Latenstiden er den beste tiden, og bør nytes.Vis vedlegget 1080902
Var uheldig med denne HANA ML pickupen. Skjedde i mai 2023. Monterte bare tilbake ortofon'en. Sendte skademelding på Hana'n i dag. Da jeg kontaktet Mala Audio like etter hendelsen på mail, fikk jeg ikke noe svar da. Så jeg ga F..... En kamerat av meg har en Lyra Etos som stiften forsvant på, fikk beløpet igjen på hjemmeforsikringen. Koster 3 ganger så mye som Hana ML. Han fikk også pant på den skadde Lyra'n Jeg vil kjøpe en ny tonearm med løst headshell når ting ordner seg.
Hva med en RigB ?Hva bør stå på topp tre listen av "MM'er"?
Det har jeg...Hva med en RigB ?
Har du noen kilde på at SLC nålene fra AT er FG-nål ? AT oppgir idiotisk nok nåleprofilen i mil i stedet for µm:Det kommer jo veldig an på hva du liker når det gjelder lyd. "Liker best" og "best" er fort vekk to helt forskjellige ting. Skal du ha det aller upperste så setter jeg en femmer på Audio-Technica VM760SLC, men om du hører forskjell på den og en VM540ML er en annen sak. 760SLC har trolig en Gyger S nål, som er en av de aller, aller beste som er å få, men forskjellen opp mot en MicroLine er ganske så minimal. Mellomtingen er en 740ML, som i det store og hele er en 540ML med hus i metall, noe som utgjør en del forskjell kontra plast.
Den eneste andre MMen jeg vet om med Gyger S nål er Goldring 1042, som er gammel men uhyre god. Den får du billigst fra Juno Records, der den går for £278.33, mot rundt 5.600,- her i landet. Til den prisen er den et absolutt kjempekupp.
Har du noen kilde på at SLC nålene fra AT er FG-nål ?
Den nålen er det bare å kose seg med til ørene faller avFrem fra glemselen. Sette på Garbarek og bytta litt rundt på pickuppar.
Eg trur at Yamaha MC-1000 er den beste pickuppen eg har. Enkelte vil kanskje hevde den er litt slank, men den har alt, og eit attakk som få andre. Full kontroll frå djupaste bass til øverste diskant. Speler sax og brass utan skrik og skrål, bare sterk fin lyd. Kanskje eg kan selge unna ein del av dei andre...
Vis vedlegget 1081342
Støvet på headshell viser at det er ei stund sidan sist den var i bruk.
Clearaudio Charisma v2 lar meget godt. Noe dyr, men anbefaler den likevel. HiEnd mm pu.
[/SITERE]
Har (heldigvis) en på lur
Hvilke alternativer har du?Noen som har synspunkter rundt denne armen=?
Jeg leker med tanken å la Dais vokse med en arm til og montere en mono pickup på denne…
Origin Live Encounter Mk3c 9,5" - BRUKT
malaaudio.no
De fleste MM pickuper er avhengige av en gitt kapaaitanse for å låte som tiltenkt. Resultatet er summen av mekanisk respons og elektrisk respons , fjerner man den elektriske er den totale responsen i hytt og pine. Kan bli bra men helst dårlig tror nå jeg. Interessant som er forskningsprosjekt,for å finne den mekaniske responsen- men savner målinger før og etter. Det er antageligvis en liten buffer krets på chipen..?Der fremgår ikke hvordan man slakter PU for å montere dingsen, headshell varianten er å foretrekke..Noen som kan anbefale denne løsningen eller dele erfaring ?
Hei AntonsenNoen som har synspunkter rundt denne armen=?
Jeg leker med tanken å la Dais vokse med en arm til og montere en mono pickup på denne…
Origin Live Encounter Mk3c 9,5" - BRUKT
malaaudio.no
Bruker YT til alt annet enn hifi. Men som kilde til smal, sær og glemt musikk på vinyl er den uovertruffen.Your vinyl sucks …until now!!
Det er faen ikke rart at jeg ikke gidder YouTube.
Jeg er ett menneske med min erfaring. Eid en tidligere itterasjon av Encounter og det var en arm jeg ikke hadde samvittighet til å selge videre en gang, da jeg omsider ga den opp, tror den ligger og slenger et eller annet sted i kjelleren. Armen var virkelig POS og hadde kun utfordringer med den.Noen som har synspunkter rundt denne armen=?
Du demostrerer på glimrende vis, hvor lite du egentlig vet om elektromekanikk.( å endre motstand endrer bare signslnivået, ikke noe mer enn det)
Så de, som beskriver, at pickuppen deres låter (eks) for lite "frigjort/hemmet" i basnivå ved (eks) 100 ohm,Njaeh. Innenfor fornuftig belastning stemmer det som @Balle Clorin skriver.
Skjønner ikke helt hva Balle preiker om jeg, men han er ikke den eneste som måler pickuper.Du demostrerer på glimrende vis, hvor lite du egentlig vet om elektromekanikk.
Ovenstående sitat kan ikke være mere feil.
Ved å øke belastningsmotstand på MC (senke motstandsverdi) begrenser du nålearmens evne til å befege seg "fritt".
Det ikke alene gi´r et lavere signalnivå, den hemningen endrer markant i lydsignatur også.
Om du er i tvil om, hva jeg mener, da ta en t.eks. 8" høyttalerenhet, legg den på bordet og trykk membranen inn og ut.
Kortslutt terminalene og prøv det samme, og da vil du merke, at det plusselig blev vanskeligt. Des større motstand
du setter over terminalene, des lettere blir det å bevege membranen. Om du motsatt prøver å bremse samme membran,
mens høyttaleren spiller, blir lyden ikke bare lavere, den endrer koplett karakter.
Kom med noen fakta da, istedet for å resirkulere myter fra salgsfolk fra 70 tallet. Det er en blant annet lang tråd på Steve Hofmans forum om dette. Der vises det at den elektriske tilbakepåvirkningen fra nålen utgjør 1-2 % av energien , dvs tilbakevirkningen fra høy eller lav last for en MC er forsvinnende lite.faktisk neglisjerbar.Du demostrerer på glimrende vis, hvor lite du egentlig vet om elektromekanikk.
Ovenstående sitat kan ikke være mere feil.
Ved å øke belastningsmotstand på MC (senke motstandsverdi) begrenser du nålearmens evne til å bevege seg "fritt".
Det ikke alene gi´r et lavere signalnivå, den hemningen endrer markant i lydsignatur også.
Om du er i tvil om, hva jeg mener, da ta en t.eks. 8" høyttalerenhet, legg den på bordet og trykk membranen inn og ut.
Kortslutt terminalene og prøv det samme, og da vil du merke, at det plusselig blev vanskeligt. Des større motstand
du setter over terminalene, des lettere blir det å bevege membranen. Om du motsatt prøver å bremse samme membran,
mens høyttaleren spiller, blir lyden ikke bare lavere, den endrer koplett karakter.