Vet du noe om hvorfor?Det anbefales vel linear fremfor switch mode.
Vet du noe om hvorfor?Det anbefales vel linear fremfor switch mode.
Takk interessant info, ellers merker jeg meg at der er noen på den listen der som er virkelige dårlige belter..eller så er kvalitetekontollen ikke eksisterende, Nevner dem ikke her, får heller fremheve de som beviselig er gode som Regas Reference ELBT og Linn sine, Kevlar innblanding ser ut til å gi gode egeneskaperSå kan det nevnes at både kevlar- og silisiumbaserte reimer (silikon) regnes for å være mer stabile enn tradisjonelle gummireimer når det gjelder strekk og aldring. Jeg vet ikke hvilke produsenter som du sikter til med "high end boutique", men både Kuzma, Clearaudio, Acoustic Signature, TechDas og en rekke andre, har nok god kontroll på hva de mener er best for deres spiller og tar neppe til takke med hva de får tak i.
Apropos reimtype som brukes hos de mest kjente produsentene som forhandles her hjemme:
Rega bruker gjerne en presisjonsformet syntetisk gummi (EPDM-variant). Den er rimelig, lav vekt og moderat holbarhet. Rega tilbyr "Advnced Drive Belt" som er et kevlarkompositt med høyere presisjon og bedre toleranser.
Kuzma bruker blå silikonbasert elastomer. Blåfargen nettopp for å skille Kuzmas egen reim med tredjepartsalternativer. Den er stabil, har lite strekk og høy friksjon uten å skli og lite påvirket av temperaturforskjeller og aldring.
Linn bruker presisjonsslipt gummi som er spesiallaget for LP12 med høy nøyaktighet.
Thorens bruker gummi (ofte flate reimer, i enkelte modeller runde) Flate reimer kan gi bedre kontakt og stabilitet ved høyere dreiemoment.
Clearaudio bruker oftest en optisk klar silikon som gir jevn rotasjon, høy fleksibilitet og lavt resonansnivå.
Dr. Feickert bruker flate gummireimer av høy kvalitet med presist spenn for stabil rotasjon
Avid bruker gjerne polyurethane eller spesialgummi som er nogenlunde slitesterkt og konstruert for minimal vibrasjonsoverføring
Project bruker gjerne gummi som standard (rimelige) og silikonbaserte reimer på de dyrere modellene, men også kevlarkompositt i noen av toppspillerne.
Acoustic Signature benytter reimer laget av en høykvalitets silikonbasert elastomer som gir en stabil og jevn rotasjon med minimal resonans og vibrasjonsforvrengning.
SME: Silikonbasert elastomer for lav resonans og presis momentoverføring
AMG: satser på avanserte syntetiske gummiblandinger, ofte med en basis i EPDM (etylen-propylen-dien-monomer).
Brinkman: bruker en spesialutviklet syntetisk gummi, ofte basert på EPDM (etetylen-propylen-dien-monomer) eller et tilsvarende polymerkompleks
TWA Acustic: Silikonbasert elastomer for lav resonans og presis momentoverføring
J.Sikora: Silikonbasert elastomer for lav resonans og presis momentoverføring
TechDas: bruker kevlar(kompositt) som er en ekstrem sterk fiber med lav vekt, god slitestyrke og minimal strekk som gir en jevn kraftoverføring og reduserer vibrasjon.
VPI: har i stor grad tatt i bruk kevlarkompositter etterhvert.
Altså:
Gummi EPDM): Vanligst, rimelig, men moderat holdbarhet.
Polyurethane: Høy friksjon og slitestyrke, men kan påvirkes av fuktighet og aldring
Neopren: Elastisk og temperaturbestandig, men ikke like vanlig på high-end spillere
Nylontråd: kan gi fordelene med letthet og styrke, har dårlig fuktmotstand og har kanskje ikke like god dempeevne.
Silikon (silisiumbasert/ silikonbasert elastomer): Stabil med tanke på temperaturforandringer og har høy fleksibilitet og lav resonans og tåler aldring bedre enn tradisjonelle gummireimer
Kevlar(kompositter): gir generelt bedre mekanisk stabilitet i platespillerdriften, sammenlignet med tradisjonelle gummireimer.
Forskjellige typer reimer har definitivt innvirkning (i større og mindre grad) på platespillerens lydmessige ytelse i aspekter som vibrasjonsdemping, momentoverføring og stabilitet, holdbarhet og miljøpåvirkning og til slutt lydkarakter og detaljer.
Ovenstående er basert på notater over tid og litt skumming av nettet. Feil og mindre avvik kan forekomme, men jeg håper ikke at det er tilfelle.
Litt info her:Vet du noe om hvorfor?
Interessant blir det jo da når enkelte velger erstatningsreim fra en, eller annen produsent og selger på bukta osv - og/eller forsøker, med ulike remedier, å forlenge levetiden på en (ut)slitt reim som har mistet spenst, elastisitet og gripeevne, for så å klage på at den spilleren ikke har optimal gange.Så kan det nevnes …osv
Takk for tips, men vil du sterkt anbefale et blått belte til min fantastiske Thorens ?Mint Thorens TD 125 Mk. II har hatt blått silikonbelte en god stund nå. Det måler bedre enn nytt «originalt belte» merket Thorens, målt med mine alt for mange telefonapper. Det originale var også godt innafor det som regnes som hørbart.
Lenke til Bakgården Auto:
Belt for turntable, blue belt for Thorens, Linn ...
Belt for turntable, blue belt for Thorens TD124, TD125, ... Linn LP12, Micro Seiki ...dindiki.com
Original kjøpskvittering fulgte med spilleren så kan være greit med et nytt belte etter alle disse årene....Jeg kjenner ikke godt til TD 115 annet enn at den ser kul ut og at den ikke har den klassiske tallerkenen som «alle» hadde fra TD 150 til TD 321 (ok, noen billige hadde innertallerken i kompositt og det er ingen vei til jevngang).
Ingen idé om hvilket utbytte du vil ha altså.
Nå er det også sånn at «min» belteleverandør reklamerer med oppnådde resultater på en spiller lik min.
Å ha ei lineær strømforsyning innenbords i en platespiller eller phonoforsterker er å be om brum.
Den har så vidt jeg vet også SMPSU.Vis vedlegget 1112495
Technichsen SL-1200G har vekselstrøm rett inn i platespilleren, men på den andres siden av spilleren i forhold til RCA og tonearm. Blir ikke så mye «brom» på den.
mvhLow-Noise Switching Circuit
By incorporating a high-speed switching power supply, we guarantee a consistently stable power capacity with minimal ripple and humming. This smart utilisation of a switching power supply in our turntable design not only eradicates the necessity for a large transformer but also eliminates the need for additional measures to counteract mechanical vibrations. Moreover, operating at a switching frequency exceeding 100 kHz ensures that any potential noise is confined, preserving the full bandwidth of the music playback for an uninterrupted and superior listening experience.
Da kan man konkludere med at flere produsenter av platespillere tar feil da - og det er relativt mange av de?Ang. lineær AC-DC-strømforskyning med vanlig trafo vs SMPSU til platespillere … osv
Nå er det separate psu’r jeg hele tiden refererer til. Strømforsyning har ikke noe inne i et chassis å gjøre - uansett variantTa en lytt med stetoskop på chassis og Tonearm. Noen gamle spillere med ordinær trafo og dårlig demping av trafo durer og vibrerer betydelig, andre ikke stort, mange nye i dag er veldig stille, tror på det Technics skriver. Men det betyr ikke at andre ikke kan få det til med linjær PSU. Men hvorfor putte en vibrator i chassis på en platespiller?
Hvordan kommer du frem til den konklusjonen ?Da kan man konkludere med at flere produsenter av platespillere tar feil da - og det er relativt mange av de?
Sota, ClearAudio, Linn, Dr Feickert, Transrotor, Origin Live, Pro-Ject, Gold Note for å nevne et par.
Hvordan kommer du frem til at jeg har konkludert? Jeg stilte et spørsmål.Hvordan kommer du frem til den konklusjonen ?
mvh
KJ
Nei, jeg har ingen mening om eller hva du har konkludert med. Du presenterer en mulig konklusjon (med spørsmålstegn bak), og jeg spør hvordan du kommer frem til den.Hvordan kommer du frem til at jeg har konkludert? Jeg stilte et spørsmål.
Ikke noe særlig annen påvirkning enn alle andre ledd i kjeden, dvs ganske stor påvirkningLitt amatørspørsmål, hvor mye påvirkning har riaa i oppsettet når en bruker sut?
Alt annet likt (altså riktig RIAA kurve) tror jeg muligens headrom er det man aller mest legger merke til. Knitter og fjas blir mindre påtagelig med et RIAA trinn med rikelig med headrom.Litt amatørspørsmål, hvor mye påvirkning har riaa i oppsettet når en bruker sut?
Alt har påvirkning.Litt amatørspørsmål, hvor mye påvirkning har riaa i oppsettet når en bruker sut?
Alt annet likt (altså riktig RIAA kurve) tror jeg muligens headrom er det man aller mest legger merke til. Knitter og fjas blir mindre påtagelig med et RIAA trinn med rikelig med headrom.
Belte er mottatt samt et sviende kostnads-påslag fra grensevakten.Lenke til Bakgården Auto:
Belt for turntable, blue belt for Thorens, Linn ...
Belt for turntable, blue belt for Thorens TD124, TD125, ... Linn LP12, Micro Seiki ...dindiki.com
Roksan Xerxes erstatnings belte 239,- + frakt 71,- = 310,00 kret sviende kostnads-påslag fra grensevakten