antall liker
    3.316
    Torget vurderinger
    0
    ...med litt statisk elektrisitet suger støvet seg tilbake til platen...
    Etter dusinvis av tips her på sentralen og hundrevis av klipp på Youtube så er nye rutiner for stell av vinyl implementert her. Det betyr mer tid med skivene enn tidligere, men resultatet reduserer knitring og øker peiskosen til nytt nivå.....og det er det mye livsglede i......
    Antistatisk matte fra Kjell & Co er installert på første rensestasjon. En runde med kullbørsten og ionaizeren før andre stasjon med antistatisk test før skiven plasseres på spilleren og en siste runde med kullbørsten og ionaizeren med roterende drivverk. Så tar stiftbørsten et par sveip over diamanten før stiften slippes løs på vinylens overflate.....trivselsfaktoren i sweetspot blir rimelig høy når volumet skrus opp og lyset dempes......ha en fortsatt god påske alle sammen :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn