Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.015
    Torget vurderinger
    2
    Så kan det nevnes at både kevlar- og silisiumbaserte reimer (silikon) regnes for å være mer stabile enn tradisjonelle gummireimer når det gjelder strekk og aldring. Jeg vet ikke hvilke produsenter som du sikter til med "high end boutique", men både Kuzma, Clearaudio, Acoustic Signature, TechDas og en rekke andre, har nok god kontroll på hva de mener er best for deres spiller og tar neppe til takke med hva de får tak i.

Apropos reimtype som brukes hos de mest kjente produsentene som forhandles her hjemme:

Rega bruker gjerne en presisjonsformet syntetisk gummi (EPDM-variant). Den er rimelig, lav vekt og moderat holbarhet. Rega tilbyr "Advnced Drive Belt" som er et kevlarkompositt med høyere presisjon og bedre toleranser.

Kuzma bruker blå silikonbasert elastomer. Blåfargen nettopp for å skille Kuzmas egen reim med tredjepartsalternativer. Den er stabil, har lite strekk og høy friksjon uten å skli og lite påvirket av temperaturforskjeller og aldring.

Linn bruker presisjonsslipt gummi som er spesiallaget for LP12 med høy nøyaktighet.

Thorens bruker gummi (ofte flate reimer, i enkelte modeller runde) Flate reimer kan gi bedre kontakt og stabilitet ved høyere dreiemoment.

Clearaudio bruker oftest en optisk klar silikon som gir jevn rotasjon, høy fleksibilitet og lavt resonansnivå.

Dr. Feickert bruker flate gummireimer av høy kvalitet med presist spenn for stabil rotasjon

Avid bruker gjerne polyurethane eller spesialgummi som er nogenlunde slitesterkt og konstruert for minimal vibrasjonsoverføring

Project bruker gjerne gummi som standard (rimelige) og silikonbaserte reimer på de dyrere modellene, men også kevlarkompositt i noen av toppspillerne.

Acoustic Signature benytter reimer laget av en høykvalitets silikonbasert elastomer som gir en stabil og jevn rotasjon med minimal resonans og vibrasjonsforvrengning.

SME: Silikonbasert elastomer for lav resonans og presis momentoverføring

AMG: satser på avanserte syntetiske gummiblandinger, ofte med en basis i EPDM (etylen-propylen-dien-monomer).

Brinkman: bruker en spesialutviklet syntetisk gummi, ofte basert på EPDM (etetylen-propylen-dien-monomer) eller et tilsvarende polymerkompleks

TWA Acustic: Silikonbasert elastomer for lav resonans og presis momentoverføring

J.Sikora: Silikonbasert elastomer for lav resonans og presis momentoverføring

TechDas: bruker kevlar(kompositt) som er en ekstrem sterk fiber med lav vekt, god slitestyrke og minimal strekk som gir en jevn kraftoverføring og reduserer vibrasjon.

VPI: har i stor grad tatt i bruk kevlarkompositter etterhvert.

Altså:
    Gummi EPDM): Vanligst, rimelig, men moderat holdbarhet.
    Polyurethane: Høy friksjon og slitestyrke, men kan påvirkes av fuktighet og aldring
    Neopren: Elastisk og temperaturbestandig, men ikke like vanlig på high-end spillere
    Nylontråd: kan gi fordelene med letthet og styrke, har dårlig fuktmotstand og har kanskje ikke like god dempeevne.
    Silikon (silisiumbasert/ silikonbasert elastomer): Stabil med tanke på temperaturforandringer og har høy fleksibilitet og lav resonans og tåler aldring bedre enn tradisjonelle gummireimer
    Kevlar(kompositter): gir generelt bedre mekanisk stabilitet i platespillerdriften, sammenlignet med tradisjonelle gummireimer.

Forskjellige typer reimer har definitivt innvirkning (i større og mindre grad) på platespillerens lydmessige ytelse i aspekter som vibrasjonsdemping, momentoverføring og stabilitet, holdbarhet og miljøpåvirkning og til slutt lydkarakter og detaljer.

Ovenstående er basert på notater over tid og litt skumming av nettet. Feil og mindre avvik kan forekomme, men jeg håper ikke at det er tilfelle.
    Takk interessant info, ellers merker jeg meg at der er noen på den listen der som er virkelige dårlige belter..eller så er kvalitetekontollen ikke eksisterende, Nevner dem ikke her, får heller fremheve de som beviselig er gode som Regas Reference ELBT og Linn sine, Kevlar innblanding ser ut til å gi gode egeneskaper

Sist redigert:

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.529
    Torget vurderinger
    2
    [QUOTE="velurkanon, post: 2718982, member: ]

Platespilleren

[/QUOTE]
    Jeg husker fortsatt at det @velurkanon som først viste oss at det gikk an å bruke tape. Hvis motoren går jevnt nok skal det ikke være nødvendig med fleksibel kraftoverføring, strikken funker også som et filter har vi lært av Korf.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.831
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Så kan det nevnes …osv
    Interessant blir det jo da når enkelte velger erstatningsreim fra en, eller annen produsent og selger på bukta osv - og/eller forsøker, med ulike remedier, å forlenge levetiden på en (ut)slitt reim som har mistet spenst, elastisitet og gripeevne, for så å klage på at den spilleren ikke har optimal gange.

Litt som å benytte Bakgården Auto og få montert pirat fjærer og dempere, for så å gi bilprodusenten skylden for dårlige kjøreegenskaper.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.454
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mint Thorens TD 125 Mk. II har hatt blått silikonbelte en god stund nå. Det måler bedre enn nytt «originalt belte» merket Thorens, målt med mine alt for mange telefonapper. Det originale var også godt innafor det som regnes som hørbart.
    Lenke til Bakgården Auto:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.015
    Torget vurderinger
    2
    Prøvde en «super belte» silikon ? fra Artech på min Michell Gyro. Det var en katastrofe wow gikk fra 0.1 til 0.8% på telefon appen , fikk igjen pengene, et klart no name silikon belte var nesten like ille.
    Fikk tak i et NOS originalt Michell belte fra den gang det var en Japansk leverandør , kjøper på det fortsatt og wow er nede på 0.05% med optimal innstilling. I flere år var Michell beltene ikke særlig bra, men de som leveres nå er meget bra om man ser på Fremers test av Gyro SE i fjor.
    Dette er DD standard.

IMG_7126.png

Sist redigert:

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.613
    Torget vurderinger
    0
    Mint Thorens TD 125 Mk. II har hatt blått silikonbelte en god stund nå. Det måler bedre enn nytt «originalt belte» merket Thorens, målt med mine alt for mange telefonapper. Det originale var også godt innafor det som regnes som hørbart.
    Lenke til Bakgården Auto:
    Takk for tips, men vil du sterkt anbefale et blått belte til min fantastiske Thorens ?

td_115_belt.jpg

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.454
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjenner ikke godt til TD 115 annet enn at den ser kul ut og at den ikke har den klassiske tallerkenen som «alle» hadde fra TD 150 til TD 321 (ok, noen billige hadde innertallerken i kompositt og det er ingen vei til jevn gange).
    Ingen idé om hvilket utbytte du vil ha altså.
    Nå er det også sånn at denne belteleverandøren reklamerer med oppnådde resultater på en spiller lik min.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.613
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kjenner ikke godt til TD 115 annet enn at den ser kul ut og at den ikke har den klassiske tallerkenen som «alle» hadde fra TD 150 til TD 321 (ok, noen billige hadde innertallerken i kompositt og det er ingen vei til jevngang).
    Ingen idé om hvilket utbytte du vil ha altså.
    Nå er det også sånn at «min» belteleverandør reklamerer med oppnådde resultater på en spiller lik min.
    Original kjøpskvittering fulgte med spilleren så kan være greit med et nytt belte etter alle disse årene....
    Prisen er rimelig grei.....det er Tirsdag i dag......og da passer det greit å svi av noen kroner på Hi-Fi budsjettet (y)

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.102
    Torget vurderinger
    1
    Ang. lineær AC-DC-strømforskyning med vanlig trafo vs SMPSU til platespillere og for den saks skyld til phonoforstekrere

Det er i denne sammenheng viktig å være oppmerksom på at RIAA EQ innebærer at 50 Hz forsterkes ca. 100X mer enn 20k Hz.

Et av problemene med ei lineær strømforskyning med vanlig transformator er lavfrekvent støy, magentisk og mekanisk ved 50 Hz og elektrisk ripple ved 100Hz og multipler av 50Hz, dvs i det omrdået der RIAA EQ gir mest forsterkning. Magnetisk og mekanisk støy fra transformatoren kan være vanskelig å få bukt med. Den magnetiske støyen smitter fort over i signalledningene fra PU eller over i signalkretsene i en phonoforsterker. Det er derfor god latin å ha ekstern transformator/lineær stømforskyning for både platesnurre og phonoforsterkeren. Med ekstern transformator og lang nok ledning så unngår man i stor grad mekanisk og magnetisk støy ved å plassere transformatoren lengs mulig unna resten, og problemet reduseres i stor grad til å dempe elektrisk støy mest mulig. Å ha ei lineær strømforsyning innenbords i en platespiller eller phonoforsterker er å be om brum.

Det er i og for seg mange potensielle problemer med SPMSU. De kan være upålitelige støysendere som bidrar til store mengder elektrisk og EMI/RFI-støy, både oppstrøms, nedstrøms og ut i omgivelsene. Men de kan også konstrueres slik at dette ikke er vesentlige problemer, til og med slik at strømforskyningens støy i frekvensområdet 20-20kHz, dvs hørbare frekvenser, er langt mindre enn for en «typisk» linær strømforskyning. En SMPSU kan på mange måter sees på som en støyskifter, som skifter støyen fra frekvensen til nettspenningen (og multipler av denne), og opp til området til brytefrekvensen for strømforskyningen, som typisk kan være i området 50k - 500k Hz, dvs til frekvensområder utenfor hørbare frekvenser og der RIAA EQ har lav forsterkning. Elektrisk støy i dette området er også noe lettere å dempe enn elektrisk støy som skyldes nettfrekvensen. Noen SMPSUer har effekfaktorregulering på inngangen (nettspenning inn). Effektfaktorregulering gir to ting, 1) en nær resistiv belastning av strømnettet (i motsetning til en lineær strømforskyning), og 2) spenningsregulering av nettspenning inn, slik at strømforsknyingen er mindre påvirket av variasjoner i nettspenningen og ofte slik at strømforskyningen automatisk takler alle lands typiske nettspenninger (og nettfrekvenser) med variasjoner (f.eks. 80 - 265 VAC). Med en god SMPSU innenbords i en platespiller eller phonoforsterker er det mindre fare for problemer med støy og brum, sammenliknet med ei god lineær strømforsyning med vanlig transformator.

mvh
    KJ

Sist redigert:

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    24.511
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan ikke si at jeg har kunnskapen som @KJ ser ut til å ha. Men hvis det du skriver om psu et riktig, så var kanskje ikke min Clearaudio smart power 24 v som har batteridrift så dum allikevel….

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.681
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Å ha ei lineær strømforsyning innenbords i en platespiller eller phonoforsterker er å be om brum.
    1744125556812.jpeg

Technichsen SL-1200G har vekselstrøm rett inn i platespilleren, men på den andres siden av spilleren i forhold til RCA og tonearm. Blir ikke så mye «brom» på den.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.102
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 1112495

Technichsen SL-1200G har vekselstrøm rett inn i platespilleren, men på den andres siden av spilleren i forhold til RCA og tonearm. Blir ikke så mye «brom» på den.
    Den har så vidt jeg vet også SMPSU.
    EDIT jf GR2: https://www.technics.com/uk/products/grand-class/turntables/sl-1200gr2.html
    Low-Noise Switching Circuit
    By incorporating a high-speed switching power supply, we guarantee a consistently stable power capacity with minimal ripple and humming. This smart utilisation of a switching power supply in our turntable design not only eradicates the necessity for a large transformer but also eliminates the need for additional measures to counteract mechanical vibrations. Moreover, operating at a switching frequency exceeding 100 kHz ensures that any potential noise is confined, preserving the full bandwidth of the music playback for an uninterrupted and superior listening experience.
    mvh
    KJ

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.831
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ang. lineær AC-DC-strømforskyning med vanlig trafo vs SMPSU til platespillere … osv
    Da kan man konkludere med at flere produsenter av platespillere tar feil da - og det er relativt mange av de?
    Sota, ClearAudio, Linn, Dr Feickert, Transrotor, Origin Live, Pro-Ject, Gold Note for å nevne et par.

Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.246
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel muligens slik at de kjenner lu...eh, kundene på gangen og gir de audiofossile det de vet de vil ha. Gammal, velkjent tech, helt uavhengig av hva som måtte være best. Kunden har tross alt alltid rett, også når han eller hun tar feil, eller ikke har peil.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.015
    Torget vurderinger
    2
    Ta en lytt med stetoskop på chassis og Tonearm. Noen gamle spillere med ordinær trafo og dårlig demping av trafo durer og vibrerer betydelig, andre ikke stort, mange nye i dag er veldig stille, tror på det Technics skriver. Men det betyr ikke at andre ikke kan få det til med linjær PSU. Men hvorfor putte en vibrator i chassis på en platespiller? I det minste bør linjær PSU være en separat enhet. Mine gamle spillere har trafo i chassi og avkoblet med gummiforing , og litt ekstra sorbothane i tilleg hjalp betydelig, dvs mindre vibrasjon i chassi og arm.
    Nivået av vibrasjon er uansett ikke hørbart i mine tilfeller … Men det kan måles..

Husk uønsket vibrasjon i en spiller er ikke bare en 100hz trafo lyd, vibrasjon kobler seg til all gjengivelse via intermodulasjonsforvregning.( lavt nivå men allikevel)

Kilder på Gyro Mer enn 60db nede , ergo ikke hørbart, men målbart. Se etter slike topper i Hifinews målinger for å vurdere vibrasjoner og interaksjoner i drivverk
    IMG_7128.jpeg

Den satt tenker jeg - nå er det ingen som får sove på en stund..! Spesielt de med spillere som veier mindre enn 200kg

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.831
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ta en lytt med stetoskop på chassis og Tonearm. Noen gamle spillere med ordinær trafo og dårlig demping av trafo durer og vibrerer betydelig, andre ikke stort, mange nye i dag er veldig stille, tror på det Technics skriver. Men det betyr ikke at andre ikke kan få det til med linjær PSU. Men hvorfor putte en vibrator i chassis på en platespiller?
    Nå er det separate psu’r jeg hele tiden refererer til. Strømforsyning har ikke noe inne i et chassis å gjøre - uansett variant ;)

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.102
    Torget vurderinger
    1
    Da kan man konkludere med at flere produsenter av platespillere tar feil da - og det er relativt mange av de?
    Sota, ClearAudio, Linn, Dr Feickert, Transrotor, Origin Live, Pro-Ject, Gold Note for å nevne et par.
    Hvordan kommer du frem til den konklusjonen ?

mvh
    KJ

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.102
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan kommer du frem til at jeg har konkludert? Jeg stilte et spørsmål.
    Nei, jeg har ingen mening om eller hva du har konkludert med. Du presenterer en mulig konklusjon (med spørsmålstegn bak), og jeg spør hvordan du kommer frem til den.

Mvh
    KJ

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.454
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dette var State of the Art i 1973:
    1744144311030.png

At jeg ikke klarer å høre noe brum fra en slik får stå for min regning. Og ja, SMPS var ikke noe man drev med i 1973. Ikke apparatledninger med C7-kontakt heller.
    Det finnes sikkert noen gærninger som har puttet all elektronikken unntatt motoren i en utvendig boks men det har ikke jeg tenkt å gjøre. Meen jeg kan jo se om det er mulig å softe den trafomontasjen litt.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.347
    Torget vurderinger
    10
    Jeg tenkte nettopp i samme baner. De fire spillerene jeg har i hus har alle alt av elekronikk innebygget. Da de ble kjøpt i sin tid ante jeg heller ikke at dette kunne være fy, fy. Lykkelig i min uvitenhet, mao. Men det spilte og ga mye glede.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.180
    Sted
    Sunndalsøra
    Alle de platespillerne jeg brukte på 70/80 tallet hadde en form for støy. Også DD spilleren. MC'n plukket også opp støy fra DD spilleren. Hørte godt det med elektrostatiske hodetelefoner. Nå er det platespiller med separat strømforsyning med hastighetskontroll og ''strikkmotor''. Men moderne DD spillere som Technics blir noe helt annet. Men det er forskjell på de modellene. Man får det man betaler for :)
    Lav tonearmresonans/bedre lager har stor betydning. Det merket jeg når jeg byttet. Oppdaget fort at det ble flere detaljer og mere stabilitet i lydbildet. Lavere støygulv er også et aktuelt begrep.

Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.246
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Alt annet likt (altså riktig RIAA kurve) tror jeg muligens headrom er det man aller mest legger merke til. Knitter og fjas blir mindre påtagelig med et RIAA trinn med rikelig med headrom.

Veldig, veldig enig. Det spiller liten rolle hvor god RIAAen er på alle andre områder hvis den mangler headroom og dermed overstyrer hver gang den treffer på et lite hakk eller støvkorn. Forskjellen på nok headroom og for lite headroom kan være enorm og i verste fall kan det gi en et fullstendig feilaktig inntrykk av hva vinyl faktisk har å by på.

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.264
    Disse morsomhetene med priser fra 79/84 dukket opp i årets vårrydding. Etter et par år med et alt-i-et-anlegg var tiden inne for oppgradering. Som ungt avisbud ble det å kjøpe platespiller på krita med mor som kreditor.
    Valget ser ut til å ha landet på Akai AP206 DD platespiller. Som noen år senere får en PU oppgradering til Dynavector DV10x3.

Året etter ble hele stasen byttet til strikkspiller RX-1500 og Denon DL-103 med VdH nål. Samtidig ble det kjøpt en CD spiller med utrolige 2xOS 16-bit ladder DAC. Som i praksis ble slutten på å handle vinyl inntil noen få år tilbake :)

.
    1744724772280.png

1744724854029.png

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.613
    Torget vurderinger
    0
    Thorens er klar for ny strikk så nå kan Påsken bare komme med lovende utsikter
    for skikkelig drittvær og ingen grunn til å ferdes utenfor lytterommet.

Noen spillere spiller jevnt og trutt enten litt for fort eller litt for sakte.
    Det er mulig at beltet som skal skiftes ut fungerer veldig bra, men det
    er også 45 år siden spilleren ble montert på fabrikken.....

Apper er kjekt og mange har postet sine resultater, men hvilken app
    bør man bruke? Testet et par av de som ser flere bruker og blir litt i tvil.

Vedlagte tester er utført på 1 "referansespiller" med DD Quartz
    og 2 mobiltelefoner, men er det vanlig med så store avvik?

G (Small).jpg

X2 (Small).jpg

A (Small).jpg

AA (Small).jpg

Sist redigert:

Ivgubahta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2016
    Antall liker
    136
    Sted
    Skibotn . Sapmi
    Torget vurderinger
    1
    et sviende kostnads-påslag fra grensevakten
    Roksan Xerxes erstatnings belte 239,- + frakt 71,- = 310,00 kr
    +
    mva 78,-
    Postens fortolling 46,-

=128,00 kr
    Bestilt i overigår fra dindiki.com. kjapt levert vertfall
    fikk også en liten ekstra faktura. og melding på post appen ,og epost fra posten og digipost

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn