Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Så det er Pro-Ject som har funnet og fylt markedet etter Jelco. Smarte folk.
    Min erfaring med Pro-Ject armer begrenser seg til en 8.6D fra en Debut III, men den erfaringen var ikke så tillitsvekkende, så entusiasmen min er begrenset inntil videre. ;)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.917
    Antall liker
    24.131
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg håper at disse armene er mye bedre en takraset fra Jasmine, som jo skulle være den nye vinen etter Jelco.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.670
    Antall liker
    1.557
    Sted
    Sunndalsøra
    Ser det er en ''pant'' ordning ved oppgradering på Project armer. Blir 4k i prisforskjell mellom Project og Sorane. Men hvis man skal ha sylinderbase og ekstra avtagbart hodeskal på Sorane AT-1, så blir det minst 22k. Men det er da noe helt spesielt med disse små japanske produsentene som Sorane og Hana :) Må se hva jeg gjør. Må finne ut mere om disse foskjellige arm basene. Ved orginal base, så må det tilpasses mere.
    Som nevn tidligere, så er disse pick'up ledningene hårtynne på på Project amene m. fast hodeskal. Var litt harhendt og slet av disse 2 ganger. Utrolig nok så klarte jeg å lodde disse på med sølvlodd igjen. Litt mere vridning fram og tilbake vil sikkert hjelpe.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.372
    Antall liker
    38.458
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hadde vært gøy
    Ser det er en ''pant'' ordning ved oppgradering på Project armer. Blir 4k i prisforskjell mellom Project og Sorane. Men hvis man skal ha sylinderbase og ekstra avtagbart hodeskal på Sorane AT-1, så blir det minst 22k. Men det er da noe helt spesielt med disse små japanske produsentene som Sorane og Hana :) Må se hva jeg gjør. Må finne ut mere om disse foskjellige arm basene. Ved orginal base, så må det tilpasses mere.
    Som nevn tidligere, så er disse pick'up ledningene hårtynne på på Project amene m. fast hodeskal. Var litt harhendt og slet av disse 2 ganger. Utrolig nok så klarte jeg å lodde disse på med sølvlodd igjen. Litt mere vridning fram og tilbake vil sikkert hjelpe.
    Da vet jeg hvem jeg skal sende armen til hvis ledningen ryker hos meg (y)
    Nei seriøst, er det mulig å bytte til tykkere ledninger i armen?
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.670
    Antall liker
    1.557
    Sted
    Sunndalsøra
    Hadde vært gøy

    Da vet jeg hvem jeg skal sende armen til hvis ledningen ryker hos meg (y)
    Nei seriøst, er det mulig å bytte til tykkere ledninger i armen?
    Jeg måtte trekke i ledningen(e) for at de skulle bli lang nok etter 2 uhell. Det var nok slakke i RCA enden. Jeg dro til uten og slite. Med litt proff glidemiddel som elektrikkerne bruker, så skal det sikkert gå ann. Som gammal elektrikker, så har jeg ærfaring med det ;)
    Men da må man hekte fast gammel ledningene og tape fast med Scotch 33 elektrikkertape, da den sitter bedre og er tynnere. Er også vanskligere å få av.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.991
    Antall liker
    8.789
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hvis man lukter på armer rundt 15-20K så ville jeg tatt en kikk på Thomas Schick. Jeg er forutinntatt, eller kanskje heller bakutinntatt, men det er virkelig en helt super arm til prisen (jeg ga 15K, koster 20K i dag, fås på Torget. Verdt prisen og mer til).
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.670
    Antall liker
    1.557
    Sted
    Sunndalsøra
    Hørte at de ''eldre' signatur armene til Project (i tre etui)var vanskelig å justere i følge Mala analogsenter. Men hvis Project har hørt etter, så er de nyere modellene sikkert forbedret. Ser flotte ut. Liker godt project spilleren i akryl, da den har mindre resonans og god bassgjengivelse. Har ikke noe behov å kjøpe en ''status'' platespiller. Selv med project armen og en god ortofon, så har jeg vært veldig fornøyd m. lyden. Har ikke vært plaget med statisk eletrisitet m. akryl spilleren heller. Men det hadde jeg med DD spilleren med gummimatte.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.917
    Antall liker
    24.131
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.670
    Antall liker
    1.557
    Sted
    Sunndalsøra
    Disse Project armene har sikkert den samme boltsirkel som på de gamle armene som er 60mm. Det vil si direct replacement.
    Da blir det veldig enkelt :) Men valget blir ikke det!
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.670
    Antall liker
    1.557
    Sted
    Sunndalsøra
    Det er noe rart når en skrur på kontravekten. Føler som at det ikke er i kontakt m. armrøret. Skal det ha en lydmessig betydning?
    Ellers er det sagt i tråden at det er best,, jo nærere loddet kommer inn til dreiepunktet. Større bevegelighet i armen tror jeg det var :unsure:
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.917
    Antall liker
    24.131
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dess nærmere omdreiningspunktet armloddet er dess lavere er bevegelig masse. Det er det hele. Ikke nødvendigvis et pluss.
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Mo i Rana
    Hei. Ønsker tips på hjemmelaget stiftrensevæske.
    Har nagaoka mp 500 og nagaoka advarer ikke mot bruk av slikt. Hva med spylervæske?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.372
    Antall liker
    38.458
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Mange produsenter fraråder noe annet enn vann...
    Spylervæske høres ikke bra ut.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.991
    Antall liker
    8.789
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Akkurat når det gjelder nålerens ville jeg definitivt holdt meg til et ferdig produkt heller enn hjemmemikk. Eller evt. bare vann. Aller greiest er det kanskje å bare hoppe på en ultralydrenser først som sist. Hvis du vil ha det beste resultatet på kortest mulig tid så havner du der uansett.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.372
    Antall liker
    38.458
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Men ultralydrenser krever også litt væske.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.372
    Antall liker
    38.458
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Mye bass i Hana SL, er det andre som har den samme oppfattelsen?
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    6.146
    Antall liker
    18.448
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    4
    Den er litt fyldigare enn Yamaha MC-1000 og Ortofon MC-3000mkII som eg har på same spelaren, men ikkje noko alvorleg eller problematisk hos meg.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.727
    Antall liker
    3.243
    Torget vurderinger
    0
    11.11.23 - den STORE handledagen er her - igjen (y)

    Noen som har erfaring med denne type platematte ? :unsure:

    platter_mat_brass.jpg
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.670
    Antall liker
    1.557
    Sted
    Sunndalsøra
    Det er egentlig destilert vann som er anbefalt. Det sa Cecil.E.Watts eller mr Dustbug som han ble kalt. Han som brukte mikroskop etter å testet renseutstyret som han utviklet i England. Hadde et hefte om behandling av plater. Jeg har Manal Parastat og den helt spesielle stiftbørsten de laget. Har brukt disse i mange år :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    550
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Mye bass i Hana SL, er det andre som har den samme oppfattelsen?
    Opplever også min Hana SL som god på bass. Spilt mye på den og vurderer en ML eller en Umami blå hvis jeg klarer å prioritere så hardt etter hvert 😁
    Veldig fornøyd med hva Hana leverer.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.761
    Antall liker
    1.911
    Torget vurderinger
    1
    Tidligere kjøpte jeg yttercover med sveisesøm hos CDON og HHV, men det ser dårlig ut nå. Hvor kjøper folk disse, vet at PK har, men kun 25 pk.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.440
    Antall liker
    3.026
    Tidligere kjøpte jeg yttercover med sveisesøm hos CDON og HHV, men det ser dårlig ut nå. Hvor kjøper folk disse, vet at PK har, men kun 25 pk.
    Jeg kjøper de tynneste 80µ fra iMusic. Liker dem for de er veldig transperente og gjør det lett å dra inn ut plater på hylla. De har litt varierende størrelse så når dobbeltalbum krangler med å få plass finner man som regel et som passer etter 3-4 forsøk.

    Forsøkte en tid uten da alle plastcover på samlingen fra 80 tallet var veldig gulnet gikk dem i søppla. Men bruker nå spe på ordrer for å oppnå fri frakt ved å legge til pakker med 100 cover om gangen.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.372
    Antall liker
    38.458
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det var gruppekjøp her på hfs for en del år tilbake, mulig det hadde vært lurt igjen?
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    2.014
    Antall liker
    7.438
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    7
    Tidligere kjøpte jeg yttercover med sveisesøm hos CDON og HHV, men det ser dårlig ut nå. Hvor kjøper folk disse, vet at PK har, men kun 25 pk.
    Kjøpte på dagstilbud halv pris hos PK i går.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.696
    Antall liker
    17.804
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har gått over til andre type cover. Den type der man limer igjen yttercover og har innercover og plate i egen lomme på baksiden.
    IMG_0155.jpeg


    IMG_0156.jpeg


    IMG_0157.jpeg


    Fungerer også for gatfold cover ved å lime de dobbelt.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.661
    Antall liker
    10.054
    Torget vurderinger
    2
    Mine to sIste LPer fra Japan kom sånn, med playen i innercoveret lagt på coverets bakside, fatter ikke vitsen. Kan noen forklare poenget?
    det er jo bare knot og tull og dårligere beskyttelse av LP
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.440
    Antall liker
    3.026
    Mine to sIste LPer fra Japan kom sånn, med playen i innercoveret lagt på coverets bakside, fatter ikke vitsen. Kan noen forklare poenget?
    det er jo bare knot og tull og dårligere beskyttelse av LP
    Tror meningen er å spare originalcoveret for slitasje 🥴 Altså tenkt for sampleobjekter som helst ikke skal brukes.
    For meg vil det ødelegge mye siden vinylen dekke baksiden som jeg ofte leser på når jeg velger album.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn