Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Å ha en annen tilnærming enn ren musikknytelse er fair og det er fint at Balle driver med folkeopplysning, advarer oss mot å kjøpe serieprodusert jangel, angivelig produsert i Japan. For skal en trekke noe ut av Hoj sin siste erfaring og Balles 60% refusjonsrate, er det vel at man får det man betaler for.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Der løsnet ene kontakt (rød) fra ledning på armen. Møkk. Så tynne ledninger at jeg ikke vet hvordan den kan fikses. Hater disse tynne ledningene på denne pro-ject 9cc.
    Det er bare å dra frem loddebolten det. Rengjøre og åpne klemmene på kabelskoen - om du ikke har/får tak i en ny. Avisolere kabelen og lodde på nytt.
    Fiklete - ja, men fullt mulig.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Å ha en annen tilnærming enn ren musikknytelse er fair og det er fint at Balle driver med folkeopplysning, advarer oss mot å kjøpe serieprodusert jangel, angivelig produsert i Japan. For skal en trekke noe ut av Hoj sin siste erfaring og Balles 60% refusjonsrate, er det vel at man får det man betaler for.
    Dårlig håndtverk følger ikke pris og serieprodusert Japansk jangel....:

    Pickupen er sjekket i Analog Lab: Diamanten er litt skeiv: Sannsynligvis kommet slik fra fabrikk. Låter som forventet når justert riktig.

    1709118894754.png
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvordan er det? Om jeg kjøper en pickup hos Mala og jeg sender den til sjekk og de finner at den er utenfor toleranse. Får jeg refundert for både PU og sjekk?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Hvordan er det? Om jeg kjøper en pickup hos Mala og jeg sender den til sjekk og de finner at den er utenfor toleranse. Får jeg refundert for både PU og sjekk?
    Du får neppe både og siden Mala og Analog Lab har skilt lag. Hadde jeg kjøpt en dyr PU så hadde jeg definitivt sendt den til Analog Lab for en sjekk. Og jeg hadde så klart returnert den hvis det visste seg at noe var feil.

    Og jeg kommer til å frakte min spiller til Analog Lab neste gang jeg kjøper ny PU for å få dem til å montere den helt optimalt.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Mala ville ikke gjøre noe med min siden den er brukt i 20 timer.

    Da blir det IF forsikring.
    Takk, for info. Da tar jeg ikke sjansen på å kjøpe pickup derfra mer affal. Klart du kan trygt kreve refusjon med forbrukerkjøpsloven i ryggen. En fane drar seg ikke så skjev ila 20 timer med mindre det var noe galt med den fra starten.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.627
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Fikk ikke noe svar fra Mala da jeg var uheldig og skadet Hana ML pickupen, og om hva jeg skulle gjøre videre. Jeg vil ta det på hjemmeforsikringen, og se om det hjelper. Jeg har betalt for å ha denne forsikringer:) En kamerat var uheldig med Lyra og fikk igjen på forsikringen. Det har også vært snakk om en ''pant'' på den gamle som et mellomlegg til kjøp av en ny. Har sett at Hana i Japan reparerer skadde element. I første omgang så vil jeg beholde den gamle ortofon Jubilee så lenge den fungere. En overhaling hos ortofon vil minst koste 15k. Må sikkert opp i 40 k for å høre merkbar forskjel. Cadenza Red er mere tilbaketrukket, og har ikke boron nålarm og sølv viklinger i spolen.
    Ortofon nevner at boron nålarm får mint 3x mere speed enn alu nålarm. Det betyr en del synes jeg.
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.100
    Antall liker
    17.029
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Tenker at hvis noen antyder at du har skadet den selv, bør nålfanen ha en synlig skade, knekkpunkt osv… Hadde ikke gitt meg her. Kjenner meg litt igjen med min tidligere Dynavector XX2. Den gangen nektet importør å erstatte den, mens Duet Audio tok hele regningen.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.627
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Hær er også selger importør av elementet. Vil heller bytte tonearmen isteden for å bytte pickup elementet. Har en i siktet ;)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.488
    Antall liker
    35.334
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kan ikke tenke meg at jeg har gjort noe annet enn å sette den på plass.
    Blir ikke mer kjøp hos Mala for min del.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    10
    Tenker at hvis noen antyder at du har skadet den selv, bør nålfanen ha en synlig skade, knekkpunkt osv… Hadde ikke gitt meg her. Kjenner meg litt igjen med min tidligere Dynavector XX2. Den gangen nektet importør å erstatte den, mens Duet Audio tok hele regningen.
    Hvem var importøren og er det kanskje fortsatt?
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    10
    Kan ikke tenke meg at jeg har gjort noe annet enn å sette den på plass.
    Blir ikke mer kjøp hos Mala for min del.
    Synd når det blir slik. Stod akkurat i ferd med å bestille en AT33PTGII, men er nå litt usikker...
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.722
    Antall liker
    1.951
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    et spørsmål
    Har en goldnote phonotrinn som er oppgitt til følgende: MM capacitance: 220pf
    Mine mm pickuper har følgende anbefalinger: Recommended load capacitance 150-300 pF og en som sier: Recommended Load Capacitance: 100pF

    Med andre ord er phontrinnet ubrukelige for mine mm pickuper? Kablene mine vet jeg ikke kapitans for, men tonearmkabalen er ca 50
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.488
    Antall liker
    35.334
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Tomt nå igjen? Så den i nettbutikken tidligere i dag til kr.6.490,-. Må ha lest annonsen feil.
    Jeg tenkte også å kjøpe den i oktober, sto ikke noe om lagerbeholdning, da fikk jeg beskjed om at det var tomt - derfor kjøpte jeg hana sl i stedet.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    10
    Jeg tenkte også å kjøpe den i oktober, sto ikke noe om lagerbeholdning, da fikk jeg beskjed om at det var tomt - derfor kjøpte jeg hana sl i stedet.
    Akkurat. Slik var det for meg også i fjor en gang. Ikke på lager viste det seg når jeg bestilte, men skulle komme straks, noe som heller ikke stemte, viste det seg. Gikk da lei etter å ha ventet i lengre tid, og avbestilte.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.507
    Torget vurderinger
    2
    Mala ville ikke gjøre noe med min siden den er brukt i 20 timer.

    Da blir det IF forsikring.
    Det var da dårlig… Jeg har fått returnert alt via min nettforhandler uten dikkedarer når jeg legger ved bilde av feil/offspec vare. Ingen spørsmål om 1 eller 20 timer
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Ser ut som kjøp av PU er gambling på høyt nivå.....hvis man ikke kan stole på leverandøren
    og/eller kan sjekke varens tilstand med eget mikroskop...... :unsure:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.781
    Antall liker
    21.680
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror ikke Audio-Technica Norge og Sverige er helt up to snuff.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    978
    Torget vurderinger
    2
    Forstår godt at leverandører er skeptisk til å ta tilbake bøyde pickuper. Trenger ikke 20 timer for å bøye en nålfane , holder med 1:100 sekund. Så når det ikke kan vises at den er skjev i esken før montering , så faller det dessverre litt på oss forbrukere og påvise produksjonsfeil . Reklamasjonsretten står vel uansett? Jeg vet faktisk ikke hva som sies om leveringstid på pickup? Noen som vet?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    et spørsmål
    Har en goldnote phonotrinn som er oppgitt til følgende: MM capacitance: 220pf
    Mine mm pickuper har følgende anbefalinger: Recommended load capacitance 150-300 pF og en som sier: Recommended Load Capacitance: 100pF

    Med andre ord er phontrinnet ubrukelige for mine mm pickuper? Kablene mine vet jeg ikke kapitans for, men tonearmkabalen er ca 50
    Ei «typisk» phonoledning kan ha en kapasitans i området 50-150pF/m, men det varierer mye fra ledning til ledning (produsent/modell). Stort lavere enn 50pF/m er vanskelig å finne, men se ev etter datakabler med karakteristisk impedans på 150 ohm (ev mer om du finner) og en kan finne ledninger ned til under 30pF/m.

    Phonotrinnet er nå ikke ubrukelig men sammen med ledninger så kan det gi en last som er utenfor spesifikasjonene til MM-pickupene og det har en potensielt hørbar påvrikning på frekvensresponsen som er utenfor spesifikasjonene til den samme pickupen. Nedenfor er ei simulering frekvensresponsen til spolene i en Ortofon 2M bronse, lastet med 47k ohm og hhv 100 200 og 350 pF:
    1709143889162.png

    Rød kurve er 350 pF, grønn kurve er 200 pF og blå kurve er 100 pF. Merk at dette kun er resultatet av samspillet mellom spolene i pickupen og lasten i ledningene og phonoforsterkeren. Nåla (avhengig av sliping), nålefanen og opphenget til nålefanen har sin «egen» frekvensrespons.

    Det er slett ikke umulig at ørene dine foretrekker den røde responsen fremfor de andre.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.722
    Antall liker
    1.951
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Takk for godt svar, da skal jeg prøve litt. Var redd jeg evt ville ødelegge noe i pickup dersom man gikk utenfor.
    Du har nok rett i at jeg sikkert vil foretrekke den røde, min hørsel er dalende fra ca 4000 så det passer som hånd i hanske
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Så når det ikke kan vises at den er skjev i esken før montering , så faller det dessverre litt på oss forbrukere og påvise produksjonsfeil .
    Forbrukerkjøpsloven er klar på dette punktet. Det er selgers ansvar å bevise at skade er forvoldt av bruker.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.488
    Antall liker
    35.334
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har sent Mala en mail til, gir dem en sjanse til...

    Kommer nok til å kjøpe Hana SL igjen, men ikke hos dem - hvis dette ikke ordner seg.
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.786
    Antall liker
    8.752
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Forbrukerkjøpsloven er klar på dette punktet. Det er selgers ansvar å bevise at skade er forvoldt av bruker.
    Mja, det er både riktig og galt. Det er helt riktig på produkter kjøpt etter 1/1-24 etter forandringer i forbrukerkjøpsloven. Før dette så hadde selger bevisbyrden i seks måneder. Jeg har vært involvert i reklamasjons behandling i over 30 år så dette må jeg ha kontroll på. Min erfaring er at man som butikk ikke blir noen "vinner" hvis man kan stå på sin rett og få medhold i en eventuell forbruker tvist. Man skal jo både leve av og med kundene. Denne konkrete saken er jo egentlig ganske svart/hvit, enten så har skjevheten vært der hele tiden eller oppstått pga yttre påvirkning. Det regner jeg med at @HoJ hadde merket så han har min fulle moralske støtte og jeg håper det ordrer seg. Har jo selv kjøpt Hana ML på Mala og har i god gammel HFS paranoid ånd fintittet på min etter skjevhet. Igjen håper det ordner seg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn