Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Et par kommentarer eller anekdoter om dere vil angående justering av azimuth.

    https://forum.audiogon.com/discussions/comparison-of-sonic-qualities-of-some-tonearms

    Jeg gjør omtrent det samme som dem under - antar at en skal være ca ved 90 grader og justerer ørlite for å sjekke om der kan væe en posisjon med litt mer behagelig diskant gjengivelse. Det har virket ok.


    lewm

    12,287 posts
    03-04-2024 at 02:40am
    Terry, I and someone else were talking about zenith, not azimuth. I actually ruined my Koetsu Urushi by adjusting azimuth for equal crosstalk using a Signet Cartridge Analyzer and its test LP. It was canted over by at least 2 degrees which eventually wore out the stylus on one edge. Also, as in your case, it never sounded good really. I’ve had it retipped by Expert Stylus, and I now run it at 90 degrees where it sounds wonderful. Azimuth adjustment is dangerous for most of us. I’m definitely NOT in the equal crosstalk/Fozgometer school. But read about zenith.
    And no, I don’t fear magnetic pulses.
    terry9
    2,191 posts
    03-04-2024 at 02:02am
    @lewm As for adjusting azimuth, I think that the only reliable way is to do it by ear. Peter Ledermann of Soundsmith has a piece on it, which seems very convincing to me.
    He points out that his best cartridge, the Hyperion, often has large crosstalk differences between the channels - like 6dB or more !!! That is, the left channel might have 44dB of separation and the right channel 50dB of separation. Therefore, he says, setting for equal channel separation is a serious error.
    When I read this, some years ago, I knew why I had been unable to get equal channel separation on my Koetsu, even though it was canted over by a degree or more! And sounded awful, although I was trying to convince myself that it sounded good because, well, it measured better that way.
    So, now I listen for smoothness.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.652
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.314
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Mine dyreste mm-pickup har headshell med mulighet for justering av azimuth, heldigvis. Liten vridning mot venstre på samtlige, de billigste har jeg ikke kjøpt headshell med den justeringen på. Hvilke headshell er billigst med mulighet for justeringen mon tro?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg vatrer headshellet og håper at resten er i orden. :)
    Atter en gang viser det seg at Korf og jeg ser det likt. :unsure:

    Om man finner at man må justere azimuth synlig, er i mine øyne pickup levert DOA. Det er nemlig umulig for sluttbruker å vite om hele motor er montert feil i forhold til hus eller om kun nål er skakk relativ til generator. Innbiller meg at siste scenario er det mest sannsynlige, hvilket gjør pu defekt.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.652
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har et Ortofon LH-2000. Det er ikke så dyrt og jeg mener å huske at jeg satte azimuth på det.
    På den annen side har ikke mitt svindyre Korf-skall azimuth-justering. Jeg brukte det til å sette azimuth på armkontakten. Master headshell. :)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.314
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har et Ortofon LH-2000. Det er ikke så dyrt og jeg mener å huske at jeg satte azimuth på det.
    På den annen side har ikke mitt svindyre Korf-skall azimuth-justering. Jeg brukte det til å sette azimuth på armkontakten. Master headshell. :)
    LH-200 er litt for tung for min arm/vekt.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.652
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ah, ja det er vel 15 g eller så. AT-LH13/OCC er ikke mye dyrere, men kan ikke brukes med gjengede pickuper.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Nido

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Innlegg
    232
    Antall liker
    7

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Plenty mini-vater rundt om, problemet er å finne et som er kalibrert og til å stole på.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.652
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Må rette på meg selv: Bruker et rammeløst speil fra Biltema til å sette azimuth. Alle feil fordobles med speil, så det er lettere å komme nært null. Klart, ikke alle pickuper er like enkle å sette med speil, men man slipper å styre med nåletrykk.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Nå har plutselig denne begynt å avgi «trafodur» ut i høyttalerne. Svakt i standby, men sterkere når den settes i drift. Har prøvd å gå over alt av leninger inkl jording, men finner ikke synderen. Noen tips?

    IMG_6113.jpeg
     

    quad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2006
    Innlegg
    226
    Antall liker
    282
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    2
    @ Einstein.
    Har du tjekket, evt renset, kontakt punkterne på armen/headshell?
    Forøges brummet når armen berøres?
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    @ Einstein.
    Har du tjekket, evt renset, kontakt punkterne på armen/headshell?
    Forøges brummet når armen berøres?
    Nei, ikke noen økning i brum når arm berøres, skal sjekke kontaktpunktene.
     

    quad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2006
    Innlegg
    226
    Antall liker
    282
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    2
    Okay, har du nyligt flyttet rundt på komponeterne? Riaa, forstærker etc.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.600
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Nå har plutselig denne begynt å avgi «trafodur» ut i høyttalerne. Svakt i standby, men sterkere når den settes i drift. Har prøvd å gå over alt av leninger inkl jording, men finner ikke synderen. Noen tips?
    Har du plutselig plassert en annen strømforsyning i nærheten av spilleren eller ledningene........eller koblet til en ny dings på samme kursen?
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Hos meg var det plasseringen av RiAA trinnet som forårsaket mye broom/støy. Hadde da gått over all jording/skjerming på anlegget. Høyttalerne står temmelig nære, uten at det skaper noe broom problemer. Har balansert drift.
    Når det gjeldet statisk elektrisitet, så forsvann det helt med akrylspilleren. Da jeg brukte DD spilleren så hadde jeg mye statiske plater. Viste seg at platematten hadde stor innvirkning. Groove isolator matten fra Oracel var ekstrem.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Nå har plutselig denne begynt å avgi «trafodur» ut i høyttalerne. Svakt i standby, men sterkere når den settes i drift. Har prøvd å gå over alt av leninger inkl jording, men finner ikke synderen. Noen tips?
    Lenge siden den fikk byttet kondesatorer i motorstyring?
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Har du plutselig plassert en annen strømforsyning i nærheten av spilleren eller ledningene........eller koblet til en ny dings på samme kursen?
    Ikke byttet rundt på noe, @quad. Ingen aning om kondensatorer, @PeriodeLytter, da den er kjøpt brukt. RIAA er innebygd i forsterker og funket uten brum før, @Motorhome

    Ingenting nytt, med unntak av en Isotek Gemini som jeg kjøpte for å beskytte forsterker/streamer. Brum begynte faktisk etter montering av denne, men er bare forsterker/multispiller som er koblet til denne. Prøvde å koble den ut igjen tidligere, dvs. alle komponenter rett i vegg igjen, uten at jeg mente det hjalp. Skal prøve på nytt.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Hmmm, ser jo fra bildet at jeg har plassert termostaten/giveren til gulvvarmen ved siden av spilleren, den var annet steds tidligere.... :unsure: Tenkte ikke på den, skal flytte den for å eliminere mulige kilder.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.652
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bruker du elliptisk nål? Ikke sikkert at det er så lurt:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det var en grunn til at jeg valgte SPU #1s over e da jeg hadde lyst til dyppe foten i den verdenen.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.600
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Bruker du elliptisk nål? Ikke sikkert at det er så lurt:
    Ja, basert på dine anbefalinger så er det flere grønne fra AT i samlingen her....... :unsure:
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.600
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Bytt til blå eller rød.
    Her er både blå og rød og ellers alle varianter av farger, men
    er veldig fornøyd med de grønne......uansett 👍

    Det er mye overtro i den Audiofile ligaen og teoretiske
    konspirasjoner lever godt og utvikles kontinuerlig i slike
    tråder som du lenket til.

    Her starter all vinyl med UL-vasker og granskes fortløpende
    med mikroskopiske øyne. En ren stift leverer god lyd - hver gang 👍
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    En ting er at det er mye overtro og tullball i mange tråder rundt om, en annen ting er om en har evne, kunnskap og erfaring til å kunne skille mellom skitt og kanel.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Bruker du elliptisk nål? Ikke sikkert at det er så lurt:
    Her går det i Microline og SAS-B til musikk. Det er så teknisk overlegent at det er tryggest.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn